ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet inte ifall NEX-måtten är "öppna". Objektiv-kamera-protokollet för NEX är inte öppet per se, men däremot har Sony överlämnat alla elektriska och mekaniska data till Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma utan att begära några licensavgifter i gengäld. Möjligt att Samyang också har adderats till den listan (eller kommer att bli).

Och nu har vi ju FE-mount också - kan mycket väl finnas några extra signaler tillagda där.
.

Passform är a och o men starkt material är jag lite rädd för. Hellre byta adapter ibland en en sliten kamra fattning . Så ska man köpa en billig adapter är det bättre att den är lite mjuk om passformen inte är 100.

Nja, jag har observerat att vissa adaptrar är så mjuka och har vissa grader i bajonetten som möter kamerans bajonett att små metallspånor lossnar och kan sätta sig på sensorn. Inte alls optimalt. Är däremot passningen gjord i lite mjukare material än kamerans bajonett och välgjord samt utan grader så är det väl okej.

Det viktigaste är att adaptern sitter plant mot bajonetten och inte rucklar upp och ned. Ett litet glapp mot- eller medsols betyder inte något, men då ska glappet vara just litet. I förstnämnda fallet kan t o m en liten oönskad tilteffekt uppstå.

Min åsikt är att har man ett antal gluggar med samma fattning och behöver en adapter så är det mer ekonomiskt att satsa på en bra och dyrare adapter och dividera summan med antalet objektiv.

Men givetvis ska passningen vara tajt utan att man får tvinga den på kamerabajonetten. Då uppstår inga skador på varken kamerans eller adapterns bajonett och då ser jag det som en fördel om adaptern är byggd i lätt stabilt och hållbart material.

//Lennart

Usch... Samtidigt som testbilderna med de nya zeissgluggarna börjar dyka upp lite här och där på nätet börjar en viss oro befinna sig. Min tanke var att jag skulle skaffa en A7R att köra mina gamla manuella Contax och Rollei-objektiv på. A7R skulle på så vis ge min objektivsamling nytt liv. Men efter att ha sett hur otroligt fint både Zeiss 35 och 55mm presterar börjar jag misstänka att A7R (ihop med sagda objektiv) snarare kan bli kameran som dödar min objektivsamling. :-S

http://www.dyxum.com/dforum/my-first-result-with-a7r_topic102199_post1221899.html#1221899

Hehe, Gustav på Dyxum hade bara fått en förproduktions-A7R till låns under tre dar från Sony, men ville inte ge den tillbaka utan behöll den...

En snabb titt på hans bilder gör detta högst förståelig - tror aldrig jag har sett bättre bildkvalitet från någon 135-kamera nån gång. Och då är detta ändå fortfarande bara JPEG-bilder...

Usch...
---
Min tanke var att jag skulle skaffa en A7R att köra mina gamla manuella Contax och Rollei-objektiv på. A7R skulle på så vis ge min objektivsamling nytt liv.
---
Det kommer den säkert att göra också (bara objektivens utgångspupiller inte ligger för nära sensorn).

Problemet är bara, som du observerat, att det verkar vara bra mycket mera liv i de här nyfödda FE-gluggarna än nånting vi haft tidigare...

Stämmer utmärkt. Novoflex har gett bästa passningen samt lättaste och starkaste material/konstruktion av de som jag provat. Men det finns även Kipon-adaptrar som är fullt godkända samt robusta och har bra passning.

//Lennart

Vilka säljer Kipon?
De verkar ju inte sälja direkt från sin egen site vad jag kan se.

Jag läser heller inte kinesiska tecken så bra.

Fast det har ju nyligen postats enstaka bilder från A7R med Zeiss FE 35/2,8, som är knallskarpa vid 100% förstoring (åtminstone på min laptop).

Jag har tidigare skrivit om vad jag tror att man haft för skäl med att (åtminstone här i första vändan) komma ut med en serie objektiv med förhållandevis beskedlig ljusstyrka - små och lätta och mycket bättre bildkvalitet än något av marknadens 1:1,4 eller 1:1,2 kan åstadkomma nedbländade till 1:2,8. Zeiss-trettiofemman väger bara 120 g om jag minns rätt...

Jag har undrat över det själv också. Jag har haft ett antal ljusstarka objektiv själv och inte sällan är det ju så att de inte lever upp till förväntningarna helt öppna. Vad är då poängen att öppna libratorn för det extra stoppet?

Jag syftade inte bara på adaptrar - jag menade att det som först kommer när en ny kamera lanseras (i stort sett oberoende av märke) är en massa bilder tagna med originalobjektiv (alltså inte nödvändigtvis objektiv från andra tillverkare med adaptrar) av folk med mycket pengar men ringa fotokompetens. Men visst, nånstans brukar det väl bli skarpt. Fast sällan där man vill se skärpan...

Så fort en ny kamera lanseras så skriker många - Bilder! Bilder!

Och baserar sin bedömning på en samling bilder som genomsnittligt sett är tämligen usla. Men det behöver jag väl inte säga till just er som skriver i den här tråden att man ska vara försiktig i början, bara kanske till några som läser i den...

Det är väl regeln och inte undantaget? Man undrar ju bara vad poängen är med det.
Jag tycker det är konstigt att Sony själva inte tar fram bilder de vill visa för att istället lämna det till andra som uppenbarligen inte bryr sig om vad de lägger upp.

Vilka säljer Kipon?
---
Scandinavian och Cyber - finns antagligen fler.

Men det är kanske säkrast att avvakta lite ifall de eventuellt behöver komma ut med en Mk II som inte vinjetterar med FF-objektiv. Generellt försiktighetsråd för de flesta befintliga NEX-adaptrar, förutom för Sony LA-EA3 och LA-EA4 som redan är klara, liksom Metabones Mk III vet jag.

Hehe, Gustav på Dyxum hade bara fått en förproduktions-A7R till låns under tre dar från Sony, men ville inte ge den tillbaka utan behöll den...

En snabb titt på hans bilder gör detta högst förståelig - tror aldrig jag har sett bättre bildkvalitet från någon 135-kamera nån gång. Och då är detta ändå fortfarande bara JPEG-bilder...

Ja han fick ju frågan vad han gjort med bilderna:

Ends of Places wrote:

Are you sharpening them in pp?

no i dont , because i shoot in JPEG i do it in the camera-settings , so in the camera-menu contrast+1 sharpness+1

that`s all , i do this alway`s when i shoot in JPEG also with the A700 ,A77 A900 ,A99 and other camera`s

gustav

Det är ju lite tungt med tanke på både diskussioner om efterbehandling och effektivisering av fotografernas processer som måste till om ersättningen för fotoarbete inte räcker för alltför långvarig efterbehandling om man ska kunna leva på yrket framöver.

Här har man ju ett svar: Ställ in kameran och gör bilderna klara i kameran direkt i JPEG.

Ja jag hårddrar lite men det här var fantastiskt imponerande.
Verkar som om Sony äntligen fått till JPEG-renderingen.

Vad jag förstår så är det samma sensor i a7r och D800/D800E. Dom där filerna ser ju smått fantastiska ut. Avsaknaden av AA filter GÖR skillnad. Har ju precis skaffat en X-E1 som imponerar som aldrig förr. A7r filerna ser ju löjligt bra ut av testbilderna att bedöma.

Usch... Samtidigt som testbilderna med de nya zeissgluggarna börjar dyka upp lite här och där på nätet börjar en viss oro befinna sig. Min tanke var att jag skulle skaffa en A7R att köra mina gamla manuella Contax och Rollei-objektiv på. A7R skulle på så vis ge min objektivsamling nytt liv. Men efter att ha sett hur otroligt fint både Zeiss 35 och 55mm presterar börjar jag misstänka att A7R (ihop med sagda objektiv) snarare kan bli kameran som dödar min objektivsamling. :-S

http://www.dyxum.com/dforum/my-first-result-with-a7r_topic102199_post1221899.html#1221899

Sinnessjukt för att vara JPEG rakt ur kameran (visserligen +1 kontrast, +1 skärpa ;-)

Hade så smått börjat övertala mig själv... "du klarar dig fint med vad du redan har", "inga av dina nuvarande objektiv kommer passa", "FE-objektiven är dyra, det blir dyrt att börja om".... etc etc etc.

Fast nu vete fan. Jag har alltid drömt om både lättviktig kvalitet och mellanformat, och det här tamigfan så nära man kan komma båda punkterna samtidigt, tror jag.

Vad jag förstår så är det samma sensor i a7r och D800/D800E. Dom där filerna ser ju smått fantastiska ut. Avsaknaden av AA filter GÖR skillnad. Har ju precis skaffat en X-E1 som imponerar som aldrig förr. A7r filerna ser ju löjligt bra ut av testbilderna att bedöma.
Nej, det är absolut inte samma sensor i D800/D800E som i A7R.

Och detta påstår jag Inte bara för att jag aldrig råkar ha sett några D800-bilder, RAW-behandlade och allt, som matchar Gustavs JPEG-bilder... :)

Nedanstående uppgifter om A7R går att leta fram på nätet:

1) Grundare "photo wells" - Gör att brantare objektivutgångsstrålar når fotodioerna.
2) Fotodioder med större ljusupptagande area.
3) Gapless design - Kan finnas även på D800, D600 och A99, inte helt säker. Kanske även på någon Canon värstingkamera.
4) Offsett fotodioder för att ge bättre hantering av branta utgångsstrålar - Har D800 definitivt inte.

Håller med, A7r-filerna är det bästa jag har sett hittills, den stora skillnaden är väl att det inte är en stor spegel som smäller och kan vara orsak till att filerna inte blir riktigt lika skarpa. Objektiv spelar stor roll så klart, men visst. Jag har inte heller sett några bättre filer ur D800/D800E.

Frihet från spegelvibrationer har definitivt betydelse över ett ganska stort slutartidsområde. Den gamla beprövade SLR-tekniken har många fördelar, men mikroskärpan försvinner. Efterhand som bildsensorerna får allt högre upplösning märks detta mer och mer.

Upptäckte detta när jag första gången använde min Fujica GM670 Professional (i princip som en 6x7 cm Leica M-mätsökarkamera). Innan dess hade jag använt enbart SLR-mellanformatskameror. Blev väldigt förvånad över den stora skillnaden - GM670 var (och är) förmodligen den skarpaste mellanformatare man kan hitta.

D800/D800E ger minst lika god skärpa och övrig IQ vill jag framhålla med primegluggar. Men det är ju ingen nackdel för A7r att nått dit med en fullstor sensor i en liten kamerakropp. Först när vi ser skickligt konverterade rawfiler och i övrigt allt lika kan vi kanske se och bedöma skillnader adekvat. Skulle ju vara kul om Sony lyckats med bättre DR och bra lågljusegenskaper mot en redan etablerad benchmark-kamera.

//Lennart

Jag är mer än nöjd om den är nästan lika bra som en D800E.

Ah, well. Jag stretade emot så länge jag kunde. A7/A7R var inte helt det jag hade hoppats på (till formfaktorn), och de prylar jag redan har duger gott och väl. Men priset och de lovande rapporterna har övertygat mig. När man uppnått en viss ålder så köper man de bästa julklapparna själv, och i år får den här gubben en liten svart låda som det står A7R på. :)

Härligt att se så bra bilder.

A7r är dock inte den enda kameran där man kan få ut detta. Tror att man med bra optik på vilken fullformatare som helst kan nå liknande resultat. Upplösningen förstås spelar ju in, men inte allena.

Riktigt bra ljussättning med bra blixtar och noggranna inställningar ger stort utslag på resultatet.

Jag gick en ganska kort introduktionskurs på en kväll, 4 timmar, i ljussättning med studioblixtar hos Rajala. Vi använde Prophoto's värstingblixtar och fick hjälp med inställningar av en riktigt duktig studiofotograf.

Jag hade min Sony A850 och Zeiss 85/1,4.
ISO 50 och f/4 och massor av ljus med extremt kort brinntid i tre ljuskällor där vi mätte med separat ljusmätare och styrde ljuset för rätt blank och vinklar mm.

Tyvärr hade vi ingen proffsigt sminkad modell, utan fotograferade varandra.

Resultatet var hårresande. Så jäkla sjukt bra på det tekniska planet. Absolut inte sämre än de nu publicerade bilderna med A7r och 35/2,8 vill jag mena.

Kursledaren hade en Mamiya mellanformatare och ett tydligen det mest extrema 100 mm objektivt, i alla fall bland det dyraste man kan köpa. Han ville visa vilken skillnad det gör med absolut värstingutrustning för över en kvarts miljon.

Det blev nog inte riktigt som han hade planerat, för när vi jämförde på skärm uppforstorat så var mina bilder med budgetutrustning strået vassare t.o.m. :)

Andra hade Canonkameror med kitzoomar, de halkade efter lite så det gick att se, men även de var fantastiska.

Riktigt proffsig ljussättning gör massor för resultatet. Helt magiskt.

Vill inte ta bort något från A7r eller Zeiss 35an, helt klart att de är riktigt riktigt bra, men precis som Lennart säger. Man får lika bra resultat med en Nikon D800 och en bra prime om man hanterar grejerna rätt. Knappast så att kameran är överlägsen eller så.

Avsaknaden av aa-filter gör nog relativt lite skillnad. Tror faktiskt det inte är mer än knappt mätbart i verkligheten. Så mycket annat som påverkar så mycket mer.

Det finn ju en skillnad med D800E som inte är utan filter, utan har en annan typ av filter som motverkar abberationerna och Blur-effekten.

Bättre dock än "Bionic Luminance Undulation Reflex" som en del ryktas komma med :)

/Mats

Jag är mer än nöjd om den är nästan lika bra som en D800E.

Ah, well. Jag stretade emot så länge jag kunde. A7/A7R var inte helt det jag hade hoppats på (till formfaktorn), och de prylar jag redan har duger gott och väl. Men priset och de lovande rapporterna har övertygat mig. När man uppnått en viss ålder så köper man de bästa julklapparna själv, och i år får den här gubben en liten svart låda som det står A7R på. :)

Svart låda?
Sony brukar ju ha oranga lådor med silverkanter.

Men du har rätt. Inte otroligt att det dyker upp ett paket med "från tomten till pappa" under granen även hemma hos oss.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar