Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt det som verkar vara mycket trovädiga uppgifter på SAR så kommer en NEX9 lanseras mycket snart.

En definitivt avgörande egenskap är om den kommer att ha ett bra pdaf-system eller inte.
Spegel finns i gen, så onboard på sensorn är enda alternativet (väl?) och i så fall lär det fungera vid filmning också. Kan tyvärr inte pga forumregler uttala mig om jag tycker det är bra eller dåligt, men min gissning är att den funktionaliteten är oerhört viktig för om kameran blir en succé eller inte.

Men när det nu inte kan diskuteras här, vad tror ni, kommer prestandan avseende brus och DR på högre ISO ta ett kliv uppåt, eller ligga på samma som t.ex. RX1?

Jag tror att det inte kommer att vara någon skillnad alls o h det är väl inte så viktigt.

Undrar om den har NEX7ans tri-navi?
Eller om den blir i andra färger ä svart?

Äh, inte så intressant att spekulera i...

/Mats

Om den har lika bra DR och brus som RX1 tror jag många är rätt nöjda med det :)

Varför skulle du inte få uttala dig om vad du tycker om PDAF på sensorn? Jag tror att det blir bättre än med enbart CDAF (för både filmning och stillbilder), men att det ännu inte kommit ifatt de system som sitter i DSLR- eller SLT-kamerorna.

Hur bra AF fungerar är nog synnerligen väsentligt på vad som troligen kommer att vara en ganska dyr kamera, liksom objektivutbudet (som tyvärr ser rätt sparsamt ut till att börja med enligt ryktena). Även om det går att köra manuella gluggar med adapter, tror jag att många faktiskt vill ha autofokus (och gärna ljusstarkt).

Jag kommer nog inte att köpa en FF-NEX på ett bra tag (då jag redan har ett knippe objektiv som fungerar bra på min NEX-7), men det blir onekligen intressant att se vad de hittat på.

Eftersom du frågar så dristar jag mig att svara.
Jag tror att AF vid filmning är helt qvgörande, men somliga hävdar ju att det inte behövs annat än för semesterfilmare typ. De här kameran kommer förmodligen att kosta ganska mycket vilket gör att målgruppen inte är amatörerna.

Då är det rätt löjligt att stoppa diskussion om det är vintigt eller inte.

/Mats

Det jag vill stoppa är principdiskussionen om AF vs MF vid filmning - det har inte med en FF-NEX att göra. Däremot är det självklart relevant hur AF i en sådan kamera presterar vid både stillbilds- och filmfotografering eftersom de flesta kunderna troligen inte kör med en massa specialriggar.

AF eller MF har en tendens att bli nästan religiösa diskussioner, på samma sätt som analog vs film, råformat vs jpg osv, och det hör inte hemma i en tråd som handlar om en specifik kamera (även om vi ännu inte vet hur kameran ser ut och vad den kan).

Jag kan ha fel, men jag har för mig att man på t.ex. OM-D kan ställa in vilken brännvidd som används (med adapter) för att få fullt funktionerande IBIS. Det är väl ganska troligt att en NEX-9 (som det nu ryktas att den heter) har samma möjlighet om den nu är försedd med antiskaksystemet från Olympus.

Ja, det är helt korrekt att Olympus m4/3-kameror har en sådan inställning. Det vore väldigt konstigt om inte en eventuell NEX-9 med IBIS skulle ha något liknande.

Ja, det är helt korrekt att Olympus m4/3-kameror har en sådan inställning. Det vore väldigt konstigt om inte en eventuell NEX-9 med IBIS skulle ha något liknande.

Kan man dessutom lägga in enkelt åtkomliga förinställningar för detta blir det ju synnerligen trevligt för användning med gamla manuella objektiv, i och med att man till skillnad från m4/3 faktiskt får "rätt" bildvinkel på objektiven också. Nackdelen är dock kanske att man riskerar upptäcka att en del objektiv som fungerade bra på aps-c eller m4/3 inte är fullt så roliga i kanter och hörn när de används med småbild ...

Kan man dessutom lägga in enkelt åtkomliga förinställningar för detta blir det ju synnerligen trevligt för användning med gamla manuella objektiv, i och med att man till skillnad från m4/3 faktiskt får "rätt" bildvinkel på objektiven också.

På en Olympus m4/3-kamera får man finna sig i att ställa in brännvidden varje gång man monterar ett manuellt objektiv. Det vore förvisso trevligt att kunna ha ett antal brännvidder förinställda i en lista.

Rätt bildvinkel får man alltid om man har valt rätt objektiv. :)

Faktum är att "brännviddsförlängningen" inte är något problem. Alla m4/3-objektiv är märkta med sin faktiska brännvidd, så det är ingen skillnad mot märkningen på ett manuellt objektiv med adapter.

Nackdelen är dock kanske att man riskerar upptäcka att en del objektiv som fungerade bra på aps-c eller m4/3 inte är fullt så roliga i kanter och hörn när de används med småbild ...
Å andra sidan kanske de fungerar bättre i bildcentrum. Ett objektiv för småbild har ju inte riktigt lika höga upplösningskrav som ett objektiv för ett mindre bildformat.

Å andra sidan kanske de fungerar bättre i bildcentrum. Ett objektiv för småbild har ju inte riktigt lika höga upplösningskrav som ett objektiv för ett mindre bildformat.

Det beror ju på hur många pixlar det är i respektive sensor ;)

Om en FF-NEX har samma sensor som A99 och RX1 är den förstås mindre känslig vad gäller mittskärpa än vad t.ex. NEX-7 eller OM-D är. Jag hade en gammal manuell Nikkor 300/2,8 Ais som fungerade klart bättre på en EOS 5D än vad den gjorde på en Nikon D2X (båda på 12 MP, men D2X var en DX-kamera).

Jag är inte så kinkig vad gäller skärpan vare sig i hörn, kanter eller mitten, men en stor sensor ger möjligheter att utnyttja skärpedjupet (eller snarare bristen på det) på ett sätt jag gillar (vilket råkade bli ett tema i dagens blogginlägg).

Det jag vill stoppa är principdiskussionen om AF vs MF vid filmning - det har inte med en FF-NEX att göra. Däremot är det självklart relevant hur AF i en sådan kamera presterar vid både stillbilds- och filmfotografering eftersom de flesta kunderna troligen inte kör med en massa specialriggar.

AF eller MF har en tendens att bli nästan religiösa diskussioner, på samma sätt som analog vs film, råformat vs jpg osv, och det hör inte hemma i en tråd som handlar om en specifik kamera (även om vi ännu inte vet hur kameran ser ut och vad den kan).

för just denna kamera är det synnerligen viktigt med denna principdiskussion faktiskt. det håller på att skiftas inom det communityt. läser man på sajter som eoshd.com så är det väldigt viktigt och en sak som flitigt diskuteras när detbgäller canon 70d, fast den blev sågad där för att den saknar hörlursuttag och har liten latitud (=lågt DR) och ger kraftig moré.

NEX-9 kan mycket väl stå och falla med detta. För den kundgruppen kan det om den presterar bra för filmning och har AF tillsammans med peaking vara 3n killer feature. Särskilt med e.mount och de adaptrar som finns som gör objektivutbudet fantastiskt.

Jag tror att det är avgörande och en viktig finess vid filmning även bland professuonella och hängivna entusiaster. Tror att det också är viktigt för den grupp professionella pressfotografer som nu blir videografer iom tidningarnas websatsningar med tv osv.

Om vi överhuvudtaget ska kunna spekulera i och bedöma den här kamerans framgångspotential och iom det även Sonys framgång i stort som i sin tur avspeglar hur de kan lansera nya tekniker och modeller.

Jag tror helt enkelt att den gamla "sanningen" att proffsfilmare inte är intresserade av AF är just gammal och att vi som diskuterar här som i huvudsak är stillbildsinriktade har en fförlegad uppfattning om det. Därför tycker jag det är viktigt att även diskutera detta. Det är i högsta grad relevant.

Försök filma flygande svalor utan AF genom att använda focus pulling vetja.

/Mats

Tagit bort kommentar kring moderering. /Mod

Senast redigerad av en moderator:
Såvitt jag kan se skriver jag inget annat än att AF ÄR intressant i den här kameran, oavsett om det rör film eller stillbilder. Själva diskussionen kring AF eller MF vid filmning (eller stillbild) kan folk käfta om i evigheter, så den kanske vi kan undvika här.

Jag tror personligen inte att AF vid filmning är avgörande för den här kameran, men däremot AF vid stillbilder - AF vid stillbildsfoton där motivet rör sig är också av intresse, och det torde vara samma sak som vid filmning (eftersom man hela tiden använder Live View). Jag tror inte att proffsfilmare kommer att välja den här kameran, utan snarare en dedicerad NEX för video.

Ergonomin i min NEX-7 är troligen (tyvärr) ungefär samma som i en kommande NEX-7, och att att handhålla den vid filmning är inte så kul.

Kan tyvärr inte pga forumregler uttala mig om jag tycker det är bra eller dåligt, men min gissning är att den funktionaliteten är oerhört viktig för om kameran blir en succé eller inte.
Det tror inte jag spelar någon roll men låt oss inte fastna i det. Och tvärtom mot vad du tror så tror jag att bildkvalitet är det som kommer att avgöra. Är man bäst så är man - både RX1 och RX100 har tagits emot väl och det är det bildkvaliteten som brukar lyftas fram. Den kommer säkert att ha någon knasig tre-navi eller värre och en massa andra knasiga japanska specialfunktioner som jag inte kommer att använda men har den massor av pixlar så kommer jag ha väldigt svårt att inte köpa den

Jag kan bara tala för mig själv, och för min del är AF tämligen ointressant. Ja utom om det är den där beryktade sensorknuffande varianten à la Contax AX. Med det sagt anser jag inte att Sony ska strunta i att satsa på en kompetent sådan, majoriteten är AF-användare trots allt.

Men för min del får någon av de nya NEX-modellerna gärna vara ett verktyg för oss som använder manuella gluggar. Dvs ett kompakt litet hus med en grym FF sensor och enkla snabba kontroller, inte mycket mer.

Jag tror att de traditionella gorillorna kommer få se upp snart. Det blir riktigt spännande att se vad Sony kommer med.

Men för min del får någon av de nya NEX-modellerna gärna vara ett verktyg för oss som använder manuella gluggar. Dvs ett kompakt litet hus med en grym FF sensor och enkla snabba kontroller, inte mycket mer.
+1 på den. Kunde jag slippa titta på skärmen för att ställa tid och bländare skulle jag vara så glad så glad, eller om man åtminstone slapp ställa om hela kameran om man kommer åt en tri-nav-knapp. En enkel låsfunktion tack? AF får gärna vara fantastiskt bra för min del men det är ingen dealbreaker för mig. Skulle bli förvånad om den är fantastisk, tycker inte den är något vidare på Nex7 eller A900 men det är en liten detalj för mig - hellre 48MP och fixfokus ;-)

//R

På NEX-7 går det väl att låsa Tri-navi? Det är nog möjligt på en eventuell NEX-9 också, om den använder liknande kontroller.

På NEX-7 går det väl att låsa Tri-navi? Det är nog möjligt på en eventuell NEX-9 också, om den använder liknande kontroller.
Yepp, ett långtryck på Fn-knappen låser de tre scrollhjulen. Dock tar det _aningen_ lång tid att låsa och låsa upp med denna. En fysisk liten vippknapp hade varit bättre sett ur ett ergonomiskt perspektiv.

Yepp, ett långtryck på Fn-knappen låser de tre scrollhjulen. Dock tar det _aningen_ lång tid att låsa och låsa upp med denna. En fysisk liten vippknapp hade varit bättre sett ur ett ergonomiskt perspektiv.
Jag älskar iallafall den (ganska ny för mig) även om jag håller med om att det tar lite lång tid att låsa upp

En till lite OT då - hur får man sin Nex7 att använda "front curtain shutter" och vad betyder det tro? Blir det tystare? http://vimeo.com/32838146
Under "Menu/Installation/Främre ridåslutare". Denna är påslagen från fabrik så antagligen behöver du inte röra den inställningen. Och ja, kameran är tystare med denna påslagen.

Och nu får vi lägga av med off-topic innan det spårar ur tror jag. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar