Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutet för analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Det var ju uppe på tapeten att Kodak redan har lagt ner sin tillverkning av analoga kameror och bara tillverkar film. Det var inte det han menade, jag är tveksam till att varken Canon, Nikon eller Minolta ens skulle komma på tanken att lägga ner analoga biten helt.

Det skulle det ju kunna vara! Av någon märklig anledning förvånar det mig inte om han skulle ha uppfattat Kodak som Canon.

Enligt ryktet skulle det analoga systemet förvisso inte läggas ner helt hos denna tillverkare utan just instegs- och mellanklassen!

J. Patric skrev:
Debatten känns nästan lite som "Haha! Nu har jag köpt en modern digital Nicanolta 34X283YDi med 99x zoom! Ni som gillar gammaldags gubbfilm med lång klassisk tradition och känsla kan slänga er i väggen! Nu är det datorer och kall robotteknik som gäller!".

Nästan komiskt att det kan uppfattas så! För egen del skulle jag inte förmå mig själv att satsa mina surt förvärvade pengar på det digitala systemet!
Detta dels pga den massiva teknikupphaussening vilket gör att man förlorar sina pengar snabbare än om man tex skulle köpt en ny bil!!!
Dels för att tekniska prylar ska vara så extremt användarvänliga så att de blir svårhanterliga i alla fall!!!
Dels för att jag inte riktigt litar på ny obeprövad teknik till fullo och när den väl är utprovad så kommer det en ny modell som är si eller sååå mycket bättre. Så man kan lika gärna glömma den gammla modellen för ingenting kommer att tillverkas mer till just den modellen!!!
Sen att antal små saker till!!!

Niclasfoto skrev:
INGet försvinner om det en gång haft ett fäste i tiden,,, förstår inte rellevansen i ännu en sådan diskurs..

Det var en gång i tiden då alla trodde att jorden var platt!!! Menar du att där finns några sådana som tror det fortfarande??? (ironi)

Relevansen i denna diskussionen var inte huruvida det analoga systemet skulle försvinna helt eller inte. Utan den var ursprungligen huruvida ett rykte var sant eller inte!!!
Jag tror ju inte att det analoga system kommer att försvinna helt. Däremot tror jag att det i framtiden kommer vara en mindre mängd fotografer som kommer hålla på med detta mot vad det är idag!

Såg ett citat för ett tag sedan som kanske passar, det var något så här:

"Ännu vet ingen hur gammalt det otidsenliga kan bli".

Dagobert skrev:
Det var en gång i tiden då alla trodde att jorden var platt!!! Menar du att där finns några sådana som tror det fortfarande??? (ironi)

Relevansen i denna diskussionen var inte huruvida det analoga systemet skulle försvinna helt eller inte. Utan den var ursprungligen huruvida ett rykte var sant eller inte!!!
Jag tror ju inte att det analoga system kommer att försvinna helt. Däremot tror jag att det i framtiden kommer vara en mindre mängd fotografer som kommer hålla på med detta mot vad det är idag!

Att jorden är/var platt är/var en vetensk/filosof sanning. Att den analoga fotografin har/har-haft ett starkt fäste i tiden är som jag ser det en mer och på ett annat plan utbredd självupplevd objektiv sanning för var och en av oss, så jämförelsen blir lite tokig.

Således så har nog den analoga tekniken ett fäste för alltid som jag ser det. VAD skulle utlösa den analoga teknikens totala försvinnande.?.

Visst hamnar det på ett litet väl (för fotosidan) djupt filosofiskt och därmed lite svåraccepterat plan nu:))

Mvh Niclas.

Många här inne som brinner för analogtekniken :) Är väl till viss del likadan själv.....och antagligen är anledningen till detta att man har en massa surt förvärvade slantar investerade i kamerahus vars begagnatpriser sjunker fortare än stenar i ca vakuum........

Har kommit till slutsatsen att det snart är dags att kasta in handduken. Tillverkarna tjänar inte de stora pengarna på folk som oss, storkovan görs när "de stora massorna" köper kamera. Det handlar ENBART om pengar, ingenting annat. Varken Canon, Nikon, Minolta eller någon annan tillverkar kameror för att det är kul

Om det går upp för "Svensson" att framkallningskostnaden är lika med noll med en digitalkamera kommer han att köpa en sådan. Om han dessutom upptäcker att han inte behöver förstora mer än de bilder HAN vill ha på papper, då börjar det bli än mer intressant. Slutligen, det är lite "nytt" och "inne" med digitala bilder.......grannen har det, jobbkompisen har det, varför ska inte "Svensson" ha det ?

Varför skulle han INTE köpa en digitalkamera ?

Handen på hjärtat...
#Hur många analoga skivspelare säljs det idag?
#Bilar med förgasare?
#NMT-telefoner?
#Kassettbandspelare?
#Bilar utan varesig ABS eller antispinn?

Det var väl inte så länge sedan eller hur ?

Är helt övertygad om att den analoga kameran kommer att vara borta inom några år, med undantag för purister och eventuella specialtillämpningar som kan kräva analogt (ett tag).

/Anders

--------------------------------------------------------------------------------
Daniel Ahlin (Daniel Ahlin) skrev:
Den analoga kompaktkamerans framtid är väl tveksam.
--------------------------------------------------------------------------------

froderberg skrev:
Knappast. I de flesta hushåll i världen finns ingen dator. Analogtekniken är billig och enkel, därför kommer den alltid att finnas.

Man kanske skulle ställa frågan lite mer specificerad tex: "Den analoga kompaktkamerans framtid i västvärlden (kan också läsas I-världen) är väl tveksam?"

Niclasfoto skrev:

Således så har nog den analoga tekniken ett fäste för alltid som jag ser det. VAD skulle utlösa den analoga teknikens totala försvinnande.?.

Noll-tillverkning! Ingen mer service! Fackhandelsförbud! Endast "framkallning" via nätet! Noll-reklam! Eller så fint analog noll-tollerans!
Ve och fasa!!! ;-)

Trött

Jag känner mig väldigt trött på alla dessa för och emot som man ser hela tiden. Har jag missat nåt eller är det inte att avbilda det vi ser som vi vill hålla på med? Och det kan vi göra på olika sätt.

En del använder film och skapar enstaka bilder eller en film. Andra använder den digitala kameran och gör samma sak. Vissa använder inte ens kamera för att skapa sina bilder.

Är det inte oväsentligt vad eller hur vi gör det bara vi får ett resultat vi är nöjda med. Den som inte använder kamera alls kommer troligtvis att fortsätta med sin fotografi vad som än kommer ut på marknaden.
Jag lyssnar mycket på musik och spelar till och med stenkakakor fastän det finns CD. Jag ringer med min trådbundna telefonen men har även en mobil. Precis lika är det med fotografi man använder det som är bäst för stunden och som ger det resultat man vill ha , om man har råd att välja vill säga.

Vore det inte roligare för alla om det diskuterades fotografi i stället för att hacka på den ene och den andre efter vad den valt att fotografera med.

Slutet?

Nej.
Målarduken och penseln försvann ju inte bara för att Photoshop och Paint shop pro kom till världen.

D lungt, filmen kommer att finnas kvar!
Punkt slut.
Mvh/ Jim

Re: Trött

janne ö skrev:
Jag känner mig väldigt trött på alla dessa för och emot som man ser hela tiden.

Varför känna sig trött över en diskussion som INTE handlar om för eller mot??? Den handlar om det analoga systemets existens!!!

Jag tycker det är rätt komiskt hur saker kan vridas till något det inte är eller handla om något som det inte handlar om.

janne ö skrev:
En del använder film och skapar enstaka bilder eller en film. Andra använder den digitala kameran och gör samma sak. Vissa använder inte ens kamera för att skapa sina bilder.

Är det inte oväsentligt vad eller hur vi gör det bara vi får ett resultat vi är nöjda med.

Absolut!!! Tillhör en annan diskussion bara!!!

Re: Slutet?

JimSlim skrev:
Nej.
Målarduken och penseln försvann ju inte bara för att Photoshop och Paint shop pro kom till världen.

D lungt, filmen kommer att finnas kvar!
Punkt slut.
Mvh/ Jim

Filmen JA, men husen då??? Vad göra om det inte går att serva det trasiga huset i framtiden??? Kommer det gå att köpa nytt, troligen inte!!! Visst det kommer alltid finnas en eldsjäl... Men det blir bara besvärligare att hitta honom/henne och då det blir istället enklare att lägga den analoga på hyllan, eller rättare sagt i sopbingen!!!

Sen vet jag inte riktigt om man verkligen kan jämföra målarduk och pensel vs photoshop, målare vs fotograf. Varför? Procentuellt sett, förekom det verkligen så pass många målare som det finns fotografer? Var och varannan person har ju någon form av kamera för att föreviga det speciella tillfället. Detta ska de sedan förbättra eller förvanska i photoshop!!!
Hur många var det som tog fram sin målarduk, färger, penslar, stafli och panå förr för att föreviga det speciella tillfället när lilla Greta tar sina första stapplande steg???

Jag förstår hela tankegången för en sådan jämförelse, men är den verkligen relevant.

Det körs fortfarande omkring med häst och droska fasten vi har bilar som klarar 395+ kmh. Varför??? Det finns en efterfrågan!!!

Men vad efterfrågas av fotografen??? Inte är det några som kommer och frågar: Kör du digitalt eller analogt??? Utan det relevanta är just slutresultatet. Bilden! Känslan! Behovet! Tillgängligheten! Priset! Kostnaden!

Mitt behov är inte att ta mig från punkt A till punkt B i 395 kmh. Och tillgängligheten av häst och vagn är inte så stor. Behovet av att åka tåg eller buss är inte så stort. Känslan av att köra bil själv är större. Gäller bara att finna den bil som har bäst pris kontra kostnaden, mest prisvärd. Detta tillsammans ger helheten, bilden!!!

Re: Re: Slutet?

Filmen JA, men husen då??? Vad göra om det inte går att serva det trasiga huset i framtiden??? Kommer det gå att köpa nytt, troligen inte!!!

"Jim säger" Hmmm, om det finns film kvar så kommer det troligtvis finnas analoga hus också, då finns det ju en efterfrågan, film säljs = Hus finns tillgängligt, eller?

Men det blir bara besvärligare att hitta honom/henne och då det blir istället enklare att lägga den analoga på hyllan, eller rättare sagt i sopbingen!!!

"Jim säger" Det där var löjligt, då ska jag vara lika löjlig:
Eftersom det bara finns ett begränsat antal bilder man kan ta med en digitalkamera "innan den ger upp" så hör digitalkameran hemma i sophögen, inte analogkameran, eftersom den håller en hel livstid. (kan dock hända att man får byta slutare på lite billigare modeller.) ;)

Sen vet jag inte riktigt om man verkligen kan jämföra målarduk och pensel vs photoshop, målare vs fotograf. Varför? Procentuellt sett, förekom det verkligen så pass många målare som det finns fotografer?

"Jim Säger" Kanske inte men.. det är klart att man kan dra en jämförelse, ett annat bra exempel är ju att bara för att man kan skapa musik enbart med en dator idag så betyder det ju inte att musiker får slänga sina "analoga" instrument i " sophögen" eller hur?
Den bästa musiken skapas ju med riktiga instrument idag fortfarande. ;)

Var och varannan person har ju någon form av kamera för att föreviga det speciella tillfället. Detta ska de sedan förbättra eller förvanska i photoshop!!!

"jim säger" jag förbättrar ingenting i photoshop, använder bara detta programm till inscanning och för att justera den inscannade bilden så den blir så likt originalet som möjligt.

Hur många var det som tog fram sin målarduk, färger, penslar, stafli och panå förr för att föreviga det speciella tillfället när lilla Greta tar sina första stapplande steg???

Jag förstår hela tankegången för en sådan jämförelse, men är den verkligen relevant.

Det körs fortfarande omkring med häst och droska fasten vi har bilar som klarar 395+ kmh. Varför??? Det finns en efterfrågan!!!

"Jim säger" Exakt!
Det kommer alltid finnas en efterfrågan på analog fotoutrustning.

Men vad efterfrågas av fotografen??? Inte är det några som kommer och frågar: Kör du digitalt eller analogt??? Utan det relevanta är just slutresultatet. Bilden! Känslan! Behovet! Tillgängligheten! Priset! Kostnaden!

"jim säger" Bilden och känslan ja, personligen tycker jag att den "känslan försvinner med digitalfoto. Och dyrare med analogfoto?
Nej, tänk på alla minneskort, hårdiskar, dvd, cd skivor mm mm mm som är minst lika dyrt om man jämför. Och alla cd skivor som blir oläsbara bara för att det blir lite temperatur skillnader. Där man lagrat alla sina bilder på, plötligt puts väck. Med analogt så har man ju iallafall negativen kvar om man råkar förstöra sina kopior ;)

Mvh/ Jim

Re: Re: Re: Slutet?

Filmen JA, men husen då??? Vad göra om det inte går att serva det trasiga huset i framtiden??? Kommer det gå att köpa nytt, troligen inte!!!

Jim Hujanen (JimSlim) skrev:
Hmmm, om det finns film kvar så kommer det troligtvis finnas analoga hus också, då finns det ju en efterfrågan, film säljs = Hus finns tillgängligt, eller?

Ja, absolut det kommer finnas hus kvar. Frågan är bara hur länge till som det kommer nyproduceras? Det finns tex ingen biltillverkare som gör nya Cadillac 59:eek:r.... Men efterfrågan av dem finns!!! Kanske inte helt relevant jämförelse men principiellt! Hade den stora massan ca 95% haft suget efter en sådan modell skulle den ju fortfarande tillverkas, eller hur?
Hur många är det som vet att det fortfarande nytillverkas spel till Commendor 64? Det är inte många spel, men ändå. Däremot så är det inte lätt att hitta själva datorenheten eftersom den slutat tillverkas och där det endast är entusiaster som hänger kvar vid dem!!!

Men det blir bara besvärligare att hitta honom/henne och då det blir istället enklare att lägga den analoga på hyllan, eller rättare sagt i sopbingen!!!

Det där var löjligt, då ska jag vara lika löjlig:
Eftersom det bara finns ett begränsat antal bilder man kan ta med en digitalkamera "innan den ger upp" så hör digitalkameran hemma i sophögen, inte analogkameran, eftersom den håller en hel livstid. (kan dock hända att man får byta slutare på lite billigare modeller.) ;)

Hmm, varför löjligt?? Om man tex tappar kameran i backen så kan ju mer än slutaren ge upp. Finns det då ingen som servar finns det ingen anledning för mig att reparera den om jag inte är en hängiven entusiast. Eller är JAG helt fel ute på det???

Sen vet jag inte riktigt om man verkligen kan jämföra målarduk och pensel vs photoshop, målare vs fotograf. Varför? Procentuellt sett, förekom det verkligen så pass många målare som det finns fotografer?

Kanske inte men.. det är klart att man kan dra en jämförelse, ett annat bra exempel är ju att bara för att man kan skapa musik enbart med en dator idag så betyder det ju inte att musiker får slänga sina "analoga" instrument i " sophögen" eller hur?
Den bästa musiken skapas ju med riktiga instrument idag fortfarande. ;)

Vem säger att den bästa musiken skapas med riktiga instrument???

Var och varannan person har ju någon form av kamera för att föreviga det speciella tillfället. Detta ska de sedan förbättra eller förvanska i photoshop!!!

jag förbättrar ingenting i photoshop, använder bara detta programm till inscanning och för att justera den inscannade bilden så den blir så likt originalet som möjligt.

Alltså sker en förbättring i photoshop efter inscanning för att inscanningen inte efterliknade orginalet helt!!!

Exakt!
Det kommer alltid finnas en efterfrågan på analog fotoutrustning.

Eller är det så att den stora eferfrågan ligger på filmen och objektiven inte på analoga hus???

Bilden och känslan ja, personligen tycker jag att den "känslan försvinner med digitalfoto. Och dyrare med analogfoto?
Nej, tänk på alla minneskort, hårdiskar, dvd, cd skivor mm mm mm som är minst lika dyrt om man jämför. Och alla cd skivor som blir oläsbara bara för att det blir lite temperatur skillnader. Där man lagrat alla sina bilder på, plötligt puts väck. Med analogt så har man ju iallafall negativen kvar om man råkar förstöra sina kopior ;)

Personlig åsikt, som jag delar.
Fotografens kund efterfrågar fortfarande inte det analoga eller det digitala systemet. Bara bilden blir till med den rätta känslan och priset! Så priset, känslan, tillgängligheten och bilden syftade inte till fotografens kostnader utan till kundens behov!!!
Om jag vill ha en fotograf på mitt bröllop så bryr inte jag mig så mycket om om han/hon kör analogt eller digitalt, bara slutresultatet blir godkänt och att det sker till ett rimligt pris.

Sen måste negativ och diafilm också förvaras rätt annars blir det också "oläsbara". De tål inte heller för stora temperaturskillnader.

Kostnaden för en professionell analog kamera med div objektiv och övrig utrustning går nog inte att jämföra med en digital instegskamera som nybörjaren väljer!

Kärnfrågan är fortfarande ett rykte ang sluttillverkning av analoga NYBÖRJAR-kameror hos en stor tillverkare som ev kunde vara Canon...

Det är ju ändå så att ju färre nybörjare som invigs i ett system, försvagar systemet. Efterfrågan styrs över till något annat!
Sen tror jag fortfarande, som jag hela tiden sagt, att det analoga systemet kommer finnas kvar på ett eller annat vis!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto