Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Men det finns ju redan en husdjurspool???

Sorry, my mistake =) Kanske en "husdjur - hård kritik" ;)

Jag tycker att en bra idé vore att det fanns moderatorer som aktivt flyttade bilder som blivit lagda i fel pooler. Det skulle bespara oss användare en hel del irritation
 
Jag har heller inte orkat läsa alla inlägg, dock tycker jag att det är roligt och underhållande att dessa diskussioner dyker upp med jämna mellanrum.

Som jag tänker vänder sig fotosidan.se som comunity till fotointresserade personer runt om i vårt land, och våra grannländer för den delen. De flesta av sitens medlemmar ser säkert bilder på olika sätt, helt naturligt. De flesta av sitens medlemmar fotar det de gillar, helt naturligt. De flesta av sitens medlemmar gillar olika slags saker, helt naturligt.

Fotosidan.se vänder sig alltså till både nybörjaren och den erfarne, helt enkelt den generellt fotointresserade. Här finns det knappt några begränsningar i fotografisk gengre, endast ett fåtal pooler. Det är därför vi får se katter, barn, gravida magar, fågelporträtt, artistiska naturbider och snap-shots osv osv. Att folk sedan klagar på det, visst får dom göra det, men bilderna kommer fortsätta att flöda in ändå, eftersom vi alla tycker olika om saker och ting.

Samma sak tror jag gäller för kritikpoolerna, det blir bedömningar i vad en som person tycker om sina bilder. Sedan är det upp till var och en av medlemarna att kommentera bilden och ge konstruktiv kritik (vad nu det är).

I framtiden kanske det finns plats för ett än mer genreuppdelad fotosidan.se. En naturfotosidan.se, ett streetfotosidan.se osv osv, vem vet.

// Daniel
 
Graal skrev:
Ögonblicksbilder, är det inte det som gör fotografiet unikt? Att frysa ett ögonblick som uppfattas av få? Däri ligger mycket av fotokonstens möjligheter och egenart. Fast man måste ju skilja på bra ögonblicksbilder och dåliga...

Ja självklart finns det även unika och speciella ögonblicksbilder och förhopppningsvid kommer kanske denna tråd göra det möjligt för 'framtidens' hård kritik-pool att ha med dessa.
Min mening men definitionen "ögonblicksbild" är sådant som kanske passar bättre i en (för motivet relevant) intressepool eller där det tydligt framgår att ingen planering eller tanke finns bakom bildskapandet.
 
Ett litet tillägg:

Jag tänker även att vi måste fråga oss vad bra och dåligt är, och vems glasögon vi tittar med. Läste nyss tidningen Fotos intervju med Jens Assur, där det framkom en hel del tänkvärda ord och funderingar...

// Daniel
 
-big kahuna- skrev:
Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men kan bara hålla med trådskaparen. Alla j*vla kattbilder har gjort att jag slutat kommentera över huvud taget. Det är synd eftersom det fortfarande trillar in riktigt bra, kreativa och nytänkande bilder.

kanske är ett förslag att det skulle finnas en sådan pool också, eller en separat pool för husdjur?
Men det där tänket att ett motiv orsakar en dålig bild är så jäkla tröttsamt. Alltså snack om jäkla kattbilder, barnbilder, tjejbilder e.t.c som alltid återkommer med jämna mellanrum här på fs.

Allt kan bli en bra bild och vad som är det kontra inte beror inte på motiv! Det beror på fotografen.. och på bildseéndet.

(det finns en husdjurspool)
 
Men räcker det inte med att man _ser_ och fångar ögonblicken egentligen? Att en bild är en ögonblicksbild behöver inte betyda att den är dålig, men i regel är det ögonblicken som missas att förevigas eller som missas i exponeringen.

Jag tror inte en enda bild som vi ser dålig som publicerats på fotosidan är det för att det är en ögonblicksbild, kattbild eller så. Snarare är det väl de som _inte_ tänker bilden när de plåtar utan är mer måna om att få visa upp sitt vackra barn, djur eller det roliga ögonblicket men som struntar i bilden som hamnar fel?

Det jag menar är att det inte är motiv eller planering runt en bild som gör den utan att det är syftet med vår plåtning och publicering som betyder.

Jag har en ögonblicksbild på katt och barn, ett snapshot som jag inte plåtat bara för att visa upp min söta son, katt eller så utan för att fånga en bild.. (En bild jag såg på någon bråkdels sekund och som jag ville bevara.) Jag tycker den tanken räcker gott om jag skulle vilja lägga den i någon kritikpool. Särskilt som jag skulle vara beredd på kritiken.. På _bildkritiken_ då, inte på motivet.

Det finns för många som påpekar hur söt katten eller hunden är ändå så publicerar man här kan man ju utgå från bild, men där tror jag tyvärr det finns ett problem här på fotosidan. Många vill bara tala om hur sött djur det är.. Vi behöver utveckla kritiken vi lämnar också.
 

Bilagor

  • kattbild.jpg
    kattbild.jpg
    55.3 KB · Visningar: 413
Senast ändrad:
lottawe skrev:
. ........Det finns för många som påpekar hur söt katten eller hunden är ändå så publicerar man här kan man ju utgå från bild, men där tror jag tyvärr det finns ett problem här på fotosidan. Många vill bara tala om hur sött djur det är.. Vi behöver utveckla kritiken vi lämnar också.

Eller som någon skrev tidigare;

"Tycker bilderna återspeglar kritikerna i mångt och mycket. Nu är det länge sen jag kollade iofs så det kan ha ändrat sig. Men i stora drag så var det väl skitbilder och skitkritik enligt min uppfattning."

Sammanfattningsvis så är väl den genomsnittlige fotosidesanvändaren en helt vanlig Svensson som köpt en digitalkamera och vill få lite råd hur familjebilderna kan bli bättre? Och det återspeglar sig även i kritikpoolerna kanske? Personer som du, där man verkligen har ett genuint bildintresse och lägger ner en stor del av sin tid på det, är väl mera sällsynta? Tror därför att de nya grupperna, typ Glömda rum och Gatufoto, kan vara bra för där reggar sig nog inte vem som helst. Glömda rum har ju funnits ganska länge men de har väl bara ca 150 medlemmar ändå och det tyder på att de verkligt intresserade bland fotosidans 100 000 medlemmar är relativt sett ganska få. Så ska de lockas att vara kvar här måste nog något hända, t.ex som de här grupperna. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
 
Om någon söker fototekniska råd någon gång så brukar ett av de första svaren vara typ: "-Har du provat sökfunktionen? Finns massor av trådar om detta."

Varför svarar ingen så i denna typen av trådar??
 
Johans förslag är intressant men varför se det så mycket som en tävling?

För mig är kvaliteten på kommentarerna och framförallt bildmaterialet hos den fotograf som kommenterar min bild mycket mer givande. Om en duktig fotograf finner mina bilder intressanta blir jag mycket mer stimulerad än om 10 nybörjare imponeras av något.

Att ens "pärlor" (om de nu skulle finnas) inte kommenteras även om de ligger bland "skit" kan ju betyda några olika saker:

Antingen är bilderna inte några pärlor eller så kan inte de som kommenterar se det. Och en pärla borde faktiskt vara lättare att finna bland skit än bland andra pärlor. Slutligen kan det ju också vara så att de som hade kunnat se ens pärlor inte var inloggade just den kvällen och heller inte orkat plöja igenom alla sidor med uppladdade kritikbilder.

En typ av lösning jag ser är att bilda "bildkritiknätverk" där olika fotografer inbjuds eller går ihop för att bli bildkritiker i vissa nätverk. Då blir man inte lika många fotografer och därmed lika många bilder i varje nätverk. Säg att det är max 30 fotografer i ett nätverk och man bara ser bilder från de 30 fotograferna. Det blir också lättare att hitta en gemensam nivå då det bygger på att medlemmar i ett nätverk avgör om någon ska bjudas in. Givetvis kan alla andra bildpooler och det övriga kommentarsystemet finnas kvar ändå.
 
Arne S skrev:
Om någon söker fototekniska råd någon gång så brukar ett av de första svaren vara typ: "-Har du provat sökfunktionen? Finns massor av trådar om detta."

Varför svarar ingen så i denna typen av trådar??

"Det här ämnet har återkommit så många gånger att forumet
dräller av trådar om saken. Sök och du lär finna läsning för
resten av helgen."

Från ett inlägg på första sidan i den här diskussionen.
 
Jag upprepar mitt mantra från tidigare diskussioner:

Jag tror att grundproblemet är kritikpoolerna. Med nuvarande utformning "tvingas" man att se thumbnails från i stort sett alla motivkategorier. Många har kanske bara 1, 2 eller 3 intresseområde. Eftersom man då tvingas leta efter de bilder som man har intresse av upplever man att de bra bilderna drunknar i "ointressanta/dåliga" bilder.

Skapa i stället ett gäng pooler uppdelade på olika bildtyper som gatufoto, macro, husdjur o.s.v och låt även bildkritiken ske där. Då kan jag välja efter vad som intresserar mig och blir förhoppningvis mer motiverad att lägga några ord i kommentarsrutan. Gillar jag inte husdjur eller gatufoto är det bara att låta bli att gå in i den poolen. Hur svårt kan det va?

Huruvida fotografen vill ha mjuk, lagom eller hård kritik borde man väl kunna välja med ett kryss i en ruta i samband med uppladdningen.

Jag kan inte för mitt liv se vitsen med att som nu ha både intressepooler och kritikpooler, upplever det som att kritikpoolsystemet blivit något som inte får ändras.

/Arne
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
"Det här ämnet har återkommit så många gånger att forumet
dräller av trådar om saken. Sök och du lär finna läsning för
resten av helgen."

Från ett inlägg på första sidan i den här diskussionen.

Sorry, såg inte det. Tack.
Men är ändå lite fascinerad..och bidrar själv till det med mitt ovanstående inlägg...:)
 
Arne S skrev:
.... Med nuvarande utformning "tvingas" man att se thumbnails från i stort sett alla motivkategorier. Många har kanske bara 1, 2 eller 3 intresseområde. Eftersom man då tvingas leta efter de bilder som man har intresse av upplever man att de bra bilderna drunknar i "ointressanta/dåliga" bilder....

Nej det gör man inte alls, du kan söka på kategori i kritikpoolerna och får då upp bara de bildkategorier du vill se. Den funktionen finns ju redan?

I övrigt håller jag med dig om fler pooler/grupper på intresse/kategori. Jag skulle inte sakna kritikpoolerna om de försvann.
 
Graal skrev:
Nej det gör man inte alls, du kan söka på kategori i kritikpoolerna och får då upp bara de bildkategorier du vill se. Den funktionen finns ju redan?

Jodå, jag känner till den och det var därför jag skrev "tvingas". Man har ju ett val precis som du påpekar. Men jag själv upplever det som ett extra moment som bara krånglar till det. Hade varit lättare att gå rakt in i en intressepool.

Men det kanske är något på gång trots allt, tänker på försöket som görs med er gatufotogrupp. Skall bli intressant att följa hur ni upplever den och hur det utvecklas.
 
Arne S skrev:
.......Men det kanske är något på gång trots allt, tänker på försöket som görs med er gatufotogrupp. Skall bli intressant att följa hur ni upplever den och hur det utvecklas.

Jag tror det kan bli riktigt bra! Lusten och inspirationen att gå ut med kameran och skapa bättre bilder ökar. Ska nu ta en tur till Växjös köpcentra och fota lite, passar på att ta med en nyinköpt liten cd-spelare som ska bytas;)
 
Tror att meningen med hårdbildkritik är att man vill ha kritik eller? sen har jag upptäckt en kul grej bland många som gnäller på andras bilder, kolla deras egna bilder.DET ÄR KANSKE DAGS ATT LÄGGA IN BILDER ANNONYMT DÅ FÅR VI KOMMENTARER PÅ BILDEN INTE FOTOGRAFEN bara ett förslag.
mvh lennart
 
Nån bra länk?

Nån som känner till nån webplats där man kan få konstruktiv kritik av erkänt bra fotografer trots att man inte är proffs själv?
 
"Bilden på lilla Fia när hon gjorde den där roliga minen igen som moromor så påpassligt fångade" är helt uppenbart en typ av bilder som många vill visa upp. Verkar inte gå att bli av med dem, oavsett hur många såna här trådar det skapas, eller vilka förmaningar o poolbeskrivningar man skriver.

Läste en bra benämning på dessa bilder: "Ögonblicksbilder utan tanke och planering"
Kanske en pool med det namnet vore något...
Och att ett antal "förtroendevalda" medlemmar får möjligheten attr abrrupt lyfta över dessa bilder till denna pool om de nu har postats i "fel" pool.

Eller varför inte en pool med namnet "Mitt kära barnbarn". Och kanske en med namnet "Mitt gulliga husdjur". Då framgår det ganska bra av namnen att det är här man ska lägga bilden på lilla Fia och gulliga Arras...

Och kanske en pool "Modellbilder", så kan ni som av nångon anledning har något emot kvinnlig fägring "blocka" denna med en blockfunktion i FS. Och på samma vis kan man då blocka gulligullbiderna... Bättre att lägga tid o kraft på att införa sådana funktioner på FS än att mecka med betygssytem för radannonser (annan tråd). Eller är FS på väg att bli en sida typ "Blocket för foto" i kombination med "Veckans kompaktögonblicksbild" ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.