Annons

Smyga på rådjur!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som nu inte är jägare eller naturvårdsvetare undrar hur ett rådjur (eller fågel m.fl.) kan göra någon koppling till en jägare bara för att en människa med något i handen visar sig?

Jag har ju märkt att fåglar och andra djur blir känsligare om man pekar med någonting mot dem - skulle det vara någon nedärvd instikt från tiden då människan jagade med spjut och båge?

Jag har som sagt svårt att förstå/skilja på vad som är en naturlig misstänksamhet mot andra arter eller vad som handlar om en medveten förståelse av vad som är farligt och inte. Någon som kan reda ut detta?

Sedan måste jag ju ändå ifrågasätta om smygande på rådjur orsakar så mycket stress? Borde dessa djur inte råka ut för saker som "skrämmer" dem ett antal gånger varje dag, utan att ta någon permanent skada av det? Är det inte en kort, instiktiv reaktion som snabbt glöms igen?
 
Magnus77 skrev:
Sedan måste jag ju ändå ifrågasätta om smygande på rådjur orsakar så mycket stress? Borde dessa djur inte råka ut för saker som "skrämmer" dem ett antal gånger varje dag, utan att ta någon permanent skada av det?

Visst är det så Magnus, jag har sett ett rådjur fly i vild panik pågrund av en plötsligt uppdykande tjädertupp. Inte tycker jag att vi bör förbjuda tjäder i våra skogar av den anledningen. /Göran
 
Att rådjuren tittar eller lyssnar mot kameran behöver inte betyda att de är stressade.
Det kan ju vara så att de helt enkelt bara tittar eller riktar öronen för att lyssna, som de gör tusentals gånger per dag...
 
Dane_89 skrev:
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur? vad använder ni för utrustning? tips, ideer! hur nära brukar ni komma! har ni några historier att berätta???

kom med allt!

Det är bara att plantera ett gäng tulpaner i trädgården så kommer dessa odjur att smyga sig på dig!
 
Dane_89 skrev:
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur? vad använder ni för utrustning? tips, ideer! hur nära brukar ni komma! har ni några historier att berätta???

kom med allt!

Ibland händer det att jag att smyger på rådjur.
Som här när jag leker kurragöma med rådjuren och just har hittat dem. ;-)
 

Bilagor

  • tmp.jpg
    tmp.jpg
    34 KB · Visningar: 480
angående detta tjat om störningar i naturen..

bara så ni vet, om ni bara så mkt som sätter er fot utanför bilen på en skogsväg så stör ni naturen. det är bara fårgan om hur man gör det. att rådjuren blir rädda för kameran, lr står på helspän är inget konstigt. de är deras naturliga reatkion på något de inte riktigt vet vad det är, hur tror ni att dom överlever ananrs i skogen, som idag är full med lodjur och rävar?
det är deras medfödda överlevnadsinstinkt som ni ser på de bilderna. jag traskar mkt runt i skog o mark, både med o utan bössa o kamera. djur som inte ätar andra djur är ständigt på alerten för att vara beredda på att fly.....
självklart ska man inte störa mer än nödvändigt. men att vi stör, de går inte att komma ifrån....
 
hmm

jag kan inse att det är inte så kul att se foton på stressade rådjur. jag trode mest bara att dom var vaksamma för att se om fotografen var ett hot eller inte.

det sorgliga är att detta kan man ju föra över till fåglar, fjärilar osv. Djuren är stressade och det enda man kan göra är att sitta gömd någonstans i timmar.

Tror jag skippar att fota djur i fortsättningen...
 
Fråga en jägare! Dom som håller på med pyrschjakt (ska vara tyskt "u") kan ju komma så nära att dom kan klappa rådjuren ju! Du måste definitivt tänka på hur vinden ligger hela tiden, rådjur och älgar känner din vittring på en kilometers avstånd annars.

Likaså spelar vädret in, om det blåser eller regnar är det mycket svårare för dom att få upp din vittring och höra dig. Ljud är inte det som stör dom mest, så länge dom inte begriper vad det är som låter. Tvärtom är både älgar och rådjur ganska nyfikna; har dom inte begripit vad dom har att göra med går dom ofta närmare för att kunna vädra och se bättre, eftersom dom inte har speciellt bra syn, i alla fall inte jämfört med deras luktsinne.

Om du står alldeles stilla, och älgen/rådjuret inte fått vittring på dig kommer dom att betrakta dig noggrant, ofta i flera minuter, klarar du det "testet" tappar dom ofta intresset och börjar beta igen, då kan du röra dig, men bara lite grand, och långsamt, dom ser kanske inte VAD du är, men dom är sanslöst bra på att upptäcka rörelser...

Är man bara försiktig och lär sig hur djuren fungerar, kan man få otroliga naturupplevelser, och det utan att störa eller stressa djuren! Det kräver en hel del träning dock!

Tricket med hästen fungerar bara tack vare att hästen döljer din vittring :) Ett gammalt trick är att spraya sig med lite balsamterpentin (på oömma kläder!) innan man går till skogs, det kan dölja din vittring. Naturligtvis är ju all parfym och deodorant förbjuden! Lycka till!
 
Senast ändrad:
Jag kan läsa att okunskap råder ...

Djuren blir inte speciellt stressade av folk som tar skogspromenader på stigar eller av svampplockare.
De blir inte heller stressade av fotografer som sitter lugnt på pass.
Men de stressas av att smygande fotografer som plötsligt dyker upp eller som de upptäcker.

Det är nu tredje gången jag upprepar att denna stress gör att djuren betar skogen hårdare, eftersom stress tar på krafter. De stressas naturligtvis av annat också under dagens lopp, därför är det ju onödigt att vi fotografer ökar på.

Både innehavaren av jakträtten och markägaren betackar sig av den anledningen för närgången fotografering. Enlig allemansrätten får man alltså inte förorsaka någon skada, direkt eller indirekt. Det är inte bara rättigheter man har under allemansrätten utan även plikter.

De flesta här på tråden har tydligen inte haft tillfället att läsa naturskydsområdens anslagstavlorna där all närgången fotografering är förbjuden.
Vidare kan man räkna med maximal irritation om en same observerar att man har gått för nära en renflock. Stressade renar hinner nämligen inte äta sig feta inför vintern.
Naturfotografer har aldrig haft gott rykte om sig att vara hänsynfulla i naturen. Av den anledningen har ju Naturfotografernas förening/N bildats för att skapa egna etiska regler för naturfotografering.

För ett antal år sedan blev jag själv tillsagt av både jägare och markägare för att de tyckte att jag stört dovhjortar.
Men istället för att i okunskap ifrågasätta, så har jag tagit reda på hur man rör sig i skog och mark, och har sedan hellre avstått från att ta en bild istället för att tränga mig på.
 
Senast ändrad:
Re: hmm

mikj skrev:
jag kan inse att det är inte så kul att se foton på stressade rådjur. jag trode mest bara att dom var vaksamma för att se om fotografen var ett hot eller inte.

det sorgliga är att detta kan man ju föra över till fåglar, fjärilar osv. Djuren är stressade och det enda man kan göra är att sitta gömd någonstans i timmar.

Tror jag skippar att fota djur i fortsättningen...

Tråden gäller hjortdjur allena.
 
Hej Wolfgang

Är lite nyfiken på vad du tycker är skillnaden på stressen ett rådjur känner då du smyger dig fram till... tja... 30m ifrån och knäpper en bild eller stressen den känner då du sitter på pass och knäpper en bild när rådjuret är 30m ifrån?

Den har ju inte noterat dig förren den hör klicket från slutaren.

Den kan ju inte förstå om du sitter på pass eller om du smugit dig på den.

Om man smyger sig på ett rådjur och den upptäcker en så sticker den ju, knappast lönt att försöka jaga efter vilket jag inte tror många gör heller, i sådana fall bara i rent motionssyfte;)

Mvh/Jan
 
angående rådjur

lockpipan ni diskuterar heter butolo och kostar ca 250:-i jaktbutiker.är ganska svår att få rätt kan skrämma djuren istället men när man lärt sig kan den vara bra . används mest vid brunsten jag tycker det fungerar bäst att sitta still i gömsle eller med camokläder. men först skall man kolla lite var djuren håller sig. ett bra tips är från bil då de iregel är vana vid dessa och inte så rädda.titta gärna på min hemsida www.johanzon.se mvh lj
 
ang objektiv

jag använder minst 400 då stör man inte djuren samt en kamera som är tyst eos 100 är super tyst tillex. mvh lj
 
Håller med om att man ska vara försiktig i naturen och störa så lite som möjligt, men som flera här har sagt så reagerar alla djur som har naturliga fiender på ljud. Det spelar mindre roll om detta ljud kommer från en fotograf som smyger i busken eller en ekorre som rör sig i densamma. Det är ju en medfödd instinkt. Det gör ju även vi männinskor om vi hör ett ljud, inget konstigt med det. Om någon går förbi utanför mitt hem och tappar nåt i gatan så är det ju klart att jag hör det och reagerar, men jag kan ju inte påstå att jag blir rädd och stressad av det. Råkar man trampa på en gren i skogen så att ett rådjur hör dej, så tittar det upp och lyssnar, men om man bara är still och tyst så återgår det efter en stund med att beta. Jag kan inte för mitt liv begripa hur detta kan anses som att man stressar djuren. Om detta skulle vara skadligt för rådjuren så borde man ju bespruta hela skogen med lugnande medel så de stackarna kan känna sej lungna.;)

Sedan tycker jag att en bild med ett rådjur som tittar mot fotografen kan vara lika bra som en bild det inte gör det. Det beror helt och hållet på vad man vill uppnå med bilden. Det är det som avgör om bilden är bra eller inte. Inte att rådjuret ser helt ostört ut, bara för att det skulle anses som "vara höjden av skickighet"


/lidd
 
Re: Jag kan läsa att okunskap råder ...

Wolfgang skrev:
Djuren blir inte speciellt stressade av folk som tar skogspromenader på stigar eller av svampplockare.
De blir inte heller stressade av fotografer som sitter lugnt på pass.
Men de stressas av att smygande fotografer som plötsligt dyker upp eller som de upptäcker.


Inte sant. De stressas av att bli förföljda av en för snabbt drivande hund under mycket långa perioder. Därför ska man hålla långbenta hundar kopplade eller helt rådjursrena. En långsam människa eller kortbent hund stöter bara djuret, som springer hundra meter och sedan stannar, för att efter en kort stund återuppta sin aktivitet. Detta är inte särskilt stressande, det gör de massor av gånger per dag som påpekats flera gånger. Har man stött upp ett rådjur är det mycket svårt att komma nära igen. Om man ändå skulle lyckas lokalisera samma djur igen och skrämma upp det gång på gång på gång, då kan jag hålla med om att det är stressande, men det är inte detta vi diskuterar. Och rådjur upptäcker även fotografer sittande på pass, och flyr av ljudet från slutare och motor. Ingen skillnad från att istället tyst förflytta sig i terrängen, annat än att det senare kräver mycket mera träning.


"Jag kan läsa att okunskap råder ..."


De flesta här på tråden har tydligen inte haft tillfället att läsa naturskydsområdens anslagstavlorna där all närgången fotografering är förbjuden.


Under en period skulle alla sveriges naturfotografer åka och plåta skovelälgar i Sarek med allt från vidvinkel till tele. Många var oansvarigt närgångna, flera skadades, älgarna stördes. Att röra sig tyst i skogen med långt tele är inte "närgången fotografering". Dina båda kommentarer tyder på stor arrogans. DU tolkar det faktum att nästan ingen håller med dig som att okunskap råder. Jag tror inte på att alla duktiga naturmänniskor i den här tråden är okunniga. Kan vi försöka hålla diskussionen på en vettig nivå och sluta med förolämpningarna tack?


Naturfotografer har aldrig haft gott rykte om sig att vara hänsynfulla i naturen. Av den anledningen har ju Naturfotografernas förening/N bildats för att skapa egna etiska regler för naturfotografering.


En del "naturfotografer" beter sig verkligen illa, främst när de inte känner sina motiv och går för nära häckande fåglar under störningslänsliga perioder. Man bör därför alltid läsa på och fråga experter på djurets beteende. Det har inget med den aktuella frågan att göra.

/Pontus
 
Pongu skrev:

Dina båda kommentarer tyder på stor arrogans. DU tolkar det faktum att nästan ingen håller med dig som att okunskap råder.
/Pontus [/B]

Okunskapen syns tydligt genom att man drar fel slutsatser.

Läs gärna mitt senast inlägg igen och begrunda.
 
Jan vdV skrev:
Hej Wolfgang

Är lite nyfiken på vad du tycker är skillnaden på stressen ett rådjur känner då du smyger dig fram till... tja... 30m ifrån och knäpper en bild eller stressen den känner då du sitter på pass och knäpper en bild när rådjuret är 30m ifrån?

Den har ju inte noterat dig förren den hör klicket från slutaren.

Den kan ju inte förstå om du sitter på pass eller om du smugit dig på den.

Om man smyger sig på ett rådjur och den upptäcker en så sticker den ju, knappast lönt att försöka jaga efter vilket jag inte tror många gör heller, i sådana fall bara i rent motionssyfte;)

Mvh/Jan

Okay, Jan, jag vill förklara.
När Du sitter på pass under ett träd med vinden i ansiktet, med mörka kläder, utan att röra Dig,
så kommer Du inte att upptäckas. Vitsen är ju att redan finnas på plats när djuren kommer i Din närhet.
Ett rådjur och en dovhjort har dålig syn (men uppfattar rörelser), en fantastisk näsa och mycket bra hörsel. För att den ska fly, så räcker det oftast inte med bara en komponent, utan det måste till två. Till exempel, när den hör kameraklicket, så blir den extra vaksam och försöker samtidigt "koppla på näsan" och använda ögonen så bra som möjligt. Först när 2 sinnen tillsammans signalerar fara, så flyr den.
Kameraklicket har de oftas svårare att höra på grund av vindriktningen. Man kan med en halsduk på kamerahuset dämpa klicket.
Nedan bifogar jag en bild av ett rådjur som finns 10-15 m från mig som kom betande i min närhet och som hörde klicket, varför ett öra finns i min rikting. Jag sitter på en liten kulle under en gran. Varken nosen eller ögonen kunde spåra mig, varför rådjuret fortsatte att beta. Bilden är inte beskuren.
Mvh
Wolfgang
 
Här kommer bilden.

Bilden syftar på mitt senaste inlägg ovan.
 

Bilagor

  • rådjur-48-kb.jpg
    rådjur-48-kb.jpg
    48.3 KB · Visningar: 650
Re: Jag kan läsa att okunskap råder ...

Wolfgang skrev:


Både innehavaren av jakträtten och markägaren betackar sig av den anledningen för närgången fotografering.

Är det så?

Jag är markägare, jag har jakträtten (tillåter dock ingen jakt). Hela vinterhalvåret hjälper jag rådjuren genom vintern, tilläggsmatar, skottar fram blåbärsris osv. Har även anlagt en damm på marken för deras och groder/paddors trevnad. Fåglar matas med ~3kg frö /dag+ säckvis med nötter/talgbollar. Jag har planterat 700lökar "rådjurs godis".

De djur som är på mina marker trivs och går mkt kort "av marken" vid störning. Största störning och irritation för mig och rådjur är friluftslivet, med promenader/hundar/svampplockning/bärplockning osv..
Kommer det en stackars fotograf och "smyger" på djuren någon gång, så är den störningen försumbar och djuren är tillbaka inom några timmar OM de blir störda.

Du skjuter tyvärr helt över målet, och kommenterar bilder gör man väl på annan plats på detta forum eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.