Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
---
Men: Borde det inte kunna fungera snabbare med A-objektiv + den nya SLT-adaptern? Då har man ju en separat AF-lösning och kan strunta i den sensorbaserade. Nå, det visar väl sig, och jag tror ändå inte hög framerate är en avgörande faktor för de här kamerorna.
Jag tänkte på samma sak, men tror att de valt att inte göra så (när det gäller seriebildshastighet). Inte pga några tekniska problem - det vore i princip enkelt att fixa, men då skulle de ha behövt sätta in betydligt dyrare slutare, vassare processor etc, och detta då för, som du menar, ett litet användningsområde utnyttjat av ett fåtal.

Däremot borde AF-hastigheten kunna bli betydligt högre genom de separata AF-sensorerna i LA-EA4-adaptern. Hoppas jag. Har själv aldrig använt någon LA-EA2 till min NEX, men med den ska ju fokuseringshastigheten med NEX bli lika hög som med A55, vad jag vet.
.

Jag är nog benägen att hålla med Gunnar här: Det är ingen märklig begränsning sett till hur tekniken ser ut i dagsläget. Sett till vad jag uppfattar som kamerornas målgrupp känns det inte heller som någon speciellt viktig begränsning.

Men: Borde det inte kunna fungera snabbare med A-objektiv + den nya SLT-adaptern? Då har man ju en separat AF-lösning och kan strunta i den sensorbaserade. Nå, det visar väl sig, och jag tror ändå inte hög framerate är en avgörande faktor för de här kamerorna.

Begränsningen ligger kanske i att de är utrustade med klen processor och ett fjuttigt batteri.
Blir för tungt att skyffla och processa 24/36 megapix i 14 bitar oavsett om af-systemet är snabbt, vilket det ju blir med LA-EA4.

Att slutaren skulle vara begrä sande tror jag inte. Det är enkelt och i dessa kameror sitter det påkostade precisionsslutare som xixar 1/8000 s., så fler fps för dem skulle inte vara någon match alls.

/Mats

Däremot borde AF-hastigheten kunna bli betydligt högre genom de separata AF-sensorerna i LA-EA4-adaptern. Hoppas jag. Har själv aldrig använt någon LA-EA2 till min NEX, men med den ska ju fokuseringshastigheten med NEX bli lika hög som med A55, vad jag vet.
.

Någon av förhandstestarna upplevde tydligen att fokuseringen var snabbare med LA-EA4 än med A99, och det är ju inte fy skam.

EVF:en ska enligt uppgift också vara vassare än den i A99 i alla avseenden.

Det finns onekligen en del som talar för de här kamerorna - normala rattar i stället för den eländiga tri-navi är ju ett lyft också (och att tri-navi bara finns på NEX-7 tyder kanske på att den inte var så uppskattad som Sony trodde den skulle bli).

Sten-Åke skrev ju i texten du citerar att Canon och Nikon inte har stabilisering i alla objektiv ;)

Jag tycker personligen att det är bra med stabilisering också på kortare brännvidder, även om det oftast gör mer nytta på teleobjektiv.

Haha, måste man läsa mer än en rad ;D
Faktum är att det som jag ser som mest negativt är slutarljudet, ingen streetkamera precis. Man får hålla sig till Fuji och centralslutare..

Sten-Åke skrev ju i texten du citerar att Canon och Nikon inte har stabilisering i alla objektiv ;)

Jag tycker personligen att det är bra med stabilisering också på kortare brännvidder, även om det oftast gör mer nytta på teleobjektiv.

Är väldict nyttict o kså på korta brännvidder då man filmar eller fotograferar stilla motiv i svagt ljus.
En nattpromenad på stan och ett 50/1.8 på ISO 1600 kanske ändå ger tider på 1/10 s eller så. Det funkar utmärkt på frihand med stabilisering.

loxa som skrev att han inte har problem med sina ostabilkserade objektiv kanske alltid släpar med sig stativ, nöjer sig med bilder med skakoskärpa, brusiga bilder på ISO 12800 elller låter bli att fotografera i såna situationer. Att inte kunna ta en bra bild pga tekniska becränsningar ser jag som ett problem.

Saknar kameran IBIS så kan det gå an ä då, men självklart är det önskvärt. Fånigt att säga att det inte behövs.

Riktigt trevliga de här två nya. Jag kommer knappast att köpa någon av dem, men definitivt trängas i sonybåset på Fotomässan för att få klämma lite.

Som förväntat är sensor PDAF:en i a7 av samma typ som i a99.
Det lugnar tyvärr inte nerverna beträffande ryktena om att A-mount ska bli spegellöst härnäst.

Fast Sony har ju knåpat ihop en ny adapter med SLT-teknik, så den kanske lever vidare ett tag till...

---
Som förväntat är sensor PDAF:en i a7 av samma typ som i a99.
---
Nej, de kan inte vara av samma typ. De 102 PDAF-sensorerna på A99:ans bildsensor kan inte arbeta självständigt, de behöver hjälp av åtminstone någon av dess 19 separata AF-sensorer.

---
Det lugnar tyvärr inte nerverna beträffande ryktena om att A-mount ska bli spegellöst härnäst.
---
Ryktena om att SLT ska kunna ersättas med PDAF On-board-sensor bekymrar även mig. Jag har svårt att tro att den tekniken skulle vara framme där än, om den ens någonsin kommer dit (till snabb följande AF i dåligt ljus).

Det PDAF On-board-sensor-system som Canon har har satt in i 70D är ju mycket långt ifrån att kunna ersätta konventionella separata PDAF-plattor.

Men Sony har väl inte själva sagt att SLT ska skrotas, det är bara rykten vad jag vet.
.

Nej, de kan inte vara av samma typ. De 102 PDAF-sensorerna på A99:ans bildsensor kan inte arbeta självständigt, de behöver hjälp av åtminstone någon av dess 19 separata AF-sensorer.

Ryktena om att SLT ska kunna ersättas med PDAF On-board-sensor bekymrar även mig. Jag har svårt att tro att den tekniken skulle vara framme där än, om den ens någonsin kommer dit (till snabb följande AF i dåligt ljus).

Det PDAF On-board-sensor-system som Canon har har satt in i 70D är ju mycket långt ifrån att kunna ersätta konventionella separata PDAF-plattor.

Men Sony har väl inte själva sagt att SLT ska skrotas, det är bara rykten vad jag vet.
.

Är 70Ds LV-pdaf långtifrån det med separata af-sensorer?

Vad har du fått det ifrån? Det är ju det som de inte är!!! , vilket är hela revolutionen.

Har du provat 70D? Jag tror inte du har sett hur fantastiskt det är.
Visst, aningen (men bara aningen) långsammare är det i Canons tappning jämfört med deras eget separata system som är mycket snabbt. Bl.a. beroende på att deras utläsning från sensorn inte är så snabb.

Canon är de enda just nu med sådan teknik, men det faktum att de har lyckats gör att det bara är en tidsfråga innan andra är ikapp. Det är tekniskt möjligt vilket är huvudsaken. Sedan kan det förbättras med snabbare utläsning osv, vilket Sony är bättre på än Canon.

Kanske inte Sony gör exakt likadant men något liknande som funkar lika bra eller bättre och då är de hemma.

Än är de dock inte där, så pdaf i A7 är inte alls i samma klass som Canon 70D, men när de släpper nya A-mount kameror om ett år eller så kan de absolut vara det. Inte alls omöjligt.

/Mats

Senast ändrad:
Är 70Ds af långtifrån separata?
Det är ju det som de inte är!!! I princip lina bra ju.
Har du provat 70D?
---
Ja, men jag fick alldeles för kort tid på mig. Ska förstås prova mer sedan. Men ifall inte någonting var galet inställt, så var liveview-AF:en på den 70D jag fick prova inte jämförbar med dess vanliga PDAF-system.

Och ifall de båda systemen skulle vara i princip lika bra som du påstår, varför har Canon då inte slängt ut den separata PDAF-modulen? Och sekundärspegeln? Skulle ju spara kulor, och de skulle slippa AF-justeringar och BF/FF-problem.

Och vad menar du med "i princip" lika bra?
.

Jag tänkte på samma sak, men tror att de valt att inte göra så (när det gäller seriebildshastighet). Inte pga några tekniska problem - det vore i princip enkelt att fixa, men då skulle de ha behövt sätta in betydligt dyrare slutare, vassare processor etc, och detta då för, som du menar, ett litet användningsområde utnyttjat av ett fåtal.
Knappast dyrare slutare. Den som sitter i klarar ju 5 bilder per sekund.

Ja, men jag fick alldeles för kort tid på mig. Ska förstås prova mer sedan. Men ifall jag inte någonting var galet inställt, så var liveview-AF:en på den 70D jag fick prova inte jämförbar med dess vanliga PDAF-system.

Och ifall de båda systemen skulle vara i princip lika bra som du påstår, varför har Canon då inte slängt ut den separata PDAF-modulen? Och sekundärspegeln? Skulle ju spara kulor, och de skulle slippa AF-justeringar och BF/FF-problem.

Och vad menar du med "i princip" lika bra?
.

De har i flrsta generationen stoppat in den i den kameran som var i pipen just då, vilket var 70D. Det är en DSLR som har sina fördelar med optisk sökare, vilket många tilltalas av.

Räkna med att den inom kort kommer i deras EOS-M. Kanske lite ytterligare förbättrad.

Med "i princip" menar jag att de lyckats lösa problemet med att inte stjäla ljus och få samma funktion som separata sensorer och nästintill lika snabbt. Den lilla skillnad i snabbhet som finns just nu i den allra första versionen är av sådant slag att det bara krävs lite vanlig hederlig evolution och förfining med smartare och snabbare utlässning, kanske någon dedicerad hjälpkrets eller något. Den skillnaden är inte stor och inte av artskillnads-karaktär, utan bara lite mer pulver och teknikutveckling.

/Mats

Därför att sensor-PDAF fungerar rätt dåligt ihop med en spegelreflexsökare ...

---
Den lilla skillnad i snabbhet som finns just nu ...
---
Jag upplevde inte att det var bara en liten skillnad när jag provade, med reservation för att tiden var alldeles för kort, som sagt. Får prova mer sedan.

Men får jag fråga dig rakt ut - antag att det kommer en spegellös A78 från Sony med ett PDAF On-board-sensor system med samma prestanda som 70D nu ger i AF-läge, varken bättre eller sämre. Skulle du vara helt nöjd då? Eller skulle det bli de vanliga förbannelserna över Sonys oduglighet...

Det är nog samma objektiv med ny fattning. Förmodligen ingen bländarkoppling i FE-fattning heller, så det är manuell nerbländning som gäller.

Då skulle jag lika gärna kunna köpa dem med Nikonfattning och använda adapter, eftersom de med E-fattning måste ha adaptern inbyggd så att säga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar