ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och du tror verkligen att dagens objektivkonstruktörer skulle göra större och tyngre objektiv än vad de faktiskt behöver??? Eller att de inte skulle känna till dessa analoga objektiv? Eller ha blivit dummare? De flesta analoga objektiv som finns ute bygger ju på mycket väl känd design.

I dagens objektiv måste de stoppa in AF, de fokuserar (vanligen) betydligt närmare för "macro" vill vi ha, och de behöver vara tämligen telecentriska pga bildsensorernas konstruktion (varje fotodiod sitter i en liten "brunn") vilket gör objektiven betydligt större och tyngre. Allt det här behövdes inte för de äldre objektiven. Ett antal nya faktorer gör sammantaget att dagens objektiv blir större och tyngre än de äldre.

Ja det tror och vet jag för det har jag från Werner Schaden på LP-Foto som ju arbetat med kamerareparationer i många år och väl trappar ned som bäst om han inte helt lagt av. Jag har passat på att prata med honom lite de tre fyra gånger han kollat på mina analoga gamla grejor.

Varför ska du byta adapter? Den nya tillför väl inte ett dyft jämfört med den gamla på en NEX-7.

/Mats

Om jag vill ha den för mina Minolta AF och Sigma DG till A7. Om man exv. åker på safari så är det bra att kunna köra långa telen på båda kamerorna om något av husen pajar. Annars står man där med ett objektiv som inte funkar fullt ut på A7:an och det vill man inte vara med om. I övrigt håller jag med, för primärt vill jag dra nytta av förlängningsfaktorn från NEX:en. Pixlar som pixlar annars för det är ju 24 i båda om än lite olika stora.

De avstår nog inte, utan siktar primärt in sig på
två målgrupper först:

A7r - juvelsamlare som redan sitter på Leica/Contax etc glas och bara vill ha ett hus, samt en AF-glugg av mycket hög kvalitet för bekvämlighetens skull. "...men är den inte i närheten av min 50 'cron använder jag den istället". Prestigepellarna som ska yla A7r:s storhet över hela Internet och skapa positiv buzz.

A7 - early adopters och Playstation-pappor/Wifi-morfädrar. Kitgluggen räcker långt, då det är samma målgrupper som i dag skulle köpa 60d/70d och köra i grönt AUTO. Volymköparna som påverkar varandra till köp IRL. "Vad har du där, få se?"

Dessutom prickar man några hybridmålgrupper på köpet. Som pappor som funderar på A7 med kitglugg för barnen, men har några gamla FD-objektiv i ett skåp som skulle få nytt liv ;-)

Det kommer klassiska 50mm till FE också. Garanterat. Om inte från Sony eller Zeiss så från Samyang eller Sigma. Men de dröjer ett tag. Sigma lär ju ganska nyligen har fått veta om A7-ornas existens.

Steve Huff är väl hyfsat i synk med några av dina användargrupper men är väl lite mer distinkt i andra fall. Han har dessutom uppenbara svårigheter att stå kvar på jorden i sin "review" av A7. Han är väl snarst en av de som verkligen ylar :

"Yes my friends..the day is here and the price is RIGHT, much less than we thought at under $2300 for the top of the line 36MP A7r. For those with Leica glass, we can now mount our Leica glass on a high quality full frame body with the best sensor tech of 2013 inside the camera without spending $7000 to do so. For those with a Leica M, this could be a great back up (but again, not sure how wide angle leica lenses perform yet) Those who could never afford a Leica, here you go. Those who have Leica lenses but shoot a film Leica and refuse to pay $7000 for an M, here you go. Those who love the idea of a full frame DSLR like the D800, D700, Canon 5D, 6D, etc but can not stand the size and weight? Here you go. Those who want a 2nd camera that will provide full frame qualities such as shallow DOF and nice low light capabilities? Here you go."

... och det är väl främst en stor förvåning kring att lanseringspriserna nu ligger på en sådan nivå att det kan bli en verkligt stor efterfrågan på dessa kameror. Med tanke på vad RX1 initialt kostade så är ju inte den förvåningen så konstig. Det var väl få som trodde att den mest avancerade modellen skulle vara så pass mycket billigare än RX1 var vid sin lansering.

Tror den viktigaste förklaringen till att objektiven bara blir större hela tiden är att de ska klara högre upplösning samt att många tycks ha smittats av 1,4 sjukan. Titta t ex på Samyang 24, 35, 85/1,4, Sigma 35/1,4 (+ gamla 20, 24, 28/1,8), Canikon 24,35/1,4, Zeiss 21/2,8 FE, 24/1,8 (Nex).
En av de absolut mest avgörande faktorerna för ett objektivs optiska prestanda är hur kraftigt ljuset bryts i enskilda linser. Istället för att ha en lins som bryter ljuset i t ex ca 18graders vinkel, delar man gärna upp den brytningen i 2 eller 3 linser med vardera ca 9 eller bara 6 graders brytning. Kvalitetsvinsten blir exponentiell. Därför får objektiv fler och fler linser (tillsammans med förklaringen att man bygger in fler asfäriska ytor och specialglas, så att man får korrigeringspunkter för olika aberrationer). Objektiven byggs ju för att klara nuvarande 36MP och kommande generation med upp till 50MP sensorer. Ta Zeiss nya extremobjektiv 55/1,4 Otus, 12 linser i 10 grupper. Det är vad en hyffsad zoomoptik skulle kunna ha, och nästan dubbelt av vad klassiska 50/1,4or har.
Min misstanke är också att detta är en av förklaringarna till varför en del zoomgluggar faktiskt kan prestera så pass bra. Det är konstruktioner med många linser, ibland uppåt 20 stycken. T ex Sigmas nya hyllade 18-35/1,8 till aps-c.
Svårigheten blir i att felen som finns inbyggda som små imperfektioner i varje lins ökar med antalet, samt att kraven ökar på linsbeläggningarna för att öka ljusgenomsläppligheten och minska ströljus och flare problem i alla linsytor. Sist men inte minst uppstår problem med tillverknings och kvalitetskontroll. Ju fler linser som monteras per objektiv, desto större krav på toleranser och noggranhet för att undvika problem som decentrering mm.
Men det finns ju uppenbarligen bevis på motsatsen också. Canons senaste uppdaterade 24/2,8 ,28 och 35/2 IS är är ju tydligen mycket skarpa och välkorrigerade trots att de håller sig runt ca 5cm i längd. 40/2,8 IS, panasonic 20/1,7 och Sony Nex 35/1,8 oss och Sigma 60/2,8 till nex är andra nya kompakta och prisvärda skarpa konstruktioner (visserligen mest för APS-C, men ändå)

Det verkar ju vara den dominerande trenden även om man kan ana att det filas på ett paradigmskifte vid ett amerikanskt universitet där man istället för alla dessa linser bara har en och sedan tar hand om resten elektroniskt om jag fattar det rätt. Vi får väl se hur det blir med det i framtiden:

http://petapixel.com/2013/09/29/new...-helps-get-high-quality-photos-crappy-lenses/

Objektiven byggs ju för att klara nuvarande 36MP och kommande generation med upp till 50MP sensorer.
Ett Cosina-tillverkat Zeiss-objektiv uppvisade rätt bra upplösningsförmåga för snart 10 år sen, och det var inte så jättestort. Jag tror inte riktigt att dagens (och morgondagens) bildsensorer är något problem även för lite äldre kvalitetsoptik.

Min misstanke är också att detta är en av förklaringarna till varför en del zoomgluggar faktiskt kan prestera så pass bra. Det är konstruktioner med många linser, ibland uppåt 20 stycken. T ex Sigmas nya hyllade 18-35/1,8 till aps-c.

Det tror jag du misstänker rätt i. En bidragande orsak till att objektiv kan tillverkas med så många ingående linser är att det numera går fort att räkna på konstruktionerna. Utan datorhjälp hade vi knappast haft dessa fantastiska zoomobjektiv.

Vad tror ni.... tips på objektiv till dessa kameror?

Jag har Olympus OM 24/2.8, 28/3.5, 35/2.8, 50/1.8, 50/1.4, 85/2.0, 100/2.8, 135/3.5, 135/2.8, 200/4.0 och 300/4.5. Det vore väldigt roligt om några av dessa fungerade bra på en A7(r). OM-objektiven är små och lätta, och borde matcha en A7(r) rätt bra. Speciellt 24, 28, 50/1.8 och 100 är riktigt små för sin brännvidd. Jag hoppas att någon kommer att testa några av dessa objektiv på A7(r) så jag vet om det är en kamera för mig eller inte.

Absolut är det så att det redan finns många objektiv som förmodligen klarar högre upplösning än vad som finns i dagens kamerahus, inte minst Zeiss, Leica och Voigtländer M gluggar. Men tittar man på de nuvarande M gluggarna har de också en tendens att bli större. De lite äldre konstruktionerna som Voigtländer 35/1,4 och 40/1,4 t ex är inge vidare på stora öppningar, medan t ex nya 35/1,2 II ASPH verkar bra, men ca 3ggr större. På samma sätt är Canon EF 50/1,4 nedbländat till f8 skarpare än vad någon canonsensor idag klarar av, dock är den bedrövlig under 2,8.

Samtidigt är det väl lite poängen med FE35/2,8 precis som nämnda sigmagluggar, 19,30,60/2,8. Håller man ner ljusstyrkan kan man göra små och ruskigt skarpa gluggar. På APS-C tycker jag 2,8 blir lite begränsande i möjligheter till kontroll av skärpedjup, men på FF skulle Sigma 28, 45, 90/2,8 för 2500kr/st sitta som en smäck. Och skulle 45an få 2,0 skulle det vara helt ok också ;-)

Lite roligt att Sigmas 60/2,8 för 1500kr är en av de absolut skarpaste gluggarna i APS-C formatet över huvud taget. Lite tveksamt dock hur t ex sigma ställer sig till att utveckla obj. till FE. Känns som man siktade på helt andra volymer med nex/m43 varianterna som gjordes för 2 volymsystem. Även om Sony säljer över alla förväntningar så de blir tvungna att att bygga ut produktionskapaciteten (vilket jag iofs tror kommer ske med A7(r)... lär bli minst 6mån väntetid) kommer det ändå bara vara en bråkdel av alla Nex/m43 kameror som sålts. Tyvärr :-(

Men det finns ju inget som hindrar att t ex sigma vänder lite på trenden och gör några mindre kompaktare fastbränviddare som släpps i både DSLR fattning och med FE fattning. De borde kunna konkurrera i storlek med Zeiss FE objektiven, vara mer telecentriska då de gjorts för DSLR, men mycket billigare.

Det hänger nog mest på om alla tillverkare någon gång kan tillfriskna från den här förbenade 1,4 sjukan. ;-)

Låter som du varit väldigt förutseende Per, och ordnat det bra för dig. Tror säkert de objektiven blir grymma, åtminstone något steg nedbländade. Tror de vinner mycket på att vara lite mer telecentriska (SLR) objektiv jämfört med M objektiven. Sedan kan det kanske i vissa fall vara nästan en fördel med en nyans oskärpa. Då fungerar objektivet som AA filter på A7r, och man slipper kanske viss moiré.
Jag tror nog objektiv för M fattning främst är ett val ur storlekssynpunkt vid de kortare brännvidderna. Över 50mm är skillnaden ju obetydlig.

Om jag vill ha den för mina Minolta AF och Sigma DG till A7.

Ahh! läste lite slarvigt. Trodde du satt nöjd med NEX-7. Då är jag med.
Kul!!!

Det blir en A7 så småningom för min del också, men inte genast.

Något extra bra litet "native" objektiv blir det till den och sen Metabones-adapter för Nikon.

Adaptrar till Konica Hexanon har jag ju redan. Ska bli roligt att köra alla dessa Hexanon-gluggar på FF.

Har ju som sagt några stycken Hexanon-objektiv, vet inte på rak arm hur många, men något 20-tal är det ;-)

De är ju underbart fint byggda och med härlig känsla där fokusringen går typ ett helt varv nästan :). Alla håller dock inte optiskt högsta klass jämfört med dagens moderna objektiv tyvärr.

/Mats

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min NEX men det kunde ju vara kul med A7:an för det är ju en lite annan fågel och jag tror att den blir uppskattad av många när den nu kommer. Förbokningsintresset verkar ju som sagt stort. Här får ju också Sony en hel del kunder de annars inte skulle komma åt efter som ju ingen har något liknande ännu. Men det här borde väl konkurrenterna sett komma kan man tycka.

Nää, alla Hexanon är ju inte toppen men tillräckligt många, så det räcker med riktigt bra objektiv i den bunten. Jag testade min 200mm/4 för någon dag sedan och den är riktigt bra tycker jag. Men det skulle ju inte suttit fel med IBIS för den, men vafan vem hade IBIS på 70-talet. :) De kortare är ju trots allt lättare att hantera med hänsyn till skakning.

Steve Huff är väl hyfsat i synk med några av dina användargrupper men är väl lite mer distinkt i andra fall. Han har dessutom uppenbara svårigheter att stå kvar på jorden i sin "review" av A7. Han är väl snarst en av de som verkligen ylar

Tja, vi kan väl säga så här: inte är han wifi-morfar iaf ;-)

Gillar ändå Steve Huff. Så länge man håller i huvudet att han själv beställer kameror han redan på förhand gillar så är det lättare att förhålla sig till tonläget.

(OT: Hade fö en gästpost hos honom förra året, som väl ändå har lite bäring i ämnet i bemärkelsen att sensorstorlek faktiskt inte är allt:
http://www.stevehuffphoto.com/2012/11/07/big-light-with-small-gear-by-anders-hansen/ )

Testade att spara om inlägget för att laga länkar. /Mod

Senast redigerad av en moderator:
Vilken härlig och bra artikel du du skrivit Anders!
Mycket inspirerande.

Liknar en teknik jag själv använder. Fast jag har brukat använda Aläget med trådlös blixt från sidan och max nedställd exponeringskompensation, vilket ibland gett problem med slöjeffekter för att tiden knte räckt till för att frysa motivet då en del också exponeras av det omgivande ljuset.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/311876/2393094.htm

Ska börja köra manuellt med kortare tider och skruva upp blixteffekten. Vet inte hur det hänger ihop med kortaste synktiden i det fallet.

Den här möjligheten har varit en sak som jag uppskattat med Sony-systemet. På DSLR-kamerorna vill säga. Allra bäst var det faktiskt på A550 där man kunde köra i qui k-lv o h ha blixtsnabb respons även i knepiga bildvinklar.

På A77 så försämrades detta kraftigt. Är rätt säker på att det hänger ihop med att expo eringsmätnincen görs med sensorn som inte hänger med lika snabb som externa ljusmätare vid TTL-mätningen. Av någon anledning fick man på A580 en fördröjning också, men inte lika markant som på A77.

Nikon D600 tillsammans med SB900 var en dröm. Fungerar makalöst bra. I sökarläge vill säga. I liveview däremot får man en fördröjning på den kameran också, men den exponerade i alla fall inte fel som min A77 gjorde.

Jag tror man kan dra slutsatsen att TTL och exponeringsmätning med bildsensorn i te fungerar något vidare hos någon tillverkare och att därför inte heller A7 och A7r kommer att vara bra på detta.

Min planerade nya kamerautrustning blir en Nikon d7100 och en sb910 o h Sigma 18-35/1,8. Är säker åå att det är perfent för detta. A7 får komma senare, men den får användas till annat. Det här blir nog inge bra med den ka.eran är jag rädd.

/Mats

P.S. Har du nåt knas med metakoderna i forumet för citat och länkar? Ser ju helt rätt ut, men det blkr inga länkar. D.S.

Min planerade nya kamerautrustning blir en Nikon d7100 och en sb910 o h Sigma 18-35/1,8. Är säker åå att det är perfent för detta. A7 får komma senare, men den får användas till annat. Det här blir nog inge bra med den ka.eran är jag rädd.

/Mats

P.S. Har du nåt knas med metakoderna i forumet för citat och länkar? Ser ju helt rätt ut, men det blkr inga länkar. D.S.

A7 kan mycket väl vara en dark horse blixtsynkmässigt, särskilt om man kör i APS-C-läge och med elektronisk främre ridå. Detta med tanke på att jag utomhus - med rätt motiv - kan ta bilder med 1/500 med 1/160 specade NEX-6 (placera övre osynk-området uppe i himlen, rama löst och croppa bort osynken nedtill).

Området jag tar bort på NEX-en skulle lätt falla utanför en APS-C beskärning på FF, så beter de sig liknande kan det bli riktigt roligt. Det får tiden utvisa. Har förbeställt en A7, men är lite vankelmodig. E-mount har ju precis börjat mogna, och jag är nöjd med mina APS-C-objektiv. Känns inte jättekul att börja om.

Samtidigt känns det här som kameran jag väntat på sedan jag sålde min FA i början av 2000-talet.

Ang själva tekniken tycker jag det är lättare i M-läge än TTL, då man dels lär sig vad man gör, dels slipper lagg i form av förblixtar etc.

Kör i A-läge med exponeringskompensation och manuell blixtstyrka ibland när det är växlande molnighet.

Ang fel på koder vet jag inte. Gör 95% av inläggen via Tapatalk, och har noterat att det ibland ser knepigt ut när jag kollar i datorn :-/

Det är Tapatalk som har sönder taggar i inläggen (ibland). Jag redigerade Anders första inlägg utan att göra andra ändringar än att spara om det, och då blir det rätt.

Det finns trådar om det i fotosidan.se-forumet

/Mod

Det är Tapatalk som har sönder taggar i inläggen (ibland). Jag redigerade Anders första inlägg utan att göra andra ändringar än att spara om det, och då blir det rätt.

Det finns trådar om det i fotosidan.se-forumet

/Mod

Tack, Anders. Provade samma sak med nästa inlägg och det fungerade :)

Jag har Olympus OM 24/2.8, 28/3.5, 35/2.8, 50/1.8, 50/1.4, 85/2.0, 100/2.8, 135/3.5, 135/2.8, 200/4.0 och 300/4.5. Det vore väldigt roligt om några av dessa fungerade bra på en A7(r). OM-objektiven är små och lätta, och borde matcha en A7(r) rätt bra. Speciellt 24, 28, 50/1.8 och 100 är riktigt små för sin brännvidd. Jag hoppas att någon kommer att testa några av dessa objektiv på A7(r) så jag vet om det är en kamera för mig eller inte.

Bästa sättet är att testa själv, före ett köp, - tag med dig en Zuiko-glugg och ett minneskort, koppla an på ett kamerahus A7. -:)

Bästa sättet är att testa själv, före ett köp, - tag med dig en Zuiko-glugg och ett minneskort, koppla an på ett kamerahus A7. -:)

Det behövs ju en bra (välpassande) adapter också, så det kan vara vettigt att låta någon annan testa först ;)

Det är stor skillnad i passform på adaptrar, och blir det minsta snett blir resultatet inte så lyckat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar