Härligt att se så bra bilder.
A7r är dock inte den enda kameran där man kan få ut detta. Tror att man med bra optik på vilken fullformatare som helst kan nå liknande resultat. Upplösningen förstås spelar ju in, men inte allena.
Riktigt bra ljussättning med bra blixtar och noggranna inställningar ger stort utslag på resultatet.
Jag gick en ganska kort introduktionskurs på en kväll, 4 timmar, i ljussättning med studioblixtar hos Rajala. Vi använde Prophoto's värstingblixtar och fick hjälp med inställningar av en riktigt duktig studiofotograf.
Jag hade min Sony A850 och Zeiss 85/1,4.
ISO 50 och f/4 och massor av ljus med extremt kort brinntid i tre ljuskällor där vi mätte med separat ljusmätare och styrde ljuset för rätt blank och vinklar mm.
Tyvärr hade vi ingen proffsigt sminkad modell, utan fotograferade varandra.
Resultatet var hårresande. Så jäkla sjukt bra på det tekniska planet. Absolut inte sämre än de nu publicerade bilderna med A7r och 35/2,8 vill jag mena.
Kursledaren hade en Mamiya mellanformatare och ett tydligen det mest extrema 100 mm objektivt, i alla fall bland det dyraste man kan köpa. Han ville visa vilken skillnad det gör med absolut värstingutrustning för över en kvarts miljon.
Det blev nog inte riktigt som han hade planerat, för när vi jämförde på skärm uppforstorat så var mina bilder med budgetutrustning strået vassare t.o.m.
Andra hade Canonkameror med kitzoomar, de halkade efter lite så det gick att se, men även de var fantastiska.
Riktigt proffsig ljussättning gör massor för resultatet. Helt magiskt.
Vill inte ta bort något från A7r eller Zeiss 35an, helt klart att de är riktigt riktigt bra, men precis som Lennart säger. Man får lika bra resultat med en Nikon D800 och en bra prime om man hanterar grejerna rätt. Knappast så att kameran är överlägsen eller så.
Avsaknaden av aa-filter gör nog relativt lite skillnad. Tror faktiskt det inte är mer än knappt mätbart i verkligheten. Så mycket annat som påverkar så mycket mer.
Det finn ju en skillnad med D800E som inte är utan filter, utan har en annan typ av filter som motverkar abberationerna och Blur-effekten.
Bättre dock än "Bionic Luminance Undulation Reflex" som
en del ryktas komma med
/Mats