Jewster
Aktiv medlem
fridhamre skrev:
bildpolerna är i dagläget inte uppdelade efter hur bra bilderna i dem är utan istället efter hur hård kritiken ska vara! - du tänker alltså fel
Utan att hålla med trådskaparen i övrigt måste jag nog ändå påpeka att det ändå finns ett underförstått kvalitetskrav i hård kritik-poolen:
Ur poolbeskrivningen:
Det krävs mer av bilderna i denna poolen /.../
Fotografen bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan man begär in kritik från andra...
Åtminstone tolkar jag det som ett visst kvalitetskrav. Framförallt om man sätter det i relation till beskrivningen av de andra två kritikpoolerna:
Mjukstart:
För dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik. I den här poolen får enbart de som tycker sig vara nybörjare inom fotografi lägga in bilder.
...och "Mellanklassen" Bildkritik:
Denna bildkritikpool passar dig som kommit lite längre i din utveckling, båda vad gällande fotografering och att ta/ge bildkritik.
Fotografbeskrivande termer som "nybörjare" och "kommit lite längre i din utveckling" behöver ju inte per definition innebära högre eller lägre kvalitet på bilderna. Men som jag uppfattar dessa tre poolkriterier implicerar de ändå en viss fotografisk, och därav förhoppningsvis bildkvalitetsmässig, utveckling.
Så visst finns det väl vissa kvalitetskrav för de olika poolerna. Vem som ska avgöra vilket som är vad är ett större dilemma. Den konstruktive domare som kallar saker för "skit" som inte "är värda min tid" (trådskaparen), ger jag inte mycket för. Bäst vore förstås om den tidigare omnämnda självkritiken fungerade som den skulle.
Annars tror jag Anne-Lie Svensson är inne på rätt spår varför bilder verkar landa i "fel" pool:
...bilderna läggs in i poolen Hård kritik pga att fotografen vill ha ordentlig konstruktiv kritik för att utvecklas.
Den responsen borde finnas i poolen Bildkritik, men fungerar inte enligt önskemål. Därför hamnar bilder som du, och många andra, anser vara för undermåliga i Hård kritik. Det är enda
stället där det ges kritik av utvecklingsvärde för fotografen ifråga.
/jer.
Senast ändrad: