Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag upplevde inte att det var bara en liten skillnad när jag provade, med reservation för att tiden var alldeles för kort, som sagt. Får prova mer sedan.

Men får jag fråga dig rakt ut - antag att det kommer en spegellös A78 från Sony med ett PDAF On-board-sensor system med samma prestanda som 70D nu ger i AF-läge, varken bättre eller sämre. Skulle du vara helt nöjd då? Eller skulle det bli de vanliga förbannelserna över Sonys oduglighet...

Då svarar jag dig rakt ut!
Vad sjutton är det med dig egentligen och vad är det du hänger upp dig på?

Vad då de vanliga förbannelserna över Sonys oduglighet?

När Sony gör nåt som jag tycker är bra säger jag det. Som jag t.ex. tycker om A77 A7r. Vad har jag sagt för negativt den här gången då?

När Sony gör något dåligt, som t.ex. att stoppa in massa fokuspunkter på sensorn i A99 som igenefterfrågat och som försämrar lågjusprestandan, eller förstör det fina blixtprotokollet, eller sänker fps-hastigheten till hälften också utan anledning , ja då säger jag att jag tycker det.

När Canon gör något som jag tycker är kass, som t.ex 650D som de innan så att den skulle vara bättre än föregångaren, men är sämre, eller när de lanserar 1Dx och sen inte levererar på mer än ett år så säger jag att jag ,tycker det är dåligt.

När Canon gör något som är bra, som t.ex. sensor-pdaf i 70D så säger jag att jag tycker det är bra.

När Nikon gör bra grejer som t.ex. deras helt outstanding blixtsystem CLS, så säger jag att jag tycker det. När Nikon gör got ruttet, som t.ex. hanteringen av sina D600-kunder genom att låtsas om att det inte finns ett problem i den kameran och sedan släppa D610. Ja, då säger jag att jag tycker det är kass.

Alltså, jag säger insikt om vad jag tycker är bra och vad jag tycker är dåligt oavsett vilket märke det är på prylarna. Jag har inte grå intressen i von tillverkare, utan är en kräsen kund. Väljer det som jag tycker är bra. När det ändras väljer jag nåt annat.

Jag har inga problem med det och tittar man historiskt här på FS så finns det åtskilligt gott som jag har sagt om Sony, som misstolkades att jag skulle säga så för att det var Sony, vilket det inte var.

Nu har du ytterligare en gång nyligen i den här tråden sagt att jag inte "igen" skulle ha orimliga förväntningar. Jag retar mig lite på det för att jag har tom ytterligare en gång förklarat vilka förväntningar jag hade på A99 som definitivt inte var orimliga och frågat dig massor med gånger vad som är så orimligt att den skulle vara lika snabb som sitt 10000 billigare syskon trots samma datamängd och inga rörliga delar utan istället bara vara hälften så snabb och lite annat.

Nä, jag skriver vad jag tycker oavsett märke. Det känns riktigt bra, prova vetja.

I det här fallet med A77 / A7r så tycker jag att Sony gjort något alldeles enastående! Så jädra coola och superbra kameror som ingen annan kommer i närheten av. Visst har de kompromissat med en del saker så de är inte fulländade, men ändå överlägset allt annat. Rockar fett helt enkelt (betyder att man tycker det är bra som vi i den inga generationen, vilken jag befinner mig i den yttersta kanten av..., uttrycker sig).

/Mats

Då skulle jag lika gärna kunna köpa dem med Nikonfattning och använda adapter, eftersom de med E-fattning måste ha adaptern inbyggd så att säga.

Precis. Då får man objektiv som funkar lika bra till två system istället för ett.

Däremot kan de i vissa objektiv göra de speciellt för E-mount så att de skiljer sig. T.ex. deras 8 mm fisheye som finns i en bättre f/2,8-version till NEX jämfört med den lite klumpigare f/3,5-versionen som finns till övriga aps-c.

Får se vad de kommer med.
Lite sugen på T/S 24. Den skulle inte vara så du, till en A7r med FE-mount t.ex.

/Mats

Ja, just för t/s-objektiv är ju liveview synnerligen trevligt då det är lätt att sätta fokus exakt. Jag läste just på dpreview att de här objektiven är exakt likadana som till tjockkameror, och har "inbyggd adapter".

Objektiv för M-fattning kan nog också vara trevligt på den här typen av kamera :)

Då svarar jag dig rakt ut!
Vad sjutton är det med dig egentligen och vad är det du hänger upp dig på?

Vad då de vanliga förbannelserna över Sonys oduglighet?
---
Jag försöker bara komma underfund med ifall det är så att det lilla jag hann se av 70D:s liveview-AF-prestanda var missvisande, eller ifall det jag såg var dess verkliga prestanda (för mig) och att du ser med mycket mer toleranta ögon på detta än vad jag gör.

Jag vet faktiskt inte detta, men det är väl bäst att låta det vila tills jag haft möjlighet att prova igen.

Och ja, du har definitivt skrivit mycket positivt om Sony, och väldigt många gånger blivit anklagad för att vara en "Sony-galning" eller motsvarande, trots att du endast i sak har beskrivit sådana funktioner och möjligheter som Sonys lite annorlunda tekniker ger möjlighet till, men som är okända i andra system. Även jag har förvisso fått alldeles för många sådana påhopp, men inte alls lika många som du tycker jag.

Och nej, du har inte skrivit något negativt om A7/A7R, tvärtom. Och skulle du ha gjort det så har jag i alla fall inte reagerat på det, utan hållit med dig... :)
.

Om ni tycker de här är fula, vänta då bara tills de kommer med Hasselbladlogga och en prislapp på 85000:- ;)

Jag tycker Nexar är skitfula, men jag köper inte kameror för utseendet.

---
EVF:en ska enligt uppgift också vara vassare än den i A99 i alla avseenden.
---
Att EVF:en skulle bli bättre på A7/A7R än den i A99 kunde man utläsa genom den stora "puckel" dessa fått (som så många klagar på). Den behövs för att kunna stoppa in ett högklassigt sökarokular. Sedan kan de kanske också ha lyckats förbättra processingen av liveview-sökardisplayutläsningen.

---
Det finns onekligen en del som talar för de här kamerorna - normala rattar i stället för den eländiga tri-navi är ju ett lyft också (och att tri-navi bara finns på NEX-7 tyder kanske på att den inte var så uppskattad som Sony trodde den skulle bli).
Att Tri-Navi-systemet inte skulle vara uppskattat måste du ha missuppfattat totalt! Hur kan du tro det?

A7/A7R har också Tri-Navi vill jag påstå, fast bara på ett annat sätt. Istället för två rattar i rad som på NEX-7 har man en främre och en bakre ratt pss som på de flesta "tjockkameror". Men dessutom har man en tredje ratt som sitter på precis samma ställe som den gör på NEX-7. Detta är snarare en vidareutveckling av Tri-Navi-systemet, inte en skrotning.

'Har du sett eller läst om att den tredje ratten ska gå att snurra på då?' frågar du kanske.
Nej, det har jag i och för sig inte. Men med kännedom om Sonys företagskultur och deras allmänna innovationsförmåga, så är jag tillräckligt säker på detta för att våga sätta min bästa digitalkamera på att det förhåller sig såhär! :)

Eller med andra ord - tills nu har NEX-7 varit den enda kamera i världen där man har haft en separat ratt för var och en av de tre primära exponeringsparametrarna - slutartid, bländare resp. ISO. Nu finns det tre sådana kameror.

Har jag fel i det sista så förlorar jag en kamera - snyft...

Vem blir först med att se vad som händer om man snurrar på ratten på baksidan? Om den går att snurra på, som sagt?

Själv är jag tämligen övertygad om att default kommer att vara slutartid på den främre ratten, bländare på den bakre och ISO på den på baksidan. Eller att dessa tre parametrar åtminstone går att ställa in så.
.

Är det inne got sätt att dessa dessa för utseendet?

Jag tycker de är supersnygga! Riktiga skönheter jämfört med alla matta mörkgrå stora klumpar med rundade hörn och plastdetaljer.

De här är de absolut snyggaste moderna kamerorna som finn enligt min uppfattning!

Fast tycka olika om en sådan sak är ju fullt tillåtet.

/Mats

Jag skiter i bps, utseende, bla bla bla. Alfahannen tar mina Pentax-juveler, utan cropfaktor och i 36 megapixlar. Den får duga tills Pentax kommer med eget FF-hus och det kan ju lika gärna ta 13 år till.

Att EVF:en skulle bli bättre på A7/A7R än den i A99 kunde man utläsa genom den stora "puckel" dessa fått (som så många klagar på). Den behövs för att kunna stoppa in ett högklassigt sökarokular. Sedan kan de kanske också ha lyckats förbättra processingen av liveview-sökardisplayutläsningen.

Att Tri-Navi-systemet inte skulle vara uppskattat måste du ha missuppfattat totalt! Hur kan du tro det?

A7/A7R har också Tri-Navi vill jag påstå, fast bara på ett annat sätt. Istället för två rattar i rad som på NEX-7 har man en främre och en bakre ratt pss som på de flesta "tjockkameror". Men dessutom har man en tredje ratt som sitter på precis samma ställe som den gör på NEX-7. Detta är snarare en vidareutveckling av Tri-Navi-systemet, inte en skrotning.

'Har du sett eller läst om att den tredje ratten ska gå att snurra på då?' frågar du kanske.
Nej, det har jag i och för sig inte. Men med kännedom om Sonys företagskultur och deras allmänna innovationsförmåga, så är jag tillräckligt säker på detta för att våga sätta min bästa digitalkamera på att det förhåller sig såhär! :)

Eller med andra ord - tills nu har NEX-7 varit den enda kamera i världen där man har haft en separat ratt för var och en av de tre primära exponeringsparametrarna - slutartid, bländare resp. ISO. Nu finns det tre sådana kameror.

Har jag fel i det sista så förlorar jag en kamera - snyft...

Vem blir först med att se vad som händer om man snurrar på ratten på baksidan? Om den går att snurra på, som sagt?

Själv är jag tämligen övertygad om att default kommer att vara slutartid på den främre ratten, bländare på den bakre och ISO på den på baksidan. Eller att dessa tre parametrar åtminstone går att ställa in så.
.

Du har alldeles rätt i att det går att snurra på ratten på baksidan. (Om det inte gick skulle det inte vara en rätt :) ).

Framgår tydligt på filmen från SGNL by Sony på Youtube.

Visst är det tri-navi fast implementerat lite annorlunda än på NEX-7 och att begreppet/namnet på företeelsen är skrotat. På samma sätt som namnet NEX är skrotat, fast det här är NEXar ändå...

/Mats

Jag kanske ska förtydliga att det är hur det är implementerat på NEX-7 jag inte gillar. Det är för lätt att ändra inställning av misstag, och jag gillar inte att det är två tumrattar bredvid varandra.

Ratten på baksidan går förstås att snurra, men jag vet inte om den går att ställa in så den justerar ISO utan att först trycka på någon annan knapp. Jag tycker inte att jag haft någon direkt nytta av att det är så lätt att ändra på NEX-7, men en del gillar det.

Jag har använt min NEX drygt ett år och tagit många bilder med den, så jag vet rätt bra vad jag gillar och inte gillar med den.

Du tyckte bergis att Minolta 7000 var skitsnygg också?
;-)

Jag har en Minolta Dynax 7 Limited. Den tycker jag är rätt snygg med sina rattar med guldinlägg osv. Men till formen är den inte så speciell.

Minolta 7000 tycker jag är apful. Kan inte förstå att ni tycker A77 påminner om den som har kantiga former med en massa ditkletade plattor lite överallt.

Det är inte de uttre dragen i sig som avgör, utan proportionerna och finish och detaljer i högre grad.

Dessa nya är superfina tycker jag. Om nai tycker de påminner om Minolta 7000 så är det märkligt.

Jag har en drös Konica-kameror hemma. Likheten är större med Autoreflex T-C tycker jag.

Äh tyck vad ni vill så tycker jag vad jag vill :)

/Mats

Jag kanske ska förtydliga att det är hur det är implementerat på NEX-7 jag inte gillar. Det är för lätt att ändra inställning av misstag, och jag gillar inte att det är två tumrattar bredvid varandra.

Ratten på baksidan går förstås att snurra, men jag vet inte om den går att ställa in så den justerar ISO utan att först trycka på någon annan knapp. Jag tycker inte att jag haft någon direkt nytta av att det är så lätt att ändra på NEX-7, men en del gillar det.

Jag har använt min NEX drygt ett år och tagit många bilder med den, så jag vet rätt bra vad jag gillar och inte gillar med den.

Kolla på filmen på SGNL.
De här kamerorna är sjukt inställbara för precis hur man vill ha det på varenda knapp och rätt som finns.

Går utmärkt att direkt justera ISO med den ratten, det är defultinställnimgen.

Vid filmning är det bra att kunna göra det om man panorerar in i ett område med annat ljus och inte vill ändra slutartid eller blandade vilket ger en annan karaktär i sökning eller skärpedjup. Såklart vid andra tillfällen också. Kan komma på en drös, men orkar inte förklara allt. Vet hur jag vill använda det i alla fall.

/Mats

Ja, det beror förstås på hur man använder en kamera om vissa funktioner är bra eller inte. Det finns en poäng med lättåtkomlig ISO-inställning på min kamera, och det är den urusla auto-ISO-funktioner som inte går att konfigurera alls. Det har de förhoppningsvis gjort något åt i de nya kamerorna.

Jag såg också att Sony har samma oskick som med RX-kamerorna att inte leverera med någon lös laddare, det borde inte kosta många kronor extra för dem.

Jag är väl snart den ende som inte har kommenterat A7/A7R:s utseende, så det är väl bäst att jag gör det...

När jag såg den första skissen tyckte jag inte att den var snygg precis. Naturligtvis är det roligare med en snygg design, men det är ingenting som skulle hindra mig ifall det var något som jag förväntade mig skulle komma att fungera bra för mina ändamål (och som jag hade råd att köpa förstås).

Efter att jag sett de lågupplösta bilderna tyckte jag det såg klart bättre ut.

Efter de högupplösta bilderna var jag riktigt nöjd.

Förväntar mig att de inte ska se sämre ut i verkligheten i alla fall. Minns att jag tyckte att RX1 var betydligt elegantare i verkligheten än vad som hade framgått av bilderna.

Roligt tyckte jag det var med enkäterna som SAR gjorde på sin läsekrets.
Gillar du A7-A7R designen?

Efter skissen: 37% gillade den.
Efter de lågupplösta bilderna: 53%
Efter de högupplösta bilderna: 67%
Efter att ha sett dem i verkligheten: ? :)
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar