Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Nä, när det fanns så var det t.o.m de som hade flera profiler för att sätta höga betyg på sig själva. Så sjukt var det.. Var en person kritisk riskerade den ofta att få en etta på någon av sina som svar och det skrämde kanske en och annan från att ge ärlig kritik. Gav du femmor skaffade du dig polare och fick femmor tillbaks.

Systemet är prövat och bojkottat. Jag tvivlar på att admin väljer in något som fungerat så illa igen och tackar på förhand för att vi slipper. (Kan tillägga att jag talar om åren 2001-2002 eller 3 någon gång.)

Det du tar upp handlade om max en handfull personer. Och var enligt mig inte något egentligt problem. Bojkottat av vem? Förutom dig? Du talar främst i egen sak Lotta. Sedan "systemet" försvann, försvann oxå en stor del av nyttan o glädjen med att lägga upp bilder för kritik. Den finner jag numera i andra fotoforum.
Det nuvarande systemet där det är valfritt att ge betyg är helt värdelöst. Bättre i så fall att helt ta bort det, men ännu bättre att införa ett nytt system typ photsig eller photonet som fungera alldeles utmärkt.

Andreas skrev (citat) "Vill ha något mål med fotograferingen och får jag se riktigt bra bilder så känner jag att jag har något att sträva efter."

Mkt bra uttryckt. Det vill jag med och säkerligen de flesta hängivna amatörfotografer. Och här på FS saknas detta.
 
Mattsen skrev:
Bojkottat av vem? Förutom dig? Du talar främst i egen sak Lotta.
Bojkottat av fotosidan.
Vad du menar med egen sak fattar jag ärligt inte. Jag är medlem med åsikter precis som du och vi har båda precis lika mycket rätt att framföra våra. Sen fattar andra besluten och jag tycker faktiskt admin är jäkligt bra på att fatta goda såna oftast, liksom jag tycker en del kommer med idiotförlag som jag är glad att de inte köper..

Det nuvarande systemet där det är valfritt att ge betyg är helt värdelöst. Bättre i så fall att helt ta bort det
Ja, det tycker jag med:)

...men ännu bättre att införa ett nytt system typ photsig eller photonet som fungera alldeles utmärkt.
Isf, komplett med att även kommentarer kan betygsättas med tummar. Med bara betygen på bilderna skulle det vara kört..
 
hansen2 skrev:
Helt riktigt, det är en bedömning av ett förväntat resultat men vari ligger det farliga?

/Johan

Vad jag kan förstå hade Pieter ten Hoopen inte haft en chans att komma in på Fotosidan när han började praktisera på DN, eftersom han då varit fotograf en mycket kort tid och enligt dig haft ett "förväntat resultat" att visa upp.

Risken med att bedöma "förväntat resultat" är att vi riskerar att redan från början sålla bort dem som kan utveckla fotografin. Och det vill vi väl inte?
 
Ja inte vet jag vad som är bäst. Det var bara ett par förslag.

Lotta - tiderna förändras och vi är många nya här på fotosidan som det är nu tycker jag i alla fall inte att det är bra.

Vissa kvällar kan jag känna att alla bilder som läggs in är sämre än mina bilder (Jag har fotat 1 år). Det är de säkert inte, men det är så jag känner.
Vill fortfarande titta in i någon sorts pool och kunna säga - F-n va mycket mer jag måste jobba på fotandet.
Hur knyter vi proffsen till fotosidan kan man fråga sig?

Tack för tipsen Mats, ska titta på sidorna. Jag trivs bra på fotosidan och har lärt mig allt jag kan om foto här.
 
Det finns gott om fotografer som aldrig skulle komma in om det hängde på hur länge man fotograferat. Eller att det skulle sitta nån och bedömma bilderna. T ex skulle antagligen Moa Karlberg få vissa problem.

Pieter skulle få problem och tittar man vissa av hans bilder idag så skulle de antagligen in betygssättas tillräckligt bra för att kvala nånstans på fotosidan. Hans bilder är ju ifrågasatta mest överallt känns det som.

Vissa av mina klasskamrater hade bara plåtat två år och med kompaktkamera när vi började och vissa av dem tar bilder som jag hur avundsjuk på som helst.

Jag tycker att man kan slopa betygen på bilderna och istället sätta dem på kommentarerna som på photosig. Av de 100 senaste kommentarerna jag tittade på tidigare under dagen så var det inte många som skulle fått nått betyg av mig iaf.

/Maverick
 
etmj skrev:
Lotta - tiderna förändras och vi är många nya här på fotosidan som det är nu tycker jag i alla fall inte att det är bra.
Jag tycker också att det är en del som är skit. Rätt mycket faktiskt och det har snarare ökat än minskat med tiden.. Men det jag talar om är vårt ansvar som medlemmar, inte fotosidans att göra om.

Det jag tycker admin ska göra är att lyfta fram allt som finns om tanken med bildkritik, artiklart om det och artiklar om bilden. Det jag tycker vi medlemmar ska göra i högre grad är att verkligen ta oss tid att titta på det vi kommenterar och lägga ner oss på att få fram vårt omdöme samt vara rejält självkritiska bvid uppladdning av bilder.

En bild är inte kass för att en nybörjare tagit den, däremot kan en bild va kass om personen saknar självkritik och bildseénde och vissa gör det oavsett hur länge eller kort de plåtat. Vi kan hjälpa bådse oss själva och de som saknar det genom våra kommentarer.

(Och personligen räknar jag bort mig från de som saknar självkritik. Det kanske är därför jag är bildlös här;))
 
David G skrev:
Helt seriöst, borde det inte startas en ego-pool så att alla "jag vet att jag är bäst det är bara det att dom flesta inte förstår det"-fotograferna har nånstans att visa upp sina bilder? Det måste ju vara fruktansvärt frustrerande att veta att man är jättebra men att ingen annan fattar det.

Tänka att man står där med sin bladare och så kommer det nån med nåt digitalt helvete och påstår att han har den för att det är roligt, det är ju som att förklara avancerad hydraulik för dagisbarn som blåser snorbubblor ur näsan, ja menar vad är det här för skit: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=55068
Ska det se ut så här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/900357.htm?set=lp prickigt, är det bra smak det, va, va?

Du borde nog fatta att det inte är det de är ute efter. Vad som orsakar deras frustration är att, trots att det finns en pool för nybörjare, så invaderar dessa nybörjare alla pooler och omöjliggör relevant diskussion/kommentarsflöde.
 
Varför skulle de omöjliggöra bilddisskussioner? Det är väl bara att hålla sig till de bilder du tycker kvalar in för dina ansträngningar?

Det är inte en bildfråga tror jag utan en fråga om att de flesta medlemmar här är lata och inte vill anstränga sig för att kommentera bilder.

Flera här har erfarenheter från andra sajter som t ex photosig. Man lär sig snabbt att man får både fler och mer genomtänkta kommentarer av att ladda upp på photosig än på fotosidan. Detta trots ett betydligt högre bildflöde där än på FS.

Jag gissar att det är där de flesta fotografer hamnar när de utvecklats så långt de kan här. I den mån de fortfarande bryr sig om att ladda upp på sådana här sajter.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Det finns gott om fotografer som aldrig skulle komma in om det hängde på hur länge man fotograferat. Eller att det skulle sitta nån och bedömma bilderna. T ex skulle antagligen Moa Karlberg få vissa problem.
Håller inte med dig där. Antar att du endast sett Moa Karlbergs bilder på de tråkiga husfasaderna i senaste nummret av Foto. Har sett hennes bilder sedan hon startade med foto och hon är enormt duktig. Hade tidigare även en del mindre "djupa" bilder som skulle gå mycket bra här på Fs.
 
matnyttige skrev:
Är verkligen Photosig större än Photo.net? Finns det fler stora bildsajter?

Kan inte svära på det, baserar den uppgiften på ett uttalande i ett annat forum. Det är väl så att varje fotoforum, inkl FS förståss, har sina plus o minus. En hängiven amamtör/proffs gör nog bäst i att kombinera dom han trivs bäst med.

Fann en annan community som verkar smått intressant; Caedes Desktop Backgrounds

Inte bara för fotografer. Har inte kikat närmare på hur det fungerar men fann en hel del härliga bilder när jag skummde runt.
 
matnyttige skrev:
Håller inte med dig där. Antar att du endast sett Moa Karlbergs bilder på de tråkiga husfasaderna i senaste nummret av Foto. Har sett hennes bilder sedan hon startade med foto och hon är enormt duktig. Hade tidigare även en del mindre "djupa" bilder som skulle gå mycket bra här på Fs.

Det är ju det jag säger, husfasadbilderna skulle bli fett bortröstade från FS tror jag, men hon är en skitduktig fotograf som har mer tanke bakom sina bilder än de flesta av oss. Så ditt antagande är felaktigt med avseende på vilka bilder jag har sett av henne.

Poängen är att alla fotograferar inte utifrån att det ska resultera i klyschiga bilder att hänga på väggen. Och det är heller inte det som avgör enbart vad som är en bra bild. Pieters bilder från Söderbärke skulle antagligen få sig ytterliggare en skopa ovett om de laddades upp här. Minns fortfarande vilket liv det blev när han var domare i Foto.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det är ju det jag säger, husfasadbilderna skulle bli fett bortröstade från FS tror jag, men hon är en skitduktig fotograf som har mer tanke bakom sina bilder än de flesta av oss. Så ditt antagande är felaktigt med avseende på vilka bilder jag har sett av henne.
Nja, riktigt så var det ju inte. Du nämnde ju inte specifikt husfasadsbilderna. Men om vi snackar om dem så är dessa ju ett typiskt exempel på bilder som inte går alls var för sig och dessutom behöver en förklarande text. Så visst har du nog helt rätt i det fallet. Men diskussionen handlade ju om skitbilder på Hård Kritik. Där lägger man upp en bild i taget och bilden bedöms enskilt. Sedan finns det ju även möjligheten på FS att lägga upp en kollektion/album för bilder som hör samman.

Själv ser jag "Hård kritik" ett forum där det ska vara lättare att få ärligare bedömningar av ens bilder än bara "Hurra! Jättefin bild!". Där folk ska kunna vara lite elakare i kommentarerna. Men folk är för fega att skriva något negativt och många bra bilder får där inte ens de ynka korta hejaropen "Fin bild!".
 
Jag ser iofs inget behov i att man ska behöva eller kunna vara mer elak. Det går alldeles utmärkt att ge kritik konstruktivt ändå.

Vad jag sa och vad du tolkade är ju nödvändigtsvis inte samma sak. Som fotograf måste man tillåta sig att ge sig ut på okända marker och pröva nya bildspråk och få feedback på det. Men förutom på skolorna verkar det inte finnas något forum för det i sverige.

Tittade nyss på de senaste 100 kommentarerna och de är sammanfattningsvis en rätt sorglig syn, fast det var bättre nu än de tidigare kollarna jag gjort sedan tråden började.

/Maverick†
 
Eeros skrev:
Du borde nog fatta att det inte är det de är ute efter. Vad som orsakar deras frustration är att, trots att det finns en pool för nybörjare, så invaderar dessa nybörjare alla pooler och omöjliggör relevant diskussion/kommentarsflöde.

Jasså, jag trodde diskusionen handlade om att utestänga nybörjare från "hård kritik". Om det fanns en en pool för dom som tyckte att dom var duktiga och att man måste söka medlemskap för att få vara där då skulle dom ju slippa ifrån alla nybörjare och deras kommentarer, var det inte det som efterfrågades?

Ett krav på medlemskap skulle ochså göra så att man endast fick kommentarer av sina likar och inte riskarade att bli "sågad" av nån nybörjare som inte förstår.
Bara för att nån har varit på elgiganten och köpt en systemkamera så betyder ju inte det att dom kan nåt om zon-system eller gatufoto av HCB.
 
För att gå lite OT...

Om man hittar en bild som man tycker är skitdålig rent ut sagt, helt oberoende av vilken pool den ligger i. Hur tycker ni att man skall agera?

Jag är inte på något sätt en lat kommenterare, har gjort många kommentarer, mest kommenterar jag bilder jag tycker kan förbättras och då framför allt nybörjares bilder för att ge dom en knuff i ryggen. Men ibland stöter man på bilder som är så förbaskat dåliga att man inte kan med att kommentera. Känsligt är också åldern/motivet/kön

såg nu senast en bild tagen av en 19 årig kille som jag tycker är så dålig att jag inte vill kommentera den. Killen kommer:

1. Bli glad för att jag tog mig tid att kommenterade och tar åt sig (minst troligt)

2. Bli skitförbannad för att jag sågar hans "levebröd och han är ju frilansare" nästan...

3. Bli väldigt ledsen för att man inte gilalr hans suddiga och livlösa abstrakta men seriöst menade bild.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra vid vissa situationer och skiter helt enkelt i att kommentera.
 
Kalle_B skrev:

såg nu senast en bild tagen av en 19 årig kille som jag tycker är så dålig att jag inte vill kommentera den.
.
.
.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra vid vissa situationer och skiter helt enkelt i att kommentera.

Jo, tror de flesta gör det. Och om jag hade varit han och aldrig fått nåra kommentarer på mina bilder så hade jag nog fattat "vinken" till slut...

Som jag ser det så är grundproblemet hur man kan undvika att han överhuvudtaget laddar upp en bild för kritik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.