ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bjuder du på adaptern? :)

Näpp, tror adaptern är en aning dyr, tyvärr, - kanske en välsorterad fotoaffär kan erbjuda en prov-adapter av hög klass för en test.
Slår testet väl ut, vilket jag tror det gör, saken är klar, köp då A7:n!
Vänta på en test, med en Zeiko glugg och ett kamerahus A7, kan ta flera hundra år, innan någon testsajt kommer på idén. -:)

Jag har en Zuiko 1,8/50 mm, liten skarping, skulle kunna tänka mig att köpa till den ett kamerahus A7, du får äran att testa först. -:)

Angående adaptrar: det finns många som sitter hyfsat bra, och glappet känns inte så stort mellan vare sig kamerahus och adapter, eller mellan adapter och objektiv. Skillnaden (som jag upplevt) är att en bra adapter inte glappar mer än vad ett slitet objektiv gör direkt på det kamerahus det är avsett för - framför allt i djupled. Det gör inte så mycket om det går att vrida lite på objektivet i fattningen, men det är inte bra om det går att vicka på det (eftersom man får en tilteffekt).

Jag vet att det är många här som tycker att det finns bra billiga adaptrar (och jag tyckte likadant), och det är möjligt att de i de flesta fall är tillräckligt bra. Vill man ha bästa möjliga resultat tycker jag dock det lönar sig att köpa bästa möjliga adapter (vilket i många fall är Novoflex när inga linser ska vara inblandade). Har för mig att Hr. Aspman kom fram till ungefär samma sak redan länge sedan ...

Med det registeravstånd som gäller för E-fattningen och FF blir det rätt kinkigt med rätt avstånd och ljusvinklar. Jag tror personligen att vi kan få se en del exempel på "kill your darlings" framöver ;)

Även om en adapter sitter jättebra, utan något som helst glapp, så kan den ju var sned. Det går knappast att se med blotta ögat om adaptern skevar tillräckligt mycket för att den ska snedställa skärpeplanet.

Jag har bara köpt "billiga" adaptrar hittils (till m4/3 och till EOS (APS-C)). Resultaten har jag varit nöjd med men jag har inte hårdtestat. Till en småbildskamera med 36 Mpixlar kan jag nog tänka mig att vara lite mer kinkig.

Med det registeravstånd som gäller för E-fattningen och FF blir det rätt kinkigt med rätt avstånd och ljusvinklar. Jag tror personligen att vi kan få se en del exempel på "kill your darlings" framöver ;)

Ja, en icke hög klass adapter, kan ge små klapp i sidled/höjdled, men det räcker, kan förstöra möjligheten till skarpa resultat, med ett så fint objektiv som Zuiko 1,8/50 mm, - curiosity kill the cats!

Vi lär få se framöver, men jag tror som sagt att vikten av bra adaptrar är viktigare med FF än med APS-C (sitter det snett syns det förstås mest i hörn och kanter).

Man kanske inte köper en Novoflexadapter främst för att använda med Zuiko 50/1,8, men det finns många andra (dyra) objektiv med den fattningen där det nog kan vara värt att lägga en del pengar på adaptern...

Jag misstänker att den här typen av kameror kan göra att gamla bra objektiv kan bli ännu dyrare än de redan blivit p.g.a. adaptrar till NEX och M43 - nu får de ju rätt bildvinkel igen :)

Man kanske inte köper en Novoflexadapter främst för att använda med Zuiko 50/1,8
Varför inte? OM Zuiko 50/1.8 är ett riktigt bra objektiv som är värt att ges bra omständigheter så att man kan utnyttja dess prestanda ordentligt.

men det finns många andra (dyra) objektiv med den fattningen där det nog kan vara värt att lägga en del pengar på adaptern...

För min del är det inte hur dyrt ett objektiv är som avgör dess användbarhet (och därmed om man ska kosta på det en bra adapter) utan hur bra det är. :)

Visst är det ofta så att pris och prestanda följs åt, men inte alltid.

Jag misstänker att den här typen av kameror kan göra att gamla bra objektiv kan bli ännu dyrare än de redan blivit p.g.a. adaptrar till NEX och M43 - nu får de ju rätt bildvinkel igen :)
Ja, jag har hunnit köpa på mig en del gammal manuell småbildsoptik till låga priser. Tyvärr har jag inte hunnit fynda så värst mycket Canon FD-optik. Sådan lär ha varit riktigt billig förr.

Varför inte? OM Zuiko 50/1.8 är ett riktigt bra objektiv som är värt att ges bra omständigheter så att man kan utnyttja dess prestanda ordentligt.

För min del är det inte hur dyrt ett objektiv som avgör dess användbarhet (och därmed om man ska kosta på det en bra adapter) utan hur bra det är. :)

Visst är det ofta så att pris och prestanda följs åt, men inte alltid.

Förvisso, men med tanke på att en adapter från Novoflex kostar nästan 2000:- kan nog många tycka det blir lite dyrt, om det nu inte är så att kombinationen presterar i klass med Zeiss-55:an förstås :)

Handlar det om Zuiko 55/1,2 i stället är det nog fler som slantar upp för adaptern (utan att ha en aning om hur bra den skulle fungera på en A7r). Där har vi ju för övrigt ytterligare ett exempel på konstruktioner som inte är just 50 mm utan mer konstruerade för optimal funktion.

Kostnaden för adaptern slår man ut över alla objektiv man har med samma fattning, så det gäller att köpa på sig många!
½ :)

Handlar det om Zuiko 55/1,2 i stället är det nog fler som slantar upp för adaptern (utan att ha en aning om hur bra den skulle fungera på en A7r). Där har vi ju för övrigt ytterligare ett exempel på konstruktioner som inte är just 50 mm utan mer konstruerade för optimal funktion.

Jag tror att Zuiko 50/1.2 är ett bättre objektiv, åtminstone på småbildsfilm. Hur alla dessa objektiv presterar på en Sony A7(r) vet vi ju inte riktigt än.

Jag tror att Zuiko 50/1.2 är ett bättre objektiv, åtminstone på småbildsfilm. Hur alla dessa objektiv presterar på en Sony A7(r) vet vi ju inte riktigt än.

Det tror jag också, men jag tror att det finns risk att man blir besviken på den med en högupplöst digital kamera (på samma sätt som med NOCT 58/1,2).

Jag vet att det är många här som tycker att det finns bra billiga adaptrar (och jag tyckte likadant), och det är möjligt att de i de flesta fall är tillräckligt bra. Vill man ha bästa möjliga resultat tycker jag dock det lönar sig att köpa bästa möjliga adapter (vilket i många fall är Novoflex när inga linser ska vara inblandade). Har för mig att Hr. Aspman kom fram till ungefär samma sak redan länge sedan ...

Stämmer utmärkt. Novoflex har gett bästa passningen samt lättaste och starkaste material/konstruktion av de som jag provat. Men det finns även Kipon-adaptrar som är fullt godkända samt robusta och har bra passning.

//Lennart

---
Vill man ha bästa möjliga resultat tycker jag dock det lönar sig att köpa bästa möjliga adapter (vilket i många fall är Novoflex när inga linser ska vara inblandade). Har för mig att Hr. Aspman kom fram till ungefär samma sak redan länge sedan ...
---
Det är även min erfarenhet (dock inte provat så många). Det finns även ett fåtal andra av hög kvalitet. Köpte själv en Kipon, och det exemplar jag fick var helt OK.

Novoflex är nog annars det säkraste kortet, tillsammans med Sonys egna. Till A-mount finns ju två olika adaptrar med "fritt blås" för FF-objektiv (ingen APS-C avmaskning längst bak).

Sedan har det ju stått på hemsidan för Sony Australia, av alla ställen, att de kan leverera FE-adaptrar till Canon EOS, Nikon F och Leica M. Men eftersom jag inte har sett detta någon annanstans så börjar jag misstänka att australiensarna helt enkeltkan ha köpt in ett parti adaptrar från någon tredjepartsleverantör... (självfallet ren spekulation).

Hehe, Lennart, du skrev medan jag höll på och plitade på mitt inlägg (samt grävde fram Kipon-adaptern och mätte - blir ett inlägg om detta senare). Jag har ofta förvånats över att en "konstnärstyp" som du och en "tekniktyp" som jag brukar ligga så nära i uppfattning om diverse "kameraskrot". Minns att vi hade i sak praktiskt taget identiska uppfattningar om förtjänsterna och begränsningarna hos NEX resp. A77. Men trots detta blev NEX-7 din favorit och A77 min... :)
.

Låter rimligt att de adaptrarna kommer från andra leverantörer - möjligen med undantag för M-adaptern, då den fattningen finns väl specad och också Fuji säljer sådan som originaltillbehör.

Köper jag en A7 kommer jag inte använda något annat än Novoflex (om ingen visar att andra är bättre).

Verkar mycket förnuftigt.

Men vi kommer säkerligen att få se massor av användare som utan att blinka hostar upp massor av stålar för att köpa en, om än i och för sig väldigt billig fullformatare, men ändå ingen direkt snorbillig kamera samt ett antal manuella stjärnobjektiv.

Och sedan kasta bort hela den möjliga bildkvaliteten genom att snåla och köpa nån degig Kina-adapter för några hundringar, och därefter posta massor av A7/A7R-bilder på nätet där de inte har lyckats sätta skärpan rätt nånstans (nätet vimlar redan av sånt)...

Fast det har ju nyligen postats enstaka bilder från A7R med Zeiss FE 35/2,8, som är knallskarpa vid 100% förstoring (åtminstone på min laptop).

Jag har tidigare skrivit om vad jag tror att man haft för skäl med att (åtminstone här i första vändan) komma ut med en serie objektiv med förhållandevis beskedlig ljusstyrka - små och lätta och mycket bättre bildkvalitet än något av marknadens 1:1,4 eller 1:1,2 kan åstadkomma nedbländade till 1:2,8. Zeiss-trettiofemman väger bara 120 g om jag minns rätt...

Och sedan kasta bort hela den möjliga bildkvaliteten genom att snåla och köpa nån degig Kina-adapter för några hundringar, och därefter posta massor av A7/A7R-bilder på nätet där de inte har lyckats sätta skärpan rätt nånstans (nätet vimlar redan av sånt)...

Om man inte lyckas sätta skärpan rätt nånstans så vetetusan om adaptern är värd att kallas adapter. :)

Jag undrar hur en adapter ska vara konstruerad för att man ska kunna göra så (förutom det uppenbara sättet som fungerar hur bra adaptern än är).

Jag syftade inte bara på adaptrar - jag menade att det som först kommer när en ny kamera lanseras (i stort sett oberoende av märke) är en massa bilder tagna med originalobjektiv (alltså inte nödvändigtvis objektiv från andra tillverkare med adaptrar) av folk med mycket pengar men ringa fotokompetens. Men visst, nånstans brukar det väl bli skarpt. Fast sällan där man vill se skärpan...

Så fort en ny kamera lanseras så skriker många - Bilder! Bilder!

Och baserar sin bedömning på en samling bilder som genomsnittligt sett är tämligen usla. Men det behöver jag väl inte säga till just er som skriver i den här tråden att man ska vara försiktig i början, bara kanske till några som läser i den...

Det är alltid lika intressant att läsa om adaptrar. :)

Själv har jag provat det mesta från billiga kinaadaptrar från några tior till Metabones för över 3000kr. Däremot har jag undvikt Novoflex för jag tycker att de tar alldeles för mycket betalt för sina tekniskt väldigt enkla adaptrar. De dyraste är som sagt Metabones, men det motiveras lätt av att de innehåller speciell mekanik (Contax G) eller optik (Speedbooster) av högre klass än konkurrenterna samt att de har passform och finish som inte går att klaga på. Angående billiga kinaadaptrar så är det såklart lite av ett lotteri. En av de första adaptrarna jag köpte var en billig kinaadapter för Contax C/Y, och den var perfekt. Bra passform mot både kamera och objektiv, oändlighet sitter exakt där den ska (vid stoppet på fokusringen), och jag använder det fortfarande efter tre år med en CZ Planar 50 f/1.4.

Stämmer utmärkt. Novoflex har gett bästa passningen samt lättaste och starkaste material/konstruktion av de som jag provat. Men det finns även Kipon-adaptrar som är fullt godkända samt robusta och har bra passning.

//Lennart

Passform är a och o men starkt material är jag lite rädd för. Hellre byta adapter ibland en en sliten kamra fattning . Så ska man köpa en billig adapter är det bättre att den är lite mjuk om passformen inte är 100.

Har köpt några billiga kina adpatrar och nästan alla har varit ok i passform men i vanlig al och säkert lite mjuka jmf med AELA1 adaptern som har någon form av hårdare metall i bajonetten men perfekt passform då sony som har original måtten produserat den. Är det reversed engenering kan det vara svårt. Men nex måtten är kanske öppna, har för mig att jag läst detta någonstans.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar