Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi lär så länge vi lever ...

Varför inte dela in i åldersgrupper?

Vi utvecklas ju hela livet!

Förslag, obs just ett förslag!

0-12, 13-19, 20-30, 30-50 och 50-

Något måste göras / Jan-Olof

Re: Vi lär så länge vi lever ...

JOLidman skrev:
Varför inte dela in i åldersgrupper?

Vi utvecklas ju hela livet!

Förslag, obs just ett förslag!

0-12, 13-19, 20-30, 30-50 och 50-

Men nån börjar fota vid 5 års ålder, och nån annan efter pensionen vid 65 års ålder. Vissa utvecklas snabbt och andra inte alls. Så åldern säger antagligen inte mycket om kvalitén på fotografkunskaperna.

/jer.

Re: Re: Vi lär så länge vi lever ...

Jewster skrev:
Men nån börjar fota vid 5 års ålder, och nån annan efter pensionen vid 65 års ålder. Vissa utvecklas snabbt och andra inte alls. Så åldern säger antagligen inte mycket om kvalitén på fotografkunskaperna.

/jer.

Försökte bara kasta in lite brännbart ...

Något måste ju hända!!!

Just nu tittar jag inte på bilderna, livet på Fotosidan inskränker sig till att smyga omkring i Forumet.

HEJ ALLIHOPA!

Tack för visat intresse!

Jag är glad att se att det finns folk där ute med öppna ögon folk som vill han en FOTOSIDA för fotografer som vill bli något eller som bara älskar/brinner för bild/foto
Folk som ger inspiration till andra som behöver det eller bara är villiga att hjälpa andra fotografer.
Folk som jag, som ser och som gärna vill se en förändring på det hela.

Jag gör så att jag väljer några bra inlägg för er som inte har lust eller tid att läsa alla inlägg.

Jag tycker att Kalle Bexelius tar upp en mycket bra sak.

Om vi nu ska följa Fotosidans defination för den sista kritikpoolen så kan vi sluta prata om ämnet eftersom i sista poolen finns egentligen inga kvalitetskrav, enbart kravet om hårdkritik.

Däremot, om man fortsätter disskutionen och följer det logiska mönstret så håller jag med, det är alldeles för mycket skitbilder i den poolen. Jag tittar knappt där utan skriver egentligen bara tips och kommentarer till nybörjarpoolen, enda ärliga och raka poolen vi har, samt kritikpoolen.

Vad är problemet då?
Anledningen till felt enligt mig är:

*)Fotosidans enormt luddiga exictensförklaring.
Vad är Fotosidans mål, ambition, målgrupp osv.

*) Människans förmåga att tro man blir ett proffs när man har fotograferat i 4 månader

*) Gratis medlemskapet. Inga krav, inga kostnader betyder att allt och alla kanbli medlemmar. Denna fråga går hand i hand med min första punkt.

*) Dom duktiga fotograferna bryr sig inte och försvinner ut i rymden.
Sidan erbjuder ingenting åt dom duktiga som kunde agera mentorer. Ska en blind leda en annan blind?

Även detta har i stor grad men min första punkt att göra, ja jag skulle vilja påstå att ALLA problem som finns i princip har med Fotosidans oförmåga att berätta var dom står.

Är dom en sida för nybörjare och med flest antal medlemmar som möjligt eller ska det vara en sida för seriöst intresserade fotografer som brinner för fotograferingen? Var står redaktionen i detta? Med ett klart navigerande så kan medlemmen själv ta ställning till fortsatt medlemskap och även veta vad som kan begäras av sidan…

Sen har vi Steffan Häggqvist som sägger.

Jag håller med om att det är mycket ojämn kvalitet i forumet "Hård kritik". Men jag ser inte heller så mycket av konstruktiva förslag till hur det ska förbättras, så fram med goda idéer folk!!!
Mitt förslag til förbättring;
1. Ingen får lägga sin bild i hård kritik, den ska kvala dit!
2. För att kvala till gruppen "hård kritik" ska bilden först få 5 poäng (eller en ny kryssruta med texten "bilden är så bra att den bör ligga i poolen hård kritik") och det från tex 5 medlemmar

Jonas Dandanell
Kräva medlemskap för poolen "hård kritik"?
Tar man sin fotografi så seriöst att man vill ha "hård kritik" så är man väl också benägen att köpa ett medlemskap på FS?

Nils Berggvist
Jag håller också med om nivån i den poolen och har också slutat titta där. Att titta på för mycket "skitbilder" (det man själv känner är dåligt) är inte bra för ens utveckling. Istället ska man koncentrera sig på det som har potential att utvecklas

Läs också Anne Lei-Svensson inlägg

Och nu ska jag lämna mitt tycke!

Jag börjar med att klaga lite på fotosidan
Vad är Fotosidans mål???
Vill ni ha en sidan för all folk som äger en kamera och komma in på fotosidan registrera sig som medlem och lägga upp vilka bilder som helst på typ sin Bil, motocykell, familj sin gulliga katt osv
Tar upp en liten inlägg som Lotta Elofsson skrev så folk inte missförstår mig!

(Alltså snack om jäkla kattbilder, barnbilder, tjejbilder e.t.c som alltid återkommer med jämna mellanrum här på fs.
Allt kan bli en bra bild och vad som är det kontra inte beror inte på motiv! Det beror på fotografen.. och på bildseéndet….)

Eller vill ni att ”folk” lägger upp bilder, bilder som e tagna av ren fotovilja tagna för att man älskar att fota bilder tagna för att imponera på andra fotografer/Bildälskare och på så sätt få tips och hjälp om hur hans/hennes bild kan bli bättre.
Jag har ett par tusen familjebilder hemma vissa är hur vanliga som helst anda riktigt proffsiga men jag lägger inte upp dessa bilder för att jag vet att TRE MILJARD andra människor I världe har sånna bilder I sina album jag lägger inte upp vissa ”proffsiga” bilder av ren SJÄLVKRITIK. Det jag tycker FOTOSIDAN har blivit nu är en sån sida för alla som har vilken bild som helst hemma att lägga upp.
Vem som helst kan bli gratis medlem logga in och lägga upp sina bilder.
Detta tycker jag e helt fel vad jag kommer ihåg när fotosidan started så va det inte så här, men nu ser det ut som om det enda fotosidan är ute efter är att få in så många medlemar som bara möjligt .
Och ett stort skämt är att vem som helst som blir medlem kan kalla sig för yrkesfotograf eller proffsfotograf bara att pricka för I rutan att man e det och så e man det. HAHAHAHa vilket skämt.

MITT FÖRSLAG TILL FÖRBÄTTRING!

För att ens få kalla sig för fotograf så måste man visa upp en portfolio på 5-10 bilder som ska bli godkända och sen får man några alternativ att pricka för.
Eller så lägger man upp en portfolio och låter alla BETALANDE MEDLEMMAR rösta på om man tycker fotografen är en. Nybörjafotograf, Amatörfotograf, Semiproffs, Proffs osv. Då kanske personen I frågan blir framröstad som en semifotograf och han/hon trodde att han/hon va en nybörjare eller amatör vilken bost man hade fått då. :)
Och under tiden han/hon är medlem och lägger upp nya bilder som folk kan röstar på, kanske han/hon ökar I “skalan” med tiden och till slut kanske visar upp så grymma bilder att den utvecklas och blir framröstad till en grymm fotograf / Proffsfotograf eller vad man nu vill kalla det för. Då blir det så att I stället för att ha alla dessa krångliga pooler och alla dessa skit bilder I fel/avancerade poller.
Då skapas det Nybörjapooler/AmatörPooler/Semi/Proffs automatiskt beroende på fotografkunskapen man tillhör beroende på vilken fotografnivå man e på / har blivit farmröstad på, då kan dessa fel inte uppstå och då har vi en FOTOSIDA som alla finner inspiration på och en sida som man utvecklas på som fotograf.
Själv är jag yrkesfotograf och det ska man självklar kunna bevisa också. Varför jag e medlem på fotosidan är att jag då och då vill ta andra bilder typ Konstbilder, nature,djur,gatubilder, osv och då vill jag veta få tips/hjälp från dom som kan mer en vad jag kan om dessa bilder , vad jag kan göras bättre och hur.

FOTOSIDAN HUR SKA NI HA DET?
SKA DET BLI ENU EN FOTOSIDA PÅ NÄTET FÖR ALLA SOM ÄGER EN BILD? ELLER SKA DET BLI EN FOTOSIDA FÖR FOTOGRAFER/FOTOÄLSKARE?

Och för alla andra som skriver skit kommentarer som Vem e du som ska sägga vad en skit bild är, Vad menar du är en skit bild, alla bilder är konst osv .(Hahanah konst ordet konst nu för tiden har blivit ett så missbrukat ord att folk sägger dom har skapat konst när dom skiter på sig och tejpar fast skitet på väggen.

Till dessa sägger jag bara SJÄLVKRITIK.
Men vad självkritik betyder, för allt för många är ett obegripligt ord.

MVH
Jasenko.P

Senast ändrad:
"Nybörjafotograf, Amatörfotograf, Semiproffs, Proffs osv."

Vågar man fråga vilken kategori du själv anser dig tillhöra?

mvh
sventa

Hej Allihopa

Tack för visat intresse!

Jag är glad att se att det finns folk där ute med öppna ögon folk som vill han en FOTOSIDA för fotografer som vill bli något eller som bara älskar/brinner för bild/foto
Folk som ger inspiration till andra som behöver det eller bara är villiga att hjälpa andra fotografer.
Folk som jag, som ser och som gärna vill se en förändring på det hela.

Jag gör så att jag väljer några bra inlägg för er som inte har lust eller tid att läsa alla inlägg.

Jag tycker att Kalle Bexelius tar upp en mycket bra sak.

Om vi nu ska följa Fotosidans defination för den sista kritikpoolen så kan vi sluta prata om ämnet eftersom i sista poolen finns egentligen inga kvalitetskrav, enbart kravet om hårdkritik.

Däremot, om man fortsätter disskutionen och följer det logiska mönstret så håller jag med, det är alldeles för mycket skitbilder i den poolen. Jag tittar knappt där utan skriver egentligen bara tips och kommentarer till nybörjarpoolen, enda ärliga och raka poolen vi har, samt kritikpoolen.

Vad är problemet då?
Anledningen till felt enligt mig är:

*)Fotosidans enormt luddiga exictensförklaring.
Vad är Fotosidans mål, ambition, målgrupp osv.

*) Människans förmåga att tro man blir ett proffs när man har fotograferat i 4 månader

*) Gratis medlemskapet. Inga krav, inga kostnader betyder att allt och alla kanbli medlemmar. Denna fråga går hand i hand med min första punkt.

*) Dom duktiga fotograferna bryr sig inte och försvinner ut i rymden.
Sidan erbjuder ingenting åt dom duktiga som kunde agera mentorer. Ska en blind leda en annan blind?

Även detta har i stor grad men min första punkt att göra, ja jag skulle vilja påstå att ALLA problem som finns i princip har med Fotosidans oförmåga att berätta var dom står.

Är dom en sida för nybörjare och med flest antal medlemmar som möjligt eller ska det vara en sida för seriöst intresserade fotografer som brinner för fotograferingen? Var står redaktionen i detta? Med ett klart navigerande så kan medlemmen själv ta ställning till fortsatt medlemskap och även veta vad som kan begäras av sidan…

Sen har vi Steffan Häggqvist som sägger.

Jag håller med om att det är mycket ojämn kvalitet i forumet "Hård kritik". Men jag ser inte heller så mycket av konstruktiva förslag till hur det ska förbättras, så fram med goda idéer folk!!!
Mitt förslag til förbättring;
1. Ingen får lägga sin bild i hård kritik, den ska kvala dit!
2. För att kvala till gruppen "hård kritik" ska bilden först få 5 poäng (eller en ny kryssruta med texten "bilden är så bra att den bör ligga i poolen hård kritik") och det från tex 5 medlemmar

Jonas Dandanell
Kräva medlemskap för poolen "hård kritik"?
Tar man sin fotografi så seriöst att man vill ha "hård kritik" så är man väl också benägen att köpa ett medlemskap på FS?

Nils Berggvist
Jag håller också med om nivån i den poolen och har också slutat titta där. Att titta på för mycket "skitbilder" (det man själv känner är dåligt) är inte bra för ens utveckling. Istället ska man koncentrera sig på det som har potential att utvecklas

Läs också Anne Lei-Svensson inlägg

Och nu ska jag lämna mitt tycke!

Jag börjar med att klaga lite på fotosidan
Vad är Fotosidans mål???
Vill ni ha en sidan för all folk som äger en kamera och komma in på fotosidan registrera sig som medlem och lägga upp vilka bilder som helst på typ sin Bil, motocykell, familj sin gulliga katt osv
Tar upp en liten inlägg som Lotta Elofsson skrev så folk inte missförstår mig!

(Alltså snack om jäkla kattbilder, barnbilder, tjejbilder e.t.c som alltid återkommer med jämna mellanrum här på fs.
Allt kan bli en bra bild och vad som är det kontra inte beror inte på motiv! Det beror på fotografen.. och på bildseéndet….)

Eller vill ni att ”folk” lägger upp bilder, bilder som e tagna av ren fotovilja tagna för att man älskar att fota bilder tagna för att imponera på andra fotografer/Bildälskare och på så sätt få tips och hjälp om hur hans/hennes bild kan bli bättre.
Jag har ett par tusen familjebilder hemma vissa är hur vanliga som helst anda riktigt proffsiga men jag lägger inte upp dessa bilder för att jag vet att TRE MILJARD andra människor I världe har sånna bilder I sina album jag lägger inte upp vissa ”proffsiga” bilder av ren SJÄLVKRITIK. Det jag tycker FOTOSIDAN har blivit nu är en sån sida för alla som har vilken bild som helst hemma att lägga upp.
Vem som helst kan bli gratis medlem logga in och lägga upp sina bilder.
Detta tycker jag e helt fel vad jag kommer ihåg när fotosidan started så va det inte så här, men nu ser det ut som om det enda fotosidan är ute efter är att få in så många medlemar som bara möjligt .
Och ett stort skämt är att vem som helst som blir medlem kan kalla sig för yrkesfotograf eller proffsfotograf bara att pricka för I rutan att man e det och så e man det. HAHAHAHa vilket skämt.

För att ens få kalla sig för fotograf så måste man visa upp en portfolio på 5-10 bilder som ska bli godkända och sen får man några alternativ att pricka för.
Eller så lägger man upp en portfolio och låter alla BETALANDE MEDLEMMAR rösta på om man tycker fotografen är en. Nybörjafotograf, Amatörfotograf, Semiproffs, Proffs osv. Då kanske personen I frågan blir framröstad som en semifotograf och han/hon trodde att han/hon va en nybörjare eller amatör vilken bost man hade fått då. :)
Och under tiden han/hon är medlem och lägger upp nya bilder som folk kan röstar på, kanske han/hon ökar I “skalan” med tiden och till slut kanske visar upp så grymma bilder att den utvecklas och blir framröstad till en grymm fotograf / Proffsfotograf eller vad man nu vill kalla det för. Då blir det så att I stället för att ha alla dessa krångliga pooler och alla dessa skit bilder I fel/avancerade poller.
Då skapas det Nybörjapooler/AmatörPooler/Semi/Proffs automatiskt beroende på fotografkunskapen man tillhör beroende på vilken fotografnivå man e på / har blivit farmröstad på, då kan dessa fel inte uppstå och då har vi en FOTOSIDA som alla finner inspiration på och en sida som man utvecklas på som fotograf.
Själv är jag yrkesfotograf och det ska man självklar kunna bevisa också. Varför jag e medlem på fotosidan är att jag då och då vill ta andra bilder typ Konstbilder, nature,djur,gatubilder, osv och då vill jag veta få tips/hjälp från dom som kan mer en vad jag kan om dessa bilder , vad jag kan göras bättre och hur.

FOTOSIDAN HUR SKA NI HA DET?
SKA DET BLI ENU EN FOTOSIDA PÅ NÄTET FÖR ALLA SOM ÄGER EN BILD? ELLER SKA DET BLI EN FOTOSIDA FÖR FOTOGRAFER/FOTOÄLSKARE?

Och för alla andra som skriver skit kommentarer som Vem e du som ska sägga vad en skit bild är, Vad menar du är en skit bild, alla bilder är konst osv .(Hahanah konst ordet konst nu för tiden har blivit ett så missbrukat ord att folk sägger dom har skapat konst när dom skiter på sig och tejpar fast skitet på väggen.

Till dessa sägger jag bara SJÄLVKRITIK.
Men vad självkritik betyder, för allt för många är ett obegripligt ord.

(PS: Och snälla inga fler idiotiska kommentarer som Sven-Erik Nordenheds över!
GÄRNA FÖRSLAG TILL FÖRBÄTTRING)

MVH
Jasenko.P

Jasenko. Jag misstänker att du missförstod mitt inlägg som du citerar. Det handlade om att det gårt att göra bra _bild_ av allt och att _bilden_ är det viktiga, inte motivet.

En modell, väska eller parfymflaska gör inte en bild bättre än en katt. Det är _hur_ bilden görs och vad man genom den lyckas förmedla som bör räknas.

Jasenko, hur har du gjort för att skaffa dig den självinsikt du har? Är det något du kan förmedla till andra så att fler kan lära sig?

Det hade kanske varit ett viktigt steg mot målet att få bort skit bilder [sic] från hård kritik?

Re: Hej Allihopa

Teqqi skrev:

Eller så lägger man upp en portfolio och låter alla BETALANDE MEDLEMMAR rösta på om man tycker fotografen är en. Nybörjafotograf, Amatörfotograf, Semiproffs, Proffs osv.

I och med detta hamnar fokus på vad man är och vi driver ännu längre bort från bild och bildkritik. Ett riktigt skitförslag, om jag får tillämpa hård kritik i sammanhanget ;)

/Johan

Ok, vi har väl kommit fram till här att "Hård kritik" inte är den källa till inspirationsbilder som en del vill ha den till. Jag håller helt med - en öppen kritikpool kan inte samtidigt vara en utställning av superbra bilder. Det är svårt att kombinera de två.

Så då har vi att ta itu med fler sätt att få fram ställen på Fotosidan där man kan inspireras av riktigt bra bilder, vid sidan av möjligheten att få kritik på egna verk. Det jag nämde om "Elitgruppen" är ett sådant, den kommer igång snart. Tidigare har vi tagit fram Favoriter-funktionen, och det finns mer att göra. Men vi skall inte blanda ihop det med "Hård kritik" som är något annat. Detta med grupper kommer vi köra mer med, Gatufoto har tex blivit en sådan där man nu måste ansöka om medlemskap.

Kraven på hård bildrensning är inte något nytt, det har varit med oss sedan 2001. Naturligtvis finns det de på Fotosidan som inte tar fullt så allvarligt på sin hobby som andra, man plåtar sin vardag och det man kommer förbi, och vill förmedla sin känslan med en bild. Andra lägger ner mer mycket mer tankemöda och "ångest" i processen att skapa den perfekta bilden. Båda dessa typer har ett fotointresse, frågan är hur dedikerad och "skapande" måste man vara för att få vara på Fotosidan. Går det att kvantifiera mer än vi gjort?

Mängden nybörjare med nyvaknat fotointresse har dessutom exploderat de senaste åren, vilket syns. Fotosidan är väl dessutom en en synnerligen opraktisk sajt om man bara vill visa upp bilder för polarna. Få bilder, stökiga uppladdningsregler - enklare att gå till Flickr då.

Hus- och tamdjursbilder är ju vanliga tex. Om vi skulle skulle ge oss den på att rensa ut alla bilder som inte är av seriöst fotointresserade, som tex Johan förespråkar, så har vi en intressant uppgift framför oss - att bedöma intentionen med en bilduppladdning.

Då har vi som moderatorer uppgiften att,inför varje bild, ställa oss frågan "lade man upp bilden för att visa motivet eller för att att man försökt ta en fin bild"? Det kan man inte avgöra lätt i de flesta fall.

Om jag tar ett exempel - Jasenkos bild på hästen med fölet skulle jag lugnt klassa som en "bild av hästintresserad som vill visa upp fina hästar, inte en bra bild". Men jag tror han skulle ta klart illa upp om jag refuserade den med den motiveringen. Eller...?

Ang detta med att bara betalande skulle lägga i "Hård Kritik" så skulle det bli bättre; senaste månaden har det lagts in 727 bilder av Brons, 329 av Silver, 451 av Guld och 302 av ej betalande medlemmar. Ca 16% bilder av ej betalande alltså. Så det är inget superrecept för att få bättre bilder direkt (om man nu ens kan säga att betalandes bilder är bättre...)

Skall vi göra ett experiment? Kan ni bläddra igenom 5 sidor i Hårt Kritik och säga hur många som bara verkar upplagda för att visa för polarna, vänner och bekanta? Redovisa era resultat, så skall vi se om ni kommer fram till ungefär lika många.

clindh skrev:

Så då har vi att ta itu med fler sätt att få fram ställen på Fotosidan där man kan inspireras av riktigt bra bilder, vid sidan av möjligheten att få kritik på egna verk.

Jag tror detta är snudd på omöjligt i kombination med en helöppen sajt.
Förslagsvis fimpar ni befintliga samt stänger ute medlemskap av typen jag-köpte-kameran-igår-och-upptäckte-fs-och-tyckte-det-verkade-kul.

/Johan

hansen2 skrev:
Jag tror detta är snudd på omöjligt i kombination med en helöppen sajt.
Förslagsvis fimpar ni befintliga samt stänger ute medlemskap av typen jag-köpte-kameran-igår-och-upptäckte-fs-och-tyckte-det-verkade-kul.
Allt på Fotosidan är inte helöppet. Kika tex på de olika klubbpoolerna, med medlemskrav - där finns mycket fint. Så vi kikar mer åt det hållet, subgrupper och klubbar inom sajten. Alla kan inte vara med, men alla kan titta.

Men de gemensamma kritikpoolerna, som vi pratar om här, är onekligen mycket svåra att kvalitetsstyra.

clindh skrev:

Hus- och tamdjursbilder är ju vanliga tex. Om vi skulle skulle ge oss den på att rensa ut alla bilder som inte är av seriöst fotointresserade, som tex Johan förespråkar, så har vi en intressant uppgift framför oss - att bedöma intentionen med en bilduppladdning.

Nja, det är en missuppfattning att jag förespråkar bildrensning. Däremot får man gärna rensa bland alla "skitkommentarer" i kritikpoolerna.

/Johan

hansen2 skrev:
Nja, det är en missuppfattning att jag förespråkar bildrensning.
Nyss sa du dock
... stänger ute medlemskap av typen jag-köpte-kameran-igår-och-upptäckte-fs-och-tyckte-det-verkade-kul.. Var det inte för att höja kvaliteten på uppladdade bilder, eller var det för att dessa också skriver "va fint" i kommentarerna (något som för övrigt även kvalitetsförespråkare i denna diskussion gör emellanåt)?

Det är ju lätt att säga en sådan där sak, men jag ser fortfarande inga konkreta förslag på hur sjutton vi isåfall skall bära sig åt för att bara de med ett "äkta" fotointresse skall komma med. Hur länge skall man då ha ägt sin kamera, eller hur pass bra måste man vara innan man får vara med? Vad är kriterierna?

Tro mig, vi har resonerat mycket om detta under åren. Man kan förvisso ha en jury som alla måste passera - men det är jäkligt svårt att ha kvar grundintentionen samtidigt då - som ju är att att man skall kunna utvecklas som fotograf på Fotosidan. Det är hyfsat lätt att bedöma "är redan bra fotograf" och man kan få en sajt med många bra bilder - verkligen en "visa fina bilder"-sajt.

Men det rimmar dåligt med att man också skall kunna utvecklas på sajten - så då skall man istället bedöma potentialen hos varje medlem, har man förutsättningar att bli bättre?

Några av er som skrivit här i diskussionen och krävt att det måste bli bättre kvalitet skulle ju själva inte haft en chans tex att vara med på sajten då. Eller har ni så dålig självkritik att ni faktiskt tror det själva ;-)

Nåväl, snart lanserar vi en grupp/pool med bara inbjudna fotografer. Där lär det bli fina bilder som sjutton.

clindh skrev:
Nyss sa du dock
... stänger ute medlemskap av typen jag-köpte-kameran-igår-och-upptäckte-fs-och-tyckte-det-verkade-kul.. Var det inte för att höja kvaliteten på uppladdade bilder, eller var det för att dessa också skriver "va fint" i kommentarerna (något som för övrigt även kvalitetsförespråkare i denna diskussion gör emellanåt)?

Jepp, men det innebär att jag förespråkar en rensning bland medlemskapen, inte bilder alltså. Detta för att höja nivån bland medlemmarna vilket lär höja kvaliteten på såväl bildkritiken som bildkvaliten.

Det är ju lätt att säga en sådan där sak, men jag ser fortfarande inga konkreta förslag på hur sjutton vi isåfall skall bära sig åt. Hur länge skall man då ha ägt sin kamera, eller hur pass bra måste man vara innan man får vara med? Vad är kriterierna?

Jag tror också det blir svårt men absolut nödvändigt för FS's långsiktiga överlevnad.

/Johan

Om vi säger såhär då - ni fick bygga upp en egen ny sajt, riktat till alla med ett brinnande fotointresse (säg ca 100 000 personer, vilket är FOTO:s läsarkrets tex). Personer som inte är fullt utvecklade bildskapare än, fotografer i behov av egen utveckling och inspiration men ändå dedikerade till fotokonsten som vill ha feedback på sina egna verk -- hur skulle ni själv formulera dessa kriterier?

Hur skulle ni göra för att hålla "the riff-raff" (som Basil Fawlty skulle säga) ute?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar