Annons

Smyga på rådjur!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontakt med djuret!

Det är finast tycker jag om djuret tittar på/mot en. för du blir bilden mycket trevligare. om man fottar en flock så är det nog bättre med att dom inte tittar på en.
 
KVICK skrev:
Wolfgang, jag förstår din åsikt angående bilder där djuren inte stirrar in i kameran. Men med sådana bilder får jag ofta kommentaren synd att du inte fick någon "kontakt" med djuret. Bilder utan kontakt är givetvis svårare att lyckas med. /Göran

Den senaste bilden tycker jag mycket om, Göran.
Kommentaren "synd att Du inte hade kontakt" kommer mest från folk som inte har så mycket naturkunskap.

Dina första 2 bilder som är fototeknisk utmärkta visar däremot tydligt att rådjuret befinner sig i högsta alarmberedskap och under stress.
Skogsvårdare gillar inte sådana bilder på grund av att stressade rådjur betar skogen mycket hårdare än harmoniska rådjur.
Som fotograf har man ett ansvar att inte stressa djuren.
 
Jakt = Foto?

Jag både jagar och fotograferar samtidigt.
Jakten på rådjur (bock) börjar 16/8 men innan dess kan du väl fråga nå´n jägare om du inte kan få "låna" ett jakttorn?
Det är ett kännt faktum att djuren inte spanar efter faror mer än på markplan.
Så om man sitter högt har man större chans att förbli oupptäckt.
Klä dej i naturfärger och ha en keps med skärm som du kan gömma ansiktet under.
Eller/och kleta på lite av försvarets maskeringsfärg?
Det är oftast ansiktet som avslöjar dej!
Gå ut innan gryningen och sitt tyst och stilla!
Framemot 10-11-tiden kan du gå hem och vila sen går du ut igen en timme eller två före skymmningen och sitter sålänge ljuset tillåter.
Mitt på dagen rör dom sig inte så mycket.
Ett torn som står lite avsskiljt, gärna vid en klövervall el. en äng med friskt bete är en bra plats.
Visst finns det lockpipor men det kräver en hel del erfarenhet att använda en sådan!
Fel använd så skrämmer du bort djuren istället!
Ett optimalt ställe är om du får låna ett torn som står vid en viltåker!
När du ser rådjuret komma så ge det lite tid att känna sig tryggt.
Direkt, när dom kommer fram, ska man inte röra en fena.
Dom är extremt vaksamma!
Men om djuret börjar äta så kan du, försiktigt, börja plåta.
Nyckelorden är tystnad och små/långsamma rörelser!
Smyg ut och rensa gärna vägen du tänker gå från kvistar mm. dagen innan!
(Smyg även när du går hem för middagsvila!)
Och sitt jääääkligt stilla med kameran redo i den tänkta "skjutriktningen"!
Vinden spelar oxå roll!
Helst bör du ha den i ansiktet så att djuret inte känner din vittring.
Ett hett tips är att sitta på ett rejält tilltaget sittunderlag/kudde!
Efter några timmar utan att ha ändrat ställning är man tämligen öm i häcken!:)

Lycka till!
 
Du bor i Sjöbo.

Gå och snacka med vapenhandlaren Kjell som har affär mitt i byn!
Han kan nog fixa så att du kommer i kontakt med nå´n jägare!:)
 
ja, jag tänkte höra där. jag vet att dom har sådanna.

du wolfgang, om man tar bilder i djurparken blir de tju bilder på tamdjur, hur jävla kul e det. en riktigt fin bild är ju när djuret är i sin naturliga miljö.
 
jodå jonas!

jodå jonas!

rådjuren står gärna och beter eller ligger ner och solar sig mitt på dagen. i alla fall nere i skåne.
 
Dane_89 skrev:
ja, jag tänkte höra där. jag vet att dom har sådanna.

du wolfgang, om man tar bilder i djurparken blir de tju bilder på tamdjur, hur jävla kul e det. en riktigt fin bild är ju när djuret är i sin naturliga miljö.

Jag håller med Dig helt och hållet. Du vill ha rådjuret i sin riktiga miljö och just därför känns en bild helt fel när rådjuret har upptäckt fotografen och tagit "kontakt".

Du skall veta att jägare och markägare inte alls gillar fotografer som vill ha "kontakt" med djuren, och i naturreservat är förbjudet att störa djuren.

Jag nämnde djurparken eftersom Du ville plåta djur på nära håll och ha kontakt med.
Det ger visserligen igen vildmarkskänsla, men det ger inte djur i alarmberedskap heller.
 
Tack för alla svar!

Jag tackar så mycket för alla era tips och ideer. om ni tittar förbi. skriv ett litet medelande.

fortsätt att skriva och jag vill gärna ha fler bilder.

mina egna rådjursbilder kommer senare i kväll så kolla då!
 
Det mesta är väl sagt, men här kommer mina åsikter som jägare också.

Rådjur hör mycket bra och har ett välutvecklat luktsinne. Det är dessa sinnen du måste fokusera på. När de fäster blicken på dig är det för att de redan upptäckt dig på något annat sätt. Undantaget är egenligen om ansiktet är mycket ljust och solbelyst, och snabba rörelser med bara händer fungerar också, liksom rådjurens vita stjärt, som en varningssignal.

Bästa sättet att få se många rådjur är att åka runt sakta i bilen och spana av betesvallar och stubbåkrar. Detta eftersom bilar inte uppfattas som hot. Häst fungerar på samma sätt har jag hört, men jag är allergisk.

Näst bästa sättet är att först kartlägga rådjurets rörelser genom att studera viltstigar, brunstgropar, spillning etc, välja ut en strategisk position och sitta blickstilla och vänta. Torn hjälper jägaren, men ger fotografen ett fågelperspektiv tyvärr. Viktigast är att du alltid har vinden i ansiktet. Har du vinden i ryggen kan du glömma att få annat en ett-årig brunstig ungbock! Det finns mygg i skogen, man blir stel av att sitta, det gör ont i rumpan, man längtar efter kaffe, man blir uttråkad ibland. Inget av detta får leda till annat än långsamma, extremt tysta rörelser. Det handlar om självdisciplin och är en övningsfråga. Sitter man still, har duschat utan tvål, har vädrat kläderna (som varken är vita eller svarta, färg kvittar) och sitter stilla på rätt plats, kommer du att få se rådjur inom 50m.

Det absolut svåraste men samtidigt mest utmanande är att smyga sig på ett rådjur. Börjar du med detta direkt kommer du bara att bli besviken. Nu spelar du helt på djurets planhalva, det är detta rådjuret genom evolutionen blivit bäst på, att upptäcka smygande rovdjur, och du är bara en klumpig människa. Håll låg profil när du smyger, använd helt prasselfria kläder och mjuka lågskor, smyg långsamt och se till att inte trampa på kvistar. I de flesta fall kommer rådjuret att vara förvarnat av doft, hörsel eller andra djur som ekorrar och fåglar. Om du ändå lyckas få syn på ett rådjur som inte upptäckt dig, smyg långsamt framåt medan det betar, tittar åt ett annat håll etc, och stå helt stilla när det lyfter huvudet och spanar. Står rådjuret och stirrar stint på dig är det ofta kört, men dra en serie bilder ändå. Ofta vill de veta vad det är som smyger på dem och står och tittar några sekunder innan de flyr. Har du väl stött upp ett rådjur, smyg inte på det direkt igen. Då är uppmärksamheten på topp och dessutom riskerar du att stressa djuret.

Ja, det finns mycket mera att säga, men det får räcka så. Tag kontakt med en duktig rådjursjägare i trakten och köp böcker i ämnet, och viktigast av allt, spendera mycket tid där du tror rådjuren finns.

Lycka till!

/Pontus
 
Jo, angående lockpipa (som jag iofs inte är så duktig på): Som sagt är olika perioder olika bra. Lockpipa fungerar bäst i månadsskiftet juni- augusti, under brunsten (jakten börjar 16:e aug så du slipper trängas i skogen). Har man inte perfekt teknik lär bocken vara lite skeptisk när han sakta kommer traskande för att spana på vem som befinner sig på hans revir. Han ställer sig därför smart nog precis utanför ditt synhåll. För att lura honom att komma närmare kan du ha en kompis som står och lockar 50-100mm bakom dig!

/Pontus
 
Dom blir vell inte störda!

Hur störda blir dom av en lockpipa. allt den gör är att locka dom till ett visst ställe. om man sen inte blir upptäck störs bara deras " position " genom att dom flyttar på sig.

eller....
 
Wolfgang skrev:
Men man skall ju inte störa djuren under brunsten.

Nej, man ska vara försiktig, det är sant, borde påpekat det. Det är därför jakttiden ligger som den ligger, för att inte störa dem under brunsten. Det här är en viktig fråga som var och en som är ute i skogarna under den tiden bör tänka på. Men om man lockar någon gång och inte hetsar rådjuren för mycket borde det gå bra. Man får använda sitt omdöme helt enkelt. Tack för påminnelsen!

/Pontus
 
Jag kan inte se att man genom att locka en bock under brunsten stör speciellt mycket. Möjligen blir bocken försiktigare i framtiden och därmed svårare att jaga. Därför kanske det inte är populärt bland jägare. Att rådjursjakten (bockjakten) ligger i mitten av augusti beror inte på att man inte skall "störa" bockarna under brunsten utan att man inte skall döda dem förrän de har fört sina arvsanlag vidare. /Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.