Det är inga tester, det är mätningar utan någon koppling till verklig användning.
Återigen jag vet hur MTF tester görs, har gjort dessa själv, vet vilken utrustning används så den informationen är av ingen nytta.
Jag förstår dina funderingar kring huruvida objektivet kommer att hänga med om och när upplösningen
ökar, men att sia om det är inget jag skulle vilje ge mig in på.
Som en fingervisning verkar de gamla 4/3 objektiv som skapades när upplösningen var 5 MP fungerar ypperligt med de senaste där upplösningen är 16 MP.
Jag bortser inte från skärpedjupet men det är inte det vi diskuterar här. Det jag ifrågasatte var dina generaliserande påståenden angående objektivet eftersom de inte sammanföll med mina egna erfarenheter och verkar vara diametralt skilda från hur objektivet uppfattades av tester jag hänvisade till. Istället för att svara något i stilen att du inte håller med eller att dina erfarenheter är annorlunda börjar du med grafer och kurvor och återigen grafer och kurvor och teori istället för att göra det enkelt.
För att återgå till min första och enda invändning:
Menar du att de tester jag nämnt är felaktig gjorda och att du är bättre på att tolka
kvalité hos en given objektiv än människor som håller på med detta hela tiden?
Hur jag tolkar bländaröppning är helt irrelevant, det är generaliseringen
jag ifrågasätter och visar trovärdiga källor som visar en helt anan bild.
Diskussionen är slut för min del, du kan vända dig till DPR för att hitta någon som orkar
med att lägga tid på det.
Att fika och prata om fotografi är en helt annan femma, det finns alltid tid för..