Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Prova nakna tjejer, söta djur eller att skriva massor själv i forumet eller bildkritik så folk lägger namnet på huvudet och bevakning på dina bilder. Då får du nog ännu fler kommentarer även om bilderna skulle vara anant än dåliga.
Verkar inte fungera. Jag brukar ju prova med nakna fruntimmer (och är ganska aktiv i forumen). -Visst får man många som tittar på ens bilder men ändå få kommentarer. De tre senaste av mina upplagda bilder har placerat sig väldigt bra i tävlingar i olika fotoklubbar men bara fått fyra ynka kommentarer totalt.
 
Teqqi skrev:
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P

Hahaha...
Detta är ju för roligt...
Killen e 23 år gammal och anser sig vara proffs...tsss...
Läste igenom dina kommentarer du skrivet, kan nog säga att innan jag läste dem hade jag en viss förståelse för vad du menar. Men efter läst dem faller du väääldigt platt i mina ögon. Innan du anser dig själv vara proffs skall du nog gå igenom dina egna alster lite (obs många var bra men knappast proffs-bra)...

Sedan är det skillnad att ge bra kritik o låtsas vara världsbäst o såga andras försök med fotknölarna...

Men dock håller jag med dig i grundfrågan (fortfarande)...

Sedan kan du ju fortast möjligt plocka bort dina löjliga texter om vem som du anser vara kompetent att kommentera dina bilder...det blir bara patetiskt!

Hälsningar,
P
 
matnyttige skrev:
Verkar inte fungera. Jag brukar ju prova med nakna fruntimmer (och är ganska aktiv i forumen). -Visst får man många som tittar på ens bilder men ändå få kommentarer.

Jag tror inte man ska stirra sig blind på kommentarer. I varje fall inte använda det som en måttstock huruvuda en bild är bra eller ej. Men det är det väl ingen som gör heller, eller?

Egentligen är det rätt enkelt - vårt land är för litet. Det finns inte tillräckligt med den kategorin av medlemmar som man kanske kunde önska sig och som kan släppa de där innehållsrika kommentarerna man vill ha.

Mitt grundtips är - kika på andra internationella forum (oxå). Det finns forum som har 10x FS medlemsantal och dessutom kanske mer "hängivna" medlemmar. Det finns helat klart många möjligheter till förbättringar här på FS. Men vi som medlemmar kan inte påverka i nån nämnvärd utsträckning (Känns det som i varje fall).
 
Sanslöst

Snacka om att skjuta sig i benet.
Att våga kritisera folk så otroligt och höja sig själv till skyarna när de bilder man visar upp på fotosidan.se är bild och fototekniskt riktigt dåliga. Bilderna du visar på hemsidan är bra. Du skriver om att bilderna i hårdkritik är såna som kommer från vem som helst med i pocketkamera vilken inte behöver vara fel. Ser man till de bilderna som räknades upp bland de 5 bästa i världen förrförra året så var det just såna ögonblicksbilder.

Så skärp till dig och skaffa lite självdistans.

/Macke
 
Det kanske skulle startas en "Skit bilds"-pool?


"HEJ!
BARA YRKES OCH PROFFSFOTOGRAFER MED PORTFOLIO FÅR GE KRITIK/KOMMENTAR.
ALLA ANDRA SOM LÄGGER IN KRITIK/KOMMENTARER KOMMER RAPORTERAS.
PS: Vad tycker ni e fel? Vad kan man göra bättre? Hur skulle bilden kunna bli bättre? Eller säg bara vad du tycker om bilden i helhet.
TACK/J.P"


Till vem? För vad? Stasi, securitate? För kränkande av Profe..öh Fotografens överhet?
 
David G skrev:


"HEJ!
BARA YRKES OCH PROFFSFOTOGRAFER MED PORTFOLIO FÅR GE KRITIK/KOMMENTAR.
ALLA ANDRA SOM LÄGGER IN KRITIK/KOMMENTARER KOMMER RAPORTERAS.
PS: Vad tycker ni e fel? Vad kan man göra bättre? Hur skulle bilden kunna bli bättre? Eller säg bara vad du tycker om bilden i helhet.
TACK/J.P"


Till vem? För vad? Stasi, securitate? För kränkande av Profe..öh Fotografens överhet?

Men hallååå...
SÄPO givetvis, för revolutionerande verksamhet på FS mot fotografens vilja...även KGB kan nog vara tillhanda eftersom vi vägrar att efterlyda hans ordergivna tystnadsplikt mot oss icke-proffs...

//P
 
Mattsen skrev:
Resultatet blir då bara att vi får ännu fler lekmannakritiker som - piskad av kraven på "konstruktiv kritik" - hasplar ur sig omdömen om bilder som tydligt visar att de inte har en susning om vad de talar om. Bildkritik som verkligen kan ge förslag på förbättringar av en bild är det alldeles för få här på FS som kan ge. Ett annat tänkbart scenario är att bildkommentarer decimeras eftersom "folk" inte vågar skriva något längre därför att de känner att de inte kan leva upp till kraven.

Bättre med "gillanden" än tomt under bilderna.

Den här bilden tex är värd alla sina kommentarer. Som betraktare har man rätt att få uttrycka sitt gillande om en bild, utan att behöva skriva massa krystad "kritik".



Porträtt

Jag kan hålla med om att man inte skall kräva kommentarer av en viss typ. Men mer diskussioner om hur man kommenterar är nog inte helt fel. Jag tycker att det är viktigt att framhålla att man inte måste vara proffs på att fotografera för att kunna kommentera andras bilder. Man behöver inte dra in teknikaliteter som man inte behärskar, men att kommentera BILDEN som sådan och vad man tycker är bra och dåligt med den är de flesta kapabla till ... om man bara vågar. Vi har ju bilder runtomkring oss alltid. Man behöver inte kunna producera bilder för att kunna säga något om bilder. Så även om man är helt nybörjare inom foto så kan man absolut tycka och tänka kring bilder.
 
Gud vad mycket skit jag kommer få..

men de gånger jag lagt in mina allra bästa bilder, bilder som utan tvekan slår många yrkesfotografers bilder och lätt skulle kunna användas inom reklamsammanhang där bilden passar (människor/livsstil) så har jag mest fått skit från "de blinda" eftersom de oftast ser vinnarbilden i årets lokala fotoklubbstävling som "extremt proffsig fotografi"

Tittar de flesta amatörer aldrig på bilder? Läser de aldrig annat än "Se o Hör"? Tittar de aldrig på reklam? (dvs, vad fan gör de här?!) Det finns massar fotobloggar ala "här är mitt fjortisliv, jag mår dåligt" som bara skriker efter dom, vad gör dom här?!

Ofta verkar de sakna all självkritik och kan inte ens se skillnad på sina egna kassa "modellbilder.se"-porr-liknande mode-bilder och bilderna i Vouge, ELLE, eller Harper´s. De tycker att de redan är där och inte behöver lära sig så mycket mer..

Jag blir bara så trött.. Om de bara kunde vara lite mer ödmjuka och inse att man inte blir fotograf bara för att man har köpt en Nikon D40..

Det finns hur många duktiga fotografer som helst på fotosidan men de lyfts inte fram.. istället lyfts "jag plutar med munnen och tittar oskyldigt in kameran"-självporträtt och andra "jag leker med min kompaktkamera för första gången, samt med "brightness/contrast" funktionen i Photoshop-bilder fram och får mycket och bra kritik.. jag fattar verkligen inte någonting..

Och sen att det finns amerikanske sidor som är bättre kan jag inte hålla med om, den enda fotografi som syns där är såkallad "fineartnude" dvs, sexistiska bilder på nakna underlägsna kvinnor.. det är inte så intressant fotografi för
mig..

Men som jag skrev innan, varför lägger man upp bild efter bild efter bild här på fotosidan utan ett intresse för fotografi??
 
Senast ändrad:
cecber skrev:
Så även om man är helt nybörjare inom foto så kan man absolut tycka och tänka kring bilder.

Absolut. Personligen uppskattar jag kommentarer från "båda lägren". De ger båda välkommen feed back men på olika plan.

De som BARA vill ha proffskritik kan ju ange detta. Men jag tror de skjuter sig själva i foten då...
 
Danlo skrev:
Gud vad mycket skit jag kommer få..

men de gånger jag lagt in mina allra bästa bilder, bilder som utan tvekan slår många yrkesfotografers bilder och lätt skulle kunna användas inom reklamsammanhang där bilden passar (människor/livsstil) så har jag mest fått skit från "de blinda" eftersom de oftast ser vinnarbilden i årets lokala fotoklubbstävling som "extremt proffsig fotografi"


Hmmm, stod det inte nåt längre ned om ödmjukhet???

Tittar de flesta amatörer aldrig på bilder? Läser de aldrig annat än "Se o Hör"? Tittar de aldrig på reklam? (dvs, vad fan gör de här?!) Det finns massar fotobloggar ala "här är mitt fjortisliv, jag mår dåligt" som bara skriker efter dom, vad gör dom här?!

De kanske tycker att det är kul med foto? Och ser denna sida som en chans att lära sig??

Ofta verkar de sakna all självkritik och kan inte ens se skillnad på sina egna kassa "modellbilder.se"-porr-liknande mode-bilder och bilderna i Vouge, ELLE, eller Harper´s. De tycker att de redan är där och inte behöver lära sig så mycket mer..
Ödmjukt så det förslår...

Jag blir bara så trött.. Om de bara kunde vara lite mer ödmjuka och inse att man inte blir fotograf bara för att man har köpt en Nikon D40..
Tydligen inte heller bara för man har en Hasselblad...

Det finns hur många duktiga fotografer som helst på fotosidan men de lyfts inte fram.. istället lyfts "jag plutar med munnen och tittar oskyldigt in kameran"-självporträtt och andra "jag leker med min kompaktkamera för första gången, samt med "brightness/contrast" funktionen i Photoshop-bilder fram och får mycket och bra kritik.. jag fattar verkligen inte någonting..
Trots allt håller jag helt med dig här...

Och sen att det finns amerikanske sidor som är bättre kan jag inte hålla med om, den enda fotografi som syns där är såkallad "fineartnude" dvs, sexistiska bilder på nakna underlägsna kvinnor.. det är inte så intressant fotografi för
mig..

Men som jag skrev innan, varför lägger man upp bild efter bild efter bild här på fotosidan utan ett intresse för fotografi??
Just för att det är kul, och det min vän skall de få göra men vi (förlåt, du då) skall ta dessa minderkunniga nybörjare till ditt bröst o lära upp dem ur din egna massiva erfarna kunskapskälla!!! Hur skall de annars utvecklas?

Hälsningar,
Peter
 
Visste att nåt sånt löjligt svar skulle komma, sååå Jantelag! *suck*

Kul att du höll med mig på en grej iaf. :)

Summan av kardemumman är ju att det måste ske någon slags rensning på fotosidan... yrkesfotograferna, dvs de som har liiiite mer koll än: Lisa 17-"vad är skillnaden på en bra och en dålig bild?"
försvinner i allt raskare takt och de tröttnar helt enkelt på att det kommer så himla mycket SKRÄÄÄÄÄP!-bilder (Read my lips!)

En sak som jag också blir trött på att är attityden att man inte behöver kunna något för att ta en bra bild..
Och Jantelagsgrejen, bara för att jag vet att jag är duktig (vilket många andra också är) så ska man bli nerklankad på.. sååå jääävla Jante så jag spyr!

Och vad jämför en del människor med när de ger dålig kritik till en bild som ser hur proffsig ut som helst?
Juuuust det ja - Vinnarbilden i årets lokala fotoklubbstävling. Dvs, lågkontrastbild på lingonris utan skärpa och fula färger. (det lägger jag under kategorin konst, inte fotografi)

Jag är trött på att vara snäll, man får bara skit ändå, från och med nu ska jag börja vara ärlig.

Martin brukar förstå mig.. :( han är inte Jante!
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Ahh, en helt ny definition för mig. Vad säger poolvärden om den?
Att den defen var lika ny för mig, och att jag ser annat än sexistiska bilder med underlägsna kvinnor i den genren så jag inte sympatiserar med uttalandet.

(Poolbeskrivningen har fö funkat topp i den poolen så syftet och defenitionen av vad som avses där tycks ha framgått.)
 
lottawe skrev:
Att den defen var lika ny för mig, och att jag ser annat än sexistiska bilder med underlägsna kvinnor i den genren så jag inte sympatiserar med uttalandet.

(Poolbeskrivningen har fö funkat topp i den poolen så syftet och defenitionen av vad som avses där tycks ha framgått.)

Och? Va? Läs lite nogrannare, jag pratade om de amerikanska sidorna, har inte kollat in denna pool på fotosidan.

Förresten så tycker jag INTE att dina fine art-bilder är porriga, det märks att det fotografi och bild det handlar om och inte porr eller perversiteter.
 
Peter Nessler skrev:

Just för att det är kul, och det min vän skall de få göra men vi (förlåt, du då) skall ta dessa minderkunniga nybörjare till ditt bröst o lära upp dem ur din egna massiva erfarna kunskapskälla!!! Hur skall de annars utvecklas?

Hälsningar,
Peter

Detta var din replik på Daniels, citat "Men som jag skrev innan, varför lägger man upp bild efter bild efter bild här på fotosidan utan ett intresse för fotografi??", slut citat.

Hur kan du inbilla dig att de med fotografi som hobby/intresse/yrke vill ägna sina kunskaper och sin tid åt att "lära upp" de som inte ens vill få kunskap?

Med denna inställning kväver du effektivt fotosidan som en plats "där fotografer möts"....
 
Danlo skrev:
Och? Va? Läs lite nogrannare, jag pratade om de amerikanska sidorna, har inte kollat in denna pool på fotosidan.
Jag vet. Läste det så jag svarade bara Mattsen.

Vad gäller amerikanska sidor så finns vissa som jag personligen tycker publicerar mer än vad som bordes under den genren. Tyvärr. Men det finns också väldigt många riktigt bra att finna. Både bilder och sidor där genren publiceras bra.

Förresten så tycker jag INTE att dina fine art-bilder är porriga, det märks att det fotografin och inte porr eller perversiteter som det handlar om.
Kul att höra:) Jag tycker själv det är megastor skillnad på porr och fine art nude och kan inte tänka mig att det är menat att vara annorlunda heller..
 
Danlo skrev:
Visste att nåt sånt löjligt svar skulle komma, sååå Jantelag! *suck*
Nej, är ingen förespråkare av jante, bara lite ödmjukhet som du själv var ute o gnällde efter...

Kul att du höll med mig på en grej iaf. :)

Japp, kontentan av ditt högfärdiga inlägg håller jag med om, lite mera eftertanke skadar inte.

Summan av kardemumman är ju att det måste ske någon slags rensning på fotosidan... yrkesfotograferna, dvs de som har liiiite mer kolla än: Lisa 17-"vad är skillnaden på en bra och en dålig bild?"
försvinner i raskare takt och de tröttnar helt enkelt på att det kommer så himla mycket SKRÄÄÄÄÄP!-bilder (Read my lips!)]
Fasiken, nu är vi överens om 2 saker!

En sak som jag också blir trött på att är attityden att man inte behöver kunna något för att ta en bra bild..
Och Jantelagsgrejen, bara för att jag vet att jag är duktig (vilket många andra också är) så ska man bli nerklankad på.. sååå jääävla Jante så jag spyr!
Hmmm, men Daniel, det är just här du stöter på moment 22, du "vet" att du är duktig...tror du inte att de andra du du inte tycker är duktiga...också "vet" just det... Och nej, idag är det tyvärr lättare att ta just EN bra bild...men sedan kan det nog dröja räääätt många exponeringar innan en amatör hittar rätt igen... Klart kortare intervall mellan de bra för de som verkligen kan...

Och vad jämför en del människor med när de ger dålig kritik till en bild som ser hur proffsig ut som helst?
Juuuust det ja - Vinnarbilden i årets lokala fotoklubbstävling. Dvs, lågkontrastbild på lingonris utan skärpa och fula färger.]
Lite ödmjukhet igen, det finns mååånga jävligt duktiga fotografer i de lokala fotoklubbarna...oftast fler där än här på FS...

Jag är trött på att vara snäll, man får bara skit ändå, från och med nu ska jag börja vara ärlig.]
Bra, men skriv då vägvisande kritik och inte sån meningslös rappakalja som trådskaparen...

Martin brukar förstå mig.. :( han är inte Jante!
Nej, han e dock ödmjuk...
 
Mattsen skrev:
Detta var din replik på Daniels, citat "Men som jag skrev innan, varför lägger man upp bild efter bild efter bild här på fotosidan utan ett intresse för fotografi??", slut citat.

Hur kan du inbilla dig att de med fotografi som hobby/intresse/yrke vill ägna sina kunskaper och sin tid åt att "lära upp" de som inte ens vill få kunskap?

Med denna inställning kväver du effektivt fotosidan som en plats "där fotografer möts"....

Men Mats...
Man märker ju ganska snabbt om en person på FS har ambition att lära sig, eller hur?
Får man ett snorkigt eller ett surt svar tillbaka så är ju inte personen villig att ta till sig kritiken, altså hädanefter struntar man i att kommentera denna persons bilder!
Svårare än så är det inte!

Om man vänder på det blir problematiken ännu värre, dvs ingen ger kommentarer...ingen utvecklas, inte proffsen inte amatören...eftersom de båda kör på sina invanda gamla banor o tankesätt!

Men jag håller med Daniel i kontentan av hans inlägg, om att nåt ju måste göras!

Hälsningar,
Peter
 
Peter Nessler skrev:
Men Mats...
Man märker ju ganska snabbt om en person på FS har ambition att lära sig, eller hur?
Får man ett snorkigt eller ett surt svar tillbaka så är ju inte personen villig att ta till sig kritiken, altså hädanefter struntar man i att kommentera denna persons bilder!
Svårare än så är det inte!

Jaså?

Varför övrhuvudtaget lägga energi på att kommentera bilder som tydligt visar att "fotografen" inte ens vet innebörden av skärpedjup?

Som tydligt visar att "fotografen" "har tagit upp kameran och knäppt" för att Lilla Lisa är såå gullig? Utan en tanke på (kunskap om) att det finns något som heter komposition, ljus, bakgrund, fokuspunkt osv osv?

Enda sättet att få seriösa fotointresserade att stannak kvar/engagera sig i FS är att få bort dessa bilder/fotografer. Annars fortsätter FS på sin resa (utför enligt mig) från "en sida där fotografer möts" (som den har varit) till en sida där "svenska folket" kan visa upp sina kort...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.