Heureka
Aktiv medlem
Inte sett tidigare att du redan har 5D och L-optik utan bara det om äldre R-optik. Finns det redan bra optik och ett system i botten som ska styra valet är det väl mindre aktuellt med Nikon. Men och andra sidan så är det då mindre aktuellt med alla system som inte tar dina befintliga objektiv så då blir valet betydligt mera begränsat.
Själv har jag alltid gillat Nikon eftersom regalagen sitter där jag förväntar mig men den enda anledningen till att byta vore väl att det bara är Nikon som har fullformatare (D700, D3s och D3x) med riktigt snabb och säker autofokus. Ds och 5D har inte topprestanda gällande AF och D är en crop-kamera men att byta system för just det är väl over-kill när det finns andra fördelar med C.
OK. Då förstår jag. Jag är beredd att byta till ett annat system om det skiljer sig nog från L-systemet för att vara värt det. Eventuellt kan det vara en idé att behålla Canon för AF och tele om jag skulle satsa på en M9 eller nästa version. Kanske byta R-optik mot M-optik. Är det någon av er som har erfarenhet av mätsökarkameror? Finns ju rejäla fördelar som verkligen lockar. Hur är det att inte kunna se vidvinkel-/teleeffekter och skärpedjup vid fotografering? Vänjer man sig snabbt vid att "se" effekterna för sin inre syn?