ANNONS
Annons

Skillnad mellan normal och macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Har jag uppfattat det rätt om jag utgår från att skillnaden mellan ett fast macro 50mm och en normalglugg 50mm ligger i närgränsen... !?? Eller är det olika utgångspunkt för macro och normalobjektiv med samma mm-beteckning.

'Just trying to get a good grip on this fine art!'

:)
 
Skillnaden ligger i förstoringsgraden och därmed i närgränsen, när brännvidden är den samma.

Ett äkta macroobjektiv ger avbildningsskala 1:1 och ett 50mm objektiv med äkta macro har därför en närgräns på 18.8 cm för att kunna uppnå skala 1:1.
 
Vilket innebär att motsvarande 50mm-objektiv som normalglugg har 1:2 i avbildningsskala... !??
 
Riktig makrofotografering börjar med 1:1, vilket är naturlig storlek. 1:2 som är halv avbildningsskala är inte riktig makro.
Dock så är ett objektiv som når avbildningsskalan 1:2 är också ett makroobjektiv.

Det som gör ett objektiv till att vara ett makroobjektiv är att det är konstruerat för att kunna användas på korta fokuseringsavstånd och detta med bibehållen bildkvalitet.

Vanliga objektiv har ett plant fokuseringsplan inom sitt vanliga fokuseringsavstånd på några meter eller mer. Vid närgränsen är fokuseringsplanet inte lika plant så kanterna faller lite i skärpa. Detta förtydligas med mellanringar.

Däremot makroobjektivet är korrigerat att ha ett plant fokusplan även vid närgränsen. Samt oftast även vid oändligt avstånd, vilket gör att det passar bra för vanlig fotografering dessutom.

Meningen med att kunna fokusera nära är att få en stor avbildningsskala.

Vanliga 50mm normalobjektiv fokuserar bara ner till ca 45cm och når då ca 1:7 i avbildning.

Tänk på att avbildningsskalan gäller avbildningen på filmen/sensorn. Sedan förstorar man bilden och det lilla objektet så att det mycket väl kan bli större än i verkligheten.

/Erik
 
(Erik) Sagolikt bra förklaring - precis den typ av förståelse som jag sökte efter!

Utifrån detta - bortsett från närgränsen, är det så enkelt att man i princip kan jämföra ett macro 100mm med ett normal 50mm i avbildningsskala?
 
Jayk skrev:
Utifrån detta - bortsett från närgränsen, är det så enkelt att man i princip kan jämföra ett macro 100mm med ett normal 50mm i avbildningsskala?
Ja, alla äkta macroobjektiv ger avbildningsskala 1:1 vid respektive närgräns, oavsett brännvidd.
50, 60, 90, 100, 105, 150, 180 mm..o.s.v.
 
Det där med "äkta" makroobjektiv är nog mer en personlig uppfattning än något slags sanning. Många riktigt bra makroobjektiv ger bara 1:2 i grundutförandet.
 
Kim,
har du inte läst mitt inlägg?
Man måste skilja på makrofotografering, som är enlig vad du skriver, och makroobjektiv som inte nödvändigtvis når 1:1. Det är objektivets konstruktion och ändamål som styr om det är ett makroobjektiv eller ej.


Vad som gäller för de flesta zoomobjektiv vet jag inte. Troligen en rejäl kompromiss med epitetet 'macro' som marknadsföringsgimmick. De brukar nå 1:3, vilket funkar bra för närbilder, men om objektiven är korrigerade för att göra sitt bästa vid närgränsen är inte lika troligt.

/Erik
 
sagan skrev:
"In strict photographic terms, "macro" means the optical ability to produce a 1:1 or higher magnification of an object on the film or sensor."

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Macro_01.htm


Citatet var det enda som var korrekt in den artikeln. Den mannen hade verkligen missuppfattat innebörden av avbildningsskala.

Sensor-/filmstorleken har inget med saken att göra!

Avbildningsskalan är vad man får när man jämför storleken på avbildningen på filmplanet med storleken på motivet.
Det är en optisk definition som enbart har med objektivet att göra.

/Erik
 
Makro är ett missbrukat ord.
Jag tycker dock att det är lika svårt att sluta använda det som att sluta använda hästkrafter när jag talar om motoreffekt.

Det enda makroobjektiv som finns inom småbildsvärlden är Canons MP-E65/2,8 som kan fokuseras inom avbildningsskalan 5:1 till 1:1.
Det finns speciella objektiv som ska användas på bälg, men dessa är ju inget utan bälgen.

Övriga 'makroobjektiv' är närbildsobjektiv. De kan fokuseras inom hela vanliga området från oändligt samt inom hela eller delar av närbildsområdet, som tangerar makro vid 1:1.

Sedan ersätts makrofotografering av microfotografering vid en hög avbildningskala. Vet inte om den gränsen är vid 25:1 eller 50:1 eller någon annan skala.

/Erik
 
Fortsätter denna exceptionellt fina lärlingstråd med frågan om objektivval vid studiofotografering. Har läst/hört (!?) någonstans att 100mm skulle vara någon slags normal utgånspunkt för modellfoto. Stämmer detta och isåfall utgår detta från macro 1:1 eller "halv-macro"/normal 1:2+ ?
 
De vanligaste brännvidderna för porträtt brukar vara 80 till 100mm, men för helkroppsbilder används vanligen betydlig kortare brännvidder.

Macroobjektiv används sällan till porträttfotografering, det finns lixom ingen anledning även om det är fullt möjligt att använda macroobjektiv för "vanlig" fotografering.
 
Jag är inte hundra på vad du menar med din fråga. Men att korta telen kring 85-135 mm är populära för modellfoto beror på att många fotografer tycker att de ger ett bra avstånd till motivet. Och då kanske främst för bilder med tajtare utsnitt än helkropp. Avståndet har betydelse dels för perspektivet i bilden, och dels för interaktionen med modellen.
 
eon skrev:


...

Det enda makroobjektiv som finns inom småbildsvärlden är Canons MP-E65/2,8 som kan fokuseras inom avbildningsskalan 5:1 till 1:1.
Det finns speciella objektiv som ska användas på bälg, men dessa är ju inget utan bälgen.

Övriga 'makroobjektiv' är närbildsobjektiv. De kan fokuseras inom hela vanliga området från oändligt samt inom hela eller delar av närbildsområdet, som tangerar makro vid 1:1.

...

/Erik

Nja, det finns andra tillverkare som har macro också:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/lens/macro_zoom.php
 
(Kim) Som jag misstänkte då... - spontant kunde man annars kanske tänka sig möjligheten att använda ex.vis ett 100mm Macro för ansiktsfotografering, där jag misstänker att man vill ha rel. kort skärpedjup. Skärpedjupet lär väl iofs. generellt kunna vara kort vid modellfoto i studio, då man ändå allt som oftast har en enfärgad fond. Utomhus är det möjligen en annan femma, beroende på hur pass mycket man vill framhäva modellen. (Tänker jag rätt...!??)

(Ps. Tack för all coaching - det är verkligen guld värt!)
 
(Jim) Mycket intressant poäng med interaktionen med modellen!

(Per & Erik) Satt just och kontemplerade över minoltaobjektivet i förmiddags !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.