Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet inte vart du fått det ifrån att 7D på nått sätt skulle varit en måttstock - det finns många kameror som är byggda på samma sätt som den, innan den kom.

Personligen tycker jag inte att skillnaden i storlek mellan NEX och A7 är obetydlig, men det är väl en smaksak :)

Nja... A7 är 70 gram tyngre än NEX 7 anser man det som mycket eller ej med tanke på att A7 rymmer en småbildssensor, den stora sökarutbyggnaden undrar jag om den är i plast den upptar ju nästan halva kamerans höjd, vilket vid en snabb blick gör att kameran ser större ut än vad den är.

7D passade bra för att den är gjord i relativt modern tid och därför välkänd även för yngre förmågor. Annars tror jag personligen att Sony har byggt A7-A7r lite så där mitt mellan för att bättre passa till något större objektiv, Vilket surr det varit kring Nexarnas lilla kropp och stora objektiv som exempel.

Bra jobbat

Sony har nu ändrat på siktet
I mitt fall så väntar jag på när Nikon kommer med sin variant av spegellöst
//LGN

Avståndet mellan sensorplan och bajonett kan inte ändras så länge det rör sig om samma bajonett. Detta avstånd är en del av E-bajonettdefinitionen. Så spara dina adaptrar, de kommer med stor sannolikhet att fungera på en A7, såvida de inte har någon intern skärmning eller något annat dumt som kan hamna i vägen.

Jag kollade just mina Fotga-adaptrar (har till Pentax och Konica AR) och jag är rätt säker på att de funkar. De är ju helt öppna rakt igenom. Hade de däremot lagt en ram i bakgrand som begränsning mot APS-C-formatet så hade det varit kört. Däremot kan det ju vara en poäng i att kolla så att adaptern verkligen är tight och inte glappar. En FF är nog mindre förlåtande när det gäller sådant eftersom skärpedjupet är mer avslöjande för sånt på en FF förmodligen. Såg att om det var en kines som recenserat A7, som just tog upp detta.

Det är en rätt rörig semantisk förvirring numera tycker jag. Småbildsformat, Full Frame, Full format låter ju bara det konstigt. Vi har MF - Mellan Format som även kan läsas Manuellt Fokus. Sedan finns ju Stor Format men ingen skriver SF för det är ju Svensk Filmindustris akronym. Sedan kan man ju undra om inte Full är större än Stor på toppen av det.

Det är lika rörigt som bland datorer och sånt nuförtiden. När jag började med datorer så hade man Hemdatorer men det blev förengelskat till Mikrodatorer efter Microcomputers. Sedan fanns minidatorer och det var exv. sådana som större företag hade och de kunde vara ordentligt stora och skrymmande fast de kallades Minidatorer. Det var inte ovanligt att man ställde dessa på plats med en mindre lyftkran.

Exempel på Minidatorer var IBM:s AS/400-serie som senare döptes om till i-Series. Men idag har en del börjat tala om Minidatorer som något litet och något mindre än Mikrodatorer och då måste jag erkänna att åtminstone jag tappat taget. Jag vet inte hur det är med andra eller om det bara är ett uttryck för mina högst personliga begränsningar.

Sedan fanns dessutom de största datorerna som kallades Stordatorer eller Mainframes på engelska och dessa hade bara riktigt stora organisationer behov av och råd med. Det är fortfarande min fasta punkt för ännu har ingen kommit på att byta ut detta begrepp mot Fulla datorer. Fulla datorer är dock något helt annat än man egentligen menar för folk säger att deras datorer är fulla fast de bara menar att hårddiskarna saknar plats för fler filer.

Är det att undra på att man super ?

Nu är man van att skriva FF för att det är smidigt, Småbildsformat är ett långt ord och hur blir en förkortning av det ordet, SMF eller var det en husvagn som hette det, nej det var visst SMV, tar lite tid att memorera in SMF. Smålbild ger en tro på något mycket mindre än 36X24 ja lite rörigt är det.

Bara för skojs skull....de är ju släktingar numera

http://camerasize.com/compare/#487,482

Har under en längre tid funderat på ett kompakt komplement till mitt Pentax-system. Var sååå nära att slå till på en GX7 i London för två veckor sedan. Nu är jag glad att jag avvaktade. Med A7:an kan jag ju använda mina fina Pentax-gluggar utan crop-faktor! Fantastiskt Sony! Jag beställer en!

Bilagor

• Fullskärmsinfångning 2013-10-16 163856.jpg
    Fullskärmsinfångning 2013-10-16 163856.jpg
    31.3 KB · Visningar: 64
Men har du missat att inte ens all ny E-mountoptik till NEX haft stabilisering? Detsamma gäller fortfarande Nikon och Canon. Långtifrån alla deras objektiv har stabilisering även om andelen stadigt ökat över tid.

Det är endast med ett inbyggt IBIS i framtiden (In Body Image Stabilisation) som alla objektiv som saknar inbyggd stabilisering idag kan bli stabiliserade vare sig de är E-mount eller objektiv för andra fattningar med adapter. För alla de som kör gamla objektiv med adapters är det enda vägen till stabilisering och det kommer sitta många FF-objektiv på dessa kameor framöver som inte är Sony eller Zeiss FE.

Du menar att all Canon/Nikon optik har stabilisering också eller??
Jag har typ 10 Canonobjektiv och endast ett har IS, har aldrig haft några problem, trots en smattrande spegel som bidrar med vibrationer.

AF-begränsning

Hur innovativa dessa kameror än är har de en märklig begränsning:

Fokusföljande AF endast 2,5 bps för A7 och bara 1,5 bps för A7R.

"The Sony A7 isn't a camera you'll select for sports, with relatively sedate burst shooting performance. That will likely be forgiven by photographers hooked on its pairing of a huge sensor, compact body and affordable price, though. With focus and exposure locked from the first frame, you can shoot at up to 5 frames per second. With autofocus and exposure between frames, the maximum rate plunges to just 2.5fps. That's one frame per second faster for both figures than its higher-res sibling, the Sony A7R.

http://www.imaging-resource.com/camera-reviews/sony/a7/

"The Sony A7 isn't a camera you'll select for sports, with relatively sedate burst shooting performance. That will likely be forgiven by photographers hooked on its pairing of a huge sensor, compact body and affordable price, though. With focus and exposure locked from the first frame, you can shoot at up to 5 frames per second. With autofocus and exposure between frames, the maximum rate plunges to just 2.5fps. That's one frame per second faster for both figures than its higher-res sibling, the Sony A7R.

http://www.imaging-resource.com/camera-reviews/sony/a7/

Det kommer mera framöver, man släpper ju inte alla innovationer i den första modellen, utan man släpper bättre och bättre allteftersom. Samma gäller inom all teknik, allt från TV, datorer, mobiltelefoner och kameror. Kon ska ju mjölkas. Företagen lever gott på alla tekniknördar där ute ;)

---
Knappast en märklig begränsning, utan en förväntad.

CDAF fungerar snabbt och bra på sådana pyttesensorer som finns i kompaktkameror. Mycket mindre samlad "kräm" att läsa ut från mindre sensorer, och pga av de kortbrännviddiga objektiven räcker det med att de kan fokusera på ett fåtal avståndszooner.

Men går man upp i sensorstorlek så ökar problemen snabbt, och allting blir mycket långsammare. När man har kommit upp till sensorer i fullformatsstorlek så är det massor av "kräm" som ska ut och in ur sensorn. Och ska det dessutom gå snabbt så kan man snart steka ägg på den. Dessutom blir ju kraven på fokuserings-noggrannhet storleksordningar större. Det räcker inte med ett begränsat antal zooner där - alla som har använt fullformat vet att skärpedjupsområdet blir mindre.

I grunden kommer begränsningarna ytterst genom fysikens lagar. Det tillverkarna kan göra är att försöka ligga så nära det teoretiskt möjliga som möjligt. En bit kvar finns det ännu att göra i det avseendet, men inte så jättemycket. Men det finns ju andra metoder som kan komma att utvecklas (inom naturlagarna - obs - tro inget annat!)
.

SONY ILCE-7R

är tydligen den korrekta benämningen.

Laddade hem en av bilderna av Brian Smith och tittade i EXIF där det står så.

Varför det står ILCE-7R i EXIF och att de i dagligt tal kallas A7R förstår jag inte riktigt.

Bilderna ser bra ut i alla fall .-)

/Mats

(Nu finns det två trådar. Vilken gäller? MOD som är så snabb annars kan väl kanske rycka in)

Du menar att all Canon/Nikon optik har stabilisering också eller??
Jag har typ 10 Canonobjektiv och endast ett har IS, har aldrig haft några problem, trots en smattrande spegel som bidrar med vibrationer.

Sten-Åke skrev ju i texten du citerar att Canon och Nikon inte har stabilisering i alla objektiv ;)

Jag tycker personligen att det är bra med stabilisering också på kortare brännvidder, även om det oftast gör mer nytta på teleobjektiv.

Jag är nog benägen att hålla med Gunnar här: Det är ingen märklig begränsning sett till hur tekniken ser ut i dagsläget. Sett till vad jag uppfattar som kamerornas målgrupp känns det inte heller som någon speciellt viktig begränsning.

Men: Borde det inte kunna fungera snabbare med A-objektiv + den nya SLT-adaptern? Då har man ju en separat AF-lösning och kan strunta i den sensorbaserade. Nå, det visar väl sig, och jag tror ändå inte hög framerate är en avgörande faktor för de här kamerorna.

En lite kul sidonyhet:

Samyang kommer att släppa
14/2,8 ED AS IF UMC
24/1,4 ED AS IF UMC
35/1,4 AS UMC
85/1,4 AS IF UMC
T-S 24/3,5 ED AS UMC

med fattning för A7/A7r.

När? "within two months"

Hehe, branschen förväntar sig tydligen att A7/A7R ska sälja hyfsat.

Verkar som att Samyang kan komma före Sony själva när det gäller objektiv... :)
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar