Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutet för analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Hörde för några dagar sedan att en, först icke namngiven, stor kameratillverkare skulle sluta att tillverka analoga systemkameror i instegs- och mellan klassen. De skulle enbart behålla tillverkningen av "proffsmodellerna".
Sedan skulle de satsa stort på det digitala istället!
När jag fråga vem denna stora tillverkare skulle kunna tänkas vara, kom inte personen riktigt ihåg vilken tillverkare det var. Dock var personen nästan säker på att det är Canon.

Nu är då frågan: Är det någon här på fotosidan som har hört ryktas något om detta också. Eller är det kanske rent av inget rykte utan helt sant? Och, vem är tillverkaren i sådana fall?

Om detta är sant, då ser jag den analoga kamerans framtid som "avslutad". För jag tror ju inte att många fotografer går från en digital instegskamera till en analog proffskamera efter några år.

Så, är vi mycket närmare tiden då den analoga kameran enbart kommer hållas kvar av entusiasterna? Det är väl inte så många nybörjare som håller på med hålkameror, mellanformat och storformat? Kommer den analoga kameran att läggas till denna skaran strax?

Generellt Ja
Den kommer finnas kvar på Amatör och proffsnivå Vid tex naturfoto så länge kornigheten och ISO talen inte blir bättre men tex modefotografering och pressfoto så kommer digitalen ta över.

INGet försvinner om det en gång haft ett fäste i tiden,,, förstår inte rellevansen i ännu en sådan diskurs..
Mvh Niclas, som "är" fotograf men som helst skapar måleri. Det hela går ju ut på att kommunicera, glömmer vi det? Digitalfotografi är fortfarande FOTOgrafi (=Visuell kommunikation är dem båda)!!

Canon släppte väl två nya versioner av eos30/33 låter lite dumt att först göra nya modeller med alla kostnader som det innebär för marknadsföring osv och sedan lägga ner tillverkningen kort därefter.
Utveckling kostar också pengar även om mycket av tekniken går att använda i andra digitala modeller.
En sak till som ofta glöms bort i dom här diskussionerna är att vi bor i ett land där ganska många har datorer. I lite fattigare länder så är graden av datorisering lägre.
Jag tror det finns en marknad kvar för analoga kameror i tx dom nya EU länderna ett antal år till.

Man kan väl dra en analog med Vinyl och CD. När CD kom så skulle det inte hota Vinyl på något sätt. För Vinyl, det var ju analogt ljud. Och det var så ljudet uppstod och det var så man hörde. Att gå omvägen via digitalt var onödigt och gav en mycket sämre ljudupplevelse.

Sen gick det 10 år och vad hände?

Jo en del kör fortfarande inyl, men de är inte många. Idag är ljudet digitalt lagrat, och det är då de allra flesta använder det (förutom några få som håler fast vid att vinylen är sååå mycket bättre).

Jag tror det är en tidsfråga innan bildindustrin är där också. Men dit kommer vi det är jag övertygad om. Vi har kommit dit vad gäller kompaktkameror (som många tar sina semesterbilder med), är på väg vad gäller hobbyfotograferna, men det tar lite längre tid för proffsen.

mvh Christian

Analog fotografi kommer givietvis att finnas kvar.

Jag upplever det som fler och fler håller på med tratitionellt svart/vitt mörkrumsarbete trots att svart/vitt fotografi har dödförklarats ett antal gånger.

Förresten så fyller Kodak tri-x 50 år i år ;)

Med tanke på att instegskameran idag kostar ca 10000:- så är det lika självklart att köpa en systemkamera. När priset sjunkit med hälften så är nog de analoga systemkamerorna snart historia.

Kostnaden för kameran är en sak, sen kommer datorn på detta, alla som är med här har dator så vi glömmer att det finns många hushåll i Sverige som inte ens har det.
Visst den analoga kameran kommer att bli som vinylskivan, men jag tror fortfarande inte att Canon kommer att sluta göra systemkameror i mellan och instegs klassen dom närmaste 5 åren.

Det var ju uppe på tapeten att Kodak redan har lagt ner sin tillverkning av analoga kameror och bara tillverkar film. Det var inte det han menade, jag är tveksam till att varken Canon, Nikon eller Minolta ens skulle komma på tanken att lägga ner analoga biten helt.

Jag gillar inte dessa domedagsdebatter.

Även om ett företag skulle sluta med produktionen av kameror för film och istället satsa på att utveckla och tillverka digitala kameror och teknik, så betyder det ju inte dödsstöten för traditionell fotografi.

Det går inte riktigt att jämföra fotografi med CD/vinyl. En musikskiva lägger man på skivtallriken eller CD-släden och trycker på en knapp.

För fotografi väljer man en digital systemkamera eller en digital kompaktkamera, eller kamera för film, småbild, mellanformat eller storformat.

För en simpel konsument som fotar vardagsbilder, så är det en sak, men en helt annan sak för mer avancerade fotografer när man arbetar med sitt medium.

När de finkorniga Tmaxfilmerna kom så var det en del som menade att man inte längre "behöver" mellanformat och storformat. Och visst, småbild var förstås redan då på 80-talet det populäraste formatet och det var negativ färgfilm som gällde för 95% av alla som fotograferade. Men trots det så finns det gott om svartvit film i alla format.

På konsumentsidan så är det nog så att digitalt kommer att ta över mer och mer, och antalet småbildsfilmer på marknaden minska. Även hos reportagefotografer och många studiofotografer.

För inte så många år sedan var digitalt foto en mindre nisch, och snart blir nog filmfoto en nisch, men så länge folk använder film så kommer film att tillverkas och säljas.

Jag som älskar att arbeta med film och i mörkrummet kan inte jämföra vinylskivor och CD. Det går bara inte. Jämförelsen hade fungerat om jag graverade vinylskivorna själv.

J. Patric skrev:
Jag som älskar att arbeta med film och i mörkrummet kan inte jämföra vinylskivor och CD. Det går bara inte. Jämförelsen hade fungerat om jag graverade vinylskivorna själv.

Ungefär vad vinylälskarna sade.

Och jag påstod aldrig att det skulle ske i år, eller under närmaste tiden.

Du arbetar inte heller med gamla plåtar som de använde för 100 år sedan va?

mvh Christian

Jag håller med J. Patric. Dessa domedagsdebatter är relevanta när det gäller konsumentsidan och press-mediabild. Men för avancerade amatörer och "konst"fotografer kommer den analoga tekniken fortfarande att vara fullgoda och för en del ändamål även överlägsna alternativ. När det gäller glasplåtar som användes för 100 år sedan så finns det dom som fortfarande kopierar bevarade sådana med ett resultat som vi modernare småbildsfotografer och digitalfotografer bara kan drömma om att få fram med våra "leksakskameror". Det är dessutom samma teknik som idag med skillnaden att basen är av polyester idag istället för glas. Vi kanske lokalt kan få problem med tillgången på film och fotopapper framöver men globalt kommer det inte vara någon svårighet med att få tag i produkter för de som vill syssla med hantverket även fortsättningsvis.

chralm skrev:
Du arbetar inte heller med gamla plåtar som de använde för 100 år sedan va?

Nej, jag använder bladfilm och adaptrar för dessa i plåtkassetterna. Skillnaden mellan plåtar och bladfilm är materialet som emulsionen är gjuten på. De som använder glasplåtar idag till vissa ändamål gör det eftersom de behöver exakt planhet. Annars kan exakt samma emulsion finnas på både plåtar och film.

Audiofiler bryr sig mest om ljudkvaliteten, och visst gjordes det kompromisser med ljudet när CD-skivorna kom för att inte ljudfilerna skulle bli för stora. Nu när DVD-tekniken utvecklas så är det inte omöjligt att man kan få lika bra ljud som på vinylskivor, om inte bättre.

Jag är inte intresserad av digital fotografi eftersom min hobby är klassiska kameror, film och mörkrumsarbete. Vill man bara "ha bilder" så spelar det ju ingen roll vilket medium man använder, och där vinner nog digitalkamerorna i längden.

Graal skrev:
Vi kanske lokalt kan få problem med tillgången på film och fotopapper framöver men globalt kommer det inte vara någon svårighet med att få tag i produkter för de som vill syssla med hantverket även fortsättningsvis.

Japp. Många fotohandlare har sedan länge inte heller de filmer jag vill ha, så det blir att beställa. Så var det redan innan det digitala kom.

Efke har börjat bli ett stort märke internationellt för svartvit film. Varför? Jo, för att de är de enda som har en klassisk 25 ASA-film, de enda som tillverkar svartvit 127-film, och emulsionerna är alla klassiska - framtagna av Adox 1949.

Visst kommer säkerligen utbudet av film att minska, men marknaden stabiliseras så småningom och de som fortfarande säljer film kommer att göra det med god förtjänst.

Debatten känns nästan lite som "Haha! Nu har jag köpt en modern digital Nicanolta 34X283YDi med 99x zoom! Ni som gillar gammaldags gubbfilm med lång klassisk tradition och känsla kan slänga er i väggen! Nu är det datorer och kall robotteknik som gäller!".

dude skrev:
Visst den analoga kameran kommer att bli som vinylskivan, men jag tror fortfarande inte att Canon kommer att sluta göra systemkameror i mellan och instegs klassen dom närmaste 5 åren.

Finns i alla fall en profetia ang analoga instegsklassen!!! ;-)

ANNONS