Annons

"Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
Det är ju ett steg i rätt riktning att kunna se sina brister, det finns kanske hopp om dig oxå.

---Ursäkta mig men varför avsluta så fräckt! ledsamt!Niclas.

//Tror nog jag har blivit grovt missförstådd här ikväll, som sagt säkert mitt eget fel.....har redan eldat upp många bilder hehe, nejdå det kokar bara i arkivet av ren diaexpressionism:)

Senast ändrad:
Gunnar D skrev:
Det är ju ett steg i rätt riktning att kunna se sina brister, det finns kanske hopp om dig oxå.
Att se sina brister innebär att förstå och acceptera sina svagheter och också att lära sig något och gärna ändra på något till det bättre, men Niclas svar var bara att han tog det till sig men inget mer. I meningen direkt efter kommenterar och försvarar han att han inte alls varit otrevlig...
Niclas, jag håller med övriga i åsikterna om att tonen i dina inlägg är agressiva och till viss del arroganta. Jag dömer inte dig, men undrar bara varför? Kanske är det någon insikt om mänskliga relationer du behöver få för att lättare föra en ärlig dialog. Tyvärr är det inget som vi i tråden kan berätta för dig eller mästra dig i. Det måste komma från dig själv. Om du är intresserad av att verkligen lära dig nåt - fråga öppet om återkoppling på dina inlägg och låt bli att skylla ifrån dig. Finns inget som så lätt skrämmer bort folk som hårda ord och brist på ödmjukhet och lyssnande.

peterA

ps. Kanske det är ditt syfte att agera som du gör, och då skulle det vara intressant att höra det, och varför.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

Niclasfoto skrev:
---Jag tycker att det var mycket tråkigt sagt av er,redaktör som ni är:( (känner mig lite ledsen över att ni tillåter er skriva så, för er skull).
Vilken jävla attityd.
Jag avbryter bevakningen av denna tråd här i alla fall.

var för bra för helsingborgs dagblad

jag lyckade får en tid hos Helsingborgs dagblad
när jag kom dit och visade mina bilder sa han

-Du är för bra för press jobb det är ett tillbaka steg i din karriär om du börjar här. Du skall jobba med reklam fotogrfi inte press mina fotogarfer kan inte sånt som du gör

men min karriär har fan inte ens börjat!

Regel nummer 1
Anpassa portfolion till den tilltänkta arbetsgivaren. Dvs ha inte reklambilder när man söker som pressfotograf.

Regel nummer 2
Driver man eget bör man heta Bill Gates innan man intar en arrogant attityd och tycker att hela världen har missförstått ens produkt.

Regel nummer 3
Det finns sällan genvägar, det är bara jobb, tjat, jobb, tjat och så lite envishet som räknas. Det finns inga gratisluncher.

Mvh
Maverick

Regel nummer 2
Driver man eget bör man heta Bill Gates innan man intar en arrogant attityd och tycker att hela världen har missförstått ens produkt.
_______________________________________________-

jag har varken påståt att jag är bäst på fotogarfi
och missförståd är väl till att ta i

dock hade jag en blandad kompott utav bilder dels reklam bilder och lite andra reportage skilldringar utav vardagen

jag är långt ifrån bäst!

Freddy, jag tror Regel 2 mer var riktad åt den trevlige herrn som startade tråden. :)

Niclas: ett tips är att du korrekturläser innan du postar dina inlägg, de ger i nuläget ett rätt virrigt intryck. Du skriker, inleder med "---" (som för mig mer uppfattas som quote-symbol), härjar och domderar. Om jag var du skulle jag kanske tänka på att dämpa min framtoning en aning medan det förhoppningsvis fortfarande finns någon som vill hjälpa dig med ursprungsfrågan.

/bjanha

Hejsan på er alla som bevakat tråden så långt!

JAG erkänner som sagt flera gånger innan detta att jag var helt klart för vass i mitt trådförfattande och att jag dumt nog riktade det hela runt mina egna kännslor och erfarenheter och inte bara ställde frågorna i luften utan tryck.

Det som jag reagerade först mot var att någon ville se mina bilder och ifrågasatte min personliga inställning till vilka bilder jag skickat hit och dit. Jag delar gärna med mig av mina bilder men inte runt en tråd i forumet speciellt då det var tänkt att inte handla om just mig utan om temat.
Jag erkänner att det jag skrev som svar låter lite väl barskt faktiskt flera gånger och att det inte var tänkt så tror ju ingen på nu så det beklagar jag inte mer än jag gjort tidigare.

SOM SAGT visst låter jag vass i inledningen och i några av svaren och det är jag ledsen för och jag måste säga att jag var väldigt bedrövad igår eftersom jag kände mig helt missförstådd. Att ingen håller med mig i trådtemat är en sak och det blir ju mer intressant än irriterande absolut. Men att det även om jag avfärdar det gång på gång handlar om mig, mina utskick, och bilder gör faktiskt lite ont i mig.

Ingen skall ju tycka synd om mig i och med detta men jag känner bara att jag måste skriva sanningen också från mitt perspektiv, men det har inte gått fram tidigare under tråden men hoppas nu att det kanske gör det lite mer...

Min tanke med trådtemat och på det sätt jag ordlade mig slog visst helt fel ut och jag lyckades inte rädda situationen eftrsom jag visst (vilket jag kan förstå nu efter när jag läser) fräste ur mig att vi bör hålla oss till tema och inte dra in mina bilder etc.

Själv så anser jag mig vara en helt normal amatörfotograf, varken vresig, arrogatn eller aggressiv. Som så många andra önskar jag bara att få visa upp sina bilder... Men jag har MINST sagt börjat att tänka om lite och har en ny uppsatt strategisk plan:)

Helt ärligt så har jag inte riktigt kommit överens med mig själv hur jag skall göra nu, tror det blir lite lite fotosidan.se framöver och mer fotande för min del:) Ljuset är tillbaka, dagen är längre och snön är snart borta, det blir nog ett behövligt lungn som lägger sig över forumet ja:) Om jag kommer tillbaka, får se. Har nog insett att jag inte skall uttrycka mig så väldigt tydligt i enighet med mitt eget sinne här på fotosidan.se och då är det bättre att minska på den aktiviteten helt enkelt:)

När det gäller HUR jag skriver, någon påpekade att jag inte skriver rätt så kan jag öppna mig här och nu med att säga: Jag har aldrig haft det lätt för att skriva men har inte någon diagnose för dyslexi. Det är inte första gången jag får höra att jag skriver som en kratta, många lärare har proklamerat det i mitt ansikte. Men visst gör det lite ont nu i vuxen ålder att höra spec,, när det läggs på i denna diskursen runt ett tema som inte har med det att göra. Men SOM SAGT där har jag nog återigen mig själv att skylla....så är det nog,

Jag hoppas att min poäng med detta av mig det sissta inlägget (förhoppningsvis:) i alla fall till viss del förklarat situationen att jag inte satt vresig, arg och aggresiv igår utan att det var en rad MISSFÖRSTÅND av det jag skrivt. Och det klandrar jag INGEN av er för, bara mig själv helt klart.

/Niclasfoto

Senast ändrad:
f.billqvist skrev:
Regel nummer 2
_______________________________________________-

jag har varken påståt att jag är bäst på fotogarfi
och missförståd är väl till att ta i

dock hade jag en blandad kompott utav bilder dels reklam bilder och lite andra reportage skilldringar utav vardagen

jag är långt ifrån bäst!

Det var riktat rent allmänt faktiskt och inte till dig som person. Du har ingen anledning att ta åt dig om du inte vill, däremot kanske du ska fundera över varför du gjorde det.

Anledningar till att man inte säljer bilder:

1. andra är billigare
2. andra tar bättre bilder
3. är man okänd så är man. Alla arbetsgivare letar efter trygga samarbetspartners och provar ogärna något nytt så länge det gammla fungerar. If it´s not broken don´t fix it...

Hjälp på vägen:
Ge inte redaktörer en chans att visa dina bilder som är sämre än de andra bilderna i tidningen om du kan undvika det.

Skriv en fejkad läsarfråga och fråga efter den där fotografen som du glömt namnet på :)

Mvh
Maverick

nå ja jag tolka detta som ett på hopp utav att jag skulle framstå som någon primadonna och var självgod men så var inte fallet

mvh
f

Visst är det mysigt med alla ödmjuka fotografer :/!

Själv förstår jag inte varför jag inte får femmor på alla mina bilder som jag lägger in här!! Hur kan så många totalt missuppfatta dem? Det kan ju inte vara mig det är fel på??

Lite moralfilosofi.

Betyder de här två tankesätten samma sak?

Varför får jag inga femmor i betyg, mina bilder är ju mycket bättre än alla andras”?

Varför får alla andra femmor i betyg, deras bilder ju mycket sämre än mina”?

Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

Det är helt otroligt!
Svars inläggen till den första frågan:
"Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!?? ",
blir likt en arbetsförmedling för en förvirrad 22-åring, vid namn Niclas!

En förvirrad 22-årig fotograf, som tror att man blir, över en natt, en "riktig" fotograf, därtill få sina bilder publicerade i önskade tidningar!
Det finns miljoner duktiga fotografer, några få blir berömda, det är verkligheten!
Genom egen talang, arbete, arbete, erfarenhet samt kontakter, finns chansen att nå dit de berömda fotograferna befinner sig!
Få nobben de första åren, har alla berömda fotografer fått, men de har alla arbetat vidare med ett dj-lar anamma!
Fotografen Mattias Klum var okänd för inte så många år sedan, en stor välkänd kamera tillverkare bidrog med utrustningen, gratis, den satsningen har givit stor PR, säkerligen också bidragit med en ökad försäljning av företagets produkter!
Idag samarbetar Mattias Klum med National Geographic, Wildlife Conservation, Hudubon och många bildbyråer över hela världen!
Grattis, Nikon!

mipert skrev:
Lite moralfilosofi.

Betyder de här två tankesätten samma sak?

Varför får jag inga femmor i betyg, mina bilder är ju mycket bättre än alla andras”?

Varför får alla andra femmor i betyg, deras bilder ju mycket sämre än mina”?

Jag tycker det är samma sak..

Hoppas du förstod att jag var ironisk..
Barnsligt tilltag jag ångrar men inte kan göra något åt:/

Re: Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!??

larsborg skrev:
Det är helt otroligt!
Svars inläggen till den första frågan:
"Skittidningar"--VARFÖR så blinda för kvalitet!?? ",
blir likt en arbetsförmedling för en förvirrad 22-åring, vid namn Niclas!

Hej!/Tack för synpunkter!

Meningen med trådtemat som jag satte upp var att ställa upp en "hypotes runt temat"! Nu blev det så att mina bilder, mitt skapande och mina utskick hamnade i focus DET var INTE meningen. Visst blev det fel och jag har till stor del mig själv att skylla. Bara så tråkigt att jag blivit så missuppfattad!
Jag är INTE bitter eller aggressiv för detta, jag önskade bara fler synpunkter på temat "redaktörer"!

Här måste jag samtidigt erkänna att rubriken till tråden blev felformulerad, tanken var ju att få folk att läsa tråden och därigenom förstå varför rubriken löd som den gjorde...

Jag menar INTE att mina bilder är bättre än alla som kommer i tryck. Det var INTE det jag ville poängtera i trådförfattandet utan min upplevelse av bemötandet i branchen under en lång tid. Jag efterlyser helt enkelt inlägg av individer som anser sig ha erfarenheter och kanske liknande upplevelser av branchen.

Det är upp till er att kalla mig "förvirrad 22-åring vid namn Niclas" även om jag tycker att trådtemat förtjänar mycket mer genomtänkta inlägg UTAN att mitt skapande eller något OM MIG hamnar i focus!! (därmed inte sagt att mina egna inlägg för att styra in temat på tänkt spår varken varit furnufftiga eller lyckade...)

Hoppas att i alla fall någon där ute förstod ngt av tanken med mitt trådtema som var tänkt att ställa en tillspetsad och hypotetisk fråga över temat och inte OM MIG:-/!

Efter detta så anser jag mig ha lov att hoppas...:)Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Några tankar... (utan att själv ha någon jättestor erfarenhet av ämnet)

1. Håll en mycket ödmjuk profil och acceptera direkt att redaktören inte är intresserad. Fråga sedan snällt om du kan få höra av dig senare. En sådan attityd vinner man ALLTID på i längden. Ömsesidig respekt.

2. Kanske har flera av oss missförstått dig, men det verkar nästan som om du tycker att just dina bilder är bland de absolut bästa som finns. Är det bara du som tycker det eller har andra fotografer också sagt det? Dina bilder (som vi får se) är ju helt klart bra, men kanske inte direkt ecceptionella på nåt sätt. Vad har du som ingen annan har? Det måste man alltid fråga sig. Idag finns det så många duktiga fotografer att redaktören kanske redan har de bilderna som du visar upp.

3. Kanske har din attityd helt enkelt gjort att du inte fått några bilder publicerade? Även om du inte alls menat att vara arrogant eller nåt sånt, så har ju flera av oss här nog uppfattat dig som det. Kanske också en och annan redaktör??

4. Du verkar ha en stor ambition och vilja och det ska du ta vara på, men på rätt sätt.

Lycka till!
Mvh Stefan
Observera att mitt inlägg är skrivet i all välmening och inte som någon kritik.

Merlin skrev:
Några tankar... (utan att själv ha någon jättestor erfarenhet av ämnet)

1. Håll en mycket ödmjuk profil och acceptera direkt att redaktören inte är intresserad. Fråga sedan snällt om du kan få höra av dig senare. En sådan attityd vinner man ALLTID på i längden. Ömsesidig respekt.

2. Kanske har flera av oss missförstått dig, men det verkar nästan som om du tycker att just dina bilder är bland de absolut bästa som finns. Är det bara du som tycker det eller har andra fotografer också sagt det? Dina bilder (som vi får se) är ju helt klart bra, men kanske inte direkt ecceptionella på nåt sätt. Vad har du som ingen annan har? Det måste man alltid fråga sig. Idag finns det så många duktiga fotografer att redaktören kanske redan har de bilderna som du visar upp.

3. Kanske har din attityd helt enkelt gjort att du inte fått några bilder publicerade? Även om du inte alls menat att vara arrogant eller nåt sånt, så har ju flera av oss här nog uppfattat dig som det. Kanske också en och annan redaktör??

4. Du verkar ha en stor ambition och vilja och det ska du ta vara på, men på rätt sätt.

Lycka till!
Mvh Stefan
Observera att mitt inlägg är skrivet i all välmening och inte som någon kritik.

Hej Stefan och tack för ert inlägg I SAKENS tema!!

Ödmjukhet är nog lite granna mitt andra namn enligt andra (om jag får lov att säga så nu..:)och kände mig häromdagen väldigt missförstådd eftersom mina bilder och min lite tillspetsade hållning skuggade trådens tema. Många tycks här tro att jag är en osmaklig människa men det menar jag inte är fallet. Jag fick liksom bara så ordentligt på truten när jag inte önskade att prata mina bilder och utskick utan temat i tråden.
Ni har helt rätt i det ni säger angående atityden man bör ha, men jag tror inte att det liksom har nåt med det att göra. Hmmm, jag är en enligt andra mycket social kompetent och har jobbat länge inom diverse serviceyrken och har aldrig hört något negativt. Som sagt i tråden så är det just bemötande jag ifrågasätter och reaktionen tom innan bilderna kommer på tal......nog om det:)

Jag förstår inte direkt vad som tillsäger att jag menar att "mina bilder är bäst", det är något som jag aldrig i hela mitt liv varken har tänkt (seriöst i alla fall) eller yttrat i sömnen till någon, vad jag vet ialla fall:) Den hållningen tar jag helt och hållet avstånd ifrån!
Visst har professionella fotografer sagt att mina bilder till stor del håller hög klass men det gör dem ju inte unika, att det låter i trådförfattandet som att jag menar det,,kanske men det är inget som på något sätt bidrar i mitt aggerande i kundkontakter!
Så att jag har något spec,, som andra inte har det menar jag absolut inte och detta och det är jag säker på att dem som känner mig kan skriva under på! (efter det som skrivits till mig och av mig under trådens gång så beklagar jag inte att jag intar en försvarsställning, känner ju att jag måste det mitt i allt missförstånd:):)

Att flera har uffattat mig som arrogant här förstår jag nu som sagt när jag läser i efterhand, men INGET har varit menat på det viset. JAG ÖNSKAR SÅÅÅ att det i alla fall är någon av dem som läst tråden har förstått från min ivriga och snällt inställda konstruktivitet här på fotosidan generellt. Kanske har någon även under denna tråd förstått mitt till 100% seriösa syffte!??!!!

Att redaktörer har läst detta kan jag inte sticka under stolen. Som jag förstår det så har många missuppfattat rubriken för det första och sedan också inlägget även om det var menat att rubriken bara skulle vara en länk till att sedan förstå inlägget.
Visst var det lite hårt skrivet opch ut ifrån mina personliga erfarenheter MEN det var INTE meningen att det skulle handla om MINA bilder eller utskick!! Jag påpekade direkt att jag inte önskade dra upp mina bilder hur som helst bara för att trådens tema omhandlade redaktörer och bemötandet inom branchen!
Visst är det beklagligt att jag nu blivit missuppfattad och att ev redaktörer kanske deltagit i den meningen/uppfattningen MEN jag menar samtidigt att jag trådens tema var värt uppmärksamheten som ni "Merlin" har givit det! Kanske pga av dessa redaktörer så håller man på sin i sin mening, jag försökte förgäves att styra in på TEMAT redaktörer och bemötande!? (Men visst ser jag nu att jag valt fel ord med tanke på det som jag menade, men det är ju inte lönt att jtata så mycket om nu tyvärr........skadan är ju skedd:-(...

Jag blev glad när jag läste ert (Merlin) inlägg, ett litet hopp tändes någonstans:)

När det gäller min "karrier" så har jag jobbat länge med kontakter och jag har och har haft ivriga kontakter med många fotografer som lever på sin konst och ingen kommer att tro mig när jag berättar om hur jag blivit uppfattad här **ler**! Så visst har jag många tips "av rätt personer" i bakfickan...Som sagt, det är just bemötandet man får tom innan bilderna kommer på tal som upprör mig. Sedan hör det också till saken (spec för dem som tar mig för att vara en arrogant typ:) att jag aldrig har varken höjt rösten eller avslutat ett enda telefonsamtal eller face to face kommunikation i oreda och irritation, (ganska viktigt att jag nu fick säga det..).

Tack än en gång för ert inlägg!/Niclas.

Senast ändrad:
Jeg har nogrant lest gjennom alle disse fire sidene å kan absolutt ikke forstå hvordan denne diskusjonen sporet inn på disse banene. Temaet er om jeg ikke missforstår, bare ett önske etter tips og andres erfaringer, ikke ett attak på redaktörer. Att Niklas ikke ville vise sine bilder for Calle s på hans forfråga forstår jeg godt. Dette siden det for det förste ikke var hoved temaet og for det andre var det värken tid eller sted for en sånn fråga. Litt stolthet skal vel også vi fotografer ha. Hadde Calle s givet sin email eller lignende, for å holde slik info på ett mer privat nivå, tror jeg nok ikke att situasjonen hadde blitt slik som den ble. Det er ikke alle här som har sine beste bilder ute på fotosidan og heller ikke önskar dette.Om det er ett bilde som man vet er bra behöver man ikke å legge det ut til kritikk. Mitt tips til Niklas är å höre til kandiskjis(hvordan nå det skrives)ord: Om man är ett sant talent som förer framtidens säd innom seg skal dette talent ikke gå tapt for omverden(ikke ordrett , men sån cirka). Om du är ett sant talent eller ej er ikke til for å dömmes av meg eller noen andre på fotosidan, dette vet du selv.
mvh maritha

Hej Niclas.

Jag undrar om de fotojobb du sökte är som fast medarbetare för tidningarna, eller är det frilansjobb? Om du enbart vill bli fast medarbetare så förstår jag att du fått lite gehör.

Skulle också vara intressant att veta vilka tidningar du kontaktat för att få ett bättre perspektiv på det hela. Är det tidningar som har anställda fotografer eller sköter journalisterna fotograferingen själva? Är det stora/små dagstidningar eller magasin?

Som någon tidigare skrev så är det hårt för tidningar idag. Det kostar mycket att driva en tidning och när det finns gratistidningar att konkurera med är det inte lätt. Speciellt dagstidningar är hårt utsatta, en skribent på Östgöta Corren sa att "folk vill ha en tidning men de vill inte betala för den".
Jag tror att man håller i de medarbetare man har. Tryggheten är viktig när ekonomin pekar åt fel håll och vill man bli medarbetare är det med små kliv man får starta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar