Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har följt diskussionen några dagar och det finns givetvis mycket att reflektera över. Självkritik är givetvis en viktig sak men som säkerligen bevisats av flera personer i denna tråd så är begreppet otroligt relativt.

Med gott självförtroende och utan någon som plockat ner en på jorden så kvittar måttet av självkritik - man kommer ändå att ladda upp bilder som av andra fotografer klassas som skräp.

Som gymnasielärare så har jag nu ett rätt så stort antal elever som har gratiskonton (och några betalande) här på fotosidan. Jag tycker det är ett mycket bra community för dem - otroligt mycket bättre än bilddagboken.se. Jag försöker klargöra skillnaden och poängtera att det är lämpligt att börja i "mjukstart" tills man blivit varm i kläderna. Många är också totala nybörjare och då varierar kvaliteten enormt. Ibland avråder jag och ibland uppmuntrar jag dem till att ladda upp en bild för kritik.

Det är ibland svårt att förklara för elever att de kanske inte är mogna att kommentera bilder i "hård kritik" när de läst foto i två månader. Det är också svårt att förklara att en del bilder kanske inte är redo för hård kritik eftersom en del riktigt erfarna fotografer använder poolen för att testa vågade tekniker, kompositioner eller andra bildidéer. Jag ser heller inte att det kan vara min uppgift att censurera elevers bilder utan de får lära sig den hårda vägen. (När/om de sedan fått en giftig sågning så poängterar jag dock att de inte ska nappa och haka på ordkriget utan låta saken vara eller ta bort bilden som sågats.)

Själv tycker jag dock inte att fotosidan behöver vara på så fruktansvärt blodigt allvar. Det finns proffsfotografer som inte kan ge konstruktiva kommentarer överhuvudtaget, oavsett kunskaper. Likaså kan det finnas nybörjare som kan ge riktigt bra och inspirerande kritik som kan få en att se saker ur andra perspektiv.

Jag tycker att fotosidan gör ett bra jobb med att försöka anpassa sig till den stora variation av medlemar som finns. I perioder så fungerar en del pooler sämre och man söker en ny lösning.

Min erfarenhet är att många har bekymmer med att svara på frågan "Vad berättar denna bild?" Oavsett genre tycker jag att en bild bör berätta något. Kan man själv inte besvara den frågan är det svårt att förvänta sig att andra ska känna sympati för bilden. Skulle nyckeln till att få upp kvaliteten på "hård kritik" vara att lägga in någon slags fält där bilduppladdaren på något vis ska redovisa sin avsikt med bildberättelsen?

En del konstanhängare tycker säkert att det är upp till betraktaren att tolka fotografiet och att fotografen inte ska behöva försvara eller förklara men finns det andra för/nackdelar med ett sådant system?
 
Mattsen skrev:
Som jag ser det så är grundproblemet hur man kan undvika att han överhuvudtaget laddar upp en bild för kritik.

Men hur ska det kunna vara grundproblemet? Alltså ditt, och alla andras, tillkortakommande när det gäller att veta hur fotografen tar emot kritiken.

Vad är det det brukar heta när man inte vågar "fejsa problemet"? Jo, strutsbeteende!
 
Mattsen skrev:
Som jag ser det så är grundproblemet hur man kan undvika att han överhuvudtaget laddar upp en bild för kritik.

Hur menar du då att han ska få hjälp med att utvecklas, om han helst inte ska ladda upp bilder för kritik oavsett vilken pool han lägger sina bilder i?

Jag förstår inte denna njugghet - att inte kunna bjuda andra på den kunskap man möjligen besitter. Är inte det en av de bärande hörnpelarna som Fs står på? Det behöver ju inte vara en lång avhandling som behandlar bilden ur alla aspekter som tänkas kan. Man kan ju börja med några få grejer, liksom ta en sak i taget.

När jag blev medlem här på Fs, laddade jag upp (förstår jag nu efteråt) de mest hiskeliga bilder man kan tänka sig, men jag hade tur att mötas av många mycket skickliga fotografer som ibland bara gav uppmuntrande klappar på axeln (antagligen för bilden var så kass att det inte gick att vara konstruktiv) och andra gånger var de konstruktiva i sin kritik med direkta råd om förändringar/förbättringar på ett vänligt sätt. Det fick mig att växa och jag har bit för bit tillägnat mig kunskaper om fotografering.

Jag fortsätter att söka kunskap och vägar att utvecklas. Men jag hade nog en himla tur som inte mötte dem som helst hade sett att jag inte alls laddat upp bilder. För i så fall hade jag nog inte fått någon som helst möjlighet till att lära mig något. Den långa vägen att lära sig och utvecklas har ju i stort bara börjat.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Som jag ser det så är grundproblemet hur man kan undvika att han överhuvudtaget laddar upp en bild för kritik.

Det här ämnet har diskuterats nästan hur många gånger som helst här på Fotosidan, men jag tror inte jag sett något mer fullständigt totalknäppt inlägg i debatten tidigare!
 
AFE skrev:
Det här ämnet har diskuterats nästan hur många gånger som helst här på Fotosidan, men jag tror inte jag sett något mer fullständigt totalknäppt inlägg i debatten tidigare!

Du tolkar mina inlägg som fan tolkar bibeln...

Vad jag syftar på är de som använder FS som "kortvisarsida" och inget annat. De har fan inte här att göra...I varje fall inte om FS åter ska ha en chans att bli en sida "där fotografer möts". Som den en gång var.

Visst, den skulle mycket väl kunna fortsätta att "utvecklas" till en sida för "alla med en kamera". Detta skulle nog leda till en fördubbling av antalet medlemmar inom snar framtid. Men då är det ingen sida "där fotografer möts" längre.
Då blir det en sida där "blinda leder blinda" (som någon uttryckte det).

Som amatör uppskattade jag mkt att få kommentarer från proffs emellanåt, och att läsa deras kommentarer på andras bilder, samt deras faktartiklar om hur man tar bättre bilder eller hur man använder bildbehandlingsprogram för olika redigeringar.

Dessa fotografer har inte synts till på ett bra tag, en del har även lämnat det sjunkande skeppet.

Som du skriver har detta diskuterats TILL LEDA vid det här laget. Och inte ett skit händer för att ändra på dettta. Så ja, det är waste of time att försöka komma med förslag och ideer till förbättringar som kan få skutan på rätt köl igen.
De trådar som dyker upp med jämna mellanrum nuförtiden och som handlar om kritikproblemen, FS stagnation, FS ansvar och intentioner existerade knappast för något år sedan. Nu blir de tätare och tätare. Det talar sitt tydliga språk. Tyvvärr.
 
Mattsen skrev:

Vad jag syftar på är de som använder FS som "kortvisarsida" och inget annat. De har fan inte här att göra...I varje fall inte om FS åter ska ha en chans att bli en sida "där fotografer möts". Som den en gång var.
Eftersom det inte händer så ofta kan jag ju tala om när det händer.. Jag håller med dig!

Men jag hade iof valt att linda in orden en aning mer än du gjorde om jag skulle sagt det själv. Du var rakare.

JUst det där med bilder som laddas upp för att "se på min söta katt," "se vad gullig min unge är," kolla min snygga flickvän" e.t.c Är uppladdade av en orsak som enligt information om sajten talar mot syftet med den, men antalet såna bilder ökar ändå...
 
Eller "Jag har också en digitalkamera med macrofunktion..."

Faktum är att om alla hade rannsakat sig själva och orsaken till att vi laddar upp på en sajt avsedd för bildkritik hade det inte varit så här. Då hade inte såna här diskussioner uppstått.

Sen är det för lätt att få bekräftat att katten, ungen eller flickvännen är söt/snygg också.. Och det gör problemet ännu större..

VArför glöms så ofta bilden bort?
 
För att de flesta inte kan skilja på bild och motiv. Det är lättare att ha en uppfattning om motivet och valet av detta än det är att ha om bilden.

Att granska en bild kräver dessutom energi och engagemang. Här vill folk ha lättsmält MTV-konst eller enkla naturbilder som man slipper fundera så mycket över. Det ska vara lätt och kvantitativt så att man kan känna sig duktig...

/Maverick
 
Mattsen skrev:


Vad jag syftar på är de som använder FS som "kortvisarsida" och inget annat.


Finns det någon statistik?

Vilka lägger upp flest bilder? Är det guld-, silver- eller bronsmedlemmar eller de som inte betalar något?

Hur många bilder i snitt lägger varje kategori upp i "hård kritik" varje månad?
 
FYI

/Maverick

clindh skrev:
Ang detta med att bara betalande skulle lägga i "Hård Kritik" så skulle det bli bättre; senaste månaden har det lagts in 727 bilder av Brons, 329 av Silver, 451 av Guld och 302 av ej betalande medlemmar. Ca 16% bilder av ej betalande alltså. Så det är inget superrecept för att få bättre bilder direkt (om man nu ens kan säga att betalandes bilder är bättre...)

Skall vi göra ett experiment? Kan ni bläddra igenom 5 sidor i Hårt Kritik och säga hur många som bara verkar upplagda för att visa för polarna, vänner och bekanta? Redovisa era resultat, så skall vi se om ni kommer fram till ungefär lika många.
 
Lena W skrev:
Finns det någon statistik?

Vilka lägger upp flest bilder? Är det guld-, silver- eller bronsmedlemmar eller de som inte betalar något?

Hur många bilder i snitt lägger varje kategori upp i "hård kritik" varje månad?
Men även om det säkert finns statistik så är den nog inget svar på antalet bilder som laddas upp av fel syfte. För även betalande medlemmar tycks ju göra så ibland.. Och på sätt och vis kan jag förstå om en och annan som suktar bekrtäftelse gör det med just för att det är så lätt att få några hurrarop om det vackra motivet. Men det är fel plats iaf. Både för hurraropen om den snygga tjejen/katten och för att ladda upp bilden om det inte är bildkritik man önskar. Det står tydligt i dokumenten om fotosidan.

(Och de som laddar upp bilder av den orsaken har fö inte i mjukstart att göra heller, så för de gäller inte bara att undbvika hård kritik.)
 
Lena W skrev:
Finns det någon statistik?

Vilka lägger upp flest bilder? Är det guld-, silver- eller bronsmedlemmar eller de som inte betalar något?

Hur många bilder i snitt lägger varje kategori upp i "hård kritik" varje månad?

Jag vet inte om det finns någon statistik kring detta. Och att man betalar för medlemsskap eller ej ger inga signaler om man är "amatör/proffsfotograf" eller "kortvisare". Lika lite som om man plåtar med en utrustning för 2000 eller 20000+
 
Kanske är det dags att helt och hållet skrota dom traditionella kritikpoolerna och bygga ut kategoripoolerna istället.. För hur det än är.. vi har kanske alla lite olika inriktningar och bilder vi känner mer eller mindre för.. eller tekniker vi är mer eller mindre hemma med och därmed kan komma med mer konstruktiv kritik omdömen.
 
Mattsen skrev:
Jag vet inte om det finns någon statistik kring detta. Och att man betalar för medlemsskap eller ej ger inga signaler om man är "amatör/proffsfotograf" eller "kortvisare". Lika lite som om man plåtar med en utrustning för 2000 eller 20000+

Nej, precis. Mindre än 20% av de medlemmar som angett att de är antingen frilansfotograf, eller yrkesfotograf, är betalande medlemmar. Sen är ju en betäckning som frilansfotograf eller yrkesfotograf ingen garant för att man tar bra bilder.

Snarare känns det väl som att ju längre fram i utvecklingen som fotograf man kommer desto mindre har man att tjäna på ett med betal-medlemskap, då "proffsfotografen" eller den som har fotografin som ett arbete, tordes i regel vara mindre intresserad av att få kritik på sina bilder, samtidigt som de artiklar som man får ta del av som betalande medlem ändå i första hand riktar sig till nybörjaren och i vissa fall, den teknikintresserade.

Jag kan bara se en lösning, som jag framhållit tidigare, och det är att man har kvar hård kritik, samtidigt som man öppnar ny pool, där bilderna måste godkännas av en hyggligt proffsig jury (som på onexposure).

Sen kanske vissa blir sura ifall de inte får sina bilder i den poolen, men det är ju inte det det handlar om. De andra poolerna kommer ju finnas kvar. Det behövs en pool för inspiration så att man någon gång får känna just inspiration istället för trötthet när man går igenom hundratals bilder, utan att stanna upp vid en enda.

Jag kan själv vara emot ett elitistiskt tänkande när det kommer till politik, men när det gäller en hobbyverksamhet, eller en konstutövning så måste man ha någon form av elitistiskt tänkande, annars stannar man upp i sin utveckling, framförallt om man inte kan finna riktigt bra bilder (subjektivt förstås , men inte fullt så subjektivt som vissa påstår här på FS) som kan inspirera. Det skulle ju vara underligt om man gick till biblioteket för att söka inspiration i fotoböcker och behöva bläddra igenom hundra sidor av semesterbilder bara för att hitta ett guldkorn.

Man skulle kunna kalla den poolen för inspirationspool, eller något som låter mindre elitistiskt.

I första hand är jag intresserad av en sådan pool, inte för att själv försöka få mina foton upplagda där, eller för att ge eller få kritik, utan för att inspireras. Sedan skulle mycket bra bilder ändå refuseras, men det är ofrånkomligt. Huvudsaken är att lägstanivån skulle vara i stil med de bättre bilderna i hård kritik (och förstås i de andra poolerna som ofta har bilder som är bra mycket bättre än bilderna i hård kritik).

Mvh

David
 
Gersemi skrev:
Kanske är det dags att helt och hållet skrota dom traditionella kritikpoolerna och bygga ut kategoripoolerna istället..
FAst jag förstår inte på vilket sätt det skulle uppmuntra till bättre bildkritik eller vara mer inspirerande?

Även om jag har någon genre med motiv där jag är aktiv så kan jag ju inspireras och lära av att se och tycka till om annat med. Och jag tvivlar på att jag tillhör en minioritet i det fallet..
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Jasså, jag trodde diskusionen handlade om att utestänga nybörjare från "hård kritik". Om det fanns en en pool för dom som tyckte att dom var duktiga och att man måste söka medlemskap för att få vara där då skulle dom ju slippa ifrån alla nybörjare och deras kommentarer, var det inte det som efterfrågades?

Visst, vill man med flit förstå saken fel så hittar man alltid vägar till att göra det. Vad de flesta här strävar efter torde ha framgått med all önskvärd tydlighet, men jag tar det en gång till: Vad som efterfrågas är bildforum (även) för de som kommit ganska långt i sin fotografiska utveckling. Det finns en redan för nybörjare.

Har man ett övergött ego om man har kommit långt i sin utvecklingen och önskar lite större krav både på kritiken och på bildinnehållet i ett forum för mer erfarna? Har Susanna Kallur ett övergött ego när hon inte tävlar i Snyttebohults IK, istället för på värlsmästerskap? Har Sally Mann och andra framstående fotografer övergödda egon bara för att de ställer ut sina verk på "fina" kulturställen, istället för att enbart hänga upp fotografierna där hemma? Deras gäster borde ju också kunna ge kritik, istället för att vilja höra vilken kritik kultureliten ger om man ställer upp på kulturhuset.

Om alla och envar fritt fick komma och hänga upp sina semesterbilder/födelsedagaskalasbilder och liknande "familjealbumbilder" på Naturhistoriska eller i Kulturhuset och i alla framstående ateljéer och gallerier, hur mycket tror du att enskilda duktiga fotografer skulle stå fram? Bland alla turist- och kattbilder? Det är som att tillåta alla och envar att på OS ställa upp på startlinjen för 100 m. Det skulle bli ett kalabalik och virrvarr utan dess like. Som ett Vasaloppstart med tusentals samtida startande, men med skillnaden att när de första kommit i mål, så har de sista inte kunnit starta än p.g.a. folkmassan framför. Ganska snart skulle även den mest jantelagstyngda supporten inse att någon sort kvalning måste införas.

Problemet med kvalning i fotografiska sammanhang är att kvalning och uppdelning i nybörjare-, elit- och andra nivåer är så otroligt känslig i den jantelagsstyrda fotovärlden. Tillverkar man möbler så höjer ingen ögonbrynen om möbeltillverkaren i reklam påstår att deras möbler är bra, ja kanske till och med den bästa på marknaden. Inte heller om biltillverkaren gör det. Eller bagaren. Eller elektroniktillverkaren. Eller högtalartillverkaren Eller fotografen. Eller... STOPP!!! Nämnde någon fotografer? Aj, aj, aj, det är absolut otillåtet! En fotograf får aldrig tro att han är bra, ännu mindre att han är bättre än någon annan fotograf. Därför ska inte heller några elitpooler bildas för duktiga fotografer!


P.S. Mitt inlägg är ingen undedrift; det fanns tidigare en kritikpool som hette "Mycket erfaren" och där kravet var att man kommit långt i sin fotografiska utveckling, kanske haft utställningar också och möjligen jobbade professionellt med fotograferingen. Tanken var att lyfta fram fotografer och fotografier som hade det där "lilla extra", som kunde fungera som inspiration till alla andra.
Men säg den lycka som varar, det blev ett storm utan dess like på diskussionsforumen, där alla sådana elitistambitioner starkt fördömdes av alla jantelagsstyrda medlemmar. De få som vågade oppnera sig fick minsann höra att de levde, hur uppsvällda egon de har och hur de "ser ner på alla andra". Efter bara ett par veckor fick redaktionen ändra namn och poolbeskrvining. Så nu kan även alla nybörjare spamma den poolen. Rättvist och bra, tyckte många, men nu frågar samma personer varför det kommer in så mycket "skitbilder" till den poolen, bilder som uppenbarligen är tagna av totala nybörjare.
 
Det som kanske haltar lite i jämförelsen ovan ang exempelvis OS och om alla skulle få starta där.. är att i en ren prestationgren, så kan du alltid mäta vilken nivå du är.. Är du en 100-meterslöpare är det så enkelt, man sätter en kvaltid.

Inom alla konstarter, så är det ju ofta en subjektiv bedömning vad som är en en bra bild och inte... ok, kanske bör tillägga, med vissa grundläggande kriterier uppfyllda...

Jag kommer ihåg på den tiden när jag spelade piano.. vem var egentligen den duktigaste, h*n som gjorde sin egna tolkningen, men kanske inte spelade stycket teknisk perfekt.. eller den som tekniskt spelade igenom samma stycke.. men utan någon som helst känsla i klinkandet.??

Visst, jag håller med, det visas en massa bilder i de olika kritikpoolerna som kanske inte hör hemma där, eller istället borde hamna i det privata fotoalbumet..

Jag har sett bilder i hård kritik, som jag förundrat mig över, där fotografen varit en sk erkänd och publicerad fotograf och där jag funderat.. drivet h*n med oss och poolen eller menar han allvar.. Bilderna har höjts till skyarna av de som kommenterat.. pga av namnet på fotografen eller inte... det kan jag inte svara på..
 
Äntligen dags att lyfta fram de "mer erfarna" eller "talangfulla" eller "duktiga" eller...... ???

Jag vet inte riktigt vilket uttryck jag ska använda för inte "trampa nån på tårna"...

Eller skit samma, jag tror ni förstår vad jag menar. Spelar nog ingen roll vilken benämning man använder...

Och nej, jag anser mig knappast tillhöra denna grupp själv (så slipper nån skriva att "och vem tror du att du är då...")

De senaste, och mest förnuftiga (enligt mig) inläggen i denna debatt pekar på att något måste göras för att inte "guldklipmarna ska skymmas av en massa gråsten". (Helt egenuppfunnen liknelse).

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att FS har utvecklats så mkt den sista tiden, men kanske ett tag åtminstone kan göras för att försöka få till detta??!!

Flera intressanta förslag finns redan i denna tråd. Mest demokratiskt (om det nu är nödvändigt med demokrati här..;-) vore väl att merparten av medlemmarna själva kunde välja vilka fotografer som ska premieras/lyftas fram/belysas etc etc.

Mitt förslag har sedan ett par år varit att man utan att behöva skriva kommentarer (eller både och) kan visa vilka bilder man gillar. Denna "funktion" (som finns hos nästan alla större fotosajter) skulle dessutom kunna medverka i selekteringen till ovan nämnda "framlyftning" av talngfulla fotografer.

Om inte detta är önskvärt/möjligt så kan man helt enkelt engagera de duktiga fotografer (yrkes som amatör) som finns kvar här på FS till att göra urvalet.
 
Gersemi skrev:

Inom alla konstarter, så är det ju ofta en subjektiv bedömning vad som är en en bra bild och inte... ok, kanske bör tillägga, med vissa grundläggande kriterier uppfyllda...

Ja, man får absolut inte glömma, "med vissa grundläggande kriterier uppfyllda" :)

Dock måste jag säga en sak, det där med "subjektiv bedömning" är ju i de flesta fall bara bullshit för att skydda sin egen åsikt, speciellt när man inte har någon eller väldigt ringa kunskap i fotografi, både tekniskt och bildspråksmässigt.

För att på något sätt förklara vad jag menar, kan man ju kolla på många fotografer som tror att de är proffesionella, bara för att de fotograferat i 20 år, de är så blinda i sin tro att de verkligen tycker sina bilder är fantastiska! (men de kan ändå inte se skillnad på bilderna från min första svartvita rulle och några bilder av Bresson, för dom är det skit sak samma) De har inte det rätta séendet helt enkelt, ingen konstnärlig ådra, ingen lust att förstå en bild..

Vad jag vill säga är väl, ja, jag är för en elitpool!
Men då ska inte de "blinda" bedömma vilka bilder som är värdiga att hamna där, då blir poolen lika meningslös som alla andra.

Inte heller ska "budskaps-freaken" (som allt som oftast lider av syndromet "dubbelmoral" av värsta sorten!) bedömma vilka bilder som är bra nog.. utan en av varje sort, en naturfotograf, en, reklamfotograf, en konstfotograf, en porträttfotograf, reportage/tidnining och en sportfotograf..
Utan att samtala med varandra och med strikta regler om att inte favorisera sin egen bildsort, (vilket iofs måste tolereras till en viss grad :))
De ska alla få ge poäng från 0 till 5 exempelvis. Alla bilder som i medel får mer än 4 hamnar i elitpoolen.



Dock blir ju problemet då alla utan självkritik, som inte kan skilja på bild och motiv. De som kommer slänga in sina katt, bebisbilder och "jag plutar med munnen självporträtt" -och därmed ge domarna lika mycket att gallra från som det redan är i de ordinarie poolerna..



Det går ju inte heller låta den stora massa ge poäng för vilka bilder som ska få rätt att ansöka till elitpoolen, då blir det ju bara "modellbilder.se"-stuket med Neat Image-hud, dåliga blombilder och annan skit som får rätt att ansöka till elitpoolen också.. Ett bra exempel på detta är ju mostphotos.com.

Usch, nu har skrivit så mycket jag vet inte om jag bara går runt i cirklar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.