Annons

Snabbare slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

Petergarp

Ny medlem
Hej
Har en undran om när jag fotograferar sport och vill ha snabbare slutartider och inte så hög ISO, så blir ju bilderna mörkare, jag fotograferar i RAW och exponerar upp bilderna i Photoshop. Förlorar jag något i bildkvalite ?
Fotograferar mycket inomhus(Basket) med 2,8 objektiv och 200 -400 i ISO och slutar tider över 500.
Eller hur gör fotograferna på fältet
Peter

Skruva upp ISO. Kan inte Pentax, men du lär kunna skruva upp till 1600-3200 utan några större problem. Testa!

Skruva upp ISO. Kan inte Pentax, men du lär kunna skruva upp till 1600-3200 utan några större problem. Testa!

K-5 är nog fortfarande en av de bättre i klassen på brusnivåer och att skruva upp ISO lite är oftast inga problem. 3200 går jag sällan över men 400 för inomhusfoto är på tok för lågt. Lite brusreducering i bildbehandlingen hjälper också till. Använder oftast LR själv men PS-kontrollerna via ACR bör vara samma sak.

Det är alltid en kompromiss. Förmodligen är det bättre med lite ISO-brus än en massa rörelseoskärpa.

Det där är olika med olika kameror (testa med din!). Men vanligen blir det i bästa fall lika bra att exponera lågt och höja i efterbehandlingen (raw) som att höja ison i kameran för att få det resultat du vill.

Med min gamla Canon 5D (t.ex) är det klart bättre att köra på rätt iso från början.

Ska vi prata bildkvalite... då är det så att en för mörk bild oms ljusas upp i Camera raw tex förlorar lite i skuggpartierna, visst får du ram bilden och ljus i den, men du får mer brus å så vidare,. att föredra är egentligen tvärt om, en för ljus bild som du mörkar ner, då behåller du detaljerna å så vidare..

Spontant utan att kunna din kamera så, skulle jag säga att du förmodligen får bättre kvalité på bilderna om du ökar ISO talet till säg 2000 eller liknande så du inte behöver ljusa upp bilden lika mycket i efterhand å så kör du en brus reducering i camera raw på det

Själv kör jag 2500-3200 ISO 1/800 slutar å bländare f:/2.8-3.2 när jag fotar basket.

Ska vi prata bildkvalite... då är det så att en för mörk bild oms ljusas upp i Camera raw tex förlorar lite i skuggpartierna, visst får du ram bilden och ljus i den, men du får mer brus å så vidare,. att föredra är egentligen tvärt om, en för ljus bild som du mörkar ner, då behåller du detaljerna å så vidare..

Fast för just Pentax K-5 så har den lättare att bränna ut högdagrar än att försöra skuggpartierna. Jag brukar föredra att underexponera något. Kompisens Canon 7D är precis tvärtom, bättre med lite överexponering.

Vad ska bilderna användas till? Jag föreslår att du drar upp ISO rejält, tar dina bilder, njuter av att alla bilderna får bra ljus och skärpa och sedan på datorn betraktar du bilderna i den storlek bilderna slutligen ska ha från ett normalt betraktningsavstånd. Jag vågar nästan garantera att du har en obefogad ISO-fobi.

Tack för alla svar

Ska testa lite med olika ISO , Mest för eget bruk men vet inte vad framtiden ger

har säkert ISO sen analoga tiden och får nog ändra lite på det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar