Fredrik AVT
Aktiv medlem
Dynax 7D var ju egentligen en KonicaMinolta kamera om man skall vara teknisk. Bortsett från detta sår har jag förstått att den hade en del fel/barnsjukdomar. Fast jag tänker på alla dessa förstagenerations digitalkameror som från grunden vär avsedda som det men som ofta delade en del mekanik mm med de sista generationerna av analoga kameror. De namngavs och prissattes som dyrare och bättre byggda analoga kameror men hade sämre mekanik. T ex så dras tankarna till semiproffskameran F100 då man läser D100 men denna var egentligen en digital F80. Även D7D var inte en riktig 7-serie kamera i mekanik med en synktid på 1/160 sek och max slutartid på 1/4000 som inte matchade semiproffsklassen. Hade den hetat D5D skulle det nog bättre ha stämt med mekaniken.
Minolta gjorde väldigt bra kameror med t ex SRT och XD7 t ex. Sedan blev det lite mer elektroniskt med X-700 mm serien. Vid tiden för 7000 var man nog ganska väl ansedd. Tittar jag subjektivt så är känslan i plasten sämre i steg från 7000 till 7000i till 7Xi men det är känslan.
Hur som helst är det tråkigt att en fattning från min ungdom nu är dödförklarad även om jag inte, bortsett från min 9000, ägt A-fattningskameror på länge .
Minolta gjorde väldigt bra kameror med t ex SRT och XD7 t ex. Sedan blev det lite mer elektroniskt med X-700 mm serien. Vid tiden för 7000 var man nog ganska väl ansedd. Tittar jag subjektivt så är känslan i plasten sämre i steg från 7000 till 7000i till 7Xi men det är känslan.
Hur som helst är det tråkigt att en fattning från min ungdom nu är dödförklarad även om jag inte, bortsett från min 9000, ägt A-fattningskameror på länge .