Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SolLjus

Produkter
(logga in för att koppla)

SolTagg

Medlem
En fråga .. kan det vara skadligt för kameran/linsen att fotografera rakt in i solen när det e kanon väder ute ? .. Tycks känna igen att jag har hört nånstans att den ska ta skada men kommer inte ihåg om jag drömt det ..

Latino skrev:
Inte linsen, men du kan skada dina ögon och kamera sensorn om du kör digital.
Speclt med en kompakt-digital (dvs utan spegelreflex). Då exponeras sensorn helatiden för inkommande ljus. Det blir som ett brännglas som hettar upp sensorn och förstör den. Det är inte lika farligt på sn dslr med andra ord (även om dina ögon istället tar skadan!).

Klart det är skadligt med stark sol för en sensor. Digitala bilder är i barnskorna än så länge milt utryckt.

ok men om man lyckats skada den lite grann .. kan det märkas ? tycker mina kort ser mörkare ut än vanligt .. men kanske bara e inbillning

SolTagg skrev:
ok men om man lyckats skada den lite grann .. kan det märkas ? tycker mina kort ser mörkare ut än vanligt .. men kanske bara e inbillning
Det vet jag inte. Vanligt är dock att du får fler "heta" pixlar och tom låsta pixlar - sådana som alltid är en färg, vit eller svart.

Jag har sett så otroligt många foton där solen är direkt med i bilden, använder dessa fotografer någon särskild teknik för att minska/undvika sensorskadan, eller räknar de med att den till slut kommer ta skada?

Jag har sett så otroligt många foton där solen är direkt med i bilden, använder dessa fotografer någon särskild teknik för att minska/undvika sensorskadan, eller räknar de med att den till slut kommer ta skada?

Du kan köpa så kallat solfilter för att fotografera direkt mot solen. Dessa finns även i enklare folieform så du kan klippa till rätt storlek för just ditt objektiv.

http://www.teleskop-service.se/produkter/eng/baader/solar/solar.html#folie

//Göran

Sensorn på en DSLR tar inte skada av att fotografera rakt mot solen.

Tänk efter, hur länge exponeras sensorn för solljuset? Troligen bra mycket kortare än en hundradels sekund. Hinner sensorn hettas upp till en skadlig nivå? Nope. Jag har tagit hundratals bilder med solen med i bild, utan skadad sensor. Man får ta det lite försiktigt med ögonen dock.

Solfilter används inte för att ta bilder med solen med i bild, solfilter används för att titta/ta bilder direkt på solen. Det är en väldans skillnad. Sätter man ett solfilter på objektivet så blir allt annat än solen (och svetsbågar) svart!

För att förtydliga så antar jag att vi pratar om normala bilder där solen är med i bild, inte att fotografera solen med teleobjektiv/teleskop.

Sensorn på en DSLR tar inte skada av att fotografera rakt mot solen.

Tänk efter, hur länge exponeras sensorn för solljuset? Troligen bra mycket kortare än en hundradels sekund. Hinner sensorn hettas upp till en skadlig nivå? Nope. Jag har tagit hundratals bilder med solen med i bild, utan skadad sensor. Man får ta det lite försiktigt med ögonen dock.

Solfilter används inte för att ta bilder med solen med i bild, solfilter används för att titta/ta bilder direkt på solen. Det är en väldans skillnad. Sätter man ett solfilter på objektivet så blir allt annat än solen (och svetsbågar) svart!

För att förtydliga så antar jag att vi pratar om normala bilder där solen är med i bild, inte att fotografera solen med teleobjektiv/teleskop.

Helt korrekt, det foliematerial jag länkade till är endast till för att fotografera solen och inget annat.

Jag brukar köra liveview för att skona ögonen, dock är jag noga med att inte få fokus rakt på solen och därmed riskera att skada sensorn. Fokuserar på landskapet någonstanns inte för nära oändligheten och bländar ner lite extra istället så det blir skarpare nära solen under själva exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar