Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vågar vi spekulera i priserna för svenska marknaded? $ x 10?

I en perfekt värld så borde det endast läggas på 25% moms på dollarpriset, men det kanske inte är så troligt att det enbart blir det. Dollar x1.25 är ca 14000kr för huset på den billigare modellen och ca 16500kr med kit. (om prisuppgifterna om 1700 och 2000USD stämmer)

RX1 är ca 2000kr dyrare i sverige, kostar 20000kr på prisjakt nu, och 2800USD i USA, vilket är 18000kr, så priset i Sverige borde vara högre än det om man bara lägger på 25% moms i Sverige, så då kanske vi kan räkna med att dom kommer att kosta ungefär 25% mer än dollarpriset.

Edit: Ser nu att det billigaste priset på prisjakt är 2000kr mindre än de flesta konkurenter. Om man räknar på ett snittvärde på RX1-priset så är det nästan precis 25% dyrare än det amerikanska priset.

Tänk på att priset i dollar är utan deras moms, vilken ofta är 9% men varierar mellan staterna. Sonys priser brukar vara tex 1000 dollar och 1000 euro för samma vara så europapriserna är generellt högre än i US.

Nää, men att alla mina gamla Nikon, Canon, Konica gluggar kommer bli FF-på riktigt utan brännviddsförlängning. Focus Peaking räcker som AF för mig :) Om huset inte blir orimligt dyrt kommer jag köpa det och sälja min NEX-6 och till en början bara fota med gamla manuella objektiv.

Tror det är väldigt många som kommer göra som du. De flesta kommer inte efterfråga Zeiss-glaset. Av det skälet var det en verklig miss att inte få med IBIS i dessa kameror. Hade gjort detsamma om jag skulle tillhört målgruppen.

Åh det är klart att detta inte är NEX utan något annat om menysystemet är från RX1. Inget fel i det. En del gillade ju inte det som finns i NEX men själv besöker jag det nästan aldrig så mig kvittar det faktiskt fullständigt. Det är mer principen kring vad det rör sig om för fåglar som snart är på inflygning.

Är det inte dags för en ny våg nu egentligen där standardformatet faktiskt blir FF? Jag tror att kameraindustrin kommer gå alltmer åt det hållet. Hur ska man annars få folk att uppgradera? Jag tror på en framtida prisnivå på entusiast/konsumentmodeller som exv. A7 på runt 10 000 drygt. Då kommer det bli fart på försäljningen igen. Men APS-C kommer inte dö för förlängningsfaktorn är alltför bra att ha på telesidan för att helt döda det segmentet. FF är väl redan standard i entusiast och pro tjockisar, så det är väl bara naturligt att detta steg nu tas i spegellösa små kompakta system.

Om det går att plocka ihop kit som i jämförelsen ovan i Google cache-länken där jämförelse görs mellan ett FF A7-kit och ett Olympus MFT-kit och det går att få lika lätt och litet som ett MFT-ekipage, så kommer nog MFT-företagen att få sig en match om de kunderna också. Är det inte avskräckande mycket dyrare heller så kommer de få det svettigt framöver.

Jag undrar verkligen hur länge Canon och Nikon kommer sitta vid sidan och titta på. Jag tror Sony verkligen har hittat en nische där de kan tjäna lite pengar hyfsat ohotade ett tag framöver. Sony är mer innovativt än de stora och det är ett tillstånd som de inte kan sätta sig till ro med i ett längre perspektiv. Förr eller senare tar detta ut sin rätt. Canon och Nikon riskerar att förknippas med att saluföra "gårdagens teknik redan idag" om de inte ser upp. Inte ens Nokia var imunt mot den utvecklingen och det är på sikt inte heller CaNikon.

Senast ändrad:
Att exponeringskompensationen får den helt centrala platsen "typ huvudreglage på hela kameran" tycker jag är helt rätt tänkt. Det ligger närmast tummen på NEX 7 också och det är klockrent. Det är för mig kamerans viktigaste reglage vid sidan av den andra ratten som man väljer den kombination av bländare och tid man vill ha i standardläget på NEX 7. Sonys ljusmätare brukar ju behöva kompenseras 0,7 till 1 EV på de flesta av mina kameror i solljus.

Tyvärr är det rätt tänkt, skulle jag säga. Att exponeringskompensationsreglaget sitter centralt placerat är för att kompensera(!) för att ljusmätningen inte är rätt kalibrerad. Om man som du konsekvent behöver kompensera cirka ett steg så är ju ljusmätningen inte rätt kalibrerad.

Vad alla kameror borde ha är ett menyval för att kalibrera ljusmätningen. En slags grundexponeringskompensation som alltid är på, och som man inte behöver peta på i vanliga fall. Sen använder man det centralt placerade (som nu inte behöver vara lika centralt placerat längre) reglaget för de få tillfällen då ljuset är så knepigt att exponeringsmätare helt enkelt går bet oavsett hur välkalibrerad den är.

Varför finns inte en sådan inställning? Borde ju vara plättlätt att införa. Ingen skulle ju acceptera att det inte går att kalibrera vitbalansen, så varför accepterar man att ljusmätningen inte kan kalibreras?

Tror det är väldigt många som kommer göra som du. De flesta kommer inte efterfråga Zeiss-glaset. Av det skälet var det en verklig miss att inte få med IBIS i dessa kameror. Hade gjort detsamma om jag skulle tillhört målgruppen.

Medhåll. Med IBIS hade de här kamerorna varit mycket lockande. Jag har en rejäl samling manuella objektiv som skulle få nya liv i så fall.

Om det går att plocka ihop kit som i jämförelsen ovan i Google cache-länken där jämförelse görs mellan ett FF A7-kit och ett Olympus MFT-kit och det går att få lika lätt och litet som ett MFT-ekipage, så kommer nog MFT-företagen att få sig en match om de kunderna också.

Fast man valde en av de största och tyngsta m4/3-kamerorna. Jämför man med t.ex. Olympus E-M5 eller Panasonic GX7 så blir det en annorlunda match, och tar man en riktigt liten m4/3-kamera om Oly E-PM2 så blir det ingen match alls.

Men det är dock intressant att Sony kommer med en så pass liten småbildskamera som A7/A7r. Tillsammans med ett antal Olympus OM- eller Pentax M-objektiv så kan man nog få ihop ett lika litet och lätt paket som man kunde med de kompakta småbilds-ESR:erna i slutet av 1970-talet.

Synd bara på den saknade IBISen.

Fast man valde en av de största och tyngsta m4/3-kamerorna. Jämför man med t.ex. Olympus E-M5 eller Panasonic GX7 så blir det en annorlunda match, och tar man en riktigt liten m4/3-kamera om Oly E-PM2 så blir det ingen match alls.
---
Fast det beror allt på hur man jämför. Det går ju inte att komma ifrån att A7/A7R-kamerorna har TVÅ storlekar större sensorer än m4/3-kamerorna. Och häktar du sedan på ett m4/3-objektiv på Olyn som är ekvivalent till Zeiss 35/2,8 så hamnar du på 17,5/1,4, och då lär den stackars PM2:an knappt kunna röra sig... Så det blir ju ingen match alls. :)

Jag tror inte att man fullt ut förstår den enastående ingenjörsmässiga prestation som RX1/R och A7/R-kamerorna utgör. Jag minns att första gången jag såg en RX1 - så såg jag den inte. :)
Någon hade nämligen råkat ställa den mitt i raden av Panasonics spegellösa modeller - tre Pannys till vänster och tre till höger om den. Och den var definitivt inte störst bland dessa combos(!) Vilket jag hade inbillat mig att den absolut skulle vara. Därför såg jag den inte först. Men sen klack det till. Herregud, är den SÅ liten! Hade svårt att tro att detta kunde vara möjligt... :)

---
Synd bara på den saknade IBISen.
Detta är inte alls något som är hugget i sten. Det har ryktats så mycket om Olys 5-axliga IBIS att jag för min del anser det vara tämligen hög sannolikhet för att detta kommer, fast då till A-mount först (förmodligen nästa år i så fall). Sen kan det kanske vara dags för en A8:a (eller nåt) med IBIS nåt år senare, för att fånga upp dem som inte köpt RX1 eller A7 pga avsaknad av IBIS.

Kanske. :)
.

Tyvärr är det rätt tänkt, skulle jag säga. Att exponeringskompensationsreglaget sitter centralt placerat är för att kompensera(!) för att ljusmätningen inte är rätt kalibrerad. Om man som du konsekvent behöver kompensera cirka ett steg så är ju ljusmätningen inte rätt kalibrerad.

Vad alla kameror borde ha är ett menyval för att kalibrera ljusmätningen. En slags grundexponeringskompensation som alltid är på, och som man inte behöver peta på i vanliga fall. Sen använder man det centralt placerade (som nu inte behöver vara lika centralt placerat längre) reglaget för de få tillfällen då ljuset är så knepigt att exponeringsmätare helt enkelt går bet oavsett hur välkalibrerad den är.

Varför finns inte en sådan inställning? Borde ju vara plättlätt att införa. Ingen skulle ju acceptera att det inte går att kalibrera vitbalansen, så varför accepterar man att ljusmätningen inte kan kalibreras?

Jag har haft -0,7 Ev som grundinställning sedan min första Sony och det har funkat likadant på A350, A550 och A580. Med NEX 7 är det snarare 1 Ev. Jag kan hålla med om att en kalibrering inte vore helt fel eftersom man ju bränner ett steg annars i exponeringskompensation s.a.s. redan innan man behövt kompensera. Men det är inte helt linjärt. I vanligt ljus är den OK mätningen. Det är i solljus den mäter fel generellt. Man kan ju undra lite varför detta inte åtgärdats på alla år.

Så jag håller med helt. Bra idé!

Det bör väl gå att köra A-objektiv med en av LA-adaptrarna?

Ja visst kan man göra det men den som gjort det vet att man då i allmänhet går miste om bildstabilisering och det är mindre kul tycker i alla fall jag. Så jag har sett till att mina mest oämbärliga A-mountobjektiv har inbyggd stabilisering (Sigma OS). Men det är bara äldre objektiv såsom exv. de Sigma 17-70mm och 150-500 jag har, som har OS till Sony-fattning. Sigma har slutat skicka med det sedan något år tillbaka. Annars är det en bra kombo för det ger ju faktiskt stabiliseras sökarbild också, vilket Sonys SSS annars inte ger som den implementerats i mina kameror i alla fall. Men även det kanske kommer med IBIS på lite sikt. Det tog lång tid för mig att fatta varför stabiliserad sökare är bra men får man välja så vill man nog inte vara utan. Så där tycker jag faktiskt Canon och Nikon har ett säljargument i förhållande till Sonys tjockkameror. NEX däremot har ju också i allmänhet stabilisering i objektiven numera även om det finns en del som saknar detta helt.

................Detta är inte alls något som är hugget i sten. Det har ryktats så mycket om Olys 5-axliga IBIS att jag för min del anser det vara tämligen hög sannolikhet för att detta kommer, fast då till A-mount först (förmodligen nästa år i så fall). Sen kan det kanske vara dags för en A8:a (eller nåt) med IBIS nåt år senare, för att fånga upp dem som inte köpt RX1 eller A7 pga avsaknad av IBIS.

.

.... eller så kommer den i någon modell med APS-C-sensor där det förmodligen är enklare och billigare att implementera den.

Fast det beror allt på hur man jämför. Det går ju inte att komma ifrån att A7/A7R-kamerorna har TVÅ storlekar större sensorer än m4/3-kamerorna. Och häktar du sedan på ett m4/3-objektiv på Olyn som är ekvivalent till Zeiss 35/2,8 så hamnar du på 17,5/1,4, och då lär den stackars PM2:an knappt kunna röra sig... Så det blir ju ingen match alls. :)
Det var väl vikt och storlek på själva kamerorna som skulle jämföras?

Att en stor sensor är större än en liten är det nog ingen som ifrågasätter ...

Annars är det en bra kombo för det ger ju faktiskt stabiliseras sökarbild också, vilket Sonys SSS annars inte ger som den implementerats i mina kameror i alla fall. Men även det kanske kommer med IBIS på lite sikt. Det tog lång tid för mig att fatta varför stabiliserad sökare är bra men får man välja så vill man nog inte vara utan. Så där tycker jag faktiskt Canon och Nikon har ett säljargument i förhållande till Sonys tjockkameror. NEX däremot har ju också i allmänhet stabilisering i objektiven numera även om det finns en del som saknar detta helt.

Om Sony får tillgång till Olympus "5-axliga" IBIS så blir det stabiliserad sökarbild.

Detta är inte alls något som är hugget i sten. Det har ryktats så mycket om Olys 5-axliga IBIS att jag för min del anser det vara tämligen hög sannolikhet för att detta kommer, fast då till A-mount först (förmodligen nästa år i så fall). Sen kan det kanske vara dags för en A8:a (eller nåt) med IBIS nåt år senare, för att fånga upp dem som inte köpt RX1 eller A7 pga avsaknad av IBIS.

Kanske, sa Bull.

Det kan vara så att det skulle ta för lång tid att få in IBIS i de nya kamerorna, och Sony vill ha ut dem på marknaden snart, men det kommer att göra en massa "early adopters" irriterande om de inför IBIS i nästa generation av A-kamerorna med NEX-fattning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar