Publicerades den 22 juni 2018
"The Eastcore has switched from Canon and Nikon to the Sony A7III"
https://www.youtube.com/watch?v=8DNSy5k4-0U&feature=youtu.be
Denna video visar fyra fotografer som jobbar för ett fotoföretag i USA specialiserat på bröllopsfoto. Tidigare hade de uppenbarligen trott att de levt med utrustning som varit "as good as it gets", men faktiskt märkligt nog missat att de inte gjort det förrän de testade "top notch" Eye Focus och jämfört. En del hade använt Nikon och en del Canon under många år - i ett fall uttalat i 10 år ca. Så de kan sina Nikon- Och Canon-kameror. Så man kan nog stryka "klåparkrysset".
Följande AF användes och statisk fokuspunkt på ögat med DSLR:erna och Eye Focis med A7 III. LR i standard utan presets.
Jag tror nog precis som GamleJ att det mycket är skillnaderna i AF-prestanda som fått en hel del Canon-fotografer att migrera. I denna video bytte även ett par Nikon-fotografer ut sina kameror.
Att dessa proffs som ändå jobbar dagligen med detta missat fokusproblemen de uppenbarligen haft är jag inte förvånad över. Det gjorde ju även proffs som Micke Risedal och Lennart Aspman med Canons då färska 5D MK II. Men de kan ju ändå ursäktas med att kamerorna var mer opålitliga då när det gällde AF. Det här är väl nära 10 år senare men DSLR:erna i detta test har fortfarande liknande svårigheter som då.
Om det här är vad en del upptäcker vid liknande tester så förstår jag att man byter till Sony, Fuji eller någon av Nikons nya spegellösa med senaste FW. Att vara beroende av kameror som man inte kan lita på sätter AF på ögonen som bröllopsfotograf, kan verkligen inte vara någon hit.
Ytterst få proffs som använder sony dom flesta använder canon sedan kommer Nikon. Sony når aldrig fram, alltid sämre på antingen menysystem, eller saknas optik, eller mycket dyrare än övriga märken. Sedan visst dom har bästa sensorn men dom lyckas sällan ta hand om signalen från den lika bra som tex Nikon.
Ang DR, varför proffsen inte byter från canon till Nikon eller ännu mindre ofta sony, är för att DR är tillräckligt högt för nästan alla sorts bilder om du inte är en klåpare som inte kan exponera rätt överhuvudtaget typ 5 steg.
Det är ungefär som att ha en bil som går i 250 eller 233, jag tror knappast många skulle sakna 250 i hastighet.
Dessutom canon är mer kompletta dom har en riktig pro uppsättning av alla olika telen o video kameror med dedikerad optik (Nikon har inte en enda dedikerad videokamera/optik för film)
Canon har tex en uppsättning med TS optik som är bäst i klassen allt från 17mm till 90 mm. Canon har dom ljusstarkaste optiken till tex bröllop som tex 50 1,2 o 85 1,2.
Dessutom är dom ensamma om deras macro optik med 5x förstoring osv.
Om vi går in på utseende så bygger sony bland dom fulaste kamerorna enligt mig. Inte för min D850 är en skönhet men i jämförelse med sony så är den rena skönhetsdrottningen.
Om jag pratar med återförsäljare så säljer alltid canon mest, sony betydligt mindre. Sony räcker aldrig till missar alltid massa saker som kunder önskar.
Själv tycker jag det är rätt tramsigt att tjata om DR när det är tillräckligt bra med vilken kamera man än väljer idag, det som gör störst skillnad är hur man tar hand om filen efter, samt hur man exponerar beroende på vad man vill åstakomma.
Finns många amerikanska bröllopsfototgrafer som kör med underexponering typ 2 steg för att dom vill ha igensatta kraftiga skuggor, dom drar inte sönder bildernas skuggor med DR. I sverige har det varit/är rätt poppis med överexponerade bilder med soliga högdagrar på full öppning gärna med pastellfärger. Då exponerar du på gränsen till att blåsa högdagarna.
Oavsett om du kör med sony, canon,nikon,fuji eller pentax så har du inga problem att få ett likvärdigt resultat.
Varför lyssnar ingen när greve säger att skillnaden är små? Dessutom kör han nikon o om jag vet även med gamla dinosarien D3.
ang canons 5 d mark 2 ingen annan kamera gjorde en sådan succe som den, gjordes tom filmer med den kameran. Jag hade den hade inga problem med af på den. Jag kom från analogt mellanformat så den var rena race maskinen.
Det var med 5 d mark 2 canon tog ledartröjan o behållit den sen dess.