Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
I den bästa av världar skulle alla medlemmar på Fotosidan solidariskt ge sann och relevant kritik på några bilder vardera, så att i slutänden alla bilder oavsett kvalitet fick rättvis och utvecklande kritik, utan baktankar om att få fler kommentarer på de egna bilderna eller hälsningar i gästboken.

Men verkligen på FS är långt ifrån sådan. "Alla bara tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig" är ett citat som jag tycker beskriver en om inte allmän, så åtminstone en dominerande attityd bland medlemmarna här. Nybörjare som proffs.
Det verkar handla mer om att samla poäng till den egna egot än utveckla sin fotografi.

Om Fotosidan också ska utvecklas i enlighet med de ursprungliga intentionerna, och de som Clindh har gett uttryck för här i tråden, så är det ovanstående konflikt som "vi" måste ta itu med för att komma någon vart.
 
clindh skrev:

Skall vi göra ett experiment? Kan ni bläddra igenom 5 sidor i Hårt Kritik och säga hur många som bara verkar upplagda för att visa för polarna, vänner och bekanta? Redovisa era resultat, så skall vi se om ni kommer fram till ungefär lika många.

Ja den första bilden som jag hittade och anser vara ren skit och absolut inte hör hemma i hård kritik var publicerad av trådskaparen själv, ironiskt nog.


Teqqi skrev:

Och för alla andra som skriver skit kommentarer som Vem e du som ska sägga vad en skit bild är, Vad menar du är en skit bild, alla bilder är konst osv .(Hahanah konst ordet konst nu för tiden har blivit ett så missbrukat ord att folk sägger dom har skapat konst när dom skiter på sig och tejpar fast skitet på väggen.

Till dessa sägger jag bara SJÄLVKRITIK.
Men vad självkritik betyder, för allt för många är ett obegripligt ord.

Jag ger mig fan på att du tagit en skitbild med flit och lagt den i hård kritik på ren jävelskap - eller?! Vad ska man dra för slutsatser av det? Förklara dig gärna, du vet mycket väl vilken bild jag talar om. Man undrar lite smått hur är det ställt med självkritiken eller är det ett försök till provokation? Att kasta sten i glashus brukar få folk att reagera negativt. (se de kommentarer du fått på bilden) Men jag håller med dig på vissa punkter och ser gärna fram emot förbättringar.

/Ove
 
Jag håller med trådskaparen. När jag går in på hård kritik så vill jag se bra eller åtminstone halvbra bilder. Som det är nu så är det mest skit som hör hemma i nybörjarpoolen. Det gör att de bra bilderna drunknar i all skit.

Mvh.Adrian
 
Ojoj....

jag tror grundanledningen till att Hård kritik svämmar över är att hela bilduppladdningssystemet är vridet så att det första en uppladdare ser är frågan "I vilken pool vill du lägga in denna bild?"

Längre ner ser man att för intressepolerna gäller "Endast för vissa typer av inriktningar, motiv odyl" - det verkar farligt...

Så - användare vill lägga bilden någonstans för att folk ska kommentera (trots att detta går alldeles utmärkt i en för motivet avsedd pool vilket INTE tydligt framgår) och väljer då någon av Kritik poolerna. Eftersom det är användarens "bästa" bild enligt den själv KANSKE användaren väljer Hård kritik pga övertro till att andra människor ska tycka bilden är lika bra (spekulationer såklart...men kanske ändå ganska nära sanningen?).

Mitt förslag är att byta plats på / omvandla motivkategorierna till att ersätta intressepoolerna = STEG 1 vid uppladdning till pool skall FÖRST och främst motivkategorin väljas , så här ser dem ut idag (antal bilder i kategori exkl teknik och utställningar);

Motiv - Actionsporter/Äventyr 13293
Motiv - Arkitektur 17551
Motiv - Barn 20568
Motiv - Bröllop 3605
Motiv - Föremål/Siffror/Bokstäver 7544
Motiv - Gatufotografering 18594
Motiv - Humor 4664
Motiv - Husdjur/Tamdjur 23680 Motiv - Idébild/Kontrast/Färg 31035
Motiv - Industri/Hantverk 4945
Motiv - Insekter 12166 bilder
Motiv - Konsertfoto 2986 bilder
Motiv - Konstfoto 13538 bilder
Motiv - Landskap 47852 bilder
Motiv - Mat&Dryck 3053 bilder
Motiv - Miljö 15803 bilder
Motiv - Mode 5475 bilder
Motiv - Musik 7499 bilder
Motiv - Möte 3740 bilder
Motiv - Naket 3365 bilder
Motiv - Nattbild 12505 bilder
Motiv - Natur 105784 bilder
Motiv - Porträtt 45508 bilder
Motiv - Posering 17554 bilder
Motiv - Reklam 2840 bilder
Motiv - Reportage/Situationsbilder 17451 bilder
Motiv - Resa 16472 bilder
Motiv - Sport/Motorsport 10279 bilder Motiv - Stilleben 4115 bilder Motiv - Transport/Kommunikation 6678 bilder
Motiv - Vilda djur 19565 bilder
Motiv - Vilda fåglar 11827 bilder
Motiv - Växter 11665 bilder
Motiv - Övrigt 24477 bilder

Vill man IDAG ladda upp en poolbild på t ex motivet landskap/natur/gravid mage är man "tvingad" att välja en kritikpool pga den enkla anledningen att det inte finns en passande intressepool för dessa med fler alternativ!

STEG 2 blir att på något sätt välja hur pass kritisk eller kreativ kritik man eftersträvar som på något sätt ersätter dagens tre olika stadier av mjuk, lagom och hård kritik.

STEG 3 är att man "tvingas" läsa regler som gäller för poolen och uppmanas ransaka sig själv att man gjort korrekt val.

Vidare så bör någon sorts ratio + karma(?)system finnas baserat på hur många kommentarer (liknande det som finns idag) man ger kontra man får och då att karmasystemet har en sorts funktion så att bilduppladdaren och andra som ger kommentar på en bild kan, enligt en skala ange hur pass RELEVANT ens kritik var.

Om man BARA skriver "fin bild" på 10 bilder som "kritik", för att få upp sin egen ratio, belönas man med en låg karma.
Hög ratio OCH hög karma innebär att man kan ladda upp bilder till pooler mer frekvent än andra medlemmar med antingen för låg ratio, eller låg karma eller i värsta fall både och.

Hoppas Ni börjar förstå vart jag vill komma?

Sedan att dagens intressepooler sväller från ca 11 till kanske 30 tror inte jag är ett problem utan min teori baseras på att 'VI' tittar på bilder som faller under en kategori vi gillar eller väljer för ögonblicket.

Förlängningen av ratio/karma är att man KAN ansöka om att bli medlem i en intressegrupp (alltså en utökning av poolerna glömda rum och gatufoto och alla "nya" intressepooler enligt ovan).

Det är ju självklart HIT alla vill komma för då VET man att man är bland likasinnade som gillar samma sorts motivkategori. Självklart kan man vara medlem i flera grupper samtidigt. Varje medlem här får dock på sina axlar att bedömma och ge kritik till intressepoolen för att hålla sin karma/ratio uppe. på det viset "tvingas" man att intressera fler och så att gruppen kan växa och inte bara bli en liten sluten grupp som sitter och klappar varandra på ryggarna.

...nu kräver min kropp lite sömn, natti natti.
 
Vapo skrev:
Ojoj...nu kräver min kropp lite sömn, natti natti.
Stackars tunnis - behöva sova bort livet - disciplinera kroppen för sjutton :D

Allvar - vettiga tankegångar. Jag vet inte om det är blotta mängden bilder som gör att jag tappar allt intresse, eller om det är andelen crap. Att tvinga folk till eftertanke innan de laddar upp, är bra. Jag höll på att skriva "urskillningslöst laddar upp", men hejdade mig och tänkte; Det är ju systemet som styr - det är bara möjligt att välja det som är avsett att väljas. Låt oss då diskutera ett "bättre" system.
 
Ja den är mycket talande och belyser hur svårt kritik är om man inte har en utgångspunkt, tex en fråga eller förtydligande från fotografen om hur denne vill man skall närma sig ens bild. Bilden får garanterat olika kommentarer om den hänger i storformat på galleri eller i Bildkritik... Nå det är en annan diskussion än denna.

Ang inflöde - som bekant drog vi ner frekvensen radikalt tidigare i år från 7 bilder i veckan till 2 bilder. Förvånande nog syns inte detta i statistiken - vi har samma inflöde fortfarande! Det kan antingen betyda att det är fler personer som laddar upp bilder än tidigare, eller så har det varit så att de flesta ändå laddat ett par i veckan. Vi vill dock dra ner mängden bilder per dag vidare, så nästa ändring att att testa kvotering baserat på karma, aktivitetspoäng, antal väl skrivna kommentarer eller vad det nu skall vara. Men det måste vara ett system som inte så lätt går att missbruka för att kunna skaffa sig poäng, så det är inte helt enkelt.

Skitbildsdiskussionen är intressant, då den belyser egen smak och utveckling inom bildseende. Trådstartarens bild i Hård kritik är ju också skit enligt några, men tydligen inte i hans egna ögon.

Men jag vill återigen belysa att en bild i "Hård kritik" inte är en garanti för att det är en bra bild i era ögon. Den ligger där för att fotografen tycker den har passerat dennes egen egen självkritik, och att denne nu är beredd att höra er rättframma åsikt om ni håller med. Om inte, låt fotografen höra det - ett bra sätt att förhoppningsvis utveckla fotografers självkritik.

Pooler eller andra sätt att se enbart högkvalitativa bilder för primärt inspirationsändamål är något vi funderar på, vi får återkomma till det.
 
Kenneth Eriksson (Kijana) skrev:

.."Alla bara tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig" är ett citat som jag tycker beskriver en om inte allmän, så åtminstone en dominerande attityd bland medlemmarna här. Nybörjare som proffs.
Det verkar handla mer om att samla poäng till den egna egot än utveckla sin fotografi.

Om Fotosidan också ska utvecklas i enlighet med de ursprungliga intentionerna, och de som Clindh har gett uttryck för här i tråden, så är det ovanstående konflikt som "vi" måste ta itu med för att komma någon vart.
Kenneth, det vore intressant om du kan förtydliga
hur du tänkt att ovanstående ska tas itu med?
 
tannler skrev:
Stackars tunnis - behöva sova bort livet - disciplinera kroppen för sjutton :D

Allvar - vettiga tankegångar. Jag vet inte om det är blotta mängden bilder som gör att jag tappar allt intresse, eller om det är andelen crap. Att tvinga folk till eftertanke innan de laddar upp, är bra. Jag höll på att skriva "urskillningslöst laddar upp", men hejdade mig och tänkte; Det är ju systemet som styr - det är bara möjligt att välja det som är avsett att väljas. Låt oss då diskutera ett "bättre" system.

:D jag jobbar på att gå ner mot tre timmars sömn och ändå vara som en sockeröverdoserad duracellkanin övrig tid på dygnet!

Hoppas diskussionen fortsätter för ett "bättre system". Idag verkar det tunt från alla tyckare som fanns här alldeles nyligen.
 
clindh skrev:
Ja den är mycket talande och belyser hur svårt kritik är om man inte har en utgångspunkt, tex en fråga eller förtydligande från fotografen om hur denne vill man skall närma sig ens bild. Bilden får garanterat olika kommentarer om den hänger i storformat på galleri eller i Bildkritik... Nå det är en annan diskussion än denna.

Ang inflöde - som bekant drog vi ner frekvensen radikalt tidigare i år från 7 bilder i veckan till 2 bilder. Förvånande nog syns inte detta i statistiken - vi har samma inflöde fortfarande! Det kan antingen betyda att det är fler personer som laddar upp bilder än tidigare, eller så har det varit så att de flesta ändå laddat ett par i veckan. Vi vill dock dra ner mängden bilder per dag vidare, så nästa ändring att att testa kvotering baserat på karma, aktivitetspoäng, antal väl skrivna kommentarer eller vad det nu skall vara. Men det måste vara ett system som inte så lätt går att missbruka för att kunna skaffa sig poäng, så det är inte helt enkelt.

Skitbildsdiskussionen är intressant, då den belyser egen smak och utveckling inom bildseende. Trådstartarens bild i Hård kritik är ju också skit enligt några, men tydligen inte i hans egna ögon.

Men jag vill återigen belysa att en bild i "Hård kritik" inte är en garanti för att det är en bra bild i era ögon. Den ligger där för att fotografen tycker den har passerat dennes egen egen självkritik, och att denne nu är beredd att höra er rättframma åsikt om ni håller med. Om inte, låt fotografen höra det - ett bra sätt att förhoppningsvis utveckla fotografers självkritik.

Pooler eller andra sätt att se enbart högkvalitativa bilder för primärt inspirationsändamål är något vi funderar på, vi får återkomma till det.

På kort sikt hoppas iaf jag att Ni utökar antalet intressepooler och gör det klart och tydligt att kritik och kommentar KAN ges på bilder inlagda poolen.

Sen tror jag stenhårt på att valet av vilken sorts kritik man vill ha skall ligga EFTER intressepool/intressegrupp.

Då kan användaren själv göra ett aktivt val att enbart titta på den motivkategori som önskas.
 
Vapo skrev:
...

Hoppas diskussionen fortsätter för ett "bättre system". Idag verkar det tunt från alla tyckare som fanns här alldeles nyligen.
Det är alltid gratis att vara intresserad i början - sedan stiger priset. Skälla sönder något är enkelt - men att skapa något bättre, tar betydligt mer på krafterna.

Handen på hjärtat, så har vi nog alla till mans/kvinns varit där. Jag har det i alla fall.
 
Senast ändrad:
Vapo skrev:

Hoppas diskussionen fortsätter för ett "bättre system". Idag verkar det tunt från alla tyckare som fanns här alldeles nyligen.

Trodde länge på att bättre system och regler skulle greja biffen.

Men jag tror att problemet är "alla-ska-med-principen". Börja istället att neka den purfärske amatörfotografen inträde, och säg gärna upp sådana befintliga medlemmar.

Någon blir säkert heligt förgrymmad över detta förslag men allt är inte för alla här i livet.

/Johan
 
hansen2 skrev:

..Men jag tror att problemet är "alla-ska-med-principen". Börja istället att neka den purfärske amatörfotografen inträde, och säg gärna upp sådana befintliga medlemmar...

Gissar att det finns massor av fotositer ute på nätet som vänder sig till andra än just amatörer (därmed inte sagt att fotosidan vänder sig till amatörer) där man har krav på både det ena och andra. Är man inte nöjd med fotosidan kanske man skall söka sig till en sån. Fast å andra sidan kanske de siterna ställer större krav på fotograferandet än vad många "proffs" och "avancerade amatörer" på fotosidan klarar av att uppfylla......
 
Zebulah skrev:
Gissar att det finns massor av fotositer ute på nätet som vänder sig till andra än just amatörer (därmed inte sagt att fotosidan vänder sig till amatörer) där man har krav på både det ena och andra. Är man inte nöjd med fotosidan kanske man skall söka sig till en sån. Fast å andra sidan kanske de siterna ställer större krav på fotograferandet än vad många "proffs" och "avancerade amatörer" på fotosidan klarar av att uppfylla......

Så är det. Men försök hitta en svensk sådan ... :(

/Johan
 
hansen2 skrev:
Så är det. Men försök hitta en svensk sådan ... :(

/Johan

Måste den vara svensk. Fotandet som konst är väl rätt obundet till språk. Såklart en fördel om det är engelska som är sitens huvudspråk med tanke på kommentarer.

Fast varför inte gå ihop några av fotosidans medlemmar som vill ha en svenk sån site.
 
Zebulah skrev:
Måste den vara svensk. Fotandet som konst är väl rätt obundet till språk. Såklart en fördel om det är engelska som är sitens huvudspråk med tanke på kommentarer.

Fast varför inte gå ihop några av fotosidans medlemmar som vill ha en svenk sån site.

Tycker det är oslagbart att ge och få kritik på det egna modersmålet. Visst funkar engelska men det blir ändå inte riktigt samma sak.

/Johan
 
Tre Ess skrev:
Kenneth, det vore intressant om du kan förtydliga
hur du tänkt att ovanstående ska tas itu med?

Mitt inlägg var först och främst till för att presentera min "analys" av läget, och kanske för att se om någon annan här delar samma syn. Några färdiga förslag har jag inte.

Den där egopoängräkningen som jag nämnde är ett problem, men den är ju inte unik för Fotosidan utan finns överallt i samhället.
Men istället för att bekämpa den vore det kanske klyftigare att utforma ett system, eller ändra systemet, så att kraften i denna egopoängräkning också gav ett ökat antal engagerade kommentarer istället för ett ständigt tjat om att ens egna bilder drunknar i mängden.
Någon föreslog tidigare ett karma/ratio-system, och kanske tänker vi lika i grunden men närmar oss problemet från två olika håll?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.