Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skillnad mellan normal och macro
- Trådstartare Jayk
- Start datum
eon
Aktiv medlem
Riktig makrofotografering börjar med 1:1, vilket är naturlig storlek. 1:2 som är halv avbildningsskala är inte riktig makro.
Dock så är ett objektiv som når avbildningsskalan 1:2 är också ett makroobjektiv.
Det som gör ett objektiv till att vara ett makroobjektiv är att det är konstruerat för att kunna användas på korta fokuseringsavstånd och detta med bibehållen bildkvalitet.
Vanliga objektiv har ett plant fokuseringsplan inom sitt vanliga fokuseringsavstånd på några meter eller mer. Vid närgränsen är fokuseringsplanet inte lika plant så kanterna faller lite i skärpa. Detta förtydligas med mellanringar.
Däremot makroobjektivet är korrigerat att ha ett plant fokusplan även vid närgränsen. Samt oftast även vid oändligt avstånd, vilket gör att det passar bra för vanlig fotografering dessutom.
Meningen med att kunna fokusera nära är att få en stor avbildningsskala.
Vanliga 50mm normalobjektiv fokuserar bara ner till ca 45cm och når då ca 1:7 i avbildning.
Tänk på att avbildningsskalan gäller avbildningen på filmen/sensorn. Sedan förstorar man bilden och det lilla objektet så att det mycket väl kan bli större än i verkligheten.
/Erik
Dock så är ett objektiv som når avbildningsskalan 1:2 är också ett makroobjektiv.
Det som gör ett objektiv till att vara ett makroobjektiv är att det är konstruerat för att kunna användas på korta fokuseringsavstånd och detta med bibehållen bildkvalitet.
Vanliga objektiv har ett plant fokuseringsplan inom sitt vanliga fokuseringsavstånd på några meter eller mer. Vid närgränsen är fokuseringsplanet inte lika plant så kanterna faller lite i skärpa. Detta förtydligas med mellanringar.
Däremot makroobjektivet är korrigerat att ha ett plant fokusplan även vid närgränsen. Samt oftast även vid oändligt avstånd, vilket gör att det passar bra för vanlig fotografering dessutom.
Meningen med att kunna fokusera nära är att få en stor avbildningsskala.
Vanliga 50mm normalobjektiv fokuserar bara ner till ca 45cm och når då ca 1:7 i avbildning.
Tänk på att avbildningsskalan gäller avbildningen på filmen/sensorn. Sedan förstorar man bilden och det lilla objektet så att det mycket väl kan bli större än i verkligheten.
/Erik
sagan
Avslutat medlemskap
Ja, alla äkta macroobjektiv ger avbildningsskala 1:1 vid respektive närgräns, oavsett brännvidd.Jayk skrev:
Utifrån detta - bortsett från närgränsen, är det så enkelt att man i princip kan jämföra ett macro 100mm med ett normal 50mm i avbildningsskala?
50, 60, 90, 100, 105, 150, 180 mm..o.s.v.
sagan
Avslutat medlemskap
"In strict photographic terms, "macro" means the optical ability to produce a 1:1 or higher magnification of an object on the film or sensor."
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Macro_01.htm
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Macro_01.htm
eon
Aktiv medlem
Kim,
har du inte läst mitt inlägg?
Man måste skilja på makrofotografering, som är enlig vad du skriver, och makroobjektiv som inte nödvändigtvis når 1:1. Det är objektivets konstruktion och ändamål som styr om det är ett makroobjektiv eller ej.
Vad som gäller för de flesta zoomobjektiv vet jag inte. Troligen en rejäl kompromiss med epitetet 'macro' som marknadsföringsgimmick. De brukar nå 1:3, vilket funkar bra för närbilder, men om objektiven är korrigerade för att göra sitt bästa vid närgränsen är inte lika troligt.
/Erik
har du inte läst mitt inlägg?
Man måste skilja på makrofotografering, som är enlig vad du skriver, och makroobjektiv som inte nödvändigtvis når 1:1. Det är objektivets konstruktion och ändamål som styr om det är ett makroobjektiv eller ej.
Vad som gäller för de flesta zoomobjektiv vet jag inte. Troligen en rejäl kompromiss med epitetet 'macro' som marknadsföringsgimmick. De brukar nå 1:3, vilket funkar bra för närbilder, men om objektiven är korrigerade för att göra sitt bästa vid närgränsen är inte lika troligt.
/Erik
eon
Aktiv medlem
sagan skrev:
"In strict photographic terms, "macro" means the optical ability to produce a 1:1 or higher magnification of an object on the film or sensor."
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Macro_01.htm
Citatet var det enda som var korrekt in den artikeln. Den mannen hade verkligen missuppfattat innebörden av avbildningsskala.
Sensor-/filmstorleken har inget med saken att göra!
Avbildningsskalan är vad man får när man jämför storleken på avbildningen på filmplanet med storleken på motivet.
Det är en optisk definition som enbart har med objektivet att göra.
/Erik
sagan
Avslutat medlemskap
Helt riktigt.eon skrev:
Sensor-/filmstorleken har inget med saken att göra!
Avbildningsskalan är vad man får när man jämför storleken på avbildningen på filmplanet med storleken på motivet.
eon
Aktiv medlem
Makro är ett missbrukat ord.
Jag tycker dock att det är lika svårt att sluta använda det som att sluta använda hästkrafter när jag talar om motoreffekt.
Det enda makroobjektiv som finns inom småbildsvärlden är Canons MP-E65/2,8 som kan fokuseras inom avbildningsskalan 5:1 till 1:1.
Det finns speciella objektiv som ska användas på bälg, men dessa är ju inget utan bälgen.
Övriga 'makroobjektiv' är närbildsobjektiv. De kan fokuseras inom hela vanliga området från oändligt samt inom hela eller delar av närbildsområdet, som tangerar makro vid 1:1.
Sedan ersätts makrofotografering av microfotografering vid en hög avbildningskala. Vet inte om den gränsen är vid 25:1 eller 50:1 eller någon annan skala.
/Erik
Jag tycker dock att det är lika svårt att sluta använda det som att sluta använda hästkrafter när jag talar om motoreffekt.
Det enda makroobjektiv som finns inom småbildsvärlden är Canons MP-E65/2,8 som kan fokuseras inom avbildningsskalan 5:1 till 1:1.
Det finns speciella objektiv som ska användas på bälg, men dessa är ju inget utan bälgen.
Övriga 'makroobjektiv' är närbildsobjektiv. De kan fokuseras inom hela vanliga området från oändligt samt inom hela eller delar av närbildsområdet, som tangerar makro vid 1:1.
Sedan ersätts makrofotografering av microfotografering vid en hög avbildningskala. Vet inte om den gränsen är vid 25:1 eller 50:1 eller någon annan skala.
/Erik
Jayk
Aktiv medlem
Fortsätter denna exceptionellt fina lärlingstråd med frågan om objektivval vid studiofotografering. Har läst/hört (!?) någonstans att 100mm skulle vara någon slags normal utgånspunkt för modellfoto. Stämmer detta och isåfall utgår detta från macro 1:1 eller "halv-macro"/normal 1:2+ ?
sagan
Avslutat medlemskap
De vanligaste brännvidderna för porträtt brukar vara 80 till 100mm, men för helkroppsbilder används vanligen betydlig kortare brännvidder.
Macroobjektiv används sällan till porträttfotografering, det finns lixom ingen anledning även om det är fullt möjligt att använda macroobjektiv för "vanlig" fotografering.
Macroobjektiv används sällan till porträttfotografering, det finns lixom ingen anledning även om det är fullt möjligt att använda macroobjektiv för "vanlig" fotografering.
Jag är inte hundra på vad du menar med din fråga. Men att korta telen kring 85-135 mm är populära för modellfoto beror på att många fotografer tycker att de ger ett bra avstånd till motivet. Och då kanske främst för bilder med tajtare utsnitt än helkropp. Avståndet har betydelse dels för perspektivet i bilden, och dels för interaktionen med modellen.
Nome Nescio
Aktiv medlem
eon skrev:
...
Det enda makroobjektiv som finns inom småbildsvärlden är Canons MP-E65/2,8 som kan fokuseras inom avbildningsskalan 5:1 till 1:1.
Det finns speciella objektiv som ska användas på bälg, men dessa är ju inget utan bälgen.
Övriga 'makroobjektiv' är närbildsobjektiv. De kan fokuseras inom hela vanliga området från oändligt samt inom hela eller delar av närbildsområdet, som tangerar makro vid 1:1.
...
/Erik
Nja, det finns andra tillverkare som har macro också:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/lens/macro_zoom.php
Jayk
Aktiv medlem
(Kim) Som jag misstänkte då... - spontant kunde man annars kanske tänka sig möjligheten att använda ex.vis ett 100mm Macro för ansiktsfotografering, där jag misstänker att man vill ha rel. kort skärpedjup. Skärpedjupet lär väl iofs. generellt kunna vara kort vid modellfoto i studio, då man ändå allt som oftast har en enfärgad fond. Utomhus är det möjligen en annan femma, beroende på hur pass mycket man vill framhäva modellen. (Tänker jag rätt...!??)
(Ps. Tack för all coaching - det är verkligen guld värt!)
(Ps. Tack för all coaching - det är verkligen guld värt!)
Similar threads
- Svar
- 19
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 48
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 28
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 13
- Visningar
- 6 K