** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solförmörkelse 10/6

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är är en partiell solförmörkelse imorgon torsdag runt lunch för de som vill se eller fota den.

OBS! Använd rätt skydd och utrustning! Att fota direkt in i solen kan skada ögon och fördärva utrustning.

/Stefan

Det är är en partiell solförmörkelse imorgon torsdag runt lunch för de som vill se eller fota den.

OBS! Använd rätt skydd och utrustning! Att fota direkt in i solen kan skada ögon och fördärva utrustning.

/Stefan

Hinner inte själv, lite synd, är inte så intreserad av att fotografera solen för egen del, men ljuset kan bli cool i omgivning.

Använde ett ND filter ( ND 1000 ) på DSLR kamera och optik , förra gången det var partiell solförmörkelse (2015 ). Blev bra resultat ..!
( Bilden nedanför är från 10 juni , lite rörelse oskärpa. )

Bilagor

• Sol 3.jpg
    Sol 3.jpg
    3.5 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Använde ett ND filter ( ND 1000 ) på DSLR kamera och optik , förra gången det var partiell solförmörkelse (2015 ). Blev bra resultat ..!

Rekommenderar det inte, men visst går det. Är det disigt, slöjmoln etc så är det ju bättre. Kanske inte rent bildkvalitetsmässigt, men man får bilder.

/Stefan

I brist på vettiga ND-filter för ändamålet fick jag handhålla 2 cirkulära och ett rektangulärt för att komma upp i lämplig filtrering, totalt 4.2 eller 14 stop. På grund av mina ND-filter bara är 72 respektive 75mm och frontlinsen på telet 95mm så kunde jag inte zooma in mer än till cirka 400mm (Sigma 150-600).
Så 400mm, f16, 1/1600s och ND16000 (därikring) gav denna bild som jag får vara nöjd med.
_DSC4303.jpg

I brist på vettiga ND-filter för ändamålet fick jag handhålla 2 cirkulära och ett rektangulärt .
Hade inte heller rätt storlek på filter och ingen step-up ring så fick tejpa mina filter på objektivet. Mina bilder ser ut ungefär som din, tyvärr inte lika skarpa. Vet man inte vad bilden föreställer så tror an att det är en klotformad gatlykta :)

Kolla Göran Strands Timpe lapse:)

Jag glömde helt bort "solfesten" sittandes bakom neddragen rullgardin framför datorn. Slapp på så sätt riskera kamera eller ögon. När man tittar på de flesta bilder som visar solförmörkelsen kan man konstatera att det skulle ha gått lika bra med en lampa och en rund pappskiva, eller hur? :)
Det speciella med partiella solförmörkelser är annars, tycker jag, att se de halvmåneformade ljuspunkterna som silar genom lövverken på träden. Det upplevs nog bäst utan kamera. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar