Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tittar på bilderna i hård kritik så känner jag INTE att de flesta ligger där för att få hård kritik, snarare typ 10%..

Rätt många bilder är:"mobilkamera-bilder från mitt fjortisliv"

Resten är bilder från människor som totalt saknar självkritik och fotograferar i brist på annat att göra, samt tycker att de är fotografer bara för att de äger en 400D/D40x.

Varför lägger så många bilder i hård kritik? Jag lägger sällan bilder i hård kritik därför att jag vet att min bild bara försvinner bland de hundratals meningslösa kompaktkamerabilderna, men det gör de iofs också även i de andra kritikpoolerna..

Jag gillar idén med en elit-pool. Ett gäng duktiga fotografer med olika bakgrund(och då pratar jag inte 10st "lokala fotoklubbens duktigaste fotograf, utan riktiga fotografer med olika bakgrund, reklam, reportage, konst, produkt, porträtt osv.. ) bedömma om en bild passar i poolen med en enkel poängskala, en bild måste upp i en viss summa för att få komma med, på det sättet får alla någonstans att gå när man vill se bilder med lite högre klass och de seriösa och driftiga fotograferna får hjälp av de som vet vad de pratar om... eller är jag helt ute och cyklar?
 
Mattsen skrev:

Eller varför inte en pool med namnet "Mitt kära barnbarn". Och kanske en med namnet "Mitt gulliga husdjur". Då framgår det ganska bra av namnen att det är här man ska lägga bilden på lilla Fia och gulliga Arras...
Varför då? Det är väl inte dessa bildknäppare fotosidan vänder sig till ens?
(Iaf skriver de att det är för de som vill utvecklas som fotografer.)

Jag tycker inte att fotosidan ska satsa på de grupper du nämner öht. Tanken att satsa på de som vill utvecklas som fotografer är bättre än att gynna de som _bara_ vill visa sina gulliga barn. Hellre ut med ännu tydligare påminnelser om vem fotosidan riktar sig till och vad poolerna är till för.. Då kan ju de som vill ha kritik på en _bild_ innehållande barnbarnet eller katten få det också. Bildkritik alltså, inte motivkritik.
 
Danlo skrev:
...en enkel poängskala, en bild måste upp i en viss summa för att få komma med,...
.
.
.... eller är jag helt ute och cyklar?

Nej tvärtom. Detta med att kunna föra fram en bild via en annan form än de nuvarande betygen har så gott som alla andra fotosajter och det är en viktig funktion som saknas på FS.
 
Re: Ge ideer

cool cat skrev:
Jag håller med om att det är mycket ojämn kvalitet i forumet "Hård kritik". Men jag ser inte heller så mycket av konstruktiva förslag till hur det ska förbättras, så fram med goda idéer folk!!!

Mitt förslag til förbättring;
1. Ingen får lägga sin bild i hård kritik, den ska kvala dit!
2. För att kvala till gruppen "hård kritik" ska bilden först få 5 poäng (eller en ny kryssruta med texten "bilden är så bra att den bör ligga i poolen hård kritik") och det från tex 5 medlemmar.

Naturligtvis måste alla få välja vid uppladdningen av sin bild till "kritik" poolen om får flyttas till "hård kritik efter 5 femmor, ingen ska tvingas utstå hård kritik bara för att omgivningen gillar bilden, det är upp till användaren.

Det skulle inte funka då de flesta medlemmarna uppenbarligen älskar meningslösa familje-ögonblicksbilder på "lilla Lisa med glass runt munnen" och nästan bara såna bilder skulle hamna i hård-kritk-poolen.. Sorry, vi måste ha ett gäng riktiga fotografer med olika bakgrund som bedömmer och ger poäng.
 
lottawe skrev:
Varför då? Det är väl inte dessa bildknäppare fotosidan vänder sig till ens?
(Iaf skriver de att det är för de som vill utvecklas som fotografer.)

Nej det är det inte. Men helt klart så går det inte att "bli av" med den kategorin "fotografer". Har du inte märkt det Lotta? Bättre då att styra över dom till en "egen area". Sen tror jag inte heller att redax vill bli av med dom av ekonomiska skäl.
 
Annars kan man bara skita i det och gå någon annanstans (det gjorde jag)för inspiration, t.ex. onexposure där alla bilder måste godkännas av minst två bildbedömmare. Det är klart att alla bilder där ändå inte kan falla en i smaken, men det finns inga urusla bilder.

Jag går sällan in i hård kritik-poolen nu mera och lägger inte längre upp några bilder här på fotosidan sedan en tid tillbaka. Men när man väl går in på hård kritik så är det alltid nedslående och man känner sig bara less och oinspirerad.

Jag säger inte att det inte ska finnas pooler för de som precis köpt en kamera, men det skulle vara bra om det fanns en pool som var som onexposure där man faktiskt var tvungen att få sina bilder godkända.

Att hoppas på att kritiken ska bli bättre tror jag är en utopi. Det kommer aldrig kunna funka som i en liten fotogrupp där man kan ge ibland svidande men konstruktiv kritik, vilket kan behövas för att man ska utvecklas.

Men om fotosidan ska kunna fungera som inspiration skälla, även för de som haft sin kamera mer än någon månad, så krävs nog ett liknande system som de har på onexposure. Sedan är det förstås en fråga om vilka som kommer att ha tid och kunskapen om att bedömma bilderna, vilket kanske inte är så lätt att finna.

Det kommer alltid en massa som säger "vad är en bra bild?" och på så sätt försöker döda diskussionen, men att saker och ting ligger i betraktarens öga är väl en sanning med inte så lite modifikation. Det skulle t.ex. vara ett hemskt omöjligt arbete om jag som gitarrlärare inte kunde bedömma på vilken nivå mina elever ligger i deras utveckling som gitarrister. Detsamma gäller förstås för alla andra konstarter.

Mvh

David
 
Graal skrev:
Personer som du, där man verkligen har ett genuint bildintresse och lägger ner en stor del av sin tid på det, är väl mera sällsynta?
Synd isf, för jag hade hoppats att fotosidan var för oss bildintresserade, men visst har du rätt i att det nog finns många i någon annan kategori också här. Det har blivit för lätt att plåta och visa på datorn kanske?


Tror därför att de nya grupperna, typ Glömda rum och Gatufoto, kan vara bra för där reggar sig nog inte vem som helst. Glömda rum har ju funnits ganska länge men de har väl bara ca 150 medlemmar ändå och det tyder på att de verkligt intresserade bland fotosidans 100 000 medlemmar är relativt sett ganska få. Så ska de lockas att vara kvar här måste nog något hända, t.ex som de här grupperna. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Jag tror också på detta och hoppas grupperna blir som tänkt, men samtidigt så behövs en blandning av typer för bästa utveckling också tror jag. Om jag skulle börja lägga upp bilder igen vill jag nog kunna få kritik både av nybörjare, gamla rävar och även de som inte plåtar samma genre till vardags och jag tvivlar på att jag är ensam om det. Vi är nog många, så något som kan utveckla den stora gemensamma delen här behövs nog också.

Jag skulle dock välkomna en "Elitpool" utan genre med intagning där några deltog medan alla andra också hade insyn för att kunna inspireras. Kanske skulle det kunna hjälpa upp sidan i stort också.
 
Kritik

En typ av kritik som jag inte förstår är, -"Den här bilden förstår jag inte". Vad är det vissa inte förstår, måste man ha ett budskap? Kommer man med den typen av kritik så måste man väl precisera vad det är man inte förstår?
 
Teqqi skrev:
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P



Syftar du nu på den bild du så hård kritiserade mig för att lägga i hård kritik, bilden tycker jag verkligen har nått, nått i hennas ögon, resten har du rätt i inte e perfekt, men derför behöver jag ju kritik, att jag lägger den i hård kritik, syftar mera på att jag själv vett att mycket är fel i bilden, men behöver proffesionella åsikter. Allstå inte behöver lära mig om komponering och skärpedjup.
 
Lite historia: "Hård kritik" hetter förut "Mycket erfaren", tanken vi hade var att poolerna skulle matcha mot ens utveckling som fotograf. "Mycket erfaren" var för de som kommit en bra bit - de som ställt ut bilder, varit med i tävlingar etc,

Men den där idéen sågades i ett flertal forumdebatter, och i slutändan vek vi ner oss och ändrade om till nuvarande ordning. Så nu skall man inte se "Hård kritik" som en garant för att där kan man se bara högkvalitativa bilder, vilket en del verkar tro. Men vi skriver att det krävs mer av bilderna, och det måste alla ha i åtanke när de skriver sin kommentar.

Och "Hård kritik"-konceptet är ju inte fel i sig - men förutsättningen är att de som kommenterar verkligen alltid ger bilderna en ytterst hård men rättvis granskning. Det skall var lite obehagligt och läskigt att lägga ut en bild i Hård kritik.

Så jag tycker det inte är helt rätt att bara kritisera fotograferna som lägger bilder av tveksam kvalitet där. Visst, några få bilder är rena tramsbilder (kul hund etc) och det är lätt at lyfta fram dessa. Men ta och bläddra lite nu - de flesta är ändock någon slags försök att ta en hyfsad bild, där jag faktiskt tror man har applicerat lite lam men ändock självkritik. Det är självkritiken (och prestationsångesten...) som behöver utvecklas.

Och har man bett om hård kritik skall man få det också, så det kan vi alla bidra till. Det är ju lätt att såga de riktigt dåliga, och de får oftast kommentarer som faktiskt är hårda också - men det är de här "hyfsade men mediokra" bilderna som måste få hårdare kritik.

Att resignera och inte kommentera mediokra bilder bidrar ju inte till att utveckla folks sjölvkritik, Kan man inte kritisera dem är man förmodligen på samma nivå själv...? (Pallar någon sedan inte den kritik de faktiskt bett honom - så tja, ignorera det...)
 
Jag personligen tror inte riktigt på något poolsystem dit man skall "kvala" upp i kritikpoolerna utifrån sin förmåga som fotograf.. Det kan lätt urhålka det med till att man i nybörjarpoolen börjar ge poäng o kommentarer bara för att kvala upp en person.. Är idag medlem på ytterligare en fotosajt, där man har ett poängsystem utifrån hur aktiv man är.. ju mer aktiv ju mer poäng, som man kan använda till att "köpa" bildplats.. Där har kommentarsystemet totalt kvaddats då det gått inflation i kommentarer av typ "Ok bild".. jag är helt ointresserad av den sortens kommentar.. eftersom jag förhoppningsvis redan visste det när jag bestämde mig för att läga ut den.

Det kanske inte är systemet här på Fotosidan det är fel.. utan medlemmarna.. Jag personligen lägger just bilder i Hård kritik, för jag hoppas därmed att mina bilder skall bli granskade extra.. däremot om jag skulle ge mig på något nytt motiv, exempelvis studiofotografering eller produktfotografering.. då åker dom in i "mjukpoolen".. varför.. jo jag är ju nybörjare på just detta. och jag behöver kanske just uppmuntran och stöd på vägen..

Att ett system som poolerna här inte funkar.. beror kansek inte på just systemet utan medlemmarna..

Som jag skrev tidigare.. personligen är jag inte lika hjälpt av kommentaren "fin bild".. som en konstruktiv kritik (både bra o dålig) för att utvecklas och gå vidare..

Ok, jag vet att dom flersta kanske inte resonerar som jag.. men för att personer inte gör det.. kan jag ju inte dömma ut systemet med poolerna för det.
 
Gersemi skrev:


Att ett system som poolerna här inte funkar.. beror kansek inte på just systemet utan medlemmarna..

Fast ett system, en pool, en community, finns ju till för sina medlemmar, medlemmarna finns ju inte till för systemet eller poolen. Om en pool inte fungerar så är det något som måste ändras på Fotosidan av Fotosidan, man kan inte lära 60000 medlemmar självinsikt.
 
Precis som några av er skriver (om som jag skev på sidan 1) så är det nog inte poolens regler det är fel på utan kanske medlemmarnas självkritik (insikt).

Det enda sättet, tror jag, att råda bot på detta är att engagera sig och ge hård kritik. Ju mer hård kritik som den sk. skitbilden får gör ju att medlemmen kanske tänker en gång extra på vad han/hon lägger ut i poolen.

Samtidigt bör man ha i åtanke att bilden är subjektiv och att myntet har många sidor...
 
lottawe skrev:
.......Jag skulle dock välkomna en "Elitpool" utan genre med intagning där några deltog medan alla andra också hade insyn för att kunna inspireras. Kanske skulle det kunna hjälpa upp sidan i stort också.

Kan säkert vara ett bra förslag och värt att pröva! En pool med juryförfarande typ det som finns på onexposure, som komplement och inspiration,
 
Skit bilder på Hård Kritik!!!

Betyder det att det är dåliga bilder i "Hård kritik" eller är det dåligt att det är bilder i "Hård Kritik".......

Vill man ha hård kritik så skall man också få det :)
 

Har bränt mycket krut och humör på dylika frågor här att jag tappat lusten för sajten. Är sedan en tid tillbaka en lurker som avvaktar i hopp om bättring.

Även detta har i stor grad men min första punkt att göra, ja jag skulle vilja påstå att ALLA problem som finns i princip har med Fotosidans oförmåga att berätta var dom står.

Nja, det står klart och tydligt i fs's definierande dokument. Problemet är att de inte följs upp. Tusentals medlemskap skulle utan problem kunna sägas upp med hänvisning till att "detta är ingen sajt för bildvisare". Men inget görs och därför är det som det är.

Är dom en sida för nybörjare och med flest antal medlemmar som möjligt eller ska det vara en sida för seriöst intresserade fotografer som brinner för fotograferingen? Var står redaktionen i detta? Med ett klart navigerande så kan medlemmen själv ta ställning till fortsatt medlemskap och även veta vad som kan begäras av sidan.

FS's definition talar för det första men redax agerande talar för det senare.

Toppen vore om FS fick nya ägare som orkade städa upp och räta upp fartyget. Detta är inget personligt mot den nuvarande redaktionen men jag tror det vore den bästa lösningen für alle.

/Johan
 
Senast ändrad:
Tittade på FS's Bildregler. Kanske är dags för en fönyelse för att klargöra kritikpoolerna och att styra användarna att bättre välja intressepool till sina bilder.

Från Bildregler:

"Av David Elmfeldt 2003-09-22.Läst 43007 ggr.
Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan."

Ganska exakt 4 år senare och med nästan 100000 medlemmar verkar det som en ordentlig uppdatering behövs då bara 47000 läst artikeln....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.