Lite funderingar kring A7/A7r ...
Jag var på pressvisningen med Sony imorse, men hade tyvärr inte tid att hänga på sedan när Sony bjöd på tur ut i skärgården för mer omfattande provkörning av kamerorna utomhus.
Men jag gick runt i lokalen och fotade en stund med A7r (där var många journalister som tog bilder av andra journalister), hann prata en stund med Yoshiyuki Nogama, senior general manager för Sony Digital Imaging. Nu nyss var jag ute på en kvällspromenad och hann tänka efter lite och sortera intrycken kring vad jag tycker om A7/A7r så här en arbetsdag senare, efter mitt utförliga och uttömmande test på över 20 minuter i ett konferensrum ...
Första intrycket är att det ägt rum en firmafest där en Olympus OM-D och en Sony RX1 träffades. Nio månader senare dök tvillingarna (inte enäggs) A7 och A7r upp. Typ. Men allvarligt, för mig känns det här som en lyckad korsning av OM-D (en kamera jag gillar) och RX1 (en kamera jag också gillar). Det är som att kombinera glass och choklad - det blir bara godare.
Vad gillar jag?
Kameran känns välbyggd, den har en trevlig storlek, helt ok grepp. För mig med mina labbar känns de flesta spegelfria (inklusive Nex) i minsta laget. Knappar och reglage sitter ungefär där de borde (subjektivt, javisst, det här är mina personliga intryck). Ta en detalj som ratten för exponeringskompensation längst ut i högra hörnet - lättåtkomlig, men såpass trög att man inte så alltför lätt ändrar den av misstag. Plus att Sony klokt nog (igen min åsikt) kör med en ratt fram, en bak - det är ett väletablerat och väl fungerande sätt att arbeta med en kamera.
Sökaren är trevlig, jag kan inte säga något tydligt och bestämt utan att ha kört den sida vid sida med till exempel en A99, men den känns rappare (något som Mr Nogama påstod att den skulle vara). När jag stängde av bildvisning efter exponering var blackouten efter tagen bild fortfarande noterbar, men - fick jag en känsla av - kortare än i tidigare modeller. Jag inbillar mig att den reagerar lite kvickare på förändringar i ljus, men ... Igen svårt att veta utan att verkligen testa. Men kort sagt en trevlig och bra sökare.
Jag gillar att kameran inte bara har peaking för fokus, utan även zebra för exponering - hann dock inte utforska hur väl implenterat det är, men det finns där och det är en bra start.
Autofokusen (nu pratar jag om A7r) kändes helt ok för singelfokus i ok inomhusbelysning. Den skall vara snabbare än i RX1 och det kan stämma. Den skall tydligen vara snabbare än Nex 7, men det har jag svårt att uttala mig om. Men den fungerar, och det verkar troligt att den är lite bättre än tidigare modeller med ren CDAF. Helt ok och i stort sett klass med de mer direkta konkurrenterna inom spegelfritt.
Allmäna tajmingen i kameran (avtrycksfördröjning osv) kändes helt ok.
Med 35/2,8 eller 55/1,8 balanserade kameran fint i handen. Misstänker att många kommer att köra en sådan här kamera med ungefär sådana objektiv, och då blir den ett riktigt trevligt paket.
Menysystemet känns bekant för de som kört Alpha eller RX tidigare. Många av knapparna går att konfigurera om - trevligt.
Skall bli riktigt kul att tetstköra ett produktionsexemplar på allvar senare.
Inredigerat tillägg: Glömde säga - blev mycket positivt överraskad av prissättningen. Känns som Sony lärt sig av A99 där jag upplever att de själva lade krokben för den modellen genom att prissätta den ganska högt.