Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Finns det nåt erkänt riktigt jävla dåligt skitobjektiv till Nikons systemkameror? Jag skulle vilja ha ett nämligen:-D
Alltså, ett som vinjetterar som fan, har usel kantskärpa och så. Spelar ingen roll om det är manuellt och inte funkar med ljusmätning och sånt. Tänkte mest ta riktigt "skräpiga" bilder på kul:)
Lensbaby säger nån då förstås, men den ger så tillgjorda resultat. Överdrivet usel kantskärpa och fortfarande väldigt skarpt i mitten. Ser liksom fejkat ut.
"Problemet" är väl att man på en dSLR förlorar lite av de usla egenskaperna då sensorn är för liten, hehe.
Det behöver alltså inte vara Nikon, men ska passa på en sån. Gamla AI-objektiv går väl att fila lite på så att de passar läste jag nånstans.

Andra tips är förstås också välkomna;-)

Man kan köpa en Holga, skruva bort plastoptiken och montera den på en Nikon-kamera. Går säkert att fixa någon slags hemmagjord adapter där man kan skjuta optiken fram och tillbaka för att variera avståndet och få rätt avstånd till filmplan. Ungefär i mitten på denna sidan sitter en Holga-optik på en Canon A1 och lite längre ned finns t.om en Holgablad.

Har du provat vaselin?
Ta ett UV-filter, eller motsvarade och dra på ett mycket tunt lager vaselin. Det borde ge den effekt du söker. Dessutom är det billigt.

/AnWi

Graal skrev:
Man kan köpa en Holga, skruva bort plastoptiken och montera den på en Nikon-kamera. Går säkert att fixa någon slags hemmagjord adapter där man kan skjuta optiken fram och tillbaka för att variera avståndet och få rätt avstånd till filmplan. Ungefär i mitten på denna sidan sitter en Holga-optik på en Canon A1 och lite längre ned finns t.om en Holgablad.
Det var jäkeln! Jag trodde att Holgan var så "grund" att man skulle behöva stoppa in objektivet långt innanför spegeln för att det skulle funka. En "hake" är ju att Holgan är för mellanformat, så det lär ju inte bli nån vinjettering och kantoskärpa att tala om.

AnWi skrev:
Har du provat vaselin?
Ta ett UV-filter, eller motsvarade och dra på ett mycket tunt lager vaselin. Det borde ge den effekt du söker. Dessutom är det billigt.
Jag har hört om det, men inte provat. Dessvärre har jag bara ett apdyrt UV-filter som jag inte vill smeta ner, men lite plexiglas eller nåt annat skit framför kanske kan göra susen;-)
Tanken var dock att det skulle vara ett permanent objektiv, och ett smetigt sådant stoppar man ju inte gärna ner i kameraväskan, hehe.

Jimpawa skrev:
Lensbabie kanske?
Läsa första inlägget kanske? ;-)

Makten skrev:

Tanken var dock att det skulle vara ett permanent objektiv, och ett smetigt sådant stoppar man ju inte gärna ner i kameraväskan, hehe.

Men köp då ett icke tillfredställande dåligt objektiv, smeta vaselin på insidan av ett uv-skydd och sätt på det. Där har du ditt permanenta objektiv!

Skaffa ett billigt filter och klarlacka det, låt gärna lacken rinna, det blir nog inget vidare bilder. Kolla på Gör-det-själv sidorna här. Såg någon som monterat ett dörrtittöga på ett objektivslock, då vinjeterar det. Eller prova ett för litet motljusskydd, det vinjeterar.

JL

http://www.pbase.com/aprince/obsura_lens_b

Gör du hålet mindre perfekt, dvs inte runt, kanske fler än ett hål osv osv kan du få "roliga" fenomen.
Genom att göra hålet i kamerahuslocket mindre kan du åstadkomma vinjettering åxå.

Edit:
Zoneplates kan ju åxå vara kul, fast lite svårare att göra själv.

Tack för tipsen om klarlack och annat:) Men jag tror inte att det ger det jag är ute efter riktigt. Det ska liksom inte bli asdålig skärpa, hehe. Bara lite lagom grumligt;-)

För övrigt har jag redan provat att bygga lite:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56531
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56758

Man kan ju undra vad det egentligen är som får en Holga att vinjettera så förskräckligt. Dels är det väl att linsen är ruskigt liten i förhållande till den utlysta ytan, och dels antagligen på grund av att kamerahuset invändigt är allmänt kasst konstruerat. Det finns ju inte så mycket framför linsen som borde bidra tycker man.

Jag har en drös förstoringsglas och annat här på mitt skrivbord, varav ett par skulle funka att bygga av, men det är så knöligt att få till nåt vettigt fokussystem och bländare tyvärr. Därför tänkte jag mig nåt befintligt objektiv som antingen passar direkt eller kan modifieras.

Köp gamla skruttobjektiv med Nikonfattning på eBay.
Gå på de riktigt billiga, av helt okända fabrikat.

Om dom är usla så får du ju vad du vill ha,
och om dom är bra så vinner du också -- fast på ett annat sätt.

Jag tillönskar dig en god jakt.

-- MW

Magnus W skrev:
Köp gamla skruttobjektiv med Nikonfattning på eBay.
Gå på de riktigt billiga, av helt okända fabrikat.
Det var nåt sånt här jag ville höra! Frågan är vad fasen man ska leta efter. Finns det ingen skit som nån känner till? :-D Jag har en känsla av att Nikons egna objektiv aldrig varit tillräckligt dåliga, hehe.

En idé kanske vore att slakta ett riktigt billigt objektiv och byta ut nåt av linselementen mot ett av plast. Då jäklar ska det väl bli dåligt? ;-)

Varför inte någon av vidvinklarna och en sunkig telekonverter? Det lär bli uselt och vinjettera duktigt! En T2-adapter behöver inte vara så dyrt. Finns på photax.

AnWi skrev:
Har du provat vaselin?

/AnWi

Sätt lite plastfolie framför (gladpack - sådan som används till att täcka över mat). Är detta för lite sunk kan du ju nyttja vaselin-tricket på denna. Då behöver du ju inte oroa dig över ditt UV-filter. Gladpacken fästes enkelt med en gummisnodd.

// Johan

Yes, jag ska testa lite kletmetoder;-)

Raskt inställer sig frågan om det finns "filter" som bara är en helt vanlig glasskiva? Eller om man åtminstone kunde köpa lösa filterringar som man sen besudlar med egenhändigt tillskuren plast av sämsta kvalisort:-D

Jag antar ni ser det otroligt komiska i denna topic förresten. Hela tiden kommer det nya trådar om vilket objektiv som är perfektast, med minst vinjettering, bäst skärpa, minst CA, minst distortion, etc. Och så finns den här, där jag vill ha all den skit alla andra hatar, hehe:)

Jag blir innerligt uttråkad av tekniskt perfekta bilder. Mer skräp åt folket!

Ni som inte sett min tråd om hemmabygge; sånt här resultat fast inte fullt lika uselt vill jag ha;-)
Det som inte syns är att skärpan är kass i mitten, men inte precis utanför mitten. Mycket märkligt.
Edit: Dessutom har vi här omvänd vinjettering! Inte särskilt vackert.

Bilagor

• _dsc1596.jpg
    _dsc1596.jpg
    49.5 KB · Visningar: 332
haha jag tycke detta är enormt kul. jag bygger faktiskt också ett skitobjektiv.. dock är det aningens glamorösare än ditt martin ;D

jag har slaktat en kikare för att få tag på linselement och monterad dem i en plasttub som jag också har vart en del av kikaren..

objektivet har tre element i två grupper för de som är intresserade ;D

det värkar jara rätt ljusstarkt faktiskt ;D Dock är ju förstås bländaren vidöppen hela tiden :)

det kommer en tråd om det framöver som inkluderar how-to och objektivtest..

det bästa är att närgränsen kan bli enormt kort :)

Peace!
/Simon

mohei skrev:
Du kan ju köpa stepup-ringar eller kanske Cokin´s filtersystem med en filterhållare.

Jag har en sådan filterhållare och funderar på olika skojiga hemmagjorda filter att använda. :)

http://www.tradera.com/auction/Filter/aid_27034330
http://www.tradera.com/auction/aid_27586877
Bra idé! En sån där apparat borde man emellertid kunna bygga väldigt enkelt själv av en filterring och lite hårdplast:)
Det "enda" objektiv jag har är bestyckat med 77mm gänga, men i och med att det är gjort för småbildsformatet så borde man kunna gå ner ordentligt i storlek. Dessutom vore det kanske ball att ha så liten diameter att man bara får en kvadratisk bild på sensorn. Kvadratiska bilder är också på något sätt trevligare till den usla kvalitén jag eftersträvar, då vinjettering vid 3:2-formatet mest ser märkligt ut.

harryett skrev:
haha jag tycke detta är enormt kul. jag bygger faktiskt också ett skitobjektiv.. dock är det aningens glamorösare än ditt martin ;D

jag har slaktat en kikare för att få tag på linselement och monterad dem i en plasttub som jag också har vart en del av kikaren..

objektivet har tre element i två grupper för de som är intresserade ;D

det värkar jara rätt ljusstarkt faktiskt ;D Dock är ju förstås bländaren vidöppen hela tiden :)

det kommer en tråd om det framöver som inkluderar how-to och objektivtest..

det bästa är att närgränsen kan bli enormt kort :)
Det låter mäkta avancerat! Det svåra är ju att fixa fokuseringen egentligen, så det jag egentligen är ute efter är nåt med kort brännvidd. Tyvärr eliminerar det enkellinskonstruktioner, eftersom kamerahuset är för djupt:-(
Jag har ett förstoringsglas av sämsta kvalitét i äkta plast här som verkar ge en brännvidd på ungefär 60mm, och har en diameter på ungefär 5cm, så det skulle kunna bli sjukt ljusstarkt utan bländare, hehe. Lite bökigt med fokus bara som sagt.

Edit: Jaha, nu urartade ju ämnet till nåt som passar bättre i "gör det själv", men vi kanske kan konstatera att det inte finns några befintliga objektiv som med APS-C-sensor ger sensationellt usla resultat antar jag.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar