Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Om vi säger såhär då - ni fick bygga upp en egen ny sajt, riktat till alla med ett brinnande fotointresse (säg ca 100 000 personer, vilket är FOTO:s läsarkrets tex). Personer som inte är fullt utvecklade bildskapare än, fotografer i behov av egen utveckling och inspiration men ändå dedikerade till fotokonsten som vill ha feedback på sina egna verk -- hur skulle ni själv formulera dessa kriterier?

Då blev det till att ansöka om medlemskap. Förslagsvis med hjälp av en kort beskrivning av den sökande i kombination med arbetsprover.

/Johan
 
jag håller med trådskaparen, alldeles för mycket skitbilder i hårdkritikpoolen. Jag har lagt en bild där men inte för att den håller måtten kanske (fick ingen kommentar :)) utan för att i vanliga bildkritikpoolen så läggs det in så många bilder så den bara försvinner i mängden. Minska så man bara får lägga in en bild i månaden i kritikpoolerna elle nått! o sen vill jag iallafall ha hård kritik även om det på bilder lagda i bildkritikpoolen, man kanske ska fundera på att döpa om poolerna också.
 
clindh skrev:
Det är ju lätt att säga en sådan där sak, men jag ser fortfarande inga konkreta förslag på hur sjutton vi isåfall skall bära sig åt för att bara de med ett "äkta" fotointresse skall komma med. Hur länge skall man då ha ägt sin kamera, eller hur pass bra måste man vara innan man får vara med? [/B]

Skapa en area/pool för nykomlingar.
Denna pool är den enda de kan lägga bilder i.
Låt sedan övriga medlemmar, eller kanske en utvald grupp, bedöma dessa bilder, förslagsvis genom ett enkelt system där man markerar med ett enkelt klick om bilden är av "amatörfotografkvalitet". Borde inte vara några större problem att avgöra.

Har sedan tex tre medlemmar klickat i denna ruta blir medlemmen "fullvärdig" och kan posta bilder var som helst.
 
I en annan tråd skriver Staffan Z:

StaffanW skrev:
Tycker att en stor fördel är att det är betydligt dyrare att fotografera analogt...

Vet iallafall när jag fotograferade med Pentax 67, och man visste att varje negativ kostade runt 10:an, att man tänkte efter bra mycket mer innan man tog bilden (pga kostnaden).

- Är ljuset rätt
- Kanske bör man komma tillbaks vid annan tidpunkt på dygnet
- Eller när vädret är anorlunda
- Blir bilden bättre om jag går närmare eller längre ifrån objektet
- Annat objektiv
- Kort eller långt skärpedjup
- Rörelseoskärpa
- Annan vinkel
mm

Nu, när jag kör helt digitalt, tenderar jag att ta alldeles för många bilder utan att tänka igenom ordentligt med tanken att "någon bild blir väl bra iallafall", och så kommer man hem med 20 halvdana bilder, istället för 1 bra.

Ursäkta det långa citatet, men det behövs för att belysa min synpunkt. Skulle man inte kunna låta detta höga pris för att ta bilder analogt ha en motsvarighet i hur många bilder man får publicera här på bildforumen?

Om man bara fick publicera en bild i veckan, säg, så skulle man tänka sig för, på samma sätt då man betalar 10:- per negativ. Eller?

Per.
 
Magnus77 skrev:
Jasenko, hur har du gjort för att skaffa dig den självinsikt du har? Är det något du kan förmedla till andra så att fler kan lära sig?

Det hade kanske varit ett viktigt steg mot målet att få bort skit bilder [sic] från hård kritik?

Vad betyder " [sic] "?

Hittade det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sic men jag fattar fortfarande inte riktigt, är det för att "skit bilder" ska vara "skitbilder"?
 
David G skrev:
Vad betyder " [sic] "?

Hittade det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sic men jag fattar fortfarande inte riktigt, är det för att "skit bilder" ska vara "skitbilder"?

Sic används när man citerar något som är felaktigt, för att visa att man vet att det är felaktigt. (Man får ju inte ändra stavning och dylikt i citat). Så du uppfattade det rätt att det står sic där för att visa att personen vet att det egentligen heter skitbilder.
 
emtre skrev:
Hur skulle kriterierna se ut?

Det skulle inte bli en sajt för den purfärske amatören eller den som husbehovsfotograferar i största allmänhet.
Den skulle vara till för hobbyfotografen som hållit på ett par år och uppåt, såsom jag uppfattar att FS var från början. Det hela blir alltså en bedömningsfråga.
Ansökningsbrev, arbetsprov plus ytterligare ett moment, kanske det viktigaste; prov på bildkritik. "Inkom med bildkritik på tio av dessa hundra bilder".

Blir lite flummigt såhär på en höft men något i stil med ovanstående hade det blivit.

/Johan
 
Mattsen skrev:
Skapa en area/pool för nykomlingar.
Denna pool är den enda de kan lägga bilder i.
Låt sedan övriga medlemmar, eller kanske en utvald grupp, bedöma dessa bilder, förslagsvis genom ett enkelt system där man markerar med ett enkelt klick om bilden är av "amatörfotografkvalitet". Borde inte vara några större problem att avgöra.

Har sedan tex tre medlemmar klickat i denna ruta blir medlemmen "fullvärdig" och kan posta bilder var som helst.

Många intressanta förslag. En förutsättning för att genomföra ovanstående förslag måste ju vara anonymitet. Kan lätt bli lite godtyckligt annars kanske. Skulle vart intressant att även pröva de i kritikpoolerna. Dom tre dygnen man ligger i rullorna skulle bilden va helt anonym. Ingen uppgift om vare sig namn eller utrustning plats eller nåt. Då fick man bara en ren bild att fokusera på. Nackdelen är väl att man skulle missa många bra bilder oxå. Man hittar ju en del guldkorn när man klickar på "fotograf" oxå. Jaja, intressant läsnig den här tråden iaf.
 
Är det verkligen kritik folk vill ha? ofta inte, ofta handlar det om att man vill "visa upp sig" man har tagit en i sina ögon perfekt bild och vill ha allas "WOW-vilken bild" snarare än kritik. de bilderna jag är helt nöjd med skulle jag aldrig lägga upp i någon pool. Vad skulle annars syftet vara med att lägga upp en bild i en kritikerpool om man inte vill ha kritik?

Bilderna jag är helt nöjd med lägger jag upp på nån royaltyfree site där 90% av mina bilder blir godkända för försäljning, Jag finner ingen anledning att lägga upp en sån bild i en pool.

Tjing
 
Fredrik, du säger ju emot dig själv ganska ordentligt i ditt inlägg, tycker du inte?

Enligt ditt resonemang så, ja!, folk vill ha kritik, sina finaste bilder lägger de upp på nån royaltyfree site där 90% av deras bilder blir godkända för försäljning, Finns ju ingen anledning att lägga upp en sån bild i en pool.

eller? ;)

Själv la jag upp min första bild i mjukstart för några dagar sedan. En, säkert, skitbild enligt många. Jag har ännu inte fått en enda kommentar för den bilden, ska jag lägga den i hård kritik för att få hård kritik?
Folk kanske inte vågar kritisera då den ligger i mjukstart?
Samtidigt blir folk rasande om man lägger sina bilder i hård kritik om de inte är superbra!

Ne, detta behöver lösas. Mät inte i hårdhet/mjukhet i kritiken, mät poolerna i bra, bättre, bäst.

Vågar man lägga in en bild i bäst så ska man ha hård kritik om den inte hör hemma där, lägger man in en bild i bra så ska man självklart kunna få hård kritik om det är en riktig skitbild..

Jaja, just my 2 cents
 
mafghan skrev:
Fredrik, du säger ju emot dig själv ganska ordentligt i ditt inlägg, tycker du inte?

Enligt ditt resonemang så, ja!, folk vill ha kritik, sina finaste bilder lägger de upp på nån royaltyfree site där 90% av deras bilder blir godkända för försäljning, Finns ju ingen anledning att lägga upp en sån bild i en pool.

eller? ;)

Själv la jag upp min första bild i mjukstart för några dagar sedan. En, säkert, skitbild enligt många. Jag har ännu inte fått en enda kommentar för den bilden, ska jag lägga den i hård kritik för att få hård kritik?
Folk kanske inte vågar kritisera då den ligger i mjukstart?
Samtidigt blir folk rasande om man lägger sina bilder i hård kritik om de inte är superbra!

Ne, detta behöver lösas. Mät inte i hårdhet/mjukhet i kritiken, mät poolerna i bra, bättre, bäst.

Vågar man lägga in en bild i bäst så ska man ha hård kritik om den inte hör hemma där, lägger man in en bild i bra så ska man självklart kunna få hård kritik om det är en riktig skitbild..

Jaja, just my 2 cents

Tror inte du förstår vad en royaltyfree site är, vad det innebär och vilka krav som ställs för att få en bild godkänd där.
 
mafghan skrev:
Fredrik, du säger ju emot dig själv ganska ordentligt i ditt inlägg, tycker du inte?

Enligt ditt resonemang så, ja!, folk vill ha kritik, sina finaste bilder lägger de upp på nån royaltyfree site där 90% av deras bilder blir godkända för försäljning, Finns ju ingen anledning att lägga upp en sån bild i en pool.

eller? ;)

Själv la jag upp min första bild i mjukstart för några dagar sedan. En, säkert, skitbild enligt många. Jag har ännu inte fått en enda kommentar för den bilden, ska jag lägga den i hård kritik för att få hård kritik?
Folk kanske inte vågar kritisera då den ligger i mjukstart?
Samtidigt blir folk rasande om man lägger sina bilder i hård kritik om de inte är superbra!

Ne, detta behöver lösas. Mät inte i hårdhet/mjukhet i kritiken, mät poolerna i bra, bättre, bäst.

Vågar man lägga in en bild i bäst så ska man ha hård kritik om den inte hör hemma där, lägger man in en bild i bra så ska man självklart kunna få hård kritik om det är en riktig skitbild..

Jaja, just my 2 cents

Du har helt rätt, jag har ingen aning! Vad det har med saken att göra förstår jag ej heller =)

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag =)
 
E_Axel skrev:
jag håller med trådskaparen, alldeles för mycket skitbilder i hårdkritikpoolen. Jag har lagt en bild där men inte för att den håller måtten kanske (fick ingen kommentar :)) utan för att i vanliga bildkritikpoolen så läggs det in så många bilder ...
Men hur sjutton kan man klaga på kvaliteten i "Hård kritik" och sen i samma mening skriva att du misbrukar systemet vi satt upp, att du inte idkat självstudier och självkritik - utan bara fiskade någon slags kommentar?

Naturligtvis vet jag att folk gör så, men få erkänner det rakt ut. Har du funderat på om det inte kan vara så att de där andra som lägger in "skitbilderna" tänkte precis som du?

Jag upprepar min utmaning från ovan:

Skall vi göra ett experiment? Kan ni bläddra igenom 5 sidor i Hårt Kritik via denna länk och säga hur många som är rena skitbilder, ej värdiga hård kritik? Redovisa sedan era resultat, så skall vi se om ni kommer fram till ungefär lika många. Blanda inte in egen bildsmak i bedömningen - alla gillar inte fågerlbilder tex, utan försök bedöma om det idkats tillräcklig självkritik bara.

Och när ni hittat "skit", kika på fotografen - är det en nybörjare eller ej betalande? Håller tesen att det är rena nybörjare som står för skitbilderna?
 
Länken ledde till alla nya poolbilder och inte bara hård kritik. Och det upptäckte jag först efter jag hade räknat..

Fast skit samma vad summan jag skulle räkna ihop var, jag anser ju liksom att de sämsta _verkligen_ förtjänar hård kritik samtidigt som jag antar att det är för det de placerats i poolen..

Om det var menat att vara annorlunda tycker jag ni ska gå tilbaks till er ursprungstanke och beskrivning. Det med "Mycket erfaren" i stället.
 
Mattsen skrev:
Skapa en area/pool för nykomlingar.
Denna pool är den enda de kan lägga bilder i.
Låt sedan övriga medlemmar, eller kanske en utvald grupp, bedöma dessa bilder, förslagsvis genom ett enkelt system där man markerar med ett enkelt klick om bilden är av "amatörfotografkvalitet". Borde inte vara några större problem att avgöra.

Har sedan tex tre medlemmar klickat i denna ruta blir medlemmen "fullvärdig" och kan posta bilder var som helst.

Om det inte finns möjlighet att bedömma bilderna i hård kritik hur i allsin dar skulle det finnas en rimlig chans att bedömma bilderna i nykomlingspoolen då?

Kanske det enda rätta är att begränsa hur många bilder varje medlem får lägga upp, då blir i alla fall antalet bilder kontrollerbart + att alla som lägger in får fundera lite på vilken bild som skall läggas upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.