Annons

Snabb serietagning med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

JonatanLindh

Ny medlem
Hejsan! för ett litet tag sen köpte jag en blixt till min 450D, en 430EX II, men jag är väldigt ny när det gäller blixtar och jag skulle vilja veta hur man ställer in den så jag kan ta hyfsat snabba serietagningar? Skulle vara jättebra om någon visste hur man gör på enklaste sätt. Och eftersom jag är ny med blixt vore det bra om du inte använder massa svåra ord utan förklara gärna vilka knappar jag trycker på osv.
Tack på förhand!
 
Blixt

Serietagning fungerar inte med blixt
Din blixt behöver laddas upp mellan varven
Sen beror det på hur lång tid det tar att ladda upp
allt från 5 sec till 10 sec beror på hur bra dina betterier är och om du använder full patte på flashen så tar uppladdningen längre tid.
Blixtrar har en liten lampa på baksidan som lyser upp när man kan ta nästa bild.


Hejsan! för ett litet tag sen köpte jag en blixt till min 450D, en 430EX II, men jag är väldigt ny när det gäller blixtar och jag skulle vilja veta hur man ställer in den så jag kan ta hyfsat snabba serietagningar? Skulle vara jättebra om någon visste hur man gör på enklaste sätt. Och eftersom jag är ny med blixt vore det bra om du inte använder massa svåra ord utan förklara gärna vilka knappar jag trycker på osv.
Tack på förhand!
 
Blixten måste laddas upp mellan varje bild du tar, och tar du bilder i serie så har inte blixten så lång tid på sig att ladda mellan varje bild. Hur lång tid det tar för din blixt att ladda upp beror på hur hårt den måste slå vid varje bild kameran tar. För att du ska kunna fota serier med blixt gäller det att se till att den inte laddar ur sig för mycket vid varje bild kameran tar.

För att minimera urladdningen bör du använda så stor bländare (litet f-tal) som möjligt på ditt objektiv, samt ställa in så stort ISO-tal som det går utan att du tycker att bruset blir för störande. Använd också fullt laddade batterier i blixten.
 
kolla batterierna

Detta kanske redan har debatterats (?), men det kan vara värt att påpeka ändå. Om du kör med uppladdningsbara batterier så håller dessa endast 1,2 V och inte 1,5 som vanliga batterier, det har något med molekylerna att göra :)
Har man 4 batterier i en blixt så blir det 4,8V och inte 6... Detta tycker jag i alla fall påverkar uppladdningstiden en del, särskilt efter en liten stund då batterierna inte längre är helt nyladdade.
Om du kör med TTL så brukar blixten inte behöva gå på fullt, och då kan man köra många i rad om det inte är kolmörkt. I vanlig rumsbelysning kan jag köra 4-5 i rad utan problem med vanlig extern batteriblixt (sony 56 AM)

//Björn
 
Detta kanske redan har debatterats (?), men det kan vara värt att påpeka ändå. Om du kör med uppladdningsbara batterier så håller dessa endast 1,2 V och inte 1,5 som vanliga batterier, det har något med molekylerna att göra :)
Har man 4 batterier i en blixt så blir det 4,8V och inte 6... Detta tycker jag i alla fall påverkar uppladdningstiden en del, särskilt efter en liten stund då batterierna inte längre är helt nyladdade.
Om du kör med TTL så brukar blixten inte behöva gå på fullt, och då kan man köra många i rad om det inte är kolmörkt. I vanlig rumsbelysning kan jag köra 4-5 i rad utan problem med vanlig extern batteriblixt (sony 56 AM)

//Björn
Jag har börjat fundera på om det kan vara något fel på min blixt, för den röda knappen som brukar lysa, lyser inte. Men jag ska prova byta batterier och se om det kan vara felet.
 
Vet inte hur stor skillnad det är på olika blixtar och exakt hur dom funkar, men jag vet i alla fall att min SB600 på min D90 så funkar serietagning alldeles utmärkt.
Jag kan alltså ta ett gäng bilder på 4.5bps där blixten blixtar varje gång. Hur många bilder den orkar och hur bra den mår av det har jag ingen aning om, men jag vet att det funkar i alla fall!
 
Så klart blixten funkar på serietagning, om det finns energi för det!

Om man står nära det man fotar, har hög ISO och stor bländare så använder blixten lite effekt. Säg att den enbart använder 1/16 av sin maxeffekt.Då räcker energin till 16 blixtar, formodligen några till iom att den kontinuerligt fyller på med energi från batterierna. 20 blixtar borde inte vara omöjligt.

Om man slår bilden på full effekt räcker det bara till EN blixt, sen behöver den åter några sekunder på sig för att komma upp i full laddning igen.
 
Vet inte hur stor skillnad det är på olika blixtar och exakt hur dom funkar, men jag vet i alla fall att min SB600 på min D90 så funkar serietagning alldeles utmärkt.
Jag kan alltså ta ett gäng bilder på 4.5bps där blixten blixtar varje gång. Hur många bilder den orkar och hur bra den mår av det har jag ingen aning om, men jag vet att det funkar i alla fall!

Har inte haft råd eller hunnit köpa nån ännu men fick tips om just en SB600 för ett tag sedan http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1323845&postcount=12

Låter bra att serietagningen tydligen fungerar med den och ska försöka skaffa mig den någon dag.
 
Synkar blixten (eller hinner med ) slutaren alla gånger med SB600 vid serietagning eller blir det någon fördröjning, säg på den tredje eller fjärde bilden i serien? Vet inte hur de jobbar ihop riktigt men kanske blir det ojämn takt och svårt att testa detta vetenskapligt huruvida blixten hänger med slutaren och vise versa efter någon bild i serien.

Finns det andra blixtar än SB600 som fixar serietagning lika eller bättre?

intressant video sixsixone.
 
Alltså, inte för att jag kör nikon, men alla blixtar funkar likadant i det hänseendet. En blixt laddar ur snabbare än kamera hinner med, men det tar längre tid att "fylla på". Använder man bara en sextondel av den uppladdade spänningen så har nog blixten inga problem med att hinna med. Sen beror det på slutartiden man använder också, vissa (dyrare) blixtar kan oftast synka på snabbare tider medan många har en begränsning på t ex 200 eller 250 (nikon?)

//Björn
 
.... Sen beror det på slutartiden man använder också, vissa (dyrare) blixtar kan oftast synka på snabbare tider medan många har en begränsning på t ex 200 eller 250 (nikon?)
//Björn

Protest! ;-)

Synctiden hänger enbart på kamerahuset, det är den snabbaste tiden som kameran klarar när båda "gardinerna/ridåerna" är helt öppna, eller med andra ord när sensorn är helt öppen.
Vi snabbare tider börjar andra ridån sin färd framför sensorn innan den första är framme vid slutet. Därför får du bilder där halva är korrekt exponerad och andra halvan mörk om du kör med för snabb slutartid.
Blixtens brinntid kan räknas i tusendels sekunder eller minde beroende på uttagen effekt.

Min 50D syncar på 1/250 och jag tittar nu på min gammla Konica, och den syncar på 1/60.


Jan: Blixten hänger med, elektroniken är toksnabb, det som tar tid är att ladda ladda upp den efter ett skott, därför som fler sagt går det fortare om effektuttaget är litet.

Själv har jag märkt att blixten laddar snabbare med uppladdningsbara batterier, med det ska vara såna med hög mAh, jag vill inte mindre än 2700mAh på batterierna.
 
Senast ändrad:
Hrmm, Det kanske skiljer en del från olika tillverkare ändå...
Jag körde KonicaMinolta 7D förut och där hade man ngt som hette hss. Om det fanns stöd i både kameran och blixten kunde man köra på samtliga slutartider. Samma gäller i Sony.
Gjorde precis ett test med seriebilds tagning och slutartid på 1/500 - inga problem... var tvungen att testa 1/1000 och fick jag igenom 3 bilder innan den blev urladdad, exponeringen blev dock ok...

Men, begränsningen kanske sitter i huset på nikon och canon, känner att jag är på hal is nu, så jag lägger ner min röst ;-)

Förresten, är du säker på det där med batterierna? Jag upplever nämligen tvärtom (se tidigare punkt med 1,2V vs 1,5V). Jag har förvisso "bara" 2500-batterierna, men det är ju ändå mer än vad alkaliska lämnar.
 
High Speed Synk (HSS) finns på exempelvis Canon också. Men då använder man inte en, utan ett antal blixtar efter varandra, för att täcka hela bilden, trots att slutaren bara släpper in ljus till den en remsa i taget.
 
High Speed Sync är precis som Anders säger fler blixtar för att lysa hela tiden som remsan åker över sensorn. Man kan säga att det tar synctiden att ta en bild trots att man kanske har ställt in 1/8000. Remsan är bara väldigt smal vid snabbaste tiden.

Och angående batterierna, spänningen är bara en del i det hela, amperen är viktig den med.
Jag har inte svart bälte i elektronik så nån får rätta mig om jag har fel.

Men spänning(Volt) kan man se som trycket i en vattenslang och strömmen (Ampere) som hur tjock slangen är. Så för att fylla blixtens "badkar" med laddström så kan vi ha en tunn slang med ett jävla tryck eller en bautaslang med lågt tryck. Vilket går fortast? Ja det beror på hur högt tryck och hur tjock slang.
Om vi backar till batterierna, så 1,2 volt ÄR sämre tryck men de batterierna klarar att leverera mer vatten, tjockare slang.
 
Intressant diskution det här, finns det någon ytterligare info om hur synk, ridåer osv fungerar någonstans? Känner att jag inte riktigt greppar det där...

Gällande batterier (igen) så kommer jag köpa ett par 2600 mA och testa skillnaden. Det finns GP-batterier som heter 2700, dessa har bara 2600mA kapacitet (?)
Det bästa vore troligen energizer litium som är på 1,5V och lämnar 3000 mA vid 21 grader, men det blir ju inte billigt i längden (85 spänn för 4 st)
Vad gäller alkaliska batterier så hittar jag ingen information direkt, alla tillverkare skriver bara att deras batterier är skitbra, men hittar inga datablad...

Det som jag helst av allt vill ha är ett externt batteripack, vilket skulle kapa återladdningen betydligt. Det sjuka är att det till sony kostar drygt 2000 spänn !!! (det handlar trots allt en plastlåda med plats för extra batterier)

Det där med vattenslangen var nog rätt bra förklarat :)
 
Det som jag helst av allt vill ha är ett externt batteripack, vilket skulle kapa återladdningen betydligt. Det sjuka är att det till sony kostar drygt 2000 spänn !!! (det handlar trots allt en plastlåda med plats för extra batterier)
Visst är den dyr, men den innehåller mer än batterier. Förutom batterier innehåller den en spänningsomvandlare som försörjer blixten med 300V. När lådan är ansluten används blixtens interna batterier endast till blixtens logik (spänningomvandlaren är bortkopplad) och den externa lådan ger 300V till blixtröret. Det är denna omvandlare som gör att blixtens återladdning blir så mycket kortare.

Det finns kinesiska lådor till lägre kostnad på eBay.
 
Batterier har en intern resistans, som begränsar strömuttaget, även om man kortsluter dem. Generellt har laddbara batterier lägre resistans än engångsbatterier. Det är därför laddbara batterier ger korta uppladdningstider. Det är mest ström en blixt behöver. Hög spänning fixar den själv, med en switchande spänningsomvandlare. Det är den som tjuter i äldre aggregat.

Som med alla generaliseringar finns det undantag även från denna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.