Merlin skrev:
Några tankar... (utan att själv ha någon jättestor erfarenhet av ämnet)
1. Håll en mycket ödmjuk profil och acceptera direkt att redaktören inte är intresserad. Fråga sedan snällt om du kan få höra av dig senare. En sådan attityd vinner man ALLTID på i längden. Ömsesidig respekt.
2. Kanske har flera av oss missförstått dig, men det verkar nästan som om du tycker att just dina bilder är bland de absolut bästa som finns. Är det bara du som tycker det eller har andra fotografer också sagt det? Dina bilder (som vi får se) är ju helt klart bra, men kanske inte direkt ecceptionella på nåt sätt. Vad har du som ingen annan har? Det måste man alltid fråga sig. Idag finns det så många duktiga fotografer att redaktören kanske redan har de bilderna som du visar upp.
3. Kanske har din attityd helt enkelt gjort att du inte fått några bilder publicerade? Även om du inte alls menat att vara arrogant eller nåt sånt, så har ju flera av oss här nog uppfattat dig som det. Kanske också en och annan redaktör??
4. Du verkar ha en stor ambition och vilja och det ska du ta vara på, men på rätt sätt.
Lycka till!
Mvh Stefan
Observera att mitt inlägg är skrivet i all välmening och inte som någon kritik.
Hej Stefan och tack för ert inlägg I SAKENS tema!!
Ödmjukhet är nog lite granna mitt andra namn enligt andra (om jag får lov att säga så nu..
och kände mig häromdagen väldigt missförstådd eftersom mina bilder och min lite tillspetsade hållning skuggade trådens tema. Många tycks här tro att jag är en osmaklig människa men det menar jag inte är fallet. Jag fick liksom bara så ordentligt på truten när jag inte önskade att prata mina bilder och utskick utan temat i tråden.
Ni har helt rätt i det ni säger angående atityden man bör ha, men jag tror inte att det liksom har nåt med det att göra. Hmmm, jag är en enligt andra mycket social kompetent och har jobbat länge inom diverse serviceyrken och har aldrig hört något negativt. Som sagt i tråden så är det just bemötande jag ifrågasätter och reaktionen tom innan bilderna kommer på tal......nog om det
Jag förstår inte direkt vad som tillsäger att jag menar att "mina bilder är bäst", det är något som jag aldrig i hela mitt liv varken har tänkt (seriöst i alla fall) eller yttrat i sömnen till någon, vad jag vet ialla fall
Den hållningen tar jag helt och hållet avstånd ifrån!
Visst har professionella fotografer sagt att mina bilder till stor del håller hög klass men det gör dem ju inte unika, att det låter i trådförfattandet som att jag menar det,,kanske men det är inget som på något sätt bidrar i mitt aggerande i kundkontakter!
Så att jag har något spec,, som andra inte har det menar jag absolut inte och detta och det är jag säker på att dem som känner mig kan skriva under på! (efter det som skrivits till mig och av mig under trådens gång så beklagar jag inte att jag intar en försvarsställning, känner ju att jag måste det mitt i allt missförstånd
Att flera har uffattat mig som arrogant här förstår jag nu som sagt när jag läser i efterhand, men INGET har varit menat på det viset. JAG ÖNSKAR SÅÅÅ att det i alla fall är någon av dem som läst tråden har förstått från min ivriga och snällt inställda konstruktivitet här på fotosidan generellt. Kanske har någon även under denna tråd förstått mitt till 100% seriösa syffte!??!!!
Att redaktörer har läst detta kan jag inte sticka under stolen. Som jag förstår det så har många missuppfattat rubriken för det första och sedan också inlägget även om det var menat att rubriken bara skulle vara en länk till att sedan förstå inlägget.
Visst var det lite hårt skrivet opch ut ifrån mina personliga erfarenheter MEN det var INTE meningen att det skulle handla om MINA bilder eller utskick!! Jag påpekade direkt att jag inte önskade dra upp mina bilder hur som helst bara för att trådens tema omhandlade redaktörer och bemötandet inom branchen!
Visst är det beklagligt att jag nu blivit missuppfattad och att ev redaktörer kanske deltagit i den meningen/uppfattningen MEN jag menar samtidigt att jag trådens tema var värt uppmärksamheten som ni "Merlin" har givit det! Kanske pga av dessa redaktörer så håller man på sin i sin mening, jag försökte förgäves att styra in på TEMAT redaktörer och bemötande!? (Men visst ser jag nu att jag valt fel ord med tanke på det som jag menade, men det är ju inte lönt att jtata så mycket om nu tyvärr........skadan är ju skedd:-(...
Jag blev glad när jag läste ert (Merlin) inlägg, ett litet hopp tändes någonstans
När det gäller min "karrier" så har jag jobbat länge med kontakter och jag har och har haft ivriga kontakter med många fotografer som lever på sin konst och ingen kommer att tro mig när jag berättar om hur jag blivit uppfattad här **ler**! Så visst har jag många tips "av rätt personer" i bakfickan...Som sagt, det är just bemötandet man får tom innan bilderna kommer på tal som upprör mig. Sedan hör det också till saken (spec för dem som tar mig för att vara en arrogant typ
att jag aldrig har varken höjt rösten eller avslutat ett enda telefonsamtal eller face to face kommunikation i oreda och irritation, (ganska viktigt att jag nu fick säga det..).
Tack än en gång för ert inlägg!/Niclas.