ANNONS
Annons

Skuggor på skärmen, hur åtgärda?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Jag sitter med en Samtron 76E bildskärm och har problem med skuggor. Mest märks det med text, men det är samma sak med bilder och allt annat som visas på skärmen. Värst blir det med högre upplösning, eftersom text och dylikt blir mindre på skärmen, och ger skuggorna mer utrymme.

Kan man åtgärda detta själv på något sätt?

Visar här hur det ungefär ser ut. Jag får huvudvärk av det, så jag använder mest upplösningen 800x600 för att skuggorna inte ska märkas lika mycket.

Bilagor

• skuggor.jpg
    skuggor.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,639
Ska inte påstå att jag är någon expert på det här, men jag vet att om bildskärmskabeln inte är ordentligt avskärmad kan du få en sådan effekt ifall det är några magnetfält eller liknande runt skärmkabeln. Vet inte om det är ditt problem, men du kan ju i så fall prova genom att låna en skärmkabel av någon annan o se om det blir någon skillnad, annars har jag inga andra tips.

mvh Erik

Grafikkort och bildskärm har alltid en begränsad bandbredd. Den brukar numer ligga på några 100 MHz. En lägre bandbredd hos skärm eller grafikkort ger suddigare bild på skärmen precis som du beskriver. Även en dålig bildskärmskabel kan begränsa bandbredden, t ex om man förlängt bildskärmskabeln.
Du får kolla specifikationerna för grafikkort och skärm för att se var begränsningen ligger.

En högre upplösning eller högre uppdateringsfrekvens ökar "oskärpan" eftersom detta kräver större bandbredd, dvs högre frekvenser.

J. Patric skrev:
Jag sitter med en Samtron 76E bildskärm och har problem med skuggor. Mest märks det med text, men det är samma sak med bilder och allt annat som visas på skärmen. Värst blir det med högre upplösning, eftersom text och dylikt blir mindre på skärmen, och ger skuggorna mer utrymme.

Kan man åtgärda detta själv på något sätt?
Sådär kan det se ut om skärmen är gammal och redo för skroten. Vi har ett gäng skärmar på jobbet som ser ut sådär. Hur gammal är den?

Skärmen är rätt ny. Mindre än ett år sedan jag köpte den. Ska kolla grafikkortet.

Senast ändrad:
Grafikkortet är ett GeForce 4 MX440 och det är inget fel på det. Min dator är bara ett år gammal, så den är modern. För bildskärmen har jag just nu 800x600 i upplösning och 75Hz uppdateringsfrekvens.

För grafikkortet finns det inställningar som "Intellisample kvalitet" med "Hög prestanda", "Prestanda" och "kvalitet". Vad ska man ha där?

Sedan finns det "Kantutjämning". Vad är det? Det verkar inte bli någon synlig skillnad när jag ändrar värdena.

"Anisotropisk filtrering", vad ska man ha där?

Jag har haft liknande problem när jag hade en för lång kabel mellan skärm och datorn. Kan vara det som är ditt problem.

dedär med prestanda o kvalite och kantutjämning gäller endast för spel. Dvs DirectX inställningar.

Min gissning är att du har köpt en riktig lågbudgetskärm och får nu sota för det.
Dom brukar snabbt bli suddiga och riktigt hemska att se på ett längre tag.

Annars kan du kolla att din hz (uppdateringsfrekvensen för bildskärmen) är så hög som möjligt. Windows har den roliga ovanan att ha som default den lägst möjliga, vilket inte är trevligt för ögonen. Det ligger där i inställningar, under bildskärm.

Du har ingen trådlös telefon eller nåt i närheten av skärmen? Det kan påverka mycket men oftast mest i form utav att hela skärmen flimrar.

Jag

har en sådan skärm och en 19" Nokia 446x. Den sistnämnda är klart många gånger skarpare även på högsta upplösningen. Ett par gånger dyrare också, dock, fast Nokian har närmare 6 år på nacken nu och prisnivåerna har ju ändrats drastiskt sedan dess. Men Samtronskärmen är ingen kvalitétsskärm direkt i jämförelse.

Det du kan göra är att sänka uppdateringsfrekvensen något, kanske till 72Hz eller 70Hz, Det ökar skärpan, men bilden börjar uppvisa ett synligt flimmer när frekvensen sänks för mycket.

Jag har kollat vidare. Kabeln är den som följde med skärmen och är en meter ungefär, så den är inte för lång.

Bilden är rätt inställd vertikalt/horisontalt.

Jag har ett par högtalare, och är de för nära skärmen så flimrar det i kanterna, men nu har jag flyttat dem längre bak, så de påverkar inte bilden.

Har testat med olika uppdateringsfrekvenser utan annan skillnad än att det börjar flimra vid låga inställningar.

Nåja, Samtron 76E är en billig skärm. Finns för 990 kr att köpa. Jag ska börja spara till en bättre.

ANNONS