Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
schang skrev:
Förhoppningsvis kan man hitta något sätt så att toppen stannar, så att inte bara den breda massan finns kvar. För det är verkligen kul att se vad toppen presterar! (själv ligger jag mer i den breda massan...)
Som Håkan säger, det är kul att se vad de duktiga presterar. Genom att studera bilder och läsa kommentarer finns massor att lära, om man besitter ödmjukhet, självkritik och studieambition för konstarten.

Det förefaller mig att det finns en mängd individer som lägger upp bilder utan att lägga tid på detta. Istället förväntas andra medlemmar uppsöka bildsidan på studs och ge kommentarer med kompetenta anvisningar till samtliga som ropar.

Medlemmarna här på FS tar sin fritid till att hjälpa andra. Att be de som har större kunnande gå in i poolen Hård kritik och "kommentera bort" alla som hoppat över stadier av självstudier är väl ändå magstarkt att begära, tycker du inte?

Om jag var begåvad och duktig skulle jag också ha tappat entusiasmen pga bristande stimuli. Jag har förståelse för fotografer som ger utlopp för sin frustration över saknaden av ett utrymme på FS med sporrande kvalitativ fotografi av andra fotografer.

Visst finns det lösningar. Låt oss hoppas att idéerna för nya poolerna Glömda rum och Gatufoto hjälper, då kan antalet utökas.
 
Tänk om tidningarnas konst- och kulturkritiker skulle var proffs på att måla, göra filmer etc? Hur många kultursidesskribenter har varit eller är själva duktiga konstnärer? Är det inte så att de är helt vanliga journalister med specialintresse att titta på film, fota eller gå på konstutställningar? Sedan kan man verkligen ställa på sin spets om de inte bara följer trender, moden och egentligen inte har så mycket egna åsikter? De redovisar bara den etablerade konstvärldens rådande smak och dogmer? Få vågar gå emot det. Är det likadant i kommentarerna här? Tycker ofta att de har en tendens att bli ganska likriktade och enformiga? Och kanske inte så mycket behjälpliga för bildmakaren?
 
Apropå att man bara kan ge kommentarer till en bild om man själv är duktig fotograf håller jag definitivt inte med.. JAg brukar lite då och då låta en kompis gå igenom mina bilder.. hon fotar inget själv.. mer än med mobilen när det är fest.. men hon har bildseende, hon kan se det lite annorlunda i en bild.. hon tolkar de ibland på ett både intressant och utvecklande sätt.. och har gett mig många nya sett att se bilder..
 
Gersemi skrev:
Apropå att man bara kan ge kommentarer till en bild om man själv är duktig fotograf håller jag definitivt inte med.. JAg brukar lite då och då låta en kompis gå igenom mina bilder.. hon fotar inget själv.. mer än med mobilen när det är fest.. men hon har bildseende, hon kan se det lite annorlunda i en bild.. hon tolkar de ibland på ett både intressant och utvecklande sätt.. och har gett mig många nya sett att se bilder..
De intressantaste kommentarerna sista åren har jag fått av barn här hemma (ohämmade, ärliga, fantasifulla och/eller ifrågasättande.) Därför behöver jag ju inte ladda upp på fotoasidan längre;)
 
Teqqi skrev:
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P

/Du har så rätt så det är otroligt.
Allt sedan digitalkameran gjorde sitt intåg och det blev hur lätt som helst att knäppa kort och alla kort blev otroligt unika med hjälp av en
"inteligensbefriad"digitalkamera.

Den otroliga mängd kort som förevisas på alla pooler i FS så kan men utan blygsel ta bort
ca: 80% som hemmahörande i familjealbumet.

Vad betyder självkritik, för alltför många är det ett obegripligt ord.

Om man har en negativ uppfattning om denne "fotografs" mästerverk föreställande en kattunge
med liderlig blick så blir man besvarad och behandlad som om man hade sparkat "fotografen"
på ett ömt ställe.

Min uppfattning är att det är inte Bilden och dess innehåll som det handlar om utan snarare vilket verktyg den gulliga kattungen är avbildad med.

Det bör eller måste vara från Canon eller Nikons
sista mästerverk på marknaden annars är kortknäpparen passé.

Fotosidan ska byta namn till Digitala/kortsidan.
/Thomas..
 
Graal skrev:
Tänk om tidningarnas konst- och kulturkritiker skulle var proffs på att måla, göra filmer etc? Hur många kultursidesskribenter har varit eller är själva duktiga konstnärer? Är det inte så att de är helt vanliga journalister med specialintresse att titta på film, fota eller gå på konstutställningar? Sedan kan man verkligen ställa på sin spets om de inte bara följer trender, moden och egentligen inte har så mycket egna åsikter? De redovisar bara den etablerade konstvärldens rådande smak och dogmer? Få vågar gå emot det. Är det likadant i kommentarerna här? Tycker ofta att de har en tendens att bli ganska likriktade och enformiga? Och kanske inte så mycket behjälpliga för bildmakaren?
Sven-Göran Eriksson var inte speciellt bra i fotboll, men han anses vara mycket kunnig i sporten ändå. Innan en spelare hamnar i händerna på Svennis, har denne först utbildat sig en längre tid på lägre nivå. Den som spelat fotboll ett eller par år går inte till Svennis för konstruktiv kritik.

Med detta exempel menar jag, att det finns stadier att genomgå innan man lägger in en bild i poolen Hård kritik.
 
Gersemi skrev:
Själv lägger jag ibland upp bilder i hård kritik och det är just för att få kritik både bra och dålig.. men total tystnad..
Kan det vara för att bilden inte väcker intresse eller håller den nivå som trådskaparen och hans likasinnade tycker?
(Jag har inte tittat på dina bilder, frågan är av generell art).

Varför jag lägger upp bilderna.. jo, helt enkelt jag vill ha kritik.. och konstuktiv sådan, så jag kan kan lära mig ngt.. ibland tycker man ju själv en bild är bra.. för man blir ju lite hemmablind.. och kan behöva få sina ögon öppnade.. hur sjutton kan jag annars utveckla mitt fotograferande.
Har du prövat någon annan kritikpool för respons?


Så istället för att sitta här och skriva av er frustrationen över dåliga bilder i hård kritik.. eller bra bilder.. ut och kritisera.. och kan inte fotografen ta det.. tja, då är det deras problem.. eller??
Jag citerar från mitt inlägg tidigare.
"Medlemmarna här på FS tar sin fritid till att hjälpa andra. Att be de som har större kunnande gå in i poolen Hård kritik och "kommentera bort" alla som hoppat över stadier av självstudier är väl ändå magstarkt att begära, tycker du inte?"
 
*Editerade mitt inlägg*
Är för nuvarande så irriterad på hur
Fotosidan utvecklats den senaste tiden...
 
Senast ändrad:
Re: Re: Jaha?

schang skrev:
Enda(?) sättet att kunna ha pooler med högre kvalitet är att man har någon eller några som gör bedömningar av medlemmarnas färdigheter och godkänner dem för högrekvalitetspoolerna.
Fast det funkade ju i början, när nivåindelningen på kritikpoolerna var ny. Då var den poolen full av riktigt bra och inspirerande bilder. Som någon skrev tidigare i tråden, poolbeskrivningen var annorlunda då, den ställde mer krav på att fotografen skulle vara erfaren istället för att bara handla om hur hård kritik man ville ha.

Nu tror jag ju inte att det är möjligt att komma tillbaka dit genom att ändra beskrivningen, tyvärr. Så jag vet inte riktigt vad man ska göra. Jag tror inte att ett system som föreslagits ovan där bilder ska röstas in i poolen skulle leda nån vart. Poolen ska ju vara till för att fotografen själv ska kunna be om kritik, det är inte en tävling.

En tanke; jag tycker att det har blivit bättre med kommenterandet generellt sedan inflödet till kritikpoolerna begränsades (även om det kanske inte höjt kvaliteten nåt nämnvärt). Skulle man kanske kunna separat strypa flödet ännu mer till "hård kritik"?
Det känns som om problemet mest beror på att folk tror att de ska få mer uppmärksamhet i den poolen och det är därför de lägger sina måttligt genomtänkta bilder där. Så om man minskade inflödet kanske detta skulle stävjas en smula?

Jag vet att detta inte är nån rolig lösning, det var bara en ide.
 
Intressant tråd. Den hade dock gjort sig bättre om trådskaparen valt att säga "ögonblicksbilder utan tanke och planering" ist för "skitbilder".

Kanske det skulle klargöras i hård kritik-poolen att "ögonblicksbilder" inte får läggas upp i hård kritik utan hör hemma i lämplig intressepool eller i bildkritik alt bildkritik mjukstart där sådana (läs ögonblicksbilder) är tillåtna.
 
Vapo skrev:
Intressant tråd. Den hade dock gjort sig bättre om trådskaparen valt att säga "ögonblicksbilder utan tanke och planering" ist för "skitbilder".

Kanske det skulle klargöras i hård kritik-poolen att "ögonblicksbilder" inte får läggas upp i hård kritik utan hör hemma i lämplig intressepool eller i bildkritik alt bildkritik mjukstart där sådana (läs ögonblicksbilder) är tillåtna.

Ögonblicksbilder, är det inte det som gör fotografiet unikt? Att frysa ett ögonblick som uppfattas av få? Däri ligger mycket av fotokonstens möjligheter och egenart. Fast man måste ju skilja på bra ögonblicksbilder och dåliga...
 
Fast ögonblicksbilder utan planering kan ju vara helt fantastiska och intressanta att både ge och få kritik på. De utan tanke är ju en annan sak, där håller jag med dig... :)



Edit: x-post med Graal :)
 
Re: Re: Skit bilder på Hård Kritik!!!

ThomK skrev:
Allt sedan digitalkameran gjorde sitt intåg och det blev hur lätt som helst att knäppa kort och alla kort blev otroligt unika med hjälp av en
"inteligensbefriad"digitalkamera.

/.../

Min uppfattning är att det är inte Bilden och dess innehåll som det handlar om utan snarare vilket verktyg den gulliga kattungen är avbildad med.

Det bör eller måste vara från Canon eller Nikons
sista mästerverk på marknaden annars är kortknäpparen passé.

Fotosidan ska byta namn till Digitala/kortsidan.
/Thomas..

Undring 1: Eeh...va? (Relevans för tråden?)

Undring 2: Varför är det alltid analogister som i negativa ordalag kritiserar den digitala världen, men sällan tvärtom? (Frågan förvisso ej heller relevant för tråden)
 
Re: Ja precis

stbose skrev:
Jag gav en kille hård kritik på en cykelbild en gång som jag tyckte höll FÖR låg nivå. Svaret blev att han tyckte inte jag skulle klaga då jag "bara hade point and shoot bilder själv".
Sen dess skiter jag i detta helt - jag är bara trött på eländet. Såg nyss en kossa - ja vad ska man säga - några tyckte uppenbarligen det var bra foto. Själv såg jag en bra exponerad kossa.

Thanx for proving my point, nu är det inte så allvarligt menat. Men allt jag hör här är att du enbart sett motivet och hakat upp dig på det och inte tittat på bilden. Jag har själv inte sett bilden än, vilket är bra för diskussionen kanske.

Men om kritiker inte kan skilja på bild och motiv så får poolen de bilder den förtjänar. Det är så otroligt vanligt. Folk hakar upp sig på alla möjliga motiv som hundar, katter, modeller osv. Kritikerns uppgift är inte att tala om vad jag ska fotografera eller kritisera mitt val av motiv. Kritikerns uppgift är att tala om hur jag kan få mitt motiv bättre eller mer intressent. Hur skulle kritikern göra för att få kossan mer intressant? De som kommit lite längre har antagligen slutat fundera så mycket över motivet men om de får höra att det skulle varit en fräsig sportbil istället för en rostig skrotbil så känner man sig inte riktigt hemma längre.

Eftersom jag råkar gå på en fotoskola så kan jag ju nämna att vi pratar otroligt lite regler där. Skulle jag sammanfatta det så har det nog inte tagit upp en timme ens av vår tid.

Mvh
Maverick
(Med reservation för att alla har lärt sig skilja på motiv och bild sen jag senast hängde där...)
 
Jag brukar inte ge mig in i såna här diskussioner eftersom jag inte tycker att det ger något.

Det finns så många diskussioner som liknar den här, där man ifrågasätter bilders existensberättigande, i det här fallet kvalitén på bilder i hård kritik.

Vilken bild som helst kan reta folk, det jag hittils har sett som är "förbjudet" att ladda upp här är bla: fågelbilder, barnbilder, macrobilder, hund/katt (speciellt om det är din egen hund/katt), kvinnliga modeller som ser ut som modeller m.m.

Jag själv lägger bilder i hård kritik, det är inte alltid perfekta bilder, vissa kallar dom skit, andra lägger som favoritbild.

Men fotosidan är väl inte tänkt att vara ett galleri för att bara visa upp din mest perfekta bilder? Vitsen är väl i grund och botten att få kritik på det man gör och kunna utvecklas utifrån det?

Om jag nu någonsin tar en bild jag anser vara så perfekt att ingenting kunde varit bättre, då kommer jag inte att ladda upp den här iaf, det vore ingen mening.

Varför lägger jag då mina bilder i hård kritik? Jo, jag vill ha ocensurerad konstruktiv kritik om hur jag kan förbättra mitt skapande.

Om nu trådskaparen blir så arg att han måste skriva i forum efter att ha sett ett gäng, enligt denne "skitbilder", så tycker jag att det är dags att slappna av lite. Gå ut och fota en stund, ta några djupa andetag, kom hem och lägg upp lite kanonbilder i hård kritik, och jämna ut det dåliga.
 
*LÄSVÄRT*

Har inte läst hela tråden här just nu för att jag tycker det blajas för mkt..

MEN... själv tycker jag man borde ha ett Bildkritikssytem!

Alltså --->>>>

- 1. Fotosidan rensar alla bilder som ligger inne nu (givetvis får man i sin personliga profil behålla kommentarerna för de bilder man haft inlagda då dessa fortfarande ligger kvar där.)

- 2. ALLA medlemmar både betalande/icke betalande samt proffs som nybörjare så ska alla börja på Nybörjarpoolen ifall man vill kunna komma uppåt.

- 3. Bilder läggs in och man måste få t.ex. minst 5-10 Godkänd markeringar (en ruta man klickar i) (per bild) för gå vidare till nästa bildpool (bilkritikpoolen) (som en accept typ) att få 3 gokända på bild 1 och 2 st på bild 2 ger inget "gå vidare pass"... utan minst t.ex. 5-10 på en och samma bild.

- 4 i bildkritikpoolen måste man få minst t.ex 10-15 godkänt+ skriven kritik för att kunna gå vidare till bildkritikpoolen hård bildkritik.....

...... Med ett sådant här liknande system tror jag att "kvaliteten" på kritikinlägg och bilder skulle kunna höjas........ visst tar ett tag innan det finns bilder i alla pooler men det är en sak som iaf jag gärna kan vänta på. (tycker även att andelen uppladdingar till poolerna bör vara max 1-2 st i veckan/medlem, (om detta inte redan finns aktivt hittade inget om det, men letade nog dåligt.)

SÅÅÅ vad TYCKER NI????

hadé
 
JR. skrev:
*LÄSVÄRT*

Har inte läst hela tråden här just nu för att jag tycker det blajas för mkt..

MEN... själv tycker jag man borde ha ett Bildkritikssytem!

Alltså --->>>>

- 1. Fotosidan rensar alla bilder som ligger inne nu (givetvis får man i sin personliga profil behålla kommentarerna för de bilder man haft inlagda då dessa fortfarande ligger kvar där.)

- 2. ALLA medlemmar både betalande/icke betalande samt proffs som nybörjare så ska alla börja på Nybörjarpoolen ifall man vill kunna komma uppåt.

- 3. Bilder läggs in och man måste få t.ex. minst 5-10 Godkänd markeringar (en ruta man klickar i) (per bild) för gå vidare till nästa bildpool (bilkritikpoolen) (som en accept typ) att få 3 gokända på bild 1 och 2 st på bild 2 ger inget "gå vidare pass"... utan minst t.ex. 5-10 på en och samma bild.

- 4 i bildkritikpoolen måste man få minst t.ex 10-15 godkänt+ skriven kritik för att kunna gå vidare till bildkritikpoolen hård bildkritik.....

...... Med ett sådant här liknande system tror jag att "kvaliteten" på kritikinlägg och bilder skulle kunna höjas........ visst tar ett tag innan det finns bilder i alla pooler men det är en sak som iaf jag gärna kan vänta på. (tycker även att andelen uppladdingar till poolerna bör vara max 1-2 st i veckan/medlem, (om detta inte redan finns aktivt hittade inget om det, men letade nog dåligt.)

SÅÅÅ vad TYCKER NI????

hadé

Att det är ett mycket bra förslag.

Speciellt eftersom jag hade tänkt föreslå något liknande men du hann före :)
 
Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men kan bara hålla med trådskaparen. Alla j*vla kattbilder har gjort att jag slutat kommentera över huvud taget. Det är synd eftersom det fortfarande trillar in riktigt bra, kreativa och nytänkande bilder.

kanske är ett förslag att det skulle finnas en sådan pool också, eller en separat pool för husdjur?
 
Tycker också att något system åt det hållet kan vara värt att prova i kritikpoolerna. Men jag tror i så fall att man måste ha något slags juryförfarande också, där några utvalda (utöver medlemsrösterna) regelbundet går igenom poolen för att kolla att inga bra bilder kommer bort. Som man gör i melodifestivalen, med juryröster och folkets röster. Också lite risk med kompisröstande men det får man väl ta så länge det finns en oberoeende jury som också kan bedöma. Sedan kan man utveckla det jag skrev om tidigare, gällande andra intressepooler, parallelt med detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.