ANNONS
Annons

Smyga på rådjur!

Produkter
(logga in för att koppla)
KVICK skrev:
Att rådjursjakten (bockjakten) ligger i mitten av augusti beror inte på att man inte skall "störa" bockarna under brunsten utan att man inte skall döda dem förrän de har fört sina arvsanlag vidare.

Det betraktar jag som att man stör dem i brunsten! ;-) Jag tror det är båda anledningarna, men du har nog rätt. Man får t ex inte jaga med hund den 16:e aug, utan bara smyg-/vaktjakt, vilket inte bör ha med spridandet av arvsanlagen att göra. Som jag sa tidigare, går det nog bra att locka så länge man visar någorlunda omdöme, men visst går det att stressa en bock rejält om man lockar på den hela tiden. De äter inte mycket och blir ganska slutköra och stressade bara av att göra vad de ska, och då är det synd att stressa dem ytterligare tycker jag.

/Pontus
 
Givetvis skall man inte gå till överdrift men att vid något enstaka tillfälle prova är spännande. Det brukar bli högst någon enstaka gång per år som jag plockar fram min lockpipa.

Pontus, det är nog som du säger med tanke på att man inte får jaga med hund.


Om man sitter väl dolt och rådjuret anar att man finns där försöker det ofta gå runt för att komma upp i vind. Då kan man få lite möjligheter till bilder där rådjuret på ett naturligt sätt, utan att stirra fotografen i ögonen, rör sig fram i naturen. /Göran
 

Bilagor

  • råget_forum_4.jpg
    råget_forum_4.jpg
    48.6 KB · Visningar: 921
Grym bild!

Bra bild! i ett sådant fall hade jag säkerligen fått rörelseoskärpa!

men det är inte så svårt att komma så nära!



fler tips?
 
Fler inlägg tack!

fortsätt att skicka in inlägg och bilder. gärna fler bilder!

det går bra att prata om hjortar också
 
Återkommer sen!

jag återkommer sen i kväll! då kommer jag att visa upp lite rådjursbilder!


ses senare!

och fortsätt med att lägga in inlägg och bilder!
 
Dane_89 skrev:
Hur störda blir dom av en lockpipa. allt den gör är att locka dom till ett visst ställe. om man sen inte blir upptäck störs bara deras " position " genom att dom flyttar på sig.

eller....

I själva verket är hela brunsten ett stressmoment för bockarna, som förflyttar sig mycket, utkämpar revirstrider och äter minimalt. Efter brunsten är de riktig slutkörda.
Genom att vissla på dem kan de störas t ex i en väl behövlig vila eller i vad de precis hålla på med, vad det nu kan vara.
Dessutom finns risken att de upptäcker Dig direkt eller indirekt, vilket ökar stressen.

När allting kommer omkring så befinner Du Dig i deras vardagsrum.
 
Dane_89 skrev:
ja, jag tänkte höra där. jag vet att dom har sådanna.

du wolfgang, om man tar bilder i djurparken blir de tju bilder på tamdjur, hur jävla kul e det. en riktigt fin bild är ju när djuret är i sin naturliga miljö.

Ok, jag kan förstå att Du tycker om att plåta dem i sin riktiga miljö, men tar Du närbilder på dem, så spelar det ju inte några roll, de ser ju likadana ut oavsett var de befinner sig.

Men lockpipa känns som fusk, ett slag under bältet.
En äkta naturfotograf lär sig djurens beteende och plåtar under störst möjliga hänsyn.
 
Är man ute under jakttid skall man inte klä sig i naturfärgade kläder som någon skrev..
Inte annars heller, eftersom både älg och rådjur är färgblinda. Därför kommer det nu mycket jaktkläder där röd färg är en del av koammon.


Jonas
Också jägare
 
Wolfgang skrev:
tar Du närbilder på dem, så spelar det ju inte några roll, de ser ju likadana ut oavsett var de befinner sig.

Ja, ungefär. Känner man till ett djur tillräckligt bra ser man om det är ett djurparksdjur eller inte. Främst på muskulaturen (titta på älgarna på Skansen, Kolmården osv!), men också på skavd päls, hornförslitningen etc.

/Pontus
 
Forslund skrev:
Är man ute under jakttid skall man inte klä sig i naturfärgade kläder som någon skrev..
Inte annars heller, eftersom både älg och rådjur är färgblinda. Därför kommer det nu mycket jaktkläder där röd färg är en del av koammon.


Jonas
Också jägare

Det stämmer nog, men jag har märkt att blått är ingen lyckad färg för detta ändamål, och absolut inte gult och vit.
 
Pongu skrev:
Ja, ungefär. Känner man till ett djur tillräckligt bra ser man om det är ett djurparksdjur eller inte. Främst på muskulaturen (titta på älgarna på Skansen, Kolmården osv!), men också på skavd päls, hornförslitningen etc.

/Pontus

Javisst, det stämmer.
 
eftersom jag jagar rådjur rätt ofta kan jag ge dig lite tips. själv har jag haft med kameran ett par ggr, men kommit underfund med att de är svårt att komma tillräckligt nära, jag har ett 200mm o det räcker oftast inte.

men bästa läget är ner rådjuren brunstar i slutet av juli början av augusti. ta med dig en lockpipa o gå ut till ett ställe som du rekat ut innan.
 
Älg, anyone?

Tjenixen,

tänkte bara tillägga i den här tråden att det går hur bra som helst att locka älg också. Vet å andra sidan inte riktigt hur älgbeståndet är utspritt i Sverige, i Finland är det rätt tätt över hela landet.

Köpte i tiderna en bok + c-kasett som rätt och slätt hette "Locka Älg" och den fungerade så attans bra. Man kan lära sig göra en del av ljuden själv, det behövs ingen pipa eller lur.

"Säsong" är dels i maj och dels på hösten. I maj jagar kon bort fjolårskalvarna när hon skall föda nya. Då är dom jäkligt bedrövade och bland annat mycket farliga för trafiken. Låter man som älgmamman då kan man räkna med att locka till sig en eller annan övergiven kalv. "Fuskade" en gång och slängde in kasetten i bilradion och körde ut i skogen och vevade ner fönstret - det tog inte många minuter så hade ja en älgkalv på 15 meters avstånd! Dessutom svarade den på "pratet"! Spännande! Men, jo, jag häller med om att bilradion är fusk...

På hösten kan man bege sig ut i älgskogen - och då vill man låta som en villig älgko. Då kan det löna sig att sitta i ett jakttorn, tjurarna kan vara rätt mycket på hugget. Har aldrig haft problem med aggressiva tjurar, men det känns i alla fall bättre att inte vara på marknivå :-/ Har ibland fått tjurar att bokstavligen promenera förbi tornet!

Fan, vill jag ut i skogen...! Har inte varit ute och lockat älg på många år... det blir lätt så när man bor i storstan. Anyway, om just Du bor nära skogen och det finns älg i dina trakter - locka älg och skjut med kameran!

Andreas
 
Bilen ett bra gömsle

Har du bil och vill göra det lite lätt för dig? Staka ut en runda på mindre bilvägar där landskapet är varierat mellan skog och öppna fält. Kör rundan strax innan gryning eller skymning med jämna mellanrum. Får du inte ett antal "skottillfällen" då så skulle jag bli förvånad. Själv så kör jag genom sådana områden varje dag på väg till löneslaveriet och ser rådjur nästan varje dag. Tyvärr så är de så närgångna att de kommer in på min tomt allt för ofta på jakt efter godsaker. Brukar faktiskt få jaga iväg dem för att jag inte vill ha dem för nära mina trädgårdsväxter.
Nedan en bild på ett rådjur som njuter av min trädgård!
 

Bilagor

  • radjurnjut.jpg
    radjurnjut.jpg
    47.3 KB · Visningar: 461
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.