Annons

Smyga på rådjur!

Produkter
(logga in för att koppla)
ett hett tips för vinterfotografering av rådjur. prata med markägaren så att detta är okej, sen öser du ut ääplen på ett ställe, då pratar vi mkt äpplen, bygg dig ett gömsle på lämpligt avstånd. där kommer du garanterat att få se både älg o rådjur.....
 
såg en artikel i amerikansk tidning om hur man närman olika vilda djur som funkar, skall själv testa sodetta nu i vår. skaffa en stor bit frigolitbit stor nog att tälja ut ett huvud av rådjur eller älg, måla det i den färg som avses och fäst det på bröstet, sedan är det bara att vandra ut mot respektive djur detta skall fungera till 100% eln. artiklen, som sagt skall själv testa.
Kameraroffe
 
Rådjur

Tjena! jag har varit jägare i 25år och lärt mig väldigt om rådjur ock älgar ´lock pipa fungerar bara första veckan i agusti sen går brunst beteenndend över vill du ha mer information så ring mig på tel0293/20044
 
kameraroffe skrev:
såg en artikel i amerikansk tidning om hur man närman olika vilda djur som funkar, skall själv testa sodetta nu i vår. skaffa en stor bit frigolitbit stor nog att tälja ut ett huvud av rådjur eller älg, måla det i den färg som avses och fäst det på bröstet, sedan är det bara att vandra ut mot respektive djur detta skall fungera till 100% eln. artiklen, som sagt skall själv testa.

Tror inte det! Men det var rolig läsning! Om det fungerat hade alla rådjursjägare hade gått omkring med ett rådjurshuvud på bröstet. Nej, ett rådjur skulle inte känna igen din frigolitbit som ett rådjur, speciellt inte när den satt på ditt bröst! Och det är ändå lukt och hörsel de förlitar sig mest på. Pröva gärna, men jag tror chansen till framgång är extremt liten... Vilken tidning var det förresten?

/Pontus
 
Tre sinnen

Rådjuren har ögon, öron och en nos.
Det gäller att de inte får vetskap om din närvaro.
Alltså inte synas, inte höras och se till att de inte känner din lukt.

Själv så tycker jag att ett gömsle mera hindrar rörligheten än det hjälper. En enbuske är alldeles tillräckligt.

MVH
Magnus

http://www.magnusnyman.se/
 
Re: "Smygtagna bilder"

tocar skrev:
Hej Dan

Vill du se lite varierande bilder på rådjur och även andra djur, så titta gärna in på min hemsida och läs om rådjur/utrustning osv...

Tommy
www.capreolusfoto.n.se

Smygfoto?
Hmm, på de flesta av Dina rådjursbilder har rådjuret upptäckt Dig. Du har alltså stört dem. Du har till och med varit nära ett kid. Så gör man inte!
 
Re: Re: "Smygtagna bilder"

Wolfgang skrev:
Smygfoto?
Hmm, på de flesta av Dina rådjursbilder har rådjuret upptäckt Dig. Du har alltså stört dem. Du har till och med varit nära ett kid. Så gör man inte!

Jag undrar om du aldrig gått i skog och mark?

Då stör du djuren tusenfalt mer än vad jag gör, då flera djur står kvar efter att blivit fotograferade. Den som inte smyger fram i skog och mark, formligen plogar alla slags djur framför sig, visserligen utan att veta om det, men det gör inte saken bättre.

Jag känner "mina marker" och lugnet består när jag försiktigt smyger fram.
Att rådjuren tittar mot dig, är inte detsamma som att de flyr. Ofta reagerar de på slutaren, men står sen kvar när de inte får lukt eller några fler hörselintryck.
 
Re: Re: Re: "Smygtagna bilder"

tocar skrev:
Jag undrar om du aldrig gått i skog och mark?

Då stör du djuren tusenfalt mer än vad jag gör, då flera djur står kvar efter att blivit fotograferade. Den som inte smyger fram i skog och mark, formligen plogar alla slags djur framför sig, visserligen utan att veta om det, men det gör inte saken bättre.

Jag känner "mina marker" och lugnet består när jag försiktigt smyger fram.
Att rådjuren tittar mot dig, är inte detsamma som att de flyr. Ofta reagerar de på slutaren, men står sen kvar när de inte får lukt eller några fler hörselintryck.
Jodå, jag är där ofta.
På anslagstavlorna till naturskyddsområden står tydligt att det är förbjudit med störande fotografering.
Det gör man nämligen genom att "smyga" sig på dem. Det syns på Dina foton att de är med alla sinnen på helspänn. I vissa fall står de med bredsidan mot Dig för att visa hur stora dem är. Det är ett försvarsbeteende.
Och så har Du fotograferat ett kid på nära håll, vilket är en "dödssynd" i natursammanhang.
Vill Du plåta djuren, så är det bättre att sitta på pass och bilderna blir mycket bättre om man kan se att Du inte har stört dem.
Gissa varför de reagerar så starkt på kamerans "klick", medan de kan vara helt oberörda när bonden kommer med sin högljudda traktor!
 
Re: Re: Re: Re: "Smygtagna bilder"

Wolfgang skrev:
Jodå, jag är där ofta.
På anslagstavlorna till naturskyddsområden står tydligt att det är förbjudit med störande fotografering.
Det gör man nämligen genom att "smyga" sig på dem. Det syns på Dina foton att de är med alla sinnen på helspänn. I vissa fall står de med bredsidan mot Dig för att visa hur stora dem är. Det är ett försvarsbeteende.
Och så har Du fotograferat ett kid på nära håll, vilket är en "dödssynd" i natursammanhang.
Vill Du plåta djuren, så är det bättre att sitta på pass och bilderna blir mycket bättre om man kan se att Du inte har stört dem.
Gissa varför de reagerar så starkt på kamerans "klick", medan de kan vara helt oberörda när bonden kommer med sin högljudda traktor!

Oj,Oj Oj, jag lägger härmed ner denna "dialog", mitt inlägg var ämnat att hjälpa en 14åring som ville se naturbilder.

Jag säger som Stenmark "de int´lönt att prat med de´som int´begrip

Tack för mig
 
Re: Re: Re: Re: Re: "Smygtagna bilder"

tocar skrev:
Oj,Oj Oj, jag lägger härmed ner denna "dialog", mitt inlägg var ämnat att hjälpa en 14åring som ville se naturbilder.

Jag säger som Stenmark "de int´lönt att prat med de´som int´begrip

Tack för mig
Vill bara avslutningsvis nämna att störda djur förbrukar mera energi på grund av stressen, vilket gör att de äter mera, vilket ger en onödig ökning av skador i skog och mark.

Och förresten, det är inte så dumt att sitta på pass och få bilder av djur som inte ens har märkt att man har varit där. Och så är det gott med fika medan man väntar.
Med fotohälsningar
Wolfgang
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: "Smygtagna bilder"

Wolfgang skrev:
Det gör man nämligen genom att "smyga" sig på dem. Det syns på Dina foton att de är med alla sinnen på helspänn. I vissa fall står de med bredsidan mot Dig för att visa hur stora dem är. Det är ett försvarsbeteende.
Och så har Du fotograferat ett kid på nära håll, vilket är en "dödssynd" i natursammanhang.
Vill Du plåta djuren, så är det bättre att sitta på pass och bilderna blir mycket bättre om man kan se att Du inte har stört dem.
Gissa varför de reagerar så starkt på kamerans "klick", medan de kan vara helt oberörda när bonden kommer med sin högljudda traktor!

Vad tror du rådjuret tyckte första gången det hörde bondens traktor? Det är helt sant att man inte ska uppehålla sig för mycket i närheten av små kid, men jag tycker det är fel att kritisera en annan fotograf när man inte varit där och vet hur omständigheterna var. Stannade geten och kidet kvar kan vi nog vara ganska övertygade om att det inte var någon större fara, speciellt om det bara handlade om en kort stund. Att vuxna rådjur skulle stressas nämnvärt av en diskret naturfotografs tillfälliga besök i skogen har jag mycket svårt att tro. Om man anser detta borde man inte vistas i skog och mark överhuvudtaget, för att värna om djurens välbefinnande. Du menar att du aldrig skrämt upp rådjur på väg till passet? Och var har du lärt dig att bredsidan innebär ett försvarsbeteende? Alla klövdjur jag sett som känt sig hotade har antingen kastat helt om och flytt, eller stirrat på hotet (räven eller vad det nu kan vara som är ute efter ett kid till middag) med framsidan emot och sänkt huvud. Jag har aldrig sett detta i någon litteratur om rådjur, så om du har en referens vore det intressant att läsa!

Det var mina åsikter! Jag vet att du bara vill väl och värnar om djuren, och det tycker jag är bra, men i det här fallet tycker jag att du överdriver lite grann.

Ha det!
/Pontus
 
Svar till Pontus

Jag har tyvärr skrämt upp en del hjortdjur för 15 år sedan, när jag smygit i buskar med mitt nya 400:a. Man ville ju komma så nära som möjligt. Har dock för länge sedan slängt alla bilder av uppskrämda djur jag har plåtat.
Inget kul med öronen på störstmöjliga storlek riktade mot fotografen, ett av tecken på stress. Kroppsspråket ett annat.
Bonden är de ju vana vid sedan generationer tillbaka, han utgör ingen fara. Inte heller startande flygplan på Sturups flygplats.
Men klicket kommande från "två ben" , det är de rädda för, eftersom det påminner dem om jägaren och bössan. Samma med reflexen från linsen.
Bredsidan som skall avskräcka eller liknande "uppförstoringar" är väldokumenterade hos många djur.
Jag har för övrigt märkt att man ser fler djur när man går på stigarna istället för tvärs genom skogen. Deras säkerhetsavstånd är kortare då, eftersom de känner sig säkrare.
När man joggar på slingan kan man träffa på orädda djur ganska nära, men stannar man upp, så sticker dem direkt.
Det är däremot väl bekant att orienteringstävlingar utgör en stor stress på djurlivet.
Betr kid gäller att inte komma för nära, eftersom man kan man överföra sin vittring, och då avvisar geten sitt kid.
Att sitta på pass är ett mycket skonsammare sätt att plåta djur än att smyga i buskarna. Det är förresten sällan man lyckas med sistnämnda utan att upptäckas.
Ofta avslöar fåglarna en redan från början.
Jag kritiserade nämnda fotografs bilder, eftersom flera bilder visar tydligt viss stress hos djuren. Varför skällde rådjuret till exempel.
Läs gärna anslagstavlorna vid naturreservaten.
Och frågar gärna markägaren vad han tycker om närgången fotografering av djurlivet.
Jag menar inte att man skall avstå att plåta djur, utan istället kan man bemöda sig att fotografera dem utan att de märker ens närvaro. Det måste väl vara höjden av skickighet, inte sant?
 
Senast ändrad:
När du sitter på pass Wolfgang och trycker på avtryckaren och slutaren rasslar, reagerar inte rådjuret då?

Tycker du är lite överkänslig, visst ska man visa hänsyn men som ngn sa, bara du vistas i skog och mark stör du en hel del djur.
Varför tror du myrorna biter dig?

Fåglarna avger varningssignaler så fort jag ställer mig utanför dörren, tydliga stressignaler mao, ska jag inte gå ut då?

Mvh/Jan
 
Jag ställer mig bakom wolfgang. Det är inge kul med rädda djur på bild.
När man bara är ute i skogen så förföljer man inte djuren utan de hör personen några minuter och glömmer det sedan. Nä man förföljer dem så blir de stressade. Inte så konstigt, så reagerar vi människor också..
 
Två vilande rådjur - från ett nära möte som varade 3 timmar...

Terje
 

Bilagor

  • två rådjur.jpg
    två rådjur.jpg
    32.4 KB · Visningar: 557
Uj, uj, uj!

Vilken lång tråd det blev!:)
Och många åsikter om viltfotografering, blev det.
Dan, du behöver nog inte vara särskilt orolig för att stressa djuren.
Om man skrämmer/stöter ett rådjur så springer dom oftast inte särskilt långt.
Dom börjar med en snabb rusning sedan går dom gärna iväg från dej i lugn takt.
Jag har skrämt iväg rådjur när jag gått hem för middagsvila under jakten och på kvällen, ett par timmar senare, har samma rådjur kommit fram!
Dom går bara undan en stund tills dom känner sig trygga igen!
Att plåta kid som ligger gömda i gräset funkar oxå bra!
Men rör inte kidet!
Och gå inte omkring kidet för mycket!
Jag har flyttat kid inför slåttern men har då haft halm mellan mina händer och djuret för att inte kidet ska lukta människa!
Och när jag lämnat det så tar det ofta inte mer än en halvtimme innan geten kommer och letar upp kidet igen!
Någon skrev att man inte behöver naturfärgade kläder.
Det stämmer, till viss del.
Men trots rådjurets färgblindhet så är det bra på att se kontraster!
Randigt, vitt, gult, blått...är inte bra.
Så, om du inte vill stå i för stor kontrast till bakgrunden ska du ha naturfärgade kläder för att smälta in bäst!
Och, som sagt, ansiktet är oftast det som avslöjar dej!
Jag har använt "rånarluva" med stor framgång!*tips*
 
Jan vdV skrev:
När du sitter på pass Wolfgang och trycker på avtryckaren och slutaren rasslar, reagerar inte rådjuret då?

Tycker du är lite överkänslig, visst ska man visa hänsyn men som ngn sa, bara du vistas i skog och mark stör du en hel del djur.
Varför tror du myrorna biter dig?

Fåglarna avger varningssignaler så fort jag ställer mig utanför dörren, tydliga stressignaler mao, ska jag inte gå ut då?

Mvh/Jan

håller med ! wolfgang överreagerar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.