Re: Re: Slutet?
Filmen JA, men husen då??? Vad göra om det inte går att serva det trasiga huset i framtiden??? Kommer det gå att köpa nytt, troligen inte!!!
"Jim säger" Hmmm, om det finns film kvar så kommer det troligtvis finnas analoga hus också, då finns det ju en efterfrågan, film säljs = Hus finns tillgängligt, eller?
Men det blir bara besvärligare att hitta honom/henne och då det blir istället enklare att lägga den analoga på hyllan, eller rättare sagt i sopbingen!!!
"Jim säger" Det där var löjligt, då ska jag vara lika löjlig:
Eftersom det bara finns ett begränsat antal bilder man kan ta med en digitalkamera "innan den ger upp" så hör digitalkameran hemma i sophögen, inte analogkameran, eftersom den håller en hel livstid. (kan dock hända att man får byta slutare på lite billigare modeller.)
Sen vet jag inte riktigt om man verkligen kan jämföra målarduk och pensel vs photoshop, målare vs fotograf. Varför? Procentuellt sett, förekom det verkligen så pass många målare som det finns fotografer?
"Jim Säger" Kanske inte men.. det är klart att man kan dra en jämförelse, ett annat bra exempel är ju att bara för att man kan skapa musik enbart med en dator idag så betyder det ju inte att musiker får slänga sina "analoga" instrument i " sophögen" eller hur?
Den bästa musiken skapas ju med riktiga instrument idag fortfarande.
Var och varannan person har ju någon form av kamera för att föreviga det speciella tillfället. Detta ska de sedan förbättra eller förvanska i photoshop!!!
"jim säger" jag förbättrar ingenting i photoshop, använder bara detta programm till inscanning och för att justera den inscannade bilden så den blir så likt originalet som möjligt.
Hur många var det som tog fram sin målarduk, färger, penslar, stafli och panå förr för att föreviga det speciella tillfället när lilla Greta tar sina första stapplande steg???
Jag förstår hela tankegången för en sådan jämförelse, men är den verkligen relevant.
Det körs fortfarande omkring med häst och droska fasten vi har bilar som klarar 395+ kmh. Varför??? Det finns en efterfrågan!!!
"Jim säger" Exakt!
Det kommer alltid finnas en efterfrågan på analog fotoutrustning.
Men vad efterfrågas av fotografen??? Inte är det några som kommer och frågar:
Kör du digitalt eller analogt??? Utan det relevanta är just slutresultatet. Bilden! Känslan! Behovet! Tillgängligheten! Priset! Kostnaden!
"jim säger" Bilden och känslan ja, personligen tycker jag att den "känslan försvinner med digitalfoto. Och dyrare med analogfoto?
Nej, tänk på alla minneskort, hårdiskar, dvd, cd skivor mm mm mm som är minst lika dyrt om man jämför. Och alla cd skivor som blir oläsbara bara för att det blir lite temperatur skillnader. Där man lagrat alla sina bilder på, plötligt puts väck. Med analogt så har man ju iallafall negativen kvar om man råkar förstöra sina kopior
Mvh/ Jim