Annons

"Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er fotovänner!

Jag har burit på en fundering väldigt länge nu,, jag har till viss del svaret själv men skulle gärna vilja veta om någon av er där ute har samma erfarenhet av denna "problematik"!!?!

Jag har under en lång tid (ca4 år) skickat ut bilder till olika tidskrifter där jag har ansett att bilderna haft ett nyhetsvärde och en för tidskriften berikande kvalitet MEN ingen nappar!

Jag har fått bilder publicerade i div dagstidningar och efter nån tävling men inte när man skickar det bästa man har.....JAG MENAR IIIIIINTE med detta att mina borde bli publicerade ÖÖÖverallt och hela tiden men visst har jag tro på mina bilder, det måste man ju ha:)!!

Jag har studerat detta i detalj och har skickat bilder både med och utan text och med olika "klassiga" utformningar på utskicket men inget resultat...

Jag har varit i post,mail,telefon-kontakt med flera redaktörer och "div, publicerare" men dem tycks vara så OTROLIGT FEEEGA för att testa ut en fotograf som inte har gjort så mycket innan.
Flera ggr har jag skickat utskick och följt upp med telefon för att förhöra mig om intresset...
Ofta frågar dem då, -Vad är era tidigare publiceringar (trots att det också stod med i utskicken "om mig")?

Har på sistonde funderat seriöst på att spara upp 500000,-sek bara för att köpa en egen första upplaga på en helt egen bok! Tydligen en sådan publicering som skall till.

Visst förstår man om en redaktör vill kvalitetssäkra sig inför kommande upplagor men varför denna så påtagligt stela inställning, jag har svårt att förstå varför inte mina bilder duger:).............(((((tycker det liksom är så mycket som är fotografiskt kvalitetsmässigt sämre som blir tryckt...)))))

Visst hårddrar jag det lite här men mina upplevelser är mååånga och bitterheten blir allt mer påtaglig,, HUR GÖR NI, HAR NI DENNA ERFARENHET AV SUPERFEGA REDAKTÖRER??

Ps,Hoppas på några erfarenheter som kanske sporrar mig vidare, utan att spara i 25år till en bok som jag önskar trycka i morgon om jag hade förlag och underlag,,:)!!Ds.

---Ja, kanske det:-D)!
Nej men saken är ju den att man blir lite misströstande när man får allt i "reject" trots att man visar upp fint genomförda projekt som håller en objektiv hög klass och enligt mig själv en mycket hög klass (med det påverkar ju inte andras uppfattning såklart:)...

Sen hör det ju till saken att många redaktörer inte har någon service-inställning/förståelse överhuvudet taget....Man skulle ju kunna tro att dem som befattar sig med fotografer varje dag borde förstå att ge kritik på det seriösa material som dem får tillsänt, kanske med en förklaring på varför det inte passar. Jag vet att många tidningar har en policy som tilläger att allt som går tillbaka till avsändaren skall få en personligt skriven "notice", men ingen tycks ju ´få till en som ger något tillbaka......

Mvh Niclas.

Känner till det där på många plan.

Har fått "sämre" bilder publicerade, för att det ska se bättre ut för den konkurrerande fotografen, fått bilder avslaget, trots att dom ÄR bättre än andra. Dock handlar det ju om snowboard, men ändå!

Sånt känns jobbigt, att kända människor (i kretsarna) går före på alla vis, och dessutom kan / får leverera sämre material

Proboarder skrev:
Känner till det där på många plan.

Har fått "sämre" bilder publicerade, för att det ska se bättre ut för den konkurrerande fotografen, fått bilder avslaget, trots att dom ÄR bättre än andra. Dock handlar det ju om snowboard, men ändå!

Sånt känns jobbigt, att kända människor (i kretsarna) går före på alla vis, och dessutom kan / får leverera sämre material

---Tack!
Klart tråkigt att höra andra som har samma erfarenhet men en liten tröst är det på samma gång:-/!

Det är nog bara att fortsätta trots att jag har en just nu bottenlös lust att bojkotta allt vad som heter magasin, tidningar där man måste känna sig som en prostituerad med rumpan fram.....

Jag kommer nog att spara upp dem där 500 000,-sek då får vi se boken på Libris istället:)!
/Niclas.

Buu för redaktörer

Har också haft telsamtal med olika redaktörer mm och fått klart för mig att dom e som du säger fega för att låta en okänd fotograf få sina bilder publicerade, eftersom vi lever i ett kändis fixerat skräp dokusåpa skit samhälle.
Prova att söka till robinson 2004 vettja, har själv funderat. eller big brother, så får du garanterat dina bilder publicerade oavsett kvalitet.
Men så lågt ska man kanske inte sjunka :)

Om du skickar bilder till en tidning och ditt namn inte känns igen så tittar dom inte ens på din portfolio, det är jag ganska säker på.

Och sen skriver dom, "tack för visat intresse!" Jag vet ett antal medlemmar på fotosidan tex som borde tjäna pengar på sin fotografi, men som inte gör det.

Tråkigt men så här är det, bästa fotohälsningar Jim

Hej,

Blev lite nyfiken undrar bara vilken sorts magasin är det du/ni vänder er till? Gäller det reportage, porträtt, natur, etc?

Mvh Martin!

Proboarder skrev:
Har fått "sämre" bilder publicerade, för att det ska se bättre ut för den konkurrerande fotografen, fått bilder avslaget, trots att dom ÄR bättre än andra.

Du får väl nöja dig med att den "sämre" bilden publiceras. Den nivå du har nu kanske är din plats i kön och det är nog bättre att du får nåt publicerat alls än att du siktar för högt och skrämmer bort kunderna inan dom anser att det är din tur att leda.

Re: Buu för redaktörer

JimSlim skrev:
Har också haft telsamtal med olika redaktörer mm och fått klart för mig att dom e som du säger fega för att låta en okänd fotograf få sina bilder publicerade, eftersom vi lever i ett kändis fixerat skräp dokusåpa skit samhälle.
Prova att söka till robinson 2004 vettja, har själv funderat. eller big brother, så får du garanterat dina bilder publicerade oavsett kvalitet.
Men så lågt ska man kanske inte sjunka :)

Om du skickar bilder till en tidning och ditt namn inte känns igen så tittar dom inte ens på din portfolio, det är jag ganska säker på.

Och sen skriver dom, "tack för visat intresse!" Jag vet ett antal medlemmar på fotosidan tex som borde tjäna pengar på sin fotografi, men som inte gör det.

-------------------------------------------------

---Ja, precis så känns det och "precis" så är nog också verkligheten tyvärr! Frustrerande är det men jag börjar att komma överens med min frustration nu, faktiskt. Tro det eller ej men det är faktiskt lite skönt att höra att fler känner ungefär likt!

Jag är ganska säker på att det kommer nya tider där kvalitetsbilden åter hamnar i focus, denna tid om jag känner efter hamnar nog bakom IT,boomen som har tickat en stund. Efter den tiden och kanske två generationer fullt förstående datajärnor så har människan åter fått perspektiv på det som är produkter av kreativ verksamhet och epoken är ett faktum.

Vi lever i ett splittrat samhälle där många lever kvar i modernismen och IT-boomen bidrar till/som "lokkraften" till det som är själva essensen av vad postmodernismen ÄR! Detta tillsäger att vi i framtiden åter får se att en tid kommer när omvälvningen mitt i det komplexa åter får en gryende förståelse av vad kreativt skapande har varit, är och har möjlighet att vara. ---Här kommer åter kvaliteten att sättas i högsätet!
Problemet för oss är att de flesta av oss säkerligen inte får se denna tiden knoppas i vår verklighet...... Historien kommer nog i slutändan alltid ikapp människan, om vi blev till i en slags explosion så slutar allt i en slags explosion:) Det är destruktivt tänkt men dock en relalitet med största rellevans!

---Mitt råd blir nog att försöka skapa "konst" för framtiden ("sann konst" är för framtiden, den "klassiska konsten" är beviset för det..) och inte för samtiden. Det ligger inom det postmodernistiska kreativa skapandets natur att konsten skall vara till tillfredställelse för sin egen tid, med andra ord så äger den enligt mig inte tillräckligt liv för att nå morgondagens gryning....Det är väl det i längden levande livet vi önskar att ge betraktaren i våra bilder, eller hur?!? Jag ger inte upp pga sura redaktörer, även om det känns meningslöst ibland:)

/Niclas.

Ps, Hoppas ngn orkade läsa detta..:)

Senast ändrad:
Frågan är om du inte är lite väl högtravande i sista inlägget här? Lite va? Lite till?

Vad är det för blaskor du skickar bilder till? Är det Elle eller någon annan trendkänslig blaska förstår jag att de inte vågar publicera okända fotografer, inte ett dugg konstigt. Deras köpare vill identifiera sig med aktörerna i blaskan, med eller utan täckning, och då duger det inte med någon man inte vet vem han/hon är.

Försök med lite smalare publikationer istället, de har inte råd med de tuffa grabbarna.

Vi ska nog förresten vara lite nöjda med att bildredaktörerna inte är som musikjournalister, som bara skriver upp sådant som ingen annan hört. Endast i syfte att göra sig själv intressant. För du menar väl inte att alla etablerade namn i foto-svängen är dåliga?

NtR skrev:
Frågan är om du inte är lite väl högtravande i sista inlägget här? Lite va? Lite till?

Vad är det för blaskor du skickar bilder till? Är det Elle eller någon annan trendkänslig blaska förstår jag att de inte vågar publicera okända fotografer, inte ett dugg konstigt. Deras köpare vill identifiera sig med aktörerna i blaskan, med eller utan täckning, och då duger det inte med någon man inte vet vem han/hon är.

Försök med lite smalare publikationer istället, de har inte råd med de tuffa grabbarna.

Vi ska nog förresten vara lite nöjda med att bildredaktörerna inte är som musikjournalister, som bara skriver upp sådant som ingen annan hört. Endast i syfte att göra sig själv intressant. För du menar väl inte att alla etablerade namn i foto-svängen är dåliga?

--------------------------------------------

---Nej, få publicerade fotografer är direkt dåliga! Det tror jag inte att jag har sagt... Men att redaktören som jobbar också i sitt eget intresse, ibland borde se med kritiska ögon på det som först är tänkt att hamna i pressarna och att det som kanske av en mindre erkänd person blivit insänt helt klart håller hööögre kvalitet och därmed borde gå före,,, Många redaktörer verkar blinda minst sagt OCH DEEET är ju mkt illa om man jobbar med visuell kommunikation:)!!

Högtravande kanske, men det finns helt klart en tröst i att acceptera det som råder idag när man vet att historien till viss del upprepar sig....Att man blir lite filosofisk när man tänker på människans ego som frodas fritt i dagens samhälle, då blir även den djupaste filosofi glasklar och uppe i dagen för den som önskar att SE.

Ni har rätt i det ni säger om lite smalare konsept men visst är det lockande att få sina bilder i tryck där dem flesta läsarna finns!

När jag skriver "redaktörer" så anser jag mig ha rätten att generalisera lite, spec när vi pratar om tidsskrifter som rör sig med stora upplagor!
Detta är en gröt av fullständigt tråkigt bemötande!! MEN kanske är det ju bara jag som har haft sån otrolig otur, det tror jag knappast. Kanske inte är så konstigt att redaktörer sitter på kontoret och delitar seriös post när dem inte klarar av att föra ett förnuftigt tele,samtal. Detta är tunga ord och visst kan man bli mkt bra bemött också, jag vet av Ett sådant unikum:).
Jag önskar inte att skriva ngr namn på tidsskrifter under en sådan tråd och menar att det inte är behövligt.

Visst jag tror jag har mycket att lära för att effektivisera min dragningskraft som prostituerande visuell kreatör, helt klart.
Det är ju bara det att det skulle hjälpa sååå mycket om dessa redaktörer kunde inta en lite mer ödmjuk ton och inte avfärda kvalitet i ett stängt kuvär "bara" för att det står ett namn på utsidan som jag fått av mina (inte berömda) föräldrar och således inte har mycket makt över att påverka......

/Niclas.

Ps, Visst låter jag negativ nu och visst låter jag också lite bitter.....kan ju inte vara på strålade humör hela tiden:) Nej, detta är inget som skapat frustration för mig just nu utan något som kokat med locket på under en lååång tid...:)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Jag har fått bilder publicerade i div dagstidningar och efter nån tävling men inte när man skickar det bästa man har.....JAG MENAR IIIIIINTE med detta att mina borde bli publicerade ÖÖÖverallt och hela tiden men visst har jag tro på mina bilder, det måste man ju ha:)!!

//////

Visst hårddrar jag det lite här men mina upplevelser är mååånga och bitterheten blir allt mer påtaglig,, HUR GÖR NI, HAR NI DENNA ERFARENHET AV SUPERFEGA REDAKTÖRER??
Till att börja med är det oartigt att skrika i ett forum. Uttrycker du dig likadant till potentiella kunder? Ser att du tar upp detta i din profil, men det är en sak vad du gör här och en annan i arbetsansökningar. Jag bara undrar.

Jag vet ju inte vilka tidningar eller tidskrifter du söker till. Vilka bilder har du visat upp? De du har laddat upp här? Ärligt och lite hårt (för jag tillhör inte de fega redaktörerna, hoppas jag) du kanske inte är tillräkligt bra? Jag kan inte diskutera detta om jag inte vet vad du går för.
Kan du inte visa lite bilder?

Alltså, jag måste göra en analogi till in i musikvärlden som jag har lite bättre koll på, nykomling här.

Om ett band vill köra sitt eget race till 100 så får man kontrakt med-långt-ner-i-källarn-records om man får nåt alls.

Eller så "prostituerar" man sig och blir rik som tusan.

NtR skrev:
Alltså, jag måste göra en analogi till in i musikvärlden som jag har lite bättre koll på, nykomling här.

Om ett band vill köra sitt eget race till 100 så får man kontrakt med-långt-ner-i-källarn-records om man får nåt alls.

Eller så "prostituerar" man sig och blir rik som tusan.

Låter som en bortföklaring för band utan talang ...

Re: Re: "Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

Calle S skrev:
Till att börja med är det oartigt att skrika i ett forum. Uttrycker du dig likadant till potentiella kunder? Ser att du tar upp detta i din profil, men det är en sak vad du gör här och en annan i arbetsansökningar. Jag bara undrar.

Jag vet ju inte vilka tidningar eller tidskrifter du söker till. Vilka bilder har du visat upp? De du har laddat upp här? Ärligt och lite hårt (för jag tillhör inte de fega redaktörerna, hoppas jag) du kanske inte är tillräkligt bra? Jag kan inte diskutera detta om jag inte vet vad du går för.
Kan du inte visa lite bilder?

---Ser ingen anledning att visa er bilder bara för er önskan, min privatsak till ett hundra procent! Dessutom så förtyyydligar jag som ni ser i mitt skrivna (givetvis eftersom jag vet att det sticker i ögonen hos någon) att det är hårda och subjektiva ord jag skriver. Jag efterlyser bara fler erfarenheter runt trådtemat! Jag kan inte vara ensamen med denna bemötandeerfarenhet som jag har!

Om mina bilder inte är bra nog, hmmm kanske dem inte är det MEN jag är inte så orolig på den biten. MEN om nu kvalieteten är för dålig, varför kan man inte då få konstruktiv kritik tillbaka på ngt av alla SERIÖSA och vänligt inställda utskick?? Jag förstår ju att en ensammen redaktör inte kan sitta och svara och ge kritik tillbaka på all mer eller mindre oseriös post, det är logiskt. Men att redaktören som ibland faktiskt svarar telefonen borde hålla en trevligt ton ligger i generellt social och medmännskligt bemötande, ANSER JAG:)!

/Niclas.

Ps, Bäst att säga det igen, Alla är INTE "otrevliga", jag har mött på trevliga kontakter också, även om dem är få:)!

Senast ändrad:
Alltså om man tror att de band som är kändast är de banden som har mest talang medan alla andra stackare som sliter i källarna och på mindre bolag inte har det så vet man inte mycket om musik.
Det är väl ingen hemlighet att det är pengarna som styr de flesta brancher idag. Jag skulle vilja påstå att de största talangerna är de som gör sin egen grej utan att styras av marknadskrafterna.
Somliga har turen att kunna leva på sitt skapande andra inte.

Det enda man kan göra är väl att kämpa på och göra det man vill. Det viktigaste är väl att man är ärlig mot sig själv och sitt bildskapande.
Försöka övertyga rätt personer osv. Vore intressant att höra Terjes erfarenheter i detta ämne.
Han borde ha erfarenheter av både med och motvind.

Angående Niclas bilder är jag kanske inte rätt person att uttala mig, är ingen erfaren bildkritiker med små runda glasögon och dammig hatt men jag tycker att hans bilder håller en väldigt hög klass. Har även kollat in de bilder han har på den norska fotosidan.

Om jag i framtiden kommer såpass långt i mitt bildskapande att det vore aktuellt med försäljning/publicering av bilder skulle jag nog försöka göra en Klum och trava upp på kontoren och möta redaktörerna "face 2 face".

Jag hoppas inte du uppfattade mitt inlägg som ovänligt för så var det inte tänkt. Jag lackade en hel del hjälmar förr och det blev samma problem där. Det finns alltid nån som inte nödvändigt är bättre men som är duktig på marknadsföring eller har bättre kontaktnät. Satsa på marknadsföringen lika hårt som på bilderna så löser det sig till slut. Jag är helt värdelös på att marknadsföra mig själv och då får man se till att få hjälp med det av nån kunnig person annars kommer man få pisk av nån snacksalig typ fortare än f-n.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar