jonas18z
Avslutat medlemskap
Nu kommer de snart med en ny generation sensorer med BSI teknik.
Det är just det här jag menar med att Canon ligger efter. Sony släppte en BSI-kamera ut på marknaden hösten 2015 (A7RII)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu kommer de snart med en ny generation sensorer med BSI teknik.
Köper Canon in eller tillverkar en sensor som konkurrerar med de bästa på marknaden och sätter in Ibis så är de ifatt och i mitt tycke förbi konkurrenterna i ett slag. Tyvärr blir nog min väntan lång för det kommer vara riktigt dyra hus som har den nya sensorn medan nuvarande R och RP sensorerna lär hemsöka modeller framöver i min prisklass. Samtidigt så undrar jag om det är möjligt för Canon att köra en generation till av R med samma sensor om den inte tekniskt kan skrämmas upp i högre hastighet. R är ju trots allt riktad till mer avancerade användare.
Canon säljer fortfarande troligen flest kameror i världen. De gör bra resultat och har en bra marginal på det de säljer.
De registrerar också fler patent varje år än någon annan inom kameraindustrin.
De som verkligen är beredda att betala för kameror är proffs och specialiserade entusiaster. Canon har en väldigt stor andel av dessa.
Titta på Bill Claffs grafer istället.
Om du inte visste så finns det även de som vunnit priser med kameror innan 5dmkIII till och med på i svartvitfilm. Så bara för att personer vunnit priser så är sensor bra, din slutsatsförmåga är undermålig.
Börjar du lyfta skuggor på 5dmkIII ser det förjävligt ut jämfört med 5dmkIV.
Jämför själv här
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iv/11
Välj 5dmarkIII och 5d mark IV och jämför.
Efterbehandlingen är inte problemet utan det är kameran.
Detta gör det bara ännu mer konstigare att Canon ligger efter med sensorn. Om den nu säljer så mycket och gör så mycket pengar varför lägger de inte pengarna på att göra en sensor som är med i tiden och inte alltid ligger generationer efter?
Under den tomma grafen som man börjar med om man klickar på länken i det inlägg du citerade står det hur man gör. Klicka på den kamera (eller flera kameror) som du vill se en graf för. Om man väljer flera kameror så kan man förstås enkelt jämföra.Kan du förklara lite hur man läser Bills grafer
Haha – Du är ju för rolig Jonas. Nu säger du ju emot dig själv.
Om man vunnit priser tom med svart-vit film så är det ju inte sensorn som gör bilden. Det är innehållet.
Man kan alltid mäta och argumentera att på pixelpeeping-nivå så är det inte bra. Tekniskt kan det alltid bli bättre. Lite som att hela tiden sitta och vänta på nästa kamera för att den kommer att bli sååååå mycket bättre och jag kommer att bli en bättre fotograf.
Alternativt till att lyfta skuggor kan man ju lära sig att exponera rätt ifrån början.
Hur man kan misslyckas med bilder på 1600/3200 med en MK III är för mig obegripligt om man bara exponerar rätt. Jag hävdar fortfarande att det handlar om fotografens handhavande mer än kameran. Men som jag sa upp till bevis – släng upp de bilderna från MK III som blev så dåliga att du skämdes.
Som du själv sa det gick ju att leverera bilder från svart-vit film.
Tycker det är lite väl snurrigt nu.
Att en 5DmkII har vunnit priser har ingen koppling hur bra sensor står sig mot konkurrenter. Juryn sitter väl knappast och läser på dxomark.
My point exactly – Det som bedöms är BILDEN och idag är den kvalitet som kamerorna levererar mer än ”good enough”. Lyckas man inte få till bilder som är bra nog med t ex en MK III så beror det mer på handhavande än kamerans kapacitet.
Har arkiverat bilderna från 5dmkiii jag hyrde ska se om jag orkar plocka fram de men. Det är bara att kolla på dpreviews test så ser man det
Tycker det är lite väl snurrigt nu.
Att en 5DmkII har vunnit priser har ingen koppling hur bra sensor står sig mot konkurrenter. Juryn sitter väl knappast och läser på dxomark.
Har arkiverat bilderna från 5dmkiii jag hyrde ska se om jag orkar plocka fram de men. Det är bara att kolla på dpreviews test så ser man det
Haha – Du är ju för rolig Jonas. Nu säger du ju emot dig själv.
Om man vunnit priser tom med svart-vit film så är det ju inte sensorn som gör bilden. Det är innehållet.
Man kan alltid mäta och argumentera att på pixelpeeping-nivå så är det inte bra. Tekniskt kan det alltid bli bättre. Lite som att hela tiden sitta och vänta på nästa kamera för att den kommer att bli sååååå mycket bättre och jag kommer att bli en bättre fotograf.
Alternativt till att lyfta skuggor kan man ju lära sig att exponera rätt ifrån början.
Hur man kan misslyckas med bilder på 1600/3200 med en MK III är för mig obegripligt om man bara exponerar rätt.
Jag hävdar fortfarande att det handlar om fotografens handhavande mer än kameran. Men som jag sa upp till bevis – släng upp de bilderna från MK III som blev så dåliga att du skämdes.
Som du själv sa det gick ju att leverera bilder från svart-vit film.
... Sony försökte lite grann med A900/A850 men insåg snabbt att det var en totalt omöjligt uppgift att sno några procent av Canon, totalt ekonomiskt vansinne med jätte satsning för Sony att ens tänka att kunna rubba Canon, det hade inte hjälpt om en A900II hade haft DR på 16 och 100 korslagda punkter med 25 bps och superträffsäker autofokus, inte en chans mot Canon i alla fall.
...
Självfallet spelar fotografens jobb mest men samma fotograf med en dålig kamera levererar bättre bilder med en bra kamera.
Tyvärr är inte alla motiv 18% gråa så man kan inte exponera för både skuggor och högdagrar samtidigt i många situationer.
Jag kan vända på det, hur kan man lyckas ta bra bilder bilder på 1600/3200 med en MK III är för mig obegripligt. Det blir brusigt, hudtoner går åt skogen, himlar riskerar bandning, färgerna blir fel och man kan inte redigera bilderna för de är redan så trasiga.
Min poäng är att det beror på vad man ska göra med bilderna, vad man har för krav.
Klart man inte får studiokvalitet alltid. Men ska man dokumentera en omvärld utanför studion så får man göra avkall på det ibland och ändå prestera säljande bilder som gör kunden nöjd och förmedlar den upplevda situatiuonen.
Var har någon påstått det?Hur många konserter, handbollsmatcher, eller krigssituationer har plåtats på bas-iso?
Jo möjligheterna ökar men bara för du sätter den bästa kameran i händerna på en medioker fotograf så blir bilderna bättre. Lika lite som att det låter Mark Knopfler om du sätter en Gibson Les Paul Mark Knoplfler signature gitarr i händerna på en medioker gitarrist. Däremot kan du sätta en "skitgitarr i händerna på Knopfler och han kommer ändå att låta Knopfler.
Klart man inte får studiokvalitet alltid. Men ska man dokumentera en omvärld utanför studion så får man göra avkall på det ibland och ändå prestera säljande bilder som gör kunden nöjd och förmedlar den upplevda situatiuonen.
Hur många konserter, handbollsmatcher, eller krigssituationer har plåtats på bas-iso?
Jag tror att vi alla kan vara överens om att Robert Capas krigsbilder förmedlade känslor.
Ja, efter på en av många egenskaper hos en sensor.Det handlar om att jämföra under samma förutsättningar två olika sensorer och då är Canon efter och har varit så de senaste åren.
Ja, efter på en av många egenskaper hos en sensor.