ANNONS
Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
-------------------------------------------------
David Granberg (David G) skrev:
Det här tolkar jag som att det efterfrågas en pool där man slipper nybörjar-bilder.
Eeros skrev:
Rätt fattat. Det efterfrågas ja!
Och helst ska inte vem som helst kommentera bilderna i den poolen? Om jag nu tolkat rätt det som olika personer framfört? Nybörjare och mindre kunniga håller sig vänligen borta?

/Nonno

Bara för att förtydliga, om det skapas en sluten kritik-pool så menar jag inte att det nödvändigtvis skulle vara poolen för dom bästa bilderna. Vad som är bra får poolens medlemmar bestämma, kanske blir det jätte-bra bilder, kanske blir det bara skit.

Angående vem som får kommentera så skulle medlemmarna själva kunna få välja om dom vill se kommentarer från icke-medlemmar.

Ett annat sätt skulle vara att medlemmarnas bilder helt enkelt inte visas publikt utan endast för andra medlemmar. Som ett slutet sällskap, typ Tempelriddarna.
Om man inte vill ha kritik från nån som inte kan, varför ska man då visa sina bilder för nån annan än de som en gång har godkänt en själv?

Exempel på hur man blir medlem:
http://tempelriddareorden.org/io/medlemskap.html

Ville bara visa på hur trådskaparen anser att man ska bemöta andra fotografer. citat:

Bror vad vill du man ska sägga om din bild?
Och vad vill du sägga med den? eller förresten vem bryr sig.
Du lägger upp denna bild på Hård-Kritik helt fel och dumt.
ENKEL JÄVLA SKITBILD!

Fler fina citat finns att läsa här:
Trådskaparens givna kommentarer

Jag anser att trådskaparen bör be vederbörande om ursäkt. Om den dagen kommer då jag får ett sådant "uppbyggligt" omdöme om en av mina bilder så anmäler jag direkt!

nonno skrev:
Och helst ska inte vem som helst kommentera bilderna i den poolen? Om jag nu tolkat rätt det som olika personer framfört? Nybörjare och mindre kunniga håller sig vänligen borta?

/Nonno
Personligen är jag för en pool där de som kommit lite längre (alltså inte nybörjare) ska kunna få bildkritik. Bildkritik, alltså ett omdöme. Det går att ge utförligare än vad det görs på många av de bra bilderna också och det kan säkert nybörjare också klara att ge med vilja.

Jag tycker alltså inte att det spelar roll hur långt den som kommenterar där kommit i sin egen fotografering. Särskilt inte eftersom det kan vara väldigt utvecklande att kommentera andras bilder med och för den som får kommentaren kan även en nybörjares kommentar och åsikt vara värdefull. Om den som kommenterat lagt ner lite och visar att den faktiskt sett bilden! (I många fall brister kanske t.o.m de som kommit längre i sin egen fotografering där än nybörjare tycker jag det verkar som.)

Exempel nedan på vad jag inte tycker är bildkritik där personen lagt ner sig för att ge sådan hittade jag snabbt under en av de första bilderna jag öppnade i "hård kritik" nu. Längden personen fotograferat tycker jag inte ska spela roll, men att åtminstone beskriva _vad_ som gillas/inte gillas tycker jag bör vara viktigare.

"Du har tryckt av i helt rätt läge, riktigt snyggt tycker jag."

"Ingen kritik, bara uppskattning. Härlig bild."

"Snyggt fångat ögonblick!"

"kan bara hålla me föregående talare..
fiiin bild.. gillar den. "

"Tjusig bild...Gillar den"

Personligen tröttnade jag på att ladda upp för bildkritik här för över året sedan. Visst fick jag kommentarer, men tyvärr var det få som faktiskt gav mig särskilt mycket mer än någon ryggdunk även om kommentarerna kunde vara många. Jag har inget mot såna iof, men de får jag ändå av av mina kompisar (utanför fotosidan som inte har något bildintresse egentligen) och min familj. Här vill jag hellre veta vad andra bildintresserade faktiskt ser. _Vad_ är bra, _vad_ kunde jag gjort bättre, _vad_ tilltalar eller inte, Hur _känns_ min bild? Inte bara ett hurra eller "Fin katt." Lite mer alltså.. Det tror jag att både fotograf och betraktare har ut mest av själv med. Tyvärr har det inte fungerat på fotosidan, så därför ser jag ingen anledning att delta i bildkritiken längre, men jag hoppas på någon förändring. Någon gång.

Låter jag otacksam eller för krävande? Det är inte meningen, men jag saknar något. Det är vad jag försöker förklara..

Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Jag kan berätta en intressant sak ang kritik på bilder..

Hade en bild jag visade för en som de flesta nog klassar som en sk expert här på FS.. kommentaren var "släng den i papperskorgen"

Senare råkade en god vän till mig se bilden ihop med ett antal andra jag tagit.. Den här specifika bilden ansåg han vara den bästa.. Detta var en yrkesfotograf.. med 35 år bakom sig i yrket, publicerad i ett antal tidningar och böcker...

Så som sagt.. det någon tycker är en skitbild.. kan någon annan tycka helt annat om

Kanske bör tilläggas.. bilden hade en del sk tekniska brister.. men en stämning som yrkesfotografen såg

Att ge och få kritik här på fotosidan utvecklar (förutom på det tekniska planet) på två sätt, båda lika viktiga:
Konsten att kunna ta bra bilder med tydliga budskap och förmågan att kunna ta till sig budskapen i konsten.

Man får aldrig glömma bort att man också måste lära sig att se. Man brukar ju säga att man har två öron men bara en mun för att man ska lyssna mer och prata mindre. Man skulle lika gärna kunna säga att man har två ögon men bara en kamera för att man ska betrakta/kommentera mer och fotografera/ladda upp mindre bilder.

Jag tror att den sk. experten här på FS har lagt krutet på att fotografera och inte på att betrakta.

Men Lotta, har du aldrig tagit en bild som du är riktigt nöjd med som du tvivlar på att någon kommer ge dig råd på hur du kunde gjort bilden bättre för att den redan är perfekt?

Om man inte får skriva sådana simpla saker som "Hurra! jättefin bild" så kommer ju de bra bilderna inte få några kommentarer. Det kanske inte finns något att förbättra i bilden.

Själv tycker jag det är trevlig att få en "bekräftelse" på att bilden går hem.

Grimmer skrev:
Ville bara visa på hur trådskaparen anser att man ska bemöta andra fotografer. citat:

Bror vad vill du man ska sägga om din bild?
Och vad vill du sägga med den? eller förresten vem bryr sig.
Du lägger upp denna bild på Hård-Kritik helt fel och dumt.
ENKEL JÄVLA SKITBILD!

Fler fina citat finns att läsa här:
Trådskaparens givna kommentarer

Jag anser att trådskaparen bör be vederbörande om ursäkt. Om den dagen kommer då jag får ett sådant "uppbyggligt" omdöme om en av mina bilder så anmäler jag direkt!

Den mest kränkande och otrevliga kommentaren trådskaparen skrivit är inte ens med bland exemplen. Utöver allt kränkande som han skrev till fotografen uttryckte han även krav om att bilden omedelbart skulle tas bort ur poolen, vilket tydligen också gjordes eftersom kommentaren inte längre finns att läsa. Någon dag senare lägger han själv upp en bild i Hårdkritik-poolen som har stora tekniska såväl som kompositionsmässiga brister. I bästa fall är hela denna historia ett sorgligt skämt och någon som behagar att på ett olämpligt sätt driva med oss.
/Nonno

matnyttige skrev:
Men Lotta, har du aldrig tagit en bild som du är riktigt nöjd med som du tvivlar på att någon kommer ge dig råd på hur du kunde gjort bilden bättre för att den redan är perfekt?
Jo, bekräftelse behöver vi väl allihop i viss mån och jag gråter naturligtvis inte heller över sån. Däremot kan jag sakna annat med. T.ex att få veta _vad_ i bilden som är bra, berör eller känns..

Ibland har det ju faktiskt hänt att över 30 pers kommenterar en bild med endast såna fraser och ju fler de är ju mer stiger saknaden.. Finns verkligen inget mer att säga? (Jag tycker att det i princip alltid gör det och att det är mest utvecklande att försöka finna ord till det också, men de orden behöver inte vara detsamma som förbättringsförslag.)

nonno skrev:
David Granberg (David G) skrev:
Det här tolkar jag som att det efterfrågas en pool där man slipper nybörjar-bilder.

/Nonno

Det har jag ingen åsikt om.

matnyttige skrev:

Om man inte får skriva sådana simpla saker som "Hurra! jättefin bild" så kommer ju de bra bilderna inte få några kommentarer. Det kanske inte finns något att förbättra i bilden.

Själv tycker jag det är trevlig att få en "bekräftelse" på att bilden går hem.

Om jag är riktigt nöjd med en bild ser jag ingen anledning till att ladda upp den på FS över huvud taget. Då åker den in i portfolion istället.

Bekräftelse kan jag få i massor betydligt enklare än att fixa till en bild för FS.

Men jag håller med Lotta. Det är ointressant att ladda upp på FS numera, för de kommentarer man ser är med ytterst få undantag inte konstruktiva. Det är inte ens intressant att läsa vad andra skrivit om andra bilder för det är lika okonstruktivt där oxå...

Nu väntar jag bara på att forumet ska bli värdelöst oxå så kan jag logga ut för gott sen.

/Maverick

Här var det många egoister......

Skal jag dela med dej? Nej; du får vara god att fatta......
Vilken destruktiv uppfatning.
Det är nu så att Jag/vi som mottagare av ett budskap bestämmer vad som är interessant; inte såndaren.

Jag undrar på; den som sejer att jag är en idiot, för att jag inte fattar vad han menar....kann det vara en möjlighet att han/hon har fel uttryck?
/Erik J

Maverick skrev:
Men jag håller med Lotta. Det är ointressant att ladda upp på FS numera, för de kommentarer man ser är med ytterst få undantag inte konstruktiva. Det är inte ens intressant att läsa vad andra skrivit om andra bilder för det är lika okonstruktivt där oxå...

Nu väntar jag bara på att forumet ska bli värdelöst oxå så kan jag logga ut för gott sen.

Håller med er båda. Är dock en smula konfunderad över din svängning i frågan, lät på dig som att det var ganska bra för ett tag sedan. Kan iofs ha missuppfattat dig.

Det är ganska precis ett år sedan jag langade upp en bild sist och inget talar för att det blir någon fler i dagsläget.

Förstår du nu varför det vara vettigt med div. begränsningar?

/Johan

Hängt med från början av denna tråden, och förstår fortfarande inte vad problemet är? Antingen "tokpostas" det skit bilder eller så får bilden inte den kritik den förtjänar.....????
Använd FS till att titta på andras bilder.....Det är aldrig fel! Sen om lusten faller på kan man ju alltid kommentera eller posta en egen bild. -Men det viktigaste för varje "voyeure" kanske borde vara att se, men inte synas allt för mycket ;) Jag tycker FS är bra, pga avsaknaden av Jury (one exposure är lite trist) och att de som postar är oftast fotointresserade (till skillnad mot ex flickr). Det räcker väldigt långt!

Det låter på många som om det var bättre förr, och den klyschan har man ju sagt i flera tusen år. Men var det verkligen bättre förr på Fotosidan? Kan det inte vara så att de flesta har blivit för lata för att kommentera bilder efter ett tag hängade här?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar