ANNONS
Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt de som lägger sina, enligt vissa av er, "skit bilder" i Hård kritik göra det.
Ge dom då KONSTRUKTIV kritik. Tipsa om vad som kan göras bättre!

Alla har varit nybörjare nån gång!
Även du min trådskapare + nått yngel till här!
Vad jag förstår är de flesta på fotosidan "amatörer".

Alla har inte öga för bild, form & färg, men vill bli bättre. Det kanske vissa av Er också vill?
Jag säger inte att jag har öga för bild, form & färg, men mina kompisar säger det..... =)
skämt & sido, jag testar mig fram för att det är kul med foto.
Är det Ok att vara här på FS då?

Synd på vissa besserwissers här i forum tråden, speciellt trådskaparen som är ett j-a.....(kioskchockladdryckpåflaska), som enligt mig förpestar denna annars så trevliga websida där de flesta är helt underbart trevliga människor!

Hoppas att denna sida förblir en fotosida för amatörer & mindre dåliga fotografer som vill utvecklas i frid & harmoni med fotot som intresse! =)

/Niklas. ;-)

p.s. Jag fiskar ibland. Får en hel del FIN fisk, jag är inte yrkesfiskare men fisken är fin!

Senast ändrad:
Vilken nivå får man om inte alla får vara med? Är det en nivå man vill ha? Det är troligen en nivå jag inte vill vara delaktig i.

Sedan är det intressant hur mycket energi man lägger på förslag som syftar till att utesluta andra istället för att öka kraven på alla som t ex högre krav på kritik. Men det är väl som vanligt att folk inte vill anstränga sig för att få det bättre. Jag är övertygad om att ifall kritiken blev bättre så skulle bättre bilder och bättre fotografer dyka upp.

Mvh
Maverick

hansen2 skrev:
Nja, det är en missuppfattning att jag förespråkar bildrensning. Däremot får man gärna rensa bland alla "skitkommentarer" i kritikpoolerna.

/Johan

Hej Johan!
Det är nästan beundransvärt att se all den energi du lägger ned i forumtråd efter forumtråd angående andras bristande kunskaper att skriva riktiga kommentarer med konstruktiv kritik. Vore det inte dags nu att du själv börjar att skriva kommentarer, istället för att bara envisas med att fortsätta skriva om kommentarer?

Gå före du och peka med hela handen och visa oss andra okunniga hur bra kommentarer ska se ut, så får vi läsa och lära oss. Troligen skulle det ge bättre effekt och kanske t o m påskynda en positiv utveckling? För det verkar ju inte vara särskilt fruktbart att lägga all energi på enbart forumtrådarna.

Var själv ett gott exempel och kanske t o m en förebild.
/Nonno

Teqqi skrev:
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P

Jag blir illa berörd när jag läser sånt här. Börjar fundera på om det är mina bilder som inte duger att ligga i hård kritik. Mina bilder är ju unika för MIG och jag behöver kritik för att komma vidare. Jag trodde att vi alla kunde titta på och kommentera varandras bilder och att det är OK att vara okunnig i början. Att Fotosidan är till för att vi ska utvecklas.

Det är trist att jag inte är 23 år och världsbäst längre... Då behövde jag inte andras tips och råd. Mvh Maria, som enbart fotograferar för nöjes skull (mitt kall var ett annat än fotografens)

Re: Re: Skit bilder på Hård Kritik!!!

Maria Wilhelmson skrev:
Jag blir illa berörd när jag läser sånt här. Börjar fundera på om det är mina bilder som inte duger att ligga i hård kritik. Mina bilder är ju unika för MIG och jag behöver kritik för att komma vidare. Jag trodde att vi alla kunde titta på och kommentera varandras bilder och att det är OK att vara okunnig i början. Att Fotosidan är till för att vi ska utvecklas.

Det är trist att jag inte är 23 år och världsbäst längre... Då behövde jag inte andras tips och råd. Mvh Maria, som enbart fotograferar för nöjes skull (mitt kall var ett annat än fotografens)

Amen!
Bra skrivet, Maria!!

/Niklas

hansen2 skrev:
Kul inlägg men jag misstänker att du missat poängen. Det handlar inte om att folk förhäver sig och säger "Jag är bättre än dig!". Lennart Sjöberg sammanfattar det ganska bra i sitt inlägg efter ditt på föregående sida.

Vad får vi för nivå och klimat vad gäller bildkritik och bilder när precis vem von helst kan delta?
Man får alltid en form av 'lägsta nivå' oavsett vilka man vänder sig till. Men jag vill påstå att den blir alldeles för låg när man inkluderar rena nybörjare.

/Johan

Men det var ju det jag menade att det skulle kunna finnas en pool som exkludrade nybörjare. Därmed inte sagt att det skulle vara poolen för dom bästa bilderna.

Sen kan jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad som menas med att FS och kritik-poolerna inte är till för att visa upp sina bilder för vad är då alla dom andra poolerna till för? Får man ladda upp vilka bilder som helst i dom andra poolerna eller är det meningen att man ska ge kritik där med? Varför behövs det isåfall speciella kritik-pooler?

Jag försökte förresten byta till Hård kritik på en av mina bilder men det fick man visst inte göra.

Uch elitistiskt tänkande, kan det vara på fotosidan :)

Den eviga frågan vilka bilder är bäst vilka passar eller inte passar!

Faktum är att bilderna i sig säger inte inget det är betraktarna som säger att bilderna är dåliga. Bilderna är döda ting som väcker något hos de som kritiserar bilderna och det är ganska lustigt att många anser sig vara självutnämda proffs som "VET" hur en bild skall se ut :)

Jag har sett bilder tagna av 7 åringar som är tekniskt och bildmässigt bnättre än många här på fotosidan, betyder det at 7 åringarnas bilder är mer värda än andras bilder eller säger det mer om min perception och om min smak?

Jag skulle vilja ha ett bildforum där en jury utser ifall bilden passar eller inte pasar in men jag skulle också vilja behålla bildkritik där alla kan lägga in sina bilder oavsett om de är proffs eller amatörer det kallas mångfalld :)

nonno skrev:
Hej Johan!
Det är nästan beundransvärt att se all den energi du lägger ned i forumtråd efter forumtråd angående andras bristande kunskaper att skriva riktiga kommentarer med konstruktiv kritik. Vore det inte dags nu att du själv börjar att skriva kommentarer, istället för att bara envisas med att fortsätta skriva om kommentarer?

Gå före du och peka med hela handen och visa oss andra okunniga hur bra kommentarer ska se ut, så får vi läsa och lära oss. Troligen skulle det ge bättre effekt och kanske t o m påskynda en positiv utveckling? För det verkar ju inte vara särskilt fruktbart att lägga all energi på enbart forumtrådarna.

Var själv ett gott exempel och kanske t o m en förebild.
/Nonno

Så här blir det alltid när det diskuteras kvalitet, community- och gemenskapskramarna skär tänder. Förmodligen p.g.a missuppfattningen att det skulle handla om värdering av folk.

"Gå före", "vara en förebild" etc är meningslöst då det är ett mastodontjobb. De medlemmar som trots allt lägger manken till och kommenterar bra försvinner i floden av intetsägande bildkritik.

Jag håller däremot inte med trådstartaren att det skulle vara skitbilderna som är problemet. Problemet är den icke-fungerande bildkritiken, hade den fungerat hade det gett avtryck bland det som publiceras här. Ett annat problem gissar jag är att medlemsskaran domineras av rena amatörer och tillfällighetsfotografer. FS har blivit det den en gång rekommenderade dessa till; en form av MSN Foto eller liknande.

/Johan

hansen2 skrev:
Så här blir det alltid när det diskuteras kvalitet, community- och gemenskapskramarna skär tänder. Förmodligen p.g.a missuppfattningen att det skulle handla om värdering av folk.

/../

Ett annat problem gissar jag är att medlemsskaran domineras av rena nybörjare och tillfällighetsfotografer. FS har blivit det den en gång rekommenderade dessa till; en form av MSN Foto eller liknande.

/Johan

Inte så konstigt att det blir "missuppfattningar" om eventuell värdering av folk.
Ingenstans i ditt inlägg framgår att en nybörjare eller tillfällighetsfotograf skulle kunna ha en vilja till utveckling. Att inte tro detta om nybörjarna är en värdering.

Antingen har du själv startat från "en högre nivå" eller helt enkelt glömt hur det var att inte ens vara grön på fotografi utan bara ett litet kart.

Kijana skrev:
Inte så konstigt att det blir "missuppfattningar" om eventuell värdering av folk.
Ingenstans i ditt inlägg framgår att en nybörjare eller tillfällighetsfotograf skulle kunna ha en vilja till utveckling. Att inte tro detta om nybörjarna är en värdering.

Antingen har du själv startat från "en högre nivå" eller helt enkelt glömt hur det var att inte ens vara grön på fotografi utan bara ett litet kart.

Jag har såklart också varit nybörjare. Jag började under 80-talets första hälft men minns det nästan som om det var igår. Har även en diger och helusel bildskörd som påminner om denna tid. Hade fs funnits då hade den inte varit något för mig.

Idag vågar jag påstå att jag är bättre än nybörjaren. Jag vågar också påstå att jag är sämre än proffsfotografen. Vore fs en sajt för de senare hade jag inget här att göra. Förstår inte hur det skulle göra mig mindre värd? Allt är helt enkelt inte till för mig, tror det kallas självkritik.

/Johan

Klart man kan se vad som är en rent fototekniskt bra bild eller inte, sen har vi väl eller som tur är olika uppfattningar vad som är en vacker bild.

Tyvärr så är det (enligt mig) synd att poolerna riktar sig till vilken kritik man vill ha. Det vore mycket bättre om vi hade kunskapskrav på de olika poolerna.

Jag vill titta in på Hård kritik-poolen och inspireras lite. Som det är nu känns det meningslöst att titta in i de olika poolerna eftersom det är samma typ av bilder.

Jag fotade med min kamera 1 år innan jag gick vidare från mjukstarts-poolen.

Kijana skrev:
Tycker det låter mer som Jantelag.

Ja det skulle man köra med jämt så fort man stöter på ngn form av begränsning. T.ex stövla in på damernas och utbrista "Vad är det för j*a jantelag som säger att inte jag får byta om här?!" :)

Nä, skämt å sido, rätt man/kvinna på rätt plats blir oftast bäst.

/Johan

Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Ja det skulle man köra med jämt så fort man stöter på ngn form av begränsning. T.ex stövla in på damernas och utbrista "Vad är det för j*a jantelag som säger att inte jag får byta om här?!" :)

Nä, skämt å sido, rätt man/kvinna på rätt plats blir oftast bäst.

/Johan

Innan du har sett vad den mindre erfarne fotografen har att visa har du redan avfärdat denne, och det är en bedömning som baseras på personen och inte bilden. Vad är det om inte en värdering av människor?
Tycker att man kan sammanfatta detta bemötande i sentensen "Du ska inte tro att du är något". Jantelagen, alltså.

Kom med några argument som håller, istället för ovanstående trams. Eller är det för mycket att begära lite självkritik?

Kijana skrev:
Innan du har sett vad den mindre erfarne fotografen har att visa har du redan avfärdat denne, och det är en bedömning som baseras på personen och inte bilden. Vad är det om inte en värdering av människor?
Tycker att man kan sammanfatta detta bemötande i sentensen "Du ska inte tro att du är något". Jantelagen, alltså.

Du blandar ihop det ... det är skillnad mellan att värdera resultat och individer, eller hur?

Kom med några argument som håller, istället för ovanstående trams. Eller är det för mycket att begära lite självkritik?

Den där alla-ska-med-principen är kvalificerat trams, om du frågar mig. Allt är inte till för mig, så enkelt är det! Eller blev jag helt plötsligt en sämre människa när jag inte platsar bland proffsen?

/Johan

hansen2 skrev:
Du blandar ihop det ... det är skillnad mellan att värdera resultat och individer, eller hur?

Ja, det är skillnad att värdera resultat och individer. Men du vill ju kasta ut alla nybörjare. Det är omöjligt att kunna kalla det något annat än värdering av individer eftersom du redan genom att stänga dörren för dem är ovetande om deras resultat. Eller hur?

Kijana skrev:
Ja, det är skillnad att värdera resultat och individer. Men du vill ju kasta ut alla nybörjare. Det är omöjligt att kunna kalla det något annat än värdering av individer ...

Nej, inte på något sätt värderas människan.

... eftersom du redan genom att stänga dörren för dem är ovetande om deras resultat. Eller hur?

Yes, nu börjar du närma dig vad det handlar om. Det är resultatet som värderas.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar