Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skräp i kameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kassnert

Aktiv medlem
Nu har jag lyckats få skräp i kameran som gör att jag ser mörka fläckar i himlen vid fotografering... Hur gör jag för att ta bort sånt i PS? Och framför allt, måste jag lämna in den för rengörning?

du anväder dig hal healingbrusch...kommer inte ihåg vad den heter på sv. Och jag, det finns de som säger att du kan rengöra själv, andra som säger du är dum om du gör det. Ger mig inte in i den diskussionen.

Men kolla upp healingbrush, kortkommando "j" för att aktivera det verktyget vill jag minnas.

Lycka till!

/per

Nu har jag lyckats få skräp i kameran som gör att jag ser mörka fläckar i himlen vid fotografering... Hur gör jag för att ta bort sånt i PS? Och framför allt, måste jag lämna in den för rengörning?

det kostar väl en 700 eller nåt att rengöra en 400d hos Canonverkstaden. pröva med att blåsa bort eventuellt damm först, en liten blåstuta kan funka, en madrasspump ger bättre stuk, men se till att de är rena och dammfria. Sen finns ju alltid fuktiga rengörare om det är allvarligt, men det är knepigare och inte säkert du lyckas bra. Finns även antistatdammvippor att dra över sensorn, men inte lyckats klura ut på nätet hur bra den är.

Jag vet att det finns en funktion i lightroom där man kan skapa en profil som automatisk tar bort sensorskräp på de ställen man väljer. Sedan är det bara att använda den när man behöver. Den, eller något liknande, borde nog finnas i PS också.

Det låter som en grym idé, jag har lightroom men jag använder mest PS. Nån som vet om den finns i PS med? Jag ska in och kolla på healingbrush i PS.

Healing Brush i PS eller LR fungerar hyfsat för att få bort fläckar man redan fått i bilderna. Det är däremot inget bra sätt att långsiktigt lösa problemet.
Det är inte alltid healing brush ger ett bra resultat. Det gäller främst när ytan där man fått fläcken inte består av en slät enfärgad yta. Ett grenverk till exempel.
Så man skall alltid se till att man för bort dammet i kameran också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar