Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta är inte alls något som är hugget i sten. Det har ryktats så mycket om Olys 5-axliga IBIS att jag för min del anser det vara tämligen hög sannolikhet för att detta kommer, fast då till A-mount först (förmodligen nästa år i så fall). Sen kan det kanske vara dags för en A8:a (eller nåt) med IBIS nåt år senare, för att fånga upp dem som inte köpt RX1 eller A7 pga avsaknad av IBIS.

Kanske. :)
.

Vad som eventuellt kommer i framtiden hjälper ju inte när vi diskuterar A7 och A7r ;)

Men som sagt, de här kamerorna är nog bara de första och det kommer nog mer avancerade så småningom (om inte Sony ändrar spår än en gång ...)

*förbeställt*

Det här har jag väntat på i sisådär 5 år. Snygg, liten, lätt, stor sensor, kort registeravstånd (man kan använda i stort sett vilket objektiv som helst), billig, sökaren uppepå så att skärmen kan tillåtas vara större, främre inmatningshjul, till synes lagom stort grepp, ingen bildstabilisering som kan gå sönder, och så vidare.

Nu blir det till att dammsuga marknaden på vettiga adaptrar och börja sälja av klunsutrustningen. Heja!

HAHA! Äntligen någon som glatt hoppar in och är positiv!

Det är ju superhäftiga kameror ju, så varför klaga på att de ite har IBIS?

Klart att det skulle kunna vara ÄNNU lite bättre, men jag tvivlar på att det kommer till dessa. Det släpps ju en massa objektiv nu på löpande band med OSS till E-mount, även från Zeiss som inte haft sånt förut. Sony SEL 4/70-200 G OSS är ett annat (överraskning för mig).

IBIS är för A-mount. OSS för E-mount. Så tror jag.

Härligt Martin!

Var länge sedan jag var så positiv till en ny kamera från Sony.
Det beror på lite hur de funkar i praktiken med bildkvalitet och AF, samt för filmning, så jag avvaktar ändå lite grann.

Är tyvärr av nöden tvungen att avvakta av ekonomiska skäl också då det inte finns utrymme att köpa nya kameror precis nu. Sitter också på en hög med gamla Hexanon-objektiv och det lär bli en större DSLAR också så småningom och då är man ju safe med en sån här där alla objektiv passar med adapter så att man är fri att välja vilket märke som helst.

Ska bli roligt i morgon att se hur den ser ut på baksidan och lite mer om den och sen kommer väl tester ganska snart gissar jag.

Jag tror att allting är bra på de här kamerorna utom AF. Skulle vara roligt om det är bra AF på A7, men jag är tveksam till det. Hoppas verkligen inte att PDAF-stödet försämrar bildegenskaperna för mycket.

Om AF mot förmodan skulle funka bra och filmfunktionerna är bra så är det här definitivt en kamera jag köper!

Du som förbeställt, har du fått något preliminärt leveransbesked?

/Mats

Det är ju superhäftiga kameror ju, så varför klaga på att de ite har IBIS?
För att det är en deal breaker för mig. Förr tyckte jag att alla Minolta/Sony-ägare var lite dryga som hela tiden påpekade att de minsann hade bildstabilisering med precis alla objektiv de kunde montera på sin kamera. Vadå, tyckte jag, på korta brännvidder behöver man ändå ingen bildstabilisering och på halvlånga, ljusstarka brännvidder klara man sig också bra utan. Där det verkligen behövs hade jag ju bildstabilisering i objektiven.

Nu har jag dock sett ljuset och inser hur jäkla bra det är med IBIS. Speciellt om den stabiliserar sökaren.

Hade A7 haft IBIS så hade nog Sony fått en kund till.

Håller med dig Per.

IBIS är ju grymt bra, och viss behövs stabilisering även på korta brännvidder, inte minst för filmning och på ljustarka objektiv vill man ju också ha stabilisering. Underbart med F/1,4-objektiv och stabilisering, helt klart.

Det här är ju en fantastisk sak som Sony har haft i alla A-mount kameror. Underligt att de inte dragit nytta mer av detta för det är verkligen en riktigt stor fördel, men de nämner det ju knappt själva ens.

När det gäller E-mount så valde Sony redan från början bort IBIS i NEXarna och de utvecklar ju fler och fler objektiv med stabilisering till E-mount. Det spåret tror jag ligger fast och att vi därför tyärr aldrig får se IBIS på E-mount kameror, men att det finns med i förbättrad version i kommande A-mount - om det nu överhuvudtaget kommer någon inom rimlig tid och de håler måttet jämfört med konkurrenterna.

Nä, det är litet och smidigt som är roligt. Om de kan få till AF bra så är det sjukt bra.
OM de sedan lägger in IBIS också så är ju det riktigt häftigt, men jag är tveksam till om det alls kommer som sagt. Det är ju dessutom med mycket skohornande och vaselin som de lyckats klämma in en FF-sensor bakom E-mount hålet och med IBIS så blir detta ännu svårare.

/Mats

Och jag som i princip bestämt att gå loss på en OMD EM-1 med nya 12-40.......nu hamnar man ju i ambivalensträsket igen. Fasen, måste allt intressant komma på en gång!! Urrsch......

Tycker dessa kameror ser fina ut. Helt klart har Sony inte kunnat stå emot Fujifilm och Olympus framgångsrika retrokoncept men de har ändå gjort det annorlunda. De har givit dessa SLR-inspirerade kameror en modern design.

Fick jag önska något skulle det vara att handtaget vore demonterbart. Med en liten pannkaka (Perar) skulle kameran bli betydligt mindre/snyggare utan greppet. Gissar dock att batteriet kan vara huserat där.

Får ganska många `kungens nya klädervibbar´ här så jag tar det lugnt tills vidare;))
Tror som vissa andra att AF varken blir supersnabbt eller snabbt, alltså....långsamt.
Uppges att den blir snabbare än RX. Visst, det kan man vara men fortfarande irriterande långsam.
Till och börja med väntar jag tills DPreview och Reichmann sätter tänderna i dessa nyheter;)

/Stephan

Och jag som i princip bestämt att gå loss på en OMD EM-1 med nya 12-40.......nu hamnar man ju i ambivalensträsket igen. Fasen, måste allt intressant komma på en gång!! Urrsch......

Beror lite på vad du vill ha. EM-1 är en F1:a och A7 en Shelby Cobra med jättemotor samt brist på väghållning/bromsar. Har haft OMD:n och skulle tro att nya EM-1 är den mest `välkomponerade´ fotografiapparat som går att köpa just nu. Objektivutbudet är dessutom enormt.

/Stephan

*förbeställt*

Det här har jag väntat på i sisådär 5 år. Snygg, liten, lätt, stor sensor, kort registeravstånd (man kan använda i stort sett vilket objektiv som helst), billig, sökaren uppepå så att skärmen kan tillåtas vara större, främre inmatningshjul, till synes lagom stort grepp, ingen bildstabilisering som kan gå sönder, och så vidare.

Nu blir det till att dammsuga marknaden på vettiga adaptrar och börja sälja av klunsutrustningen. Heja!

Jag misstänker att de gjort de här kamerorna efter de önskemål du uttryckt i din blogg - de passar nog din fotografering som handen i handsken :)

Vad gäller adaptrar borde det väl fungera med samma som till vanliga NEX? (D.v.s. att de bästa heter Novoflex och kostar skjortan och lite till ...)

Hade A7 haft IBIS så hade nog Sony fått en kund till.

Men man ska aldrig säga aldrig. En av mina alternativa framtidsplaner för anskaffning av digital småbildskamera inbegriper en Nikon D800 att använda istället för den digitala mellanformatskamera som jag inser att jag aldrig kommer att ha råd med. Dvs mest för stillsam fotografering på stativ.

D800 har inte heller IBIS. A7r har lika många pixlar och lika stor sensor som D800, men väger hälften så mycket och är billigare. Hmmm ...

Senast ändrad:
Dessutom har A7:an peaking och DMF som är så suveränt smart och ger sömlös AF -> MF med direkt övergång till förstoringsläget. Det har inte D800.

Köp båda!

Jag kommer att fortsätta att använda mitt m4/3-system även om jag skaffar en A7r. Även om A7(r) är liten och nätt så ställer jag mig ytterst tvivlande till att det går att få ner vikt och storlek på ett system med två kameror och 6-7 objektiv ens i närheten av vad motsvarande m4/3-paket väger och tar plats.
(Jag bär med mig en E-M5, en GF3, 5 objektiv och två blixtar dagligen i min dator/kamera-väska utan att det märks så mycket).

För min del kommer småbildskameran att användas när jag bara fotograferar, och inte gör något annat samtidigt (och inte på resor).

Men man ska aldrig säga aldrig. En av mina alternativa framtidsplaner för anskaffning av digital småbildsplaner inbegriper en Nikon D800 att använda istället för den digitala mellanformatskamera som jag inser att jag aldrig kommer att ha råd med. Dvs mest för stillsam fotografering på stativ.

D800 har inte heller IBIS. A7r har lika många pixlar och lika stor sensor som D800, men väger hälften så mycket och är billigare. Hmmm ...

Hmmm, det där låter exakt som min situation och tankegångar.

A7r ska nog i så fall jämföras med D800E som kostar 4000 kr mer, men att Sony nu också har en ett och ett halvt år nyare sensor som kan prestera ännu ett snäpp bättre och starkare Bayer-filter som ger renare färger och utan grönstick vid hög förstärkning. Nackdelen är AF osv, men med komplettering med t.ex en APS-C DSLR typ D7100 för sport/naturfoto med tele kan det bli bra.

Spännande i morgon bitti och sedan när tester kommer.

/Mats

Dessutom har A7:an peaking och DMF som är så suveränt smart och ger sömlös AF -> MF med direkt övergång till förstoringsläget.
Inte med mina Nikkor-objektiv. Jo, peaking har den förstås oberoende av objektivsort, men knappast automatisk övergång till förstoringsläge.

D800 har å andra sidan AI-koppling så att man får fullöppningsmätning med manuellt fokuserade Nikkor-objektiv.

Men jag tror faktiskt att det blir lättare att fokusera ett manuellt gammalt Nikkor med A7r än med D800. D800 har väl samma omöjliga mattskiva som alla AF-kameror har haft de senaste 20 åren? Peaking lär fungera bättre.

Dessutom har A7:an peaking och DMF som är så suveränt smart och ger sömlös AF -> MF med direkt övergång till förstoringsläget. Det har inte D800.

Och vinklingsbar skärm och snabbare sekvenstagning och wifi och touch och appar och nfc och på toppen av alltihop nån udda helt otippad finess... Gissningsvis.

D800 har å andra sidan mycket bra fungerande blixtsystem.

/Mats

Bara inte den otippade "finessen" är en sån där Mats-favorit i stil med att sökaren blir helsvart när man trycker ner avtryckaren halvvägs. :)

Man kan ju hoppas att de tänker bygga in fler funktioner i API:et för styrning via WiFi - för närvarande går det inte att göra särskilt mycket mer än att ta en bild eller starta filmning (och se sökarbilden med viss fördröjning).

NFC tillför egentligen inte något mer än att det är lättare att para ihop telefon/platta och kameran, men visst - det är praktiskt :)

Det var länge en rätt praktisk omräkningsfaktor som ofta träffade rätt, men kronan är rätt stark nu, så jag tror mer på $ x 8, ungefär.

$ x 8 Hade vart trevligareLäste 2400 euro på http://www.sonyalpharumors.com/ nu , funderar på vad som skiljer de båda åt och om det kanske räcker med 24MP i A7 om det nu skiljer såpass mycket i pris.

edit: Om detta stämmer så tror jag att det räcker med A7 för mig. http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-first-full-size-images-of-the-a7-and-a7r-cameras-with-lenses/

Det här blir nog alldeles ypperliga kameror för viss typ av fotografering (när man t.ex. inte har jättebråttom med fokusering och sånt). Att det inte finns så många objektiv från början är ju självklart, och jag tycker personligen de här kamerorna passar bäst som en plattform där man kan hänga på vilket objektiv som helst. Det finns andra kameror som är bra på annat.

Kitzoomen förstår jag mig inte på alls. 28-70 är ett kortare omfång än vad de flesta har nu för tiden, och ljusstyrkan är inte heller så skoj. Zeisszoomen är nog trevlig, men kostar förstås en slant liksom de fasta gluggarna. Nä, för mig skulle nog den stora poängen vara att använda en sån här kamera med alla möjliga andra objektiv :)

Jaja, jag hör nog till målgruppen för den här kameran i och med att jag sällan har bråttom och jag gillar hög bildkvalitet, men jag är inte så kinkig att jag tror att den här skulle tillföra så mycket i min fotografering - för andra (som Makten) tror jag den är ypperlig :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar