Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skräp i kameran...
- Trådstartare Kassnert
- Start datum
Per_S
Aktiv medlem
du anväder dig hal healingbrusch...kommer inte ihåg vad den heter på sv. Och jag, det finns de som säger att du kan rengöra själv, andra som säger du är dum om du gör det. Ger mig inte in i den diskussionen.
Men kolla upp healingbrush, kortkommando "j" för att aktivera det verktyget vill jag minnas.
Lycka till!
/per
Men kolla upp healingbrush, kortkommando "j" för att aktivera det verktyget vill jag minnas.
Lycka till!
/per
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Nu har jag lyckats få skräp i kameran som gör att jag ser mörka fläckar i himlen vid fotografering... Hur gör jag för att ta bort sånt i PS? Och framför allt, måste jag lämna in den för rengörning?
det kostar väl en 700 eller nåt att rengöra en 400d hos Canonverkstaden. pröva med att blåsa bort eventuellt damm först, en liten blåstuta kan funka, en madrasspump ger bättre stuk, men se till att de är rena och dammfria. Sen finns ju alltid fuktiga rengörare om det är allvarligt, men det är knepigare och inte säkert du lyckas bra. Finns även antistatdammvippor att dra över sensorn, men inte lyckats klura ut på nätet hur bra den är.
DavidSidén
Aktiv medlem
Jag vet att det finns en funktion i lightroom där man kan skapa en profil som automatisk tar bort sensorskräp på de ställen man väljer. Sedan är det bara att använda den när man behöver. Den, eller något liknande, borde nog finnas i PS också.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Healing Brush i PS eller LR fungerar hyfsat för att få bort fläckar man redan fått i bilderna. Det är däremot inget bra sätt att långsiktigt lösa problemet.
Det är inte alltid healing brush ger ett bra resultat. Det gäller främst när ytan där man fått fläcken inte består av en slät enfärgad yta. Ett grenverk till exempel.
Så man skall alltid se till att man för bort dammet i kameran också.
Det är inte alltid healing brush ger ett bra resultat. Det gäller främst när ytan där man fått fläcken inte består av en slät enfärgad yta. Ett grenverk till exempel.
Så man skall alltid se till att man för bort dammet i kameran också.