Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Nej, inte på något sätt värderas människan.



Yes, nu börjar du närma dig vad det handlar om. Det är resultatet som värderas.

/Johan


Fast om du inte har sett resultatet kan du knappast påstå att det är det du har värderat. Du har gjort en värdering utifrån hur länge folk ägt en kamera eller vad det nu är så jag håller med Kijana vilket inte inträffar så ofta tror jag.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Fast om du inte har sett resultatet kan du knappast påstå att det är det du har värderat. Du har gjort en värdering utifrån hur länge folk ägt en kamera eller vad det nu är så jag håller med Kijana vilket inte inträffar så ofta tror jag.

/Maverick

Helt riktigt, det är en bedömning av ett förväntat resultat men vari ligger det farliga?

/Johan
 
Jag har inte läst tråden, men håller med trådskaparen om att folk måste ha lite självinsikt. Hälften av bilderna i "hård kritik" är för dåliga. Det är meningslöst att ge hård kritik på kassa bilder!
 
Fredrik Jutfelt skrev:
Jag har inte läst tråden, men håller med trådskaparen om att folk måste ha lite självinsikt. Hälften av bilderna i "hård kritik" är för dåliga. Det är meningslöst att ge hård kritik på kassa bilder!

VARFÖR?

Vad är det för en j--la tråkig elitistisk inställning, tänk om personen vill utvecklas!
Du var väl för f-n ingen stjärna när du fick labbarna på din första kamera...*suck*
Självinsikt var det ja...

Jag blir så trött på alla dessa småsinta själv-kåta månniskor som vägrar dela med sig av kunskap. Oooohh usch behöva hjälpa en nybörjare tillrätta...fyyyy vad hemskt...

Våga o ge kritik så försvinner nog problemet av sig själv...

//P
 
Ang.att ge kritik:

Visst är det utvecklande för en själv att ge och få kritik.

Problemet är väl att det tar sju evigheter att skriva och formulera sig så att den "okunnige" skall förstå de fototekniska begreppen.

Om man inte känner till gyllene snittet mfl fototekniska begrepp blir det en del jobbiga omskrivningar och omformuleringar innan man nått i hamn med hur man avsåg att bilden kunde förbättrats. På vägen till målet har troligen den som från början ville ha kritik blivit förbannad för att man gett det.... (det finns flera sådana exempel, det är inga nyheter).

Tar vi exv. skärpa: flera bilder kan man inleda med orden. Börja använd stativ och/eller IS/VR. Bara det är en hjälp. Dock hoppas jag att fotografen själv vet det och inte behöver bli kritiserad för att förstå det. Ett annat rel. vanligt fenomen: underexponera inte, överexponera inte (visst finns det de som tar foton där syftet är att under/överexp. men de flesta lägger in foton som de initialt vill ha rättexponerade). Det finns de som inte behärskar bildbehandlingsprogram; ska man då rekomendera en kurs i bildbehandling?.

Detta med kritik är känsligt. F f a eftersom många (nej, jag har ingen statistik) vill ha orden: fin bild, en klar femmma osv. Inte vill de höra -fixa skärpan mm som klassas som neg. kritik.

Det är just detta som jag ser som så jobbigt att ge kritik på. Inte är jag egocentrerad egoist för det. Kalla mig lat, för det är jag.

Mvh/Mattias
 
Peter Nessler skrev:
VARFÖR?

Vad är det för en j--la tråkig elitistisk inställning, tänk om personen vill utvecklas!
Du var väl för f-n ingen stjärna när du fick labbarna på din första kamera...*suck*
Självinsikt var det ja...

Jag blir så trött på alla dessa småsinta själv-kåta månniskor som vägrar dela med sig av kunskap. Oooohh usch behöva hjälpa en nybörjare tillrätta...fyyyy vad hemskt...

Våga o ge kritik så försvinner nog problemet av sig själv...

//P


Peter:
Om du tycker att nybörjare ska lägga in sina första bilder i poolen "hård kritik" så har du grundligt missupfattat poolens syfte. Om du läser på under poolbeskrivningen så kommer kanske även du att förstå.


Försök sedan att skriva inlägg utan svordomar och ord helt i versaler så kanske någon kan ta dina åsikter på allvar.

/Fredrik
 
Fredrik Jutfelt (Fredrik Jutfelt) skrev:
Peter:
Om du tycker att nybörjare ska lägga in sina första bilder i poolen "hård kritik" så har du grundligt missupfattat poolens syfte. Om du läser på under poolbeskrivningen så kommer kanske även du att förstå.


Svar Ja, nybörjare skall få lägga in sina bilder i denna pool, bara den är genomtänkt och följer uppsatta kriterier, då har ens fotografiska status absolut ingen relevans.

Försök sedan att skriva inlägg utan svordomar och ord helt i versaler så kanske någon kan ta dina åsikter på allvar.

/Fredrik

Vad sedan versalernas varande eller icke varande spelar nån roll får stå för dig...
Svordomarna var där för att du skulle förstå hur långt ut på djupt vatten du var när du ägnar dig åt grova generaliseringar. Vilket du är när du skriver att nybörjare inte får lägga bilder i hårdakritik-pooolen.

Det som mest upprör mig är således folks feta problem med att hjälpa nybörjare på detta forum...anser man sig kunna fotografera ja då behöver man inte hjälpa de som precis börjat, för då ingår man i nån sorts självutnämt elitfack. Då anser jag att man inte har någon som helst självinsikt eller självkritik...

Om du försökt hjälpa en nybörjare med lite ärlig konstruktiv kritik o personen tar åt sig o återkommer med förbättringar på sitt fotograferande, ja då har du ju verkligen hjälp statusen på såväl fotografen såväl som på FS.
Har du fått sura svar och löjliga påpekanden om att du inte tar så mycket bättre bilder själv, då förstår jag din inställning och skall inte klanka ned mer på dig!

Men tills att du gjort ovanstående bör du nog se över din egen självinsikt...

Hälsningar,
Peter
 
hansen2 skrev:
Helt riktigt, det är en bedömning av ett förväntat resultat men vari ligger det farliga?

/Johan

Därför att jag med flera anser att det är en värdering av människor.

Jag har träffat en hel del fotografer. Vissa av dem har jag bara varit så avis på för deras känsla för bild. Detta trots att de lallat runt med en kompaktkamera eller så.

Jag gick en sommarkurs en gång. Den som piskade alla på fingrarna var en äldre snubbe som hade noll koll på bländare och slutartider. Men göra bilder det kunde han...

Så jag tycker faktiskt att "överheten" kan bjuda på den eventuella olägenhet dåliga bilder skulle bidra med.

/Maverick
 
Att klaga på att det är bortkastat att skriva långa kritiktexter på bilder för nybörjare tycker jag är skitsnack. Främst för att jag aldrig ser några långa kritiktexter ens på de bilder som är bra.

Så det är nog ett argument som sällan praktiseras.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Därför att jag med flera anser att det är en värdering av människor.

Jag håller som bekant inte med.

Fy-för-begränsningar tror jag är ett svenskt fenomen. Svensken (förmodligen också jag själv) är van att bli curlad a'la knattelag från vaggan till graven och stöter h*n på ngt i stil med det jag ger uttryck för blir det liv i luckan - märkligt!
För inte blir väl någon fly förbaskad och ropar "Jantelag!!!" om h*n inte får det sökta arbetet? Inte heller blir väl någon upprörd över att alla inte får tävla på DN-galan?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Inte heller blir väl någon upprörd över att alla inte får tävla på DN-galan?

/Johan

DN-galan hade varit ganska tråkig att se idag om bara de gamla relikerna och etablerade idrottsmännen var "utvalda" att tävla inte baserat på resultat utan på att de faktiskt har en tävlingslicens (eller titel om du ser vart parallellen är på väg).

Tur att de unga idrottsutövarna får kritik och tips om hur de ska förbättra sig för att nå framåt i sin karriär....något som tydligen inte kan praktiseras här på FS?
 
Tror inte alls att det har nått med jante att göra. Det finns gott om saker jag inte får vara med i utan att jag blir sur över det. Finns gott om saker jag skulle kunna vara med i oxå men avstår för att det inte är förenligt med mina värderingar.

Om det nu är viktigt för dig att utesluta andra, varför startar du inte en bildgrupp där du kan välja själv vilka som får vara med?

Fotosidan tycker jag ska vara till för alla. De klubbar som har en verksamhet IRL tycker jag är motiverade att vara slutna, men i övrigt ska det vara öppet.

Begränsningar har sina platser men inte på FS tycker jag. Du kan ju kolla med Moment om du får vara med där. De lär ha bra diskussioner om bild har jag hört.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Tror inte alls att det har nått med jante att göra. Det finns gott om saker jag inte får vara med i utan att jag blir sur över det. Finns gott om saker jag skulle kunna vara med i oxå men avstår för att det inte är förenligt med mina värderingar.

Om det nu är viktigt för dig att utesluta andra, varför startar du inte en bildgrupp där du kan välja själv vilka som får vara med?

Fotosidan tycker jag ska vara till för alla. De klubbar som har en verksamhet IRL tycker jag är motiverade att vara slutna, men i övrigt ska det vara öppet.

Begränsningar har sina platser men inte på FS tycker jag. Du kan ju kolla med Moment om du får vara med där. De lär ha bra diskussioner om bild har jag hört.

Mvh
Maverick

Uteslutningsmetoden har inget egenvärde i sig, se det bara som ett förslag. Jag luftar min åsikt liksom du luftar din.

Jag tycker FS har befunnit sig på ett sluttande plan ganska länge nu. Mycket har gjorts för att stimulera bättre bildkritik och bilder men det verkar inte bita.
Jag tror att något drastiskt och omvälvande måste göras.

/Johan
 
Det tror jag oxå att det behövs. Stryp inflödet av bilder för alla till en bild var tredje dag eller nått.

Tillåt bildserier efter ansökan eller kanske två fria per år. På sätt kanske bildjournalistik får en ärlig chans också.

Skapa ett system så att bra kommentarer kan primeras, belöna med extra uppladdningsmöjligheter t ex.

/Maverick
 
hansen2 skrev:
Jag tror att något drastiskt och omvälvande måste göras.


Fotosidan har vuxit. Rent statistiskt så får man då överlag sämre fotografer. De få, tidiga medlemmarna var antagligen i genomsnitt mer entusiastiska, seriösa, och därmed bättre fotografer.

När antalet medlemmar växer kraftigt så är det - nästan per definition - medelmåttiga fotografer som tillkommer.

Jag tror knappast att något "drastiskt" kan förändra det faktumet. Inga breda, svepande kriterier för poolpublicering kan sålla ut "genomtänkta bilder" från "jag bryr mig inte så mycket".


(OBS Jag värderar inte! Jag resonerar bara rent statistiskt. Såhär är det. Det finns självklart färre bra fotografer än medelmåttiga fotografer, och därför ser man mestadels medelmåttiga fotografer om man tittar på en stor population.)

((Jag utgår från att fotografisk förmåga är ungefär normalfördelad :))
 
Tvinga oss att alltid betygsätta bilden så man kan få en pool eller lista med dagens eller veckans 50 bästa bilder.
Vill ha något mål med fotograferingen och får jag se riktigt bra bilder så känner jag att jag har något att sträva efter.
 
När jag blev medlem betygsattes alla bilder, men det sade nog inget om vad som var bra eller dåligt...

Det fanns också en topplista på den tiden, men den togs (med all rätt tycker jag) bort p.g.a röstfiskande. Eller fuskande kanske är ett bättre ord egentligen.

JAg hoppas aldrig betygstvång kommer igen. En siffra säger inget, men det gör ord.
 
Betyg- och kommentarstvång då?
Jag tycker tvärtom, en siffra säger mycket mer om bilden är uppskattad eller inte. En kommentar lär man sig mycket mer på(oftast), men ibland vet man inte om personen som har kommenterat tyckte om bilden eller inte.
 
etmj skrev:
Tvinga oss att alltid betygsätta bilden så man kan få en pool eller lista med dagens eller veckans 50 bästa bilder.
Vill ha något mål med fotograferingen och får jag se riktigt bra bilder så känner jag att jag har något att sträva efter.

Exakt. Dessvärre verkar det som om det finns en liten (men tongivande) grupp här på FS som motarbetar detta. Avsaknade av ett sådant system här på FS tar bort en stor del av det rolig att lägga upp bilder för kritik.

Jag rekommenderar verkligen att du blir medlem på photo.net, med drygt en halv miljon medlemmar, här finns detta. Den här sidan kan man ägna timmar åt: Topr-Rated Photos

Eller photosig som är ännu större. Där har de en anna variant av system med "thumbs up":
Photosig bildkritik

Fotosidan är bra till mycket, men när det gäller just att visa sina bilder och få dem kritiserade och bedömda så är den rent ut sagt tråkig. Testa att bli medlem på nån eller båda av ovanstående så får du se vad jag menar. Använder sedan något år med få undantag enbart dessa två till mina nya bilder.
 
etmj skrev:
Betyg- och kommentarstvång då?
Jag tycker tvärtom, en siffra säger mycket mer om bilden är uppskattad eller inte.
Nä, när det fanns så var det t.o.m de som hade flera profiler för att sätta höga betyg på sig själva. Så sjukt var det.. Var en person kritisk riskerade den ofta att få en etta på någon av sina som svar och det skrämde kanske en och annan från att ge ärlig kritik. Gav du femmor skaffade du dig polare och fick femmor tillbaks.

Systemet är prövat och bojkottat. Jag tvivlar på att admin väljer in något som fungerat så illa igen och tackar på förhand för att vi slipper. (Kan tillägga att jag talar om åren 2001-2002 eller 3 någon gång.)


....men ibland vet man inte om personen som har kommenterat tyckte om bilden eller inte.
Då är det ju bättre att på alla sätt arbeta för högre kvalité på kommentarerna och för att avancerta kritiken.

Vet att artikeln av emtre lyftes en gång efter diskussioner och det var bra. Jag tycker ett lyft av den är på sin plats igen. Fram på index med den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.