Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet inte vart du fått det ifrån att 7D på nått sätt skulle varit en måttstock - det finns många kameror som är byggda på samma sätt som den, innan den kom.

Personligen tycker jag inte att skillnaden i storlek mellan NEX och A7 är obetydlig, men det är väl en smaksak :)

A7/A7R är ju obetydligt större än Olympus OM-D E-M5 (som ju har MFT sensor). Sony säger ju själva att de skulle kunna gjort dem mindre i storlek men att de valde att göra dem större än NEX modellerna pga hantering med större objektiv. Låter ju helt rimligt med tanke på RX1.

http://camerasize.com/compare/#487,289

Vilka vackra kameror, nu sätter habegäret igång. Vet vilken min nästa kamera blir =)
Bra jobbat Sony!

Jag funderar på samma sak, om jag ska skicka med alla mina adaptrar när jag säljer min NEX-6 eller spara till A7.

Avståndet mellan sensorplan och bajonett kan inte ändras så länge det rör sig om samma bajonett. Detta avstånd är en del av E-bajonettdefinitionen. Så spara dina adaptrar, de kommer med stor sannolikhet att fungera på en A7, såvida de inte har någon intern skärmning eller något annat dumt som kan hamna i vägen.

Då sparar jag! Nu till nästa fråga, A7 eller A7r. Lutar åt A7 nu, bättre pris, AF och snabbare. När kommer jag sakna en 36Mp sensor?

Jäsiken.
Nu när Sony har knåpat ihop en ny Bionz-processor hoppades jag verkligen att de skulle sluta med regionvarianter beträffande videoinspelning.

Men det verkar fortfarande så att man antingen köper en "NTSC"-variant som spelar in i 60, 30 eller 24 fps, eller så får man köpa en "PAL"-variant som spelar in i 50 eller 25 fps.

Ingen 24 fps för europeerna nu heller :-(

Jäsiken.
Nu när Sony har knåpat ihop en ny Bionz-processor hoppades jag verkligen att de skulle sluta med regionvarianter beträffande videoinspelning.

Men det verkar fortfarande så att man antingen köper en "NTSC"-variant som spelar in i 60, 30 eller 24 fps, eller så får man köpa en "PAL"-variant som spelar in i 50 eller 25 fps.

Ingen 24 fps för europeerna nu heller :-(

Jag skulle gissa att de kameror som säljs i Europa kommer att gå att ställa in för både PAL och NTSC, precis som i RX-kamerorna.

Vilka vackra kameror, nu sätter habegäret igång. Vet vilken min nästa kamera blir =)
Bra jobbat Sony!

Eller hur!

De är ju superläckra. Lär ska vara extremt bra känsla i material och finnish också.
Förstår inte gnällkören i kommentarerna på fotosidans artikel som säger att de är fula.

Det här var bättre än jag hoppades. Verkar som att AF är riktigt bra på A7an också och filmfunktionerna likaså med nivåjustering av ljud ut/in osv.

Vettigt pris också.
Blir en A7 med kitoptiken för mig. Väntar till emånad efter tillgängligheten i butiker då priset gått ner ett par tusen från introduktionen.

Mellandagsrean 2014, here I come!

/Mats

Den allmänt vedertagna definitionen för begreppet "tjockkameror" torde vara systemkameror med spegelhus. Men du får väl fråga Stenis, det var väl han som myntade uttrycket?
.

Det är verkligen ett gränsfall för designen flirtar med tjockiskamorornas "look and feel" precis som Olympus OM-D. A3000 är en tjockkamera för mig i än högre utsträckning och den har också ett fejkat spegelhus fast den inte behöver något, förmodligen för att instegsköpare ska känna sig hemma (de som fått för sig att köpa en "klassisk systemkamera" av gammalt snitt men som faktiskt får något i grunden annorlunda). Jag tror man gör så här för att man tror att folk ska känna sig mer hemma i formspråket helt enkelt. NEX har nog inte appellerat till alla för en del gillar inte det minimalistiska och bl.a. Fuji har ju skördat en hel del framgångar och beröm för sina retrodesigner.

Jag tycker som andra här att det nog vore ett misstag att helt släppa ambitionen man haft att göra hus utan en massa utstickande saker som tar i både här och där. Med dessa kameror har man gjort valet att de ändå är för stora för att läggas i fickor, så då spelar det ju inte någon roll hur designen ser ut av det skälet. Men allt är relativt. Harpo Marx skulle ju inte haft några problem med detta. Han kunde ju ta fram en hel kälke ur fickan som jag tror han gjorde i "En dag i varuhuset" eller vad den nu hette. Jag ska mäta och jämföra måtten med min gamla resekamera Pentax ME när jag får tid. Då kanske jag får mer perspektiv på detta.

Frågan är bara vad som kommer hända nu med det spegellösa APS-C spåret oavsett om de nu kommer kalla det Alfa framöver. Med A7 måste folk i princip börja byta ut sina gamla NEX-objektiv och det känns ju lite beige för många säkert.

Nu är det så att nästan alla objektiv jag har till FF både större och tyngre än huset. Så jag kan knappast klaga på kamerahuset för storleken i det det totala. Vet att det finns pannkaksobjektiv men de är få och endast i normalbrännviddsomfånget.
Men det finns klart en hel del Nikon och Canon kan lära sig av Sony.

/stefan
Eftersom jag gillar att fota "ödehus" så är tanken att skaffa en offroad mc för att ge mig ut på grusvägar för att finna nya objekt. Jag har länge längtat efter en mindre FF kamera som inte tar en massa plats/vikt så jag tror att a7 kommer passa mig utmärkt. Jag är ingen märkesfanatiker men just nu är a7 den minsta system FF kameran............................

Avståndet mellan sensorplan och bajonett kan inte ändras så länge det rör sig om samma bajonett. Detta avstånd är en del av E-bajonettdefinitionen. Så spara dina adaptrar, de kommer med stor sannolikhet att fungera på en A7, såvida de inte har någon intern skärmning eller något annat dumt som kan hamna i vägen.

Frågan är ffa om LAEA2 (med spegeln) kommer att fungera med FF objektiv om spegeln i den bara täcker APS-C. På den tiden fanns ju bara APS-C sensor till E fattningen. LAEA1 tycker man däremot rent fysiskt inte borde ha något hinder.

Nej dom kallas för mellanklena, NEXarna är klena kameror, 6D är en tjockkamera och 1DX är en tjockkluns-kamera eller Elefantmodellen-:)-:)

Det är en rätt rörig semantisk förvirring numera tycker jag. Småbildsformat, Full Frame, Full format låter ju bara det konstigt. Vi har MF - Mellan Format som även kan läsas Manuellt Fokus. Sedan finns ju Stor Format men ingen skriver SF för det är ju Svensk Filmindustris akronym. Sedan kan man ju undra om inte Full är större än Stor på toppen av det.

Det är lika rörigt som bland datorer och sånt nuförtiden. När jag började med datorer så hade man Hemdatorer men det blev förengelskat till Mikrodatorer efter Microcomputers. Sedan fanns minidatorer och det var exv. sådana som större företag hade och de kunde vara ordentligt stora och skrymmande fast de kallades Minidatorer. Det var inte ovanligt att man ställde dessa på plats med en mindre lyftkran.

Exempel på Minidatorer var IBM:s AS/400-serie som senare döptes om till i-Series. Men idag har en del börjat tala om Minidatorer som något litet och något mindre än Mikrodatorer och då måste jag erkänna att åtminstone jag tappat taget. Jag vet inte hur det är med andra eller om det bara är ett uttryck för mina högst personliga begränsningar.

Sedan fanns dessutom de största datorerna som kallades Stordatorer eller Mainframes på engelska och dessa hade bara riktigt stora organisationer behov av och råd med. Det är fortfarande min fasta punkt för ännu har ingen kommit på att byta ut detta begrepp mot Fulla datorer. Fulla datorer är dock något helt annat än man egentligen menar för folk säger att deras datorer är fulla fast de bara menar att hårddiskarna saknar plats för fler filer.

Är det att undra på att man super ?

Stabilisering har du i optiken. Canon och Nikon har heller ingen IBIS.

Men har du missat att inte ens all ny E-mountoptik till NEX haft stabilisering? Detsamma gäller fortfarande Nikon och Canon. Långtifrån alla deras objektiv har stabilisering även om andelen stadigt ökat över tid.

Det är endast med ett inbyggt IBIS i framtiden (In Body Image Stabilisation) som alla objektiv som saknar inbyggd stabilisering idag kan bli stabiliserade vare sig de är E-mount eller objektiv för andra fattningar med adapter. För alla de som kör gamla objektiv med adapters är det enda vägen till stabilisering och det kommer sitta många FF-objektiv på dessa kameor framöver som inte är Sony eller Zeiss FE.

Frågan är ffa om LAEA2 (med spegeln) kommer att fungera med FF objektiv om spegeln i den bara täcker APS-C. På den tiden fanns ju bara APS-C sensor till E fattningen. LAEA1 tycker man däremot rent fysiskt inte borde ha något hinder.
Nej. Det är endast LA-EA3 (skruvlös, spegellös) och LA-EA4 (skruv och spegel med PDAF) som kommer att fungera på A7/A7r utan att orsaka vinjettering.

Det är en rätt rörig semantisk förvirring numera tycker jag. Småbildsformat, Full Frame, Full format låter ju bara det konstigt. Vi har MF - Mellan Format som även kan läsas Manuellt Fokus. Sedan finns ju Stor Format men ingen skriver SF för det är ju Svensk Filmindustris akronym. Sedan kan man ju undra om inte Full är större än Stor på toppen av det.

En gång i tiden fanns halvformat ("half-frame") som använde halva det etablerade formatet för 35mm-film, småbild ("kleinbild") som Kodak och Leica gjorde populärt. Jag tror att det är därför som man på engelska började använda termen "full frame" för småbildsformatet. (Fast "full frame" är på filminspelningsspråk samma storlek som "half-frame" i stillbildskameror).

Att kalla småbildsformatet för "fullformat" på svenska är lite onödigt när det redan finns en väletablerad term. Det blir, som du påpekat, lätt lite rörigt när man blandar in mellanformat och storformat också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar