Det är nog rätt ovanligt att fuladaprar skadar prylarna, ...
---
"... nog rätt ovanligt ..."? Gissar du?
Jag har i alla fall läst rätt många rapporter om ful-adaptrar som har strulat, och även skadat objektiv eller kamera. För halvtannat år sedan skrev jag detta i en annan tråd:
"NEX-adaptrar - billigt vs kvalitet
----------------------------------------
När det gäller adaptrar kan man dela in dem i två grupper. Dels de billiga för runt 150-300 kr med mycket blandad kvalitet som eBay vimlar av, och dels kvalitetsadaptrar som ligger i prislägen från cirka 1.000 kr och uppåt.
Problem jag sett rapporteras för de billiga adaptrarna är följande:
1) För mjukt material, slits fort ut.
2) För stora toleranser - glapp mellan objektiv och adapter och/eller mellan adapter och kamerahus - objektivet vickar.
3) För snäva toleranser - svårt att montera objektiv och/eller kamerahus - adaptern kan t.o.m. fastna!
4) Reflexer pga olämplig intern ytbehandling.
5) Reflexer pga olämpligt utformade bafflar.
6) Ljusläckage.
Dock kan man kanske ha tur - en del tycks vara nöjda med sina billiga "eBay-adaptrar"."
Kommer just nu ihåg ytterligare en kategori: Objektiv- resp. kamerafattning oparallella. Du hittar säkert fler probem ifall du letar på nätet...
... och jag undrar om Sony själva kan göra adaptrar som har bättre passform eller kvalitet än Novoflex (fast de är ju som sagt skitdyra). Fuji har en egen adapter för M-fattning, men jag tror inte den är bättre än bra adaptrar från andra, och jag tror inte Sony gör det bättre heller ...
Jag har faktiskt inte sett ett enda klagomål på vare sig Novoflex eller Sony, eller Rayqual heller för den delen (förutom att de sistnämnda är ohemult dyra för helt passiva adaptrar). Sony (liksom Novoflex) gör absolut adaptrar av mycket bättre kvalitet än den stora mängden av Kina-adaptrar som öses ut via nätet. Dessutom har ju Sonys originaladaptrar elektriska genomföringar så att man får autonedbländning, autoexponering, EXIF och antingen CDAF eller full PDAF (för AF-objektiv förstås).
.