Jag måste bara lägga mig i lite... har någon av er någonsin lyckats förstöra frontlinsen på något av era objektiv? (eller uvfiltret om ni hade ett sådant på)
Om om ni har lyckats få en repa el dyl, syntes den i bilderna sedan?
Jag har bara uv-filter på ett av mina objektiv.. och funderar på att ta bort det.
(jag har tre modernare af-gluggar och ca 5st gamla m42-gluggar)
Jag tror att risken att förstöra optiken är så liten att det inte är värt att
lägga pengar på ett uv-filter som sedan riskerar ge ljusförlust, flare och
optiska fel.
Om om ni har lyckats få en repa el dyl, syntes den i bilderna sedan?
Hej!
Det har hänt mig några gånger att objektivets UV-filter skyddat och tagit smällen istället för frontlinsen.
- Första gången ramlade jag på Djurgården och hela objektivet fick sig en rejäl törn och blev snett så att det inte gick att använda kamerans autofocus. Men det gick att uppskatta avståndet och använda avståndskalan på objektivet när man fotade. UV-filtret skyddade och fick ta smällen istället för linsen. Men va hjälpte det!
- Andra gången var jag på resa i Italien och hade lindat in mitt 100-300mm tele zoom i en tröja i min rygga och när jag rotade i ryggan hade jag glömt det. Så objektivet for i golvet och rullade iväg på bussgolvet. Då klarade sig frontlinsen men UV-filtret blev glaskross.
- Tredje gången var det samma telezom. Skulle ta upp objektivet för att fota. Då jag upptäcker krossat glas i min kameraväska. Vet inte hur det gått till men UV-filtret var förbrukat och objektivets front lins fick sig en repa. Om det var av smällen eller glaset från UV-filtret som var orsak till repan vet jag inte.
Jag använder inte objektivet så mycket längre. Men jag ser inget på bilderna att linsen har fått sig en repa. Men som sagt det är ett telezoom.
Idag följer det för det mesta med ett hård motljusskydd till objektiven och dom verkar skyddar frontlinsen rätt bra mot stötar mm när kameran bärs på axeln.
På mitt macro med motljusskydd åker däremot frontlinsen ut nästan ihöjd med motljusskyddets kant. Så det vill jag skydda med ett filter.
Så filter för att skydda linsen eller inte (motljusskydd) beror nog lite på hur objektivet är konstruerat Oxå!
//noa