Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
.
.
.
Vad jag vill säga är väl, ja, jag är för en elitpool!
.
.
.
Det går ju inte heller låta den stora massa ge poäng för vilka bilder som ska få rätt att ansöka till elitpoolen, då blir det ju bara "modellbilder.se"-stuket med Neat Image-hud, dåliga blombilder och annan skit som får rätt att ansöka till elitpoolen också.. Ett bra exempel på detta är ju mostphotos.com.

Bra att du är för att lyfta fram duktiga fotografer. Men jag är inte övertygad om att det bästa sättet är via FS sk "pooler".

Sen tycker jag du är ute på fel vatten när du dels väljer ut de typer av fotografer som ska va "jury", dels när du anser att "massans" smak är skit och din egen är det som gäller...

Med det resonemanget är risken stor att nämnda "pool" blir en pool bara för smala o snäva fotointresserade. Eller är det de som är din tanke? Att förutom krav på fotografernas kompetens (vilket jag är med på) även en selektering av vilka motivgrupper som "passar"?

Jag orkade inte tänka ut alla olika typer av fotograf-sorter som finns, nämnde nägra som jag kom på.

Självklart ska någon oerfaren amatör vara med i juryn, men då självklart vara väl medveten om skillnaden mellan bra bild och bra motiv och tänka på detta när hon/han bedömmer/ger betyg.

Danlo skrev:

Självklart ska någon oerfaren amatör vara med i juryn, men då självklart vara väl medveten om skillnaden mellan bra bild och bra motiv och tänka på detta när hon/han bedömmer/ger betyg.

Jag kanske förstår vad du menar....
Men samtidigt tycker jag det är i allas intresse att den konstruktion som vi nu snickrar på BÅDE speglar mer abstrakt, snäv (svårförståelig?) "konstfoto" OCH bilder som "svensson" tilltalas av. Jag menar både bilder som är fina nog att visas på ett galleri och bilder som skulle kunna bli storsäljande posters på Ikea.

jag har funderat och även nämt liknande för länge sedan... Problemet kan lösas enkelt tror jag.

Om du forstättnigsvis har tre pooler, Nybörjare, kritik och hårdkritik eller mycket erfaren.

Dom två första fungera som idag den sista däremot kommer man inte märka någon skillnad, men där kommer en bedömningsurgallring göras.

Antag att du lägger upp en bild till "hård kritik"

Du klickar på "lägga upp" elelr vad det heter. Istälelt föratt hamna i hård kritik direkt så skickas bilden till en "virituell pool" där enbart vissa medlemmar kan se bilderna.

Om du ahr säg, 10-20 flitiga medlemmar i denna "gallringsgrupp" helt vanliga personer men som ofta är på FS. Dessa personer kan godkänna bilden och då hamnar denna i den vanliga kritikpoolen, men personen kan även nekas inläggning i kritikpoolen, men måste då nekas med en motivering/konstruktiv kritik.

Det räcker med att en person i denna gruppen godkänenr bilden så skickas bilden iväg automatiskt.

Eftersom dom valda personerna är flitiga på FS och sannolikheten att någon av dessa är inloggade så är risken för fördröjning av godkännadne av bild och uppläggande minimal och fotografen som vill skicka in sin bild komemr således inte att märka så stor fördröjning. Den bild som inte kommer med får ju en kommentar med konstruktiv kritik och vinner även på detta.

rent praktiskt och vi säger att jag är med i denna grupp:

Jag loggar in på FS som vanligt, det blinkar till och det står att det finns 3 bilder som väntar påatt bli godkända. Jag går in i den "skyddade" poolen och tittar på bilderna. jag godkänner 2 direkt och dom flyger automatiskt in i hårdkritk poolen. den tredje bilden tycker jag inte alls håller den klassen och jag skriver en utförlig kommetnar och skickar på ej godkänd för hårdkritik.

Samma möjligheter har alla personer i denna gruppen och därför är tidsfördröjningen väldigt kort, alltid är det någon av dessa personer online.

en idee

Re: Rysk Demokrati....

fujicanon skrev:
Är det det du menar Kalle_B?
Erik J

Sannerligen inte, men eftersom folk är missnöjda med innehållet i poolen så får väl några ansvara för att det blir "rätt" innehåll i poolen.

Mitt förslag är endå det mest demokratiska av alla adnra förslag tycker jag...

jag har aldrig kritiserat innehållet egentligen i Hårdkritik, men däremot kritiserar jag namnet hårdkritik som är ett dumt namn eftersom det saknar logik. Skall namnet vara kvar kan vi glömma mitt förslag eftersom poolen är öppen för alla som vill ha hård kritik, men som dom flesta antyder så vill dom se bättre bilder i den poolen och då tycker jag att mitt förslag kan vara vettigt. Att förlita sig på människans självgranskande rannsakning är nog att hooppas på enhörningar i trädgården...

Tycker det är bättre med poolerna
Du som är nybörjare på systemkamera och andra kameror
Du som har hållt på ett tag och
Du som kan ta riktigt bra bilder.

Alla får själva ansvara för att lägga i rätt pool. De som lägger fel blir säkert snabbt sågade.

Nu är det väl,
Du som vill ha beröm
Du som vill ha både kritik och beröm
Du som har gjort en del självstudier och vill hyllas eller sågas.

Man lägger efter den typ av kritik man vill ha istället för att lägga efter sin skicklighet vilket gör att det i princip är samma sorts bilder i alla pooler.

Senast ändrad:
etmj skrev:
Tycker det är bättre med poolerna
Du som är nybörjare på systemkamera
Du som har hållt på ett tag och
Du som kan ta riktigt bra bilder.

Alla får själva ansvara för att lägga i rätt pool. De som lägger fel blir säkert snabbt sågade.

Nu är det väl,
Du som vill ha beröm
Du som vill ha både kritik och beröm
Du som har gjort en del självstudier och vill hyllas eller sågas.

Man lägger efter den typ av kritik man vill ha istället för att lägga efter sin skicklighet vilket gör att det i princip är samma sorts bilder i alla pooler.

Öhh... så bara folk med systemkameror är välkommna på Fotosidan?

Men var är den hårda kritiken då? Det värkar som om dom flesta "skit-bilderna" (ursäkta beskrivningen....) bara blir lemmnade utan kommentarer,
Månne vi alla borde bli bättre på att tycka båda bu och bää.
Snellisme hjälper ingen.
/Erik J

fujicanon skrev:
Men var är den hårda kritiken då? Det värkar som om dom flesta "skit-bilderna" (ursäkta beskrivningen....) bara blir lemmnade utan kommentarer,
Månne vi alla borde bli bättre på att tycka båda bu och bää.
Snellisme hjälper ingen.
/Erik J

Ja precis. Lägg in en bild mot att du ger 10 kommentarer eller något sådant.

Menar inte på något sätt att det är fel på bilderna, men tycker att de skall i olika pooler så man kan titta på de som är sämre och förstå att man gör framsteg och sedan titta på de som är bättre och känna att man har mycket kvar att lära.
Nu kommer de lite hur som helst.

Eeros skrev:
Visst, vill man med flit förstå saken fel så hittar man alltid vägar till att göra det. Vad de flesta här strävar efter torde ha framgått med all önskvärd tydlighet, men jag tar det en gång till: Vad som efterfrågas är bildforum (även) för de som kommit ganska långt i sin fotografiska utveckling. Det finns en redan för nybörjare.

Har man ett övergött ego om man har kommit långt i sin utvecklingen och önskar lite större krav både på kritiken och på bildinnehållet i ett forum för mer erfarna? Har Susanna Kallur ett övergött ego när hon inte tävlar i Snyttebohults IK, istället för på värlsmästerskap? Har Sally Mann och andra framstående fotografer övergödda egon bara för att de ställer ut sina verk på "fina" kulturställen, istället för att enbart hänga upp fotografierna där hemma? Deras gäster borde ju också kunna ge kritik, istället för att vilja höra vilken kritik kultureliten ger om man ställer upp på kulturhuset.

Om alla och envar fritt fick komma och hänga upp sina semesterbilder/födelsedagaskalasbilder och liknande "familjealbumbilder" på Naturhistoriska eller i Kulturhuset och i alla framstående ateljéer och gallerier, hur mycket tror du att enskilda duktiga fotografer skulle stå fram? Bland alla turist- och kattbilder? Det är som att tillåta alla och envar att på OS ställa upp på startlinjen för 100 m. Det skulle bli ett kalabalik och virrvarr utan dess like. Som ett Vasaloppstart med tusentals samtida startande, men med skillnaden att när de första kommit i mål, så har de sista inte kunnit starta än p.g.a. folkmassan framför. Ganska snart skulle även den mest jantelagstyngda supporten inse att någon sort kvalning måste införas.

Problemet med kvalning i fotografiska sammanhang är att kvalning och uppdelning i nybörjare-, elit- och andra nivåer är så otroligt känslig i den jantelagsstyrda fotovärlden. Tillverkar man möbler så höjer ingen ögonbrynen om möbeltillverkaren i reklam påstår att deras möbler är bra, ja kanske till och med den bästa på marknaden. Inte heller om biltillverkaren gör det. Eller bagaren. Eller elektroniktillverkaren. Eller högtalartillverkaren Eller fotografen. Eller... STOPP!!! Nämnde någon fotografer? Aj, aj, aj, det är absolut otillåtet! En fotograf får aldrig tro att han är bra, ännu mindre att han är bättre än någon annan fotograf. Därför ska inte heller några elitpooler bildas för duktiga fotografer!

P.S. Mitt inlägg är ingen undedrift; det fanns tidigare en kritikpool som hette "Mycket erfaren" och där kravet var att man kommit långt i sin fotografiska utveckling, kanske haft utställningar också och möjligen jobbade professionellt med fotograferingen. Tanken var att lyfta fram fotografer och fotografier som hade det där "lilla extra", som kunde fungera som inspiration till alla andra.
Men säg den lycka som varar, det blev ett storm utan dess like på diskussionsforumen, där alla sådana elitistambitioner starkt fördömdes av alla jantelagsstyrda medlemmar. De få som vågade oppnera sig fick minsann höra att de levde, hur uppsvällda egon de har och hur de "ser ner på alla andra". Efter bara ett par veckor fick redaktionen ändra namn och poolbeskrvining. Så nu kan även alla nybörjare spamma den poolen. Rättvist och bra, tyckte många, men nu frågar samma personer varför det kommer in så mycket "skitbilder" till den poolen, bilder som uppenbarligen är tagna av totala nybörjare.

Men hur många gånger ska jag behöva skriva att jag tycker att det vore helt ok med en pool där inte nybörjare fick vara med?

Är det inte det du menar? Eller menar du att man inte ska få vara på fotosidan alls om man är nybörjare?

Det skulle kunna finnas två stycken "hård kritik", en öppen och en sluten, gillade man inte innehållet i den öppna så kan man söka medlemskap i den slutna.

Eller har jag fattat fel nu igen?

"Vad som efterfrågas är bildforum (även) för de som kommit ganska långt i sin fotografiska utveckling. Det finns en redan för nybörjare."

Det här tolkar jag som att det efterfrågas en pool där man slipper nybörjar-bilder.

Jag kan berätta en intressant sak ang kritik på bilder..

Hade en bild jag visade för en som de flesta nog klassar som en sk expert här på FS.. kommentaren var "släng den i papperskorgen"

Senare råkade en god vän till mig se bilden ihop med ett antal andra jag tagit.. Den här specifika bilden ansåg han vara den bästa.. Detta var en yrkesfotograf.. med 35 år bakom sig i yrket, publicerad i ett antal tidningar och böcker...

Så som sagt.. det någon tycker är en skitbild.. kan någon annan tycka helt annat om

Kanske bör tilläggas.. bilden hade en del sk tekniska brister.. men en stämning som yrkesfotografen såg

Det var tråkigt.
Men jag vill se en pool där de tekniska bristerna är svåra att hitta och bilden är intressant.
Ungefär som David säger.

Just det Agnetha!

I den en/tvådimmensionella bilden finns en 3dje dimmension som fotografen har upplevd. Konsten är att förmedla denna till de flesta betraktare.
Man kann aldrig nå alla.
Mottagaren är, om hon/han är ärlig, subjektiv.
Denna subjektiva uppfatningen måsste vi självfallet kunna uttrycka.
Mvh Erik J

NB! En ursäkt till Andreas, som jag kallade Anders.*skäms*

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto