Nw2
Avslutat medlemskap
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur?
Är det bara jag som tycker det låter lite perverst
Niklas, som gärna smyger på "frugan"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur?
Magnus77 skrev:
Sedan måste jag ju ändå ifrågasätta om smygande på rådjur orsakar så mycket stress? Borde dessa djur inte råka ut för saker som "skrämmer" dem ett antal gånger varje dag, utan att ta någon permanent skada av det?
Dane_89 skrev:
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur? vad använder ni för utrustning? tips, ideer! hur nära brukar ni komma! har ni några historier att berätta???
kom med allt!
Dane_89 skrev:
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur? vad använder ni för utrustning? tips, ideer! hur nära brukar ni komma! har ni några historier att berätta???
kom med allt!
mikj skrev:
jag kan inse att det är inte så kul att se foton på stressade rådjur. jag trode mest bara att dom var vaksamma för att se om fotografen var ett hot eller inte.
det sorgliga är att detta kan man ju föra över till fåglar, fjärilar osv. Djuren är stressade och det enda man kan göra är att sitta gömd någonstans i timmar.
Tror jag skippar att fota djur i fortsättningen...
Wolfgang skrev:
Djuren blir inte speciellt stressade av folk som tar skogspromenader på stigar eller av svampplockare.
De blir inte heller stressade av fotografer som sitter lugnt på pass.
Men de stressas av att smygande fotografer som plötsligt dyker upp eller som de upptäcker.
"Jag kan läsa att okunskap råder ..."
De flesta här på tråden har tydligen inte haft tillfället att läsa naturskydsområdens anslagstavlorna där all närgången fotografering är förbjuden.
Naturfotografer har aldrig haft gott rykte om sig att vara hänsynfulla i naturen. Av den anledningen har ju Naturfotografernas förening/N bildats för att skapa egna etiska regler för naturfotografering.
Pongu skrev:
Dina båda kommentarer tyder på stor arrogans. DU tolkar det faktum att nästan ingen håller med dig som att okunskap råder.
/Pontus [/B]
Jan vdV skrev:
Hej Wolfgang
Är lite nyfiken på vad du tycker är skillnaden på stressen ett rådjur känner då du smyger dig fram till... tja... 30m ifrån och knäpper en bild eller stressen den känner då du sitter på pass och knäpper en bild när rådjuret är 30m ifrån?
Den har ju inte noterat dig förren den hör klicket från slutaren.
Den kan ju inte förstå om du sitter på pass eller om du smugit dig på den.
Om man smyger sig på ett rådjur och den upptäcker en så sticker den ju, knappast lönt att försöka jaga efter vilket jag inte tror många gör heller, i sådana fall bara i rent motionssyfte
Mvh/Jan
Wolfgang skrev:
Både innehavaren av jakträtten och markägaren betackar sig av den anledningen för närgången fotografering.